با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
فناوری اطلاعات
ارزیابی معماری اطلاعات وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی

مهدی کریمی؛ افشین موسوی چلک

دوره 9، شماره4 (پیاپی 36) ، بهمن 1401، ، صفحه 51-70

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.69778.1581

چکیده
  وبگاه کتابخانه‌ها به‌عنوان دروازه‌ای علمی برای برقراری ارتباط با پژوهشگران و اهل مطالعه عمل می‌کند و زمانی این وبگاه‌ها می‌تواند پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آن‌ها باشد که دارای معماری اطلاعات مطلوب باشد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی براساس شاخص‌های معماری اطلاعات است. روش انجام پژوهش کاربردی و ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور)

شهناز خادمی‌زاده؛ زینب محمدی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، تیر 1399، ، صفحه 53-66

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59289.1471

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی‌شاپور) است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی‌شاپور را مورد مطالعه قرار ...  بیشتر

بررسی درک و انتظار کاربران از خدمات کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری

صالح رحیمی؛ سیروس اکبری؛ محمود مرادی

دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، تیر 1401، ، صفحه 55-68

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.66348.1547

چکیده
  هدف پژوهش:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درک و انتظارات کاربران از خدمات کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری صورت گرفته است.‌روش کار پژوهش: این پژوهش  کاربردی بوده و به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی رابطه فرسودگی‌شغلی با مهارت‌های‌ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان

حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، خرداد 1398، ، صفحه 57-67

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.50479.1410

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارت‌های ارتباطی  کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری داده‌ها، دو پرسشنامه استاندارد مهارت‌های ارتباطی کوئین ­دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...  بیشتر

مدیریت دانش
امکان استقرار مدل مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز و تأثیر آن بر تسهیم دانش در کتابخانه‌های عمومی استان قم

مرتضی محمدی استانی؛ ابوالفضل شجاع فرد

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، مهر 1398، ، صفحه 59-68

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.53928.1428

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر امکان‌سنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفه‌های مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفه‌های این مدل بر مولفه‌ی «تسهیم دانش» در کتابخانه‌های عمومی استان قم بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه‌ی آماری شامل کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونه‌ی آماری بر اساس ...  بیشتر

تجاری سازی دانش
شناسایی و تعیین اثرات ابعاد بازاریابی اینترنتی یکپارچه بر عملکرد آنـلاین شرکت‌ها

محسن اعظمی

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، خرداد 1399، ، صفحه 59-68

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.57356.1454

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثرات بازاریابی اینترنتی یکپارچه بر عملکرد آنلاین شرکت‌های نمایه شده در پورتال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی استان کرمانشاه است.  روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارت از کلیه مدیران شرکت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک که در سایت ...  بیشتر

بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیت‌پذیری کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی

منصور ترکیان‌تبار

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، آذر 1399، ، صفحه 59-68

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.60381.1477

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیت‌پذیری کتابداران کتابخانه‌های واحدهای دانشگاه  آزاد اسلامی بود.روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از ...  بیشتر

بررسی چگونگی انتقال تکنولوژی و تاثیر آن بر دانش فنی در شرکت های تولیدی در منطقه آزاد اروند

محمد مکوندی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، آبان 1400، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.62818.1501

چکیده
  هدف: بررسی عواملی موثر بر انتقال فناوری در صنایع منطقه آزاد اروند و تاثیر آن بر دانش فنی می باشد.روش پژوهش: برای بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی پرسش‌های پژوهش از آزمون خی‌دو استفاده شده است.یافته ها: 1.شیوه‌ی ورود تکنولوژی به شرکت‌های تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان ...  بیشتر

مدیریت دانش
ارائه مدل انتقال دانش در مراکز رشد دانشگاهی

مهدی فرمانی؛ ابوالفضل خسروی؛ نوید شفیعی؛ محمد عربی؛ محمدرضا محمدخانی

دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، تیر 1398، ، صفحه 63-80

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.51990.1419

چکیده
  هدف: انتقال دانش فرآیندی است که از آن به‌عنوان قلب مدیریت دانش یاد می­‌شود چرا که کارکرد مؤثر آن در سازمان‌­ها موجب بازتولید دانش درزمینه‌های جدید و نوآوری خواهد گردید. این مفهوم در زمینه­‌های آموزشی، به‌ویژه دانشگاه­ها که مهد تولید دانش بوده و به‌عنوان چشمه­‌های انتقال دانش شناخته شده­اند؛ از شرایط منحصربه‌فردی ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسب و کار در کارآفرینی جوانان استان قم

حسین جنتی فر؛ مسعود بختیاری؛ امین دیهیم جو

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، تیر 1399، ، صفحه 67-88

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.58376.1462

چکیده
   هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، هم‌ترازی استراتژیک و کسب‌وکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روش‌­شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آن‌ها ...  بیشتر

ارزیابی تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصل‌های دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) با کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

سعید ملک محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، خرداد 1398، ، صفحه 69-79

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.46872.1386

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصل‌های دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی بود.روش‌شناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری داده‌ها، سیاهه‌وارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی (وزارت ...  بیشتر

سطح خوانایی
بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه دار شهر زاهدان

ثریا ضیایی؛ نجمه کریمی صدر

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، مهر 1398، ، صفحه 69-80

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.42162.1359

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه‌دار شهرستان زاهدان بوده است.  روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونه‌ای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسش‌های ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
نگاهی به کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور طی سال‌های 2010 تا 2020

امیررضا اصنافی؛ علی بیرانوند؛ انوشه اندیشه تدبیر

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، خرداد 1399، ، صفحه 69-82

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59038.1468

چکیده
  هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخص­های جهانی همواره از مهم‌ترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور  ...  بیشتر

بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی (مورد مطالعه: کارکنان فرمانداری ساوه و زرندیه)

محمدمهدی مهتدی؛ مریم نادری

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، آذر 1399، ، صفحه 69-78

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.60441.1478

چکیده
  هدف: با توجه به اهمیت موضوع دانش ضمنی در سازمان و ضرورت شناسایی و کاربست راهکارهای مناسب برای جریان یافتن این نوع دانش در سازمان و میان کارکنان، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی میان کارکنان سازمان‌­ها است. سازمان مورد مطالعه این پژوهش، فرمانداری ساوه و زرندیه است.روش­‌شناسی: روش ...  بیشتر

بهره‌مندی از فناوری‌های وب 2 در مدیریت دانش مورد کاوی مرکز آموزش مدیریت دولتی

محسن حاجی زین العابدینی؛ شیرین خوشنود قدیم

دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، تیر 1401، ، صفحه 69-84

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.65016.1529

چکیده
  هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده ­است که براساس جدول ...  بیشتر

سطح خوانایی
بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد

ثریا ضیایی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، خرداد 1398، ، صفحه 81-88

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.37421.1327

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
بررسی تاثیرات کتابخانه در کاهش آسیب های اجتماعی زنان ناشی از تاثیرات شبکه های اجتماعی (مطالعه موردی کاربران زن عضو کتابخانه علوم پزشکی قم)

اعظم عبدلی؛ سعید غفاری

دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، تیر 1398، ، صفحه 81-92

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.55918.1441

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیب‎های اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکه‎های اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانه‎های دانشگاه علوم پزشکی قم ‎است. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت ‎یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی ...  بیشتر

بررسی «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی: گرایش مدیریت اطلاعات»

مرتضی کوکبی

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، دی 1399، ، صفحه 81-92

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.8927

چکیده
  فهرست­‌های منابع در هر نوعی از آثار منتشر شده یا ارسالی برای انتشار، همواره یکی از معیارهای ارزیابی آثار بوده­‌اند. از منظری خرد، یکی از معیارهای ارزیابی مقالات نشریات، یک یا دو مورد پرسش درباره میزان کهنگی منابع مورد استفاده در مقاله، در سیاهه ارسالی به داوران از سوی هر نشریه است. از منظری کلان، وجود سازمان­‌هایی بین­‌المللی ...  بیشتر

کیفیت خدمات
تأثیر نشانه‌های نوشتاری و تصویری در راهنمایی کاربران کتابخانه‌ها

محسن حاجی زین العابدینی؛ اکرم زین‌العابدینی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، تیر 1399، ، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59065.1469

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانه‌های تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانه‌ها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روش‌شناسی:  این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
بررسی وضعیت مدیریت مخاطب در وب سایت های کتابخانه ای دانشگاه های دولتی ایران

احمد عابدی؛ مریم سلامی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، مهر 1401

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.69372.1577

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وب‌سایت‌های کتابخانه‌ای دانشگاه‌های دولتی ایران است. روش‌شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وب‌سایت‌های حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش ...  بیشتر