حسین ادبی فیروزجاه؛ مظفر چشمهسهرابی
چکیده
هدف: تحلیل استنادی یکی از روشهای مهم و معتبر برای ارزیابی عملکرد و فعالیتهای پژوهشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقالات مرتبط با بیماری کووید-19 در بازده زمانی سالهای 2020 تا 2021 است.روششناسی: در این پژوهش با روش تحلیل استنادی، وضعیت استنادی 3499 پیشینه مرتبط با بیماری کووید-19 مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس بین سالهای 2020 ...
بیشتر
هدف: تحلیل استنادی یکی از روشهای مهم و معتبر برای ارزیابی عملکرد و فعالیتهای پژوهشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقالات مرتبط با بیماری کووید-19 در بازده زمانی سالهای 2020 تا 2021 است.روششناسی: در این پژوهش با روش تحلیل استنادی، وضعیت استنادی 3499 پیشینه مرتبط با بیماری کووید-19 مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس بین سالهای 2020 تا 2021 مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اکسل استفاده شده است.یافتهها: از بین 3499 استناد صورت گرفته، پراستنادترین نویسنده، عبدالحمید و همکاران؛ پراستنادترین مقاله، Omega-3 fatty Acids for the primary و پراستنادترین موضوع یا کلیدواژهها مربوط به Polyunsaturated Fatty-Acids; Chronic Heart-Failure;… است و بیشترین نرخ استناد به مقالات هم مربوط به Acids بود. همچنین در بررسی وضعیت زبانی استنادها به مقالات، زبان انگلیسی بیشترین استناد را داشت و در مورد روند استناد بر اساس سال هم سال 2020 نسبت به 2021 استناد بیشتری داشت.بحث و نتیجهگیری: تحلیل استنادی یک روش کمی علمسنجی معتبر در بررسی وضعیت استناد به منابع است که با اطلاعات کتابشناختی کامل این کار به شکل صحیح و مناسب انجام میگیرد.
مدیریت نشریات ادواری
فاطمه مکی زاده؛ فاطمه زارع ده آبادی
چکیده
هدف: همترازخوانی یعنی فرایند بررسی کار انجام شده توسط افراد همتراز برای اطمینان از اینکه آن کار با معیارهای مشخصی همخوانی دارد. این مطالعه ضمن شرح مختصری از عملکرد و تاریخچه همترازخوانی درصدد است با معرفی انواع مطالعات سوگیری، تعاملات پیچیده اجتماعی افرادی را روشن نماید که بهطور مستقیم و غیرمستقیم در همترازخوانی درگیر هستند. روششناسی: ...
بیشتر
هدف: همترازخوانی یعنی فرایند بررسی کار انجام شده توسط افراد همتراز برای اطمینان از اینکه آن کار با معیارهای مشخصی همخوانی دارد. این مطالعه ضمن شرح مختصری از عملکرد و تاریخچه همترازخوانی درصدد است با معرفی انواع مطالعات سوگیری، تعاملات پیچیده اجتماعی افرادی را روشن نماید که بهطور مستقیم و غیرمستقیم در همترازخوانی درگیر هستند. روششناسی: روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و گردآوری مطالب آن از طریق مرور منابع است. یافتهها: علیرغم اهمیتی که همترازخوانی برای جامعه علمی دارد، در اکثر مواقع به دلیل نواقصش مورد نقد قرار میگیرد. سوگیریها از نواقصی هستند که در مورد عملکرد همترازخوانی شناخته شده است. مواردی چون ملیت نویسنده، ملیت داوران، نشر، پژوهشهای میانرشتهای، جنیست، وابستگی سازمانی، وابستگی نویسنده و داور در ارزیابی همترازخوانان تأثیرگذار است که انواع متفاوتی از سوگیری در همترازخوانی را به وجود آورده است. بحث و نتیجهگیری: در دنیای ایدهآل همترازخوانی باید مستقل از هویت اجتماعی نویسندگان و داوران و سوگیری شناختی- نظری داوران باشد؛ و نوشتهها باید بر مبنای اصالت، نوآوری و تأثیر داوری شوند. به دلیل ویژگی ذهنی بودن نظام همترازخوانی موجود، نمیتوان توقع داشت که نظام همترازخوانی دارای سطح بالایی از عینیت بوده و بدون سوگیری و اختلافسلیقههایی عمل کند که مربوط به هویتهای فرهنگی، منافع اجتماعی و انتظارات حرفهای و فکری داوران باشد. اگرچه از بین بردن سوگیری در داوری بهطور کامل ممکن نیست، اما درک انواع سوگیری ممکن است به کاهش آن از سوی داور کمک کند و صحت همترازخوانی را افزایش دهد.
مدیریت دانش
محمود صدیقی؛ مسعود طاهری لاری؛ مسلم چرابین؛ حسن نودهی؛ هادی صدیقی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف: مدیریت دانش در تلاش است با تولید، تسهیم و نگهداری دانش از مهارتها و ظرفیتهای هر بنگاه اقتصادی یک مزیت رقابتی بسازد. یکی از مهمترین دلایل اعمال مدیریت دانش در آموزش عالی، کمک به این مؤسسات برای یکپارچهسازی انسجام دانش جدید با دانش قبلی است که میتواند به افزایش ارتباط بین کار و آموزش بیانجامد. این بررسی با هدف ارزیابی سطح ...
بیشتر
هدف: مدیریت دانش در تلاش است با تولید، تسهیم و نگهداری دانش از مهارتها و ظرفیتهای هر بنگاه اقتصادی یک مزیت رقابتی بسازد. یکی از مهمترین دلایل اعمال مدیریت دانش در آموزش عالی، کمک به این مؤسسات برای یکپارچهسازی انسجام دانش جدید با دانش قبلی است که میتواند به افزایش ارتباط بین کار و آموزش بیانجامد. این بررسی با هدف ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشکدة علوم پزشکی نیشابور صورت پذیرفته است. روششناسی: تحقیق از نوع توصیفی و جامعة مورد بررسی کارکنان دانشکدة علوم پزشکی نیشابور بود. از بین 1234 نفر کارکنان دانشکدة علوم پزشکی نیشابور، حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 304 نفر و به صورت نمونهگیری تصادفی تخصیصی متناسب انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات براساس مدل مدیریت دانش شرون لاوسون و پرسشنامة استاندارد آن با 24 گویه بوده است. یافتهها: نظرخواهی از کارکنان دانشکدة پزشکی نیشابور نشان داد، مدیریت دانش در این دانشکده از بعد تولید دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیر دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش به ترتیب 4/18%، 4/17%، 9/17%، 5/14%، 6/26% و 1/18% قابلقبول است. به نظر میرسد مدیریت دانش در این دانشکده نیاز به بهبود و ارتقا دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد کیفیت مدیریت دانش در ابعاد تولید دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیرة دانش و انتشار دانش در دانشکدة علوم پزشکی نیشابور در سطح مناسبی قرار ندارد. بنابراین، میتوان گفت سطح مدیریت دانش در این دانشکده نیاز به بازنگری و توجه بیشتر دارد.