اشتراک دانش
مریم سلامی؛ مریم احمدی نسب؛ وحیده حجهفروش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای پنج عاملی شخصیت و اشتراک دانش مورد استفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان به تعداد 170 نفر بود که از طریق نمونهگیری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی صورت گرفت و 120 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ– اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی (میانگین=53/40)، برونگرایی (میانگین=30/40)، گشودگی (میانگین=16/38) و سازگاری بالا (میانگین= 02/37) گرایش بیشتری به تسهیم دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ویژگی شخصیتی روانرنجوری کتابداران (میانگین=79/33) با تسهیم دانش رابطه عکس داشته و هرچه این ویژگی در افراد کاهش یابد گرایش بیشتری به تسهیم دانش دارند. بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش مقدار ضریب همبستگی برابر با 207/0r = در سطح معنیداری 023/0> P به دست آمد که نشانگر همبستگی و رابطه مستقیمی بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در افراد است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در کتابداران را تأیید کرده و نشان داد که هر چه افراد به سمت ویژگیهای مختلف شخصیتی (وظیفهشناسی، برونگرایی، گشودگی و دلپذیری (پیش روند تسهیم دانش آنها افزایش مییابد که این امر میتواند بسترساز ایجاد فرهنگ و مشارکت در سازمان شود و تأثیر قابلتوجهی بر تسهیم دانش کتابداران داشته باشد.
کتابخانه عمومی
ثنـــــا صفـــری
چکیده
هدف: بررسی سبکهای تفکر کارکنان نهادهای کتابخانههای عمومی ایران در ارتباط با ویژگیهای کارآفرینی بوده است. روششناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها دو پرسشنامة شیوههای تفکر استرنبرگ ...
بیشتر
هدف: بررسی سبکهای تفکر کارکنان نهادهای کتابخانههای عمومی ایران در ارتباط با ویژگیهای کارآفرینی بوده است. روششناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها دو پرسشنامة شیوههای تفکر استرنبرگ - واگنر و ویژگیهای کارآفرینی بوده است. جهت بررسی روایی ابزار با توجه به تعداد مؤلفهها و حجم نمونه، علاوهبر تحلیل محتوا، از تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد که بررسی شاخصهای برازش نشان داد که ابزار پژوهش از روایی سازه برخوردار بوده است. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که شیوه تفکر غالب در میان کارکنان، تفکر بروننگر است. همچنین تمام سبکهای تفکر جز سبک درونگرا ارتباط مثبتی با ویژگیهای کارآفرینی کارکنان داشتهاند. بحث و نتیجهگیری: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان سبکهای تفکر، 6/31 درصد تغییرات مؤلفه خلاقیت توسط سبکهای تفکر آزاداندیش، قضایی و قانونی تبیین میشود. همچنین 6/24 درصد تغییرات مؤلفه کنترل درونی توسط سبکهای تفکر قضایی و برونگرا، 38% تغییرات مؤلفه توفیقطلبی توسط سبک تفکر آزاداندیش و قضایی، 6/18% تغییرات مؤلفه استقلالطلبی به سبک تفکر درونگرا پیشبینی میشود و 2/21% از تغییرات مؤلفه تحمل ابهام در سطح 99 صدم معنیدار بوده و ضریب محاسبه بتا 460% بوده است.
مدیریت دانش
رویا ارجمند کرمانی؛ نسرین باقری
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 69-78
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان عضو در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بوده که افراد از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان عضو در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بوده که افراد از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون مقیاس هوش هیجانی شات (ELS)، آزمون سنجش خلاقیت (CREE) و آزمون سنجش شخصیتی (FFM) میباشد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در فرضیه اول هوشیاری اجتماعی با ضریب بتای (392/0) و در فرضیه دوم برونگرایی با ضریب بتای (549/0) بیشترین تأثیر را در میزان خلاقیت دارند. همچنین در فرضیه سوم خودکنترلی با ضریب بتای (698/0) در میان مؤلفههای هوش هیجانی بر ویژگیهای شخصیتی بیشترین تأثیر را داشته است. نتیجهگیری: نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی، خلاقیت و ابعاد شخصیتی دانشجویان دانشگاه تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد شخصیتی و خلاقیت ارتباط معنیداری مشاهده شد