با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
کیفیت خدمات
مطالعه خدمات کتابخانه‌های دیجیتال و آموزش باز از راه دور و ارائه مدل مرجع کتابخانه دیجیتال

مریم حبیبی؛ مریم سلامی

دوره 9، شماره4 (پیاپی 36) ، بهمن 1401، ، صفحه 31-50

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.68128.1566

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهش‌های مرتبط با کتابخانه‌های دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانه‌های دیجیتال است. روش‌ پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام شده و در پایگاه‌های انگلیسی و فارسی مقالاتی ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
بررسی میزان کاربرد مؤلفه‌های سایبرنتیک در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

مهدی کریمی؛ مریم سلامی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، مهر 1401، ، صفحه 22-11

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.67478.1556

چکیده
  هدف پژوهش: هدف این پژوهش، تعیین میزان کاربرد مؤلفه‌های سایبرنتیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.روش کار پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 573 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که تعداد 230 ...  بیشتر

بررسی تطبیقی کتاب های منتشر شده در ایران تا پایان قرن چهاردهم بر اساس رده بندی دهدهی دیویی

مهدی علیزاده جلگه‌پور؛ مریم سلامی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، آبان 1400، ، صفحه 43-58

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.65089.1531

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تناسب کتاب‌های منتشر شده در ایران تا قبل از قرن پانزدهم هجری شمسی، در زمینه‌های مختلف موضوعی، و مقایسه آنها با رده‌بندی دهدهی دیویی است. روش تحقیق: به این منظور، بیش از پنج میلیون کتابی که پایان سال 1400 در کشورمان چاپ و در سامانه جستجوی کتاب کتابخانه ملی ایران منتشر شده بودند، بازیابی و به هر کدام شماره ...  بیشتر

اشتراک دانش
بررسی رابطه گرایش به تسهیم دانش با ویژگی‌های شخصیتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان همدان

مریم سلامی؛ مریم احمدی نسب؛ وحیده حجه‌فروش

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، فروردین 1400، ، صفحه 39-48

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63443.1507

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگی‌­های شخصیتی (روان­رنجوری، برون­‌گرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفه‌شناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانه‌­های عمومی استان همدان پرداخته است.روش‌­شناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه‌­های ...  بیشتر

مدیریت دانش
سنجش عوامل مؤثر بر اشتراک دانش کارکنان آرشیو ملی ایران

آزیتا مالمیر؛ مریم سلامی

دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24) ، اسفند 1398، ، صفحه 41-56

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.47674.1397

چکیده
  هدف: اشتراک دانش به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش شمرده شده است. مدیران همواره با این سؤال روبرو هستند که برای رفتار اشتراک دانش کارکنان چه اقدامی باید انجام دهند. هدف از پژوهش سنجش روش‌های مؤثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است.  روش­‌شناسی: این پژوهش به‌ روش ‌پیمایش ‌توصیفی و با استفاده از ...  بیشتر

مدیریت دانش
تحلیل پژوهش‌های بین‌المللی مدیریت دانش در کتابخانه‌ها

مریم سلامی؛ امید علی پور؛ جمال حقیرالسادات

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 85-96

چکیده
  هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهش‌های بین‌المللی مدیریت دانش در کتابخانه‌ها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شده‌اند. روش‌شناسی: مقالات با جستجوی نظام­مند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله به‌عنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافته‌ها و پیشنهاد برای پژوهش‌های ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
تحقق مدیریت دانش با رویکرد مقایسه‌ای بین کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه‌های استان مازندران بر اساس مدل هیسیگ

مریم سلامی؛ نسیم نوبهار؛ غلامعلی رودی

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 49-60

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی در مورد مهارت‌ها، وظایف و مسئولیت­های آینده متخصصان علم اطلاعات و دانش­شناسی و نیز فردای پیش‌روی این علم می‌باشد. روش­شناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وب‌سایت کتابخانه‌های عمومی بر تبلیغات کلامی

انیس میری؛ مریم سلامی

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 97-106

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وب‌سایت­های کتابخانه­های عمومی برافزایش رضایت و درنتیجه افزایش تبلیغات کلامی مثبت در استفاده از وب‌سایت است. روش‌شناسی: روش این پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 382 نفر از بازدیدکنندگان وب‌سایت­های کتابخانه­های عمومی‌‌ درشهر ...  بیشتر