با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
مدیریت دانش
بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش کتابداران به خلق و اشتراک دانش در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

مریم احمدی نسب؛ ثریا ضیایی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، آبان 1400، ، صفحه 33-42

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.62600.1499

چکیده
  هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
طراحی الگوی شایستگی مدیران کتابخانه‌های‌ عمومی (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان کرمان)

مهدی علیزاده جلگه‌پور؛ ثریا ضیایی

دوره 8، شماره2(پیاپی 30) ، مرداد 1400، ، صفحه 29-42

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.61176.1487

چکیده
  هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص به‌کارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغه­‌های دهه‌­های اخیر در علم مدیریت است که کتابخانه­‌ها و مراکز اطلاع‌­رسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانه‌های ...  بیشتر

ارائه الگویی ایجاد انگیزش بلوغ فناوری اطلاعات رشته علم اطلاع‌شناسی و دانش‌شناسی به شیوه گارتنر در سازمان‌ها و کتابخانه‌ها (مورد مطالعه: مرکز اسناد و مدارک)

مریم طاهری؛ ثریا ضیایی

دوره 8، شماره2(پیاپی 30) ، مرداد 1400، ، صفحه 79-92

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.62680.1500

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف  معرفی مدل بهینه برای اندازه‌گیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر در مرکز اسناد و مدارک ایران صورت گرفت.روش‌شناسی پژوهش:  پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه، ﺑﻠﻮغ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت حوزه علم اطلاع‌شناسی و دانش‌شناسی در ﺳﺎزﻣﺎن  اﺳﻨﺎد و مدارک ﮐﺸﻮر  به شیوه گارتنر  صورت گرفت؛  ...  بیشتر

اشتراک دانش
بررسی تاثیر عوامل محیطی و فردی بر توانمندسازی استادان و کارکنان حوزه‌های علمیه شهر تبریز در اشتراک دانش آنلاین

زهرا احمدی؛ ثریا ضیایی

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، فروردین 1400، ، صفحه 49-62

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.61196.1488

چکیده
  هدف پژوهش: از آنجایی که موضوع اشتراک دانش آنلاین یکی از محوری‌ترین نیازها در سازمان‌های دانش محور است. پس پژوهش حاضر با هدف تأثیر عوامل فردی و محیطی بر توانمندسازی استادان و کارکنان حوزه‌های علمیه شهر تبریز در اشتراک آنلاین دانش انجام شد.روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی، بود. جامعه آماری، شامل کلیة ...  بیشتر

اشتراک دانش
فراترکیب اشتراک دانش و رهبری تحول آفرین در ایجاد نوآوری

مژگان سادات موسویان؛ ثریا ضیایی

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، دی 1399، ، صفحه 23-36

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.61320.1489

چکیده
  هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحول‌­آفرین و نوآوری است که این مؤلفه‌ها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روش‌شناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
تأثیر اطلاعات نامطمئن بر تصمیم‌گیری کاربران در بازیابی اطلاعات

مریم گلشنی؛ ثریا ضیایی

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، آذر 1399، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59345.1473

چکیده
  هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشه‌ها و بسترهای شکل‌گیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیم‌گیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکل‌گیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانه‌ای استفاده ...  بیشتر

سطح خوانایی
بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه‌دار شرق کشور

ثریا ضیایی

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، خرداد 1399، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.42159.1357

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه‌دار شرق کشور انجام شد. روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر به‌عنوان نمونه بررسی  شدند. روش نمونه‌گیری این پژوهش، نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم ...  بیشتر

سطح خوانایی
بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه دار شهر زاهدان

ثریا ضیایی؛ نجمه کریمی صدر

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، مهر 1398، ، صفحه 69-80

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.42162.1359

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه‌دار شهرستان زاهدان بوده است.  روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونه‌ای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسش‌های ...  بیشتر

مدیریت دانش
سنجش تاثیر عوامل انگیزشی بر تسهیم دانش (مطالعه موردی کارکنان آرشیو ملی ایران)

آزیتا مالمیر؛ ثریا ضیایی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، خرداد 1398، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.46415.1379

چکیده
  چکیده: هدف: تسهیم دانش بعنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در تسریع پیاده‌سازی مدیریت دانش می‌باشد چرا که سازمان‌ها را قادر می‌سازد مهارت‌های خود را بهبود دهند و برای آنان ارزش و مزیت رقابتی می‌آفریند. هدف از پژوهش بررسی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روش شناسی: این پژوهش به‌روش ‌پیمایش‌توصیفی و با استفاده ...  بیشتر

سطح خوانایی
بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد

ثریا ضیایی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، خرداد 1398، ، صفحه 81-88

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.37421.1327

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
مطالعه عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه آزاد در میان مراجعان کتابخانه های عمومی شهر مشهد

ثریا ضیایی

دوره 5، شماره 3 ، آبان 1397، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.31151.1259

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد انجام شد. روش‌شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد که تعداد کل آن‌ها حدود ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
مطالعه رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان

ثریا ضیایی؛ جمیله شه بخش؛ مجید مصطفایی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 79-90

چکیده
  هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارت‌های تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روش‌شناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه مهارت‌های ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
خدمات کتابخانه‌ای مبتنی بر تلفن همراه در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران

مریم پاکدامن نائینی؛ هادی شریف مقدم؛ ثریا ضیایی؛ امیر غائبی

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 37-46

چکیده
  هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگی‌های پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانه‌ای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنی‌بر تلفن همراه در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش‌شناسی: طی مطالعه ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
تأثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیردرسی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند

معصومه سعیدی؛ ثریا ضیایی؛ علی بیرانوند

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 93-105

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانش‌‌آموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونه‌گیری تصادفی انتخاب ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
سرقت علمی ازدیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نورمشهد

ثریا ضیائی؛ نازنین زمانی بهابادی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 87-96

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و رفتار دانشجویان در رابطه با سرقت علمی انجام شد. روش شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشهد بود که 332 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته‌ها: ...  بیشتر