حمید قاضیزاده؛ حیدر مختاری؛ مهری شیرازی باصیری
چکیده
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محققساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی استفاده شد و جهت تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه منابع غیردرسی از لحاظ آماری معنادار میباشد. در نتیجه با افزایش استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی میزان مطالعه غیردرسی آنها نیز افزایش مییابد و با توجه به اینکه میانگین استفاده از شبکههای اجتماعی و میانگین مطالعه غیردرسی در دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه به ترتیب برابر با 90/56 و 30/45 میباشد، در نتیجه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه پایینتر از مقدار ملاک میباشد. همچنین مقدار t محاسبه شده برای استفاده از شبکههای اجتماعی و مطالعه غیردرسی در دانشجویان دختر و پسر بهترتیب 5/1 و 37/0 - بوده که نشان میدهد که بین این دو تفاوت معناداری وجود ندارد.بحث و نتیجهگیری: استقبال از رسانههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست، بنابراین اگر مدیران و مسئولان دانشگاهی نسبت به میزان و عوامل مثبت و منفی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان و جامعه خود غافل باشند سرمایه عظیمی را از دست خواهند داد.
میراحمد فاطمی؛ میترا صمیعی؛ رضا ملکی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه ۲۷۰ نفر شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و تحلیل دادهها با نرمافزار اس. پی اس. اس انجام شد.
یافتهها: ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش شناخت محیطزیست، انگیزه حفظ محیطزیست، رفتار یا عملکرد محیطزیست، نگرش به حفظ محیطزیست انجام شد و یافتهها نشان داد تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر هر چهار بخش بامیانگین (80/3)، بالاتر از سطح متوسط است و ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش از دیدگاه جامعه پژوهش با مقدار 05/0>p، از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر مهمی دارد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده، از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، سواد اطلاعاتی سبز تأثیر بالایی در حفظ محیطزیست دارد.
فناوری اطلاعات
سعید ملکمحمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونهگیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونهگیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی خوزستان که در نیمسال اول 1398- 1397 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شده و ضریب پایایی آن 854/. آلفای کرونباخ بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه) استفاده شد.یافتهها: تحلیل نتایج حاصل از بررسی میزان آمادگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی حاکی از آن است که میانگین آمادگی دانشجویان از منظر 6 بعد مورد بررسی 81/3 از 5 است که نشاندهنده آمادگی در حد متوسط دانشجویان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی است.بحث و نتیجهگیری: با فراهم آوری زیرساختهای موردنیاز و برگزاری دورههای آموزشی و تأکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر میتوانیم در جهت ارتقای آمادگی گام برداریم.
سواد اطلاعاتی
مجید شیرزاد؛ نیر ترقی خواه دیلمقانی؛ جواد محمدی
چکیده
چکیدههدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای ...
بیشتر
چکیدههدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای مثال توانایی نظارت، هدایت و تنظیم فرایند یادگیری خود را ندارند. پژوهش حاضر تعیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت بود.روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری، دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس بودند که به روش نمونهگیری در دسترس، 183 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامههای یادگیری خودتنظیم، اعتیاد به اینترنت و سواد اطلاعاتی پاسخ دادند.یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که سواد اطلاعاتی با یادگیری خودتنظیم، رابطه-ی مثبت معنادار و با اعتیاد به اینترنت، رابطهی منفی معنادار دارد. همچنین سواد اطلاعاتی میتواند یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت را پیشبینی نماید.نتیجهگیری: این یافتهها بر اهمیت سواد اطلاعاتی در افزایش یادگیری خودتنظیم و کاهش اعتیاد به اینترنت دلالت دارد.
سواد اطلاعاتی
محمود هوشنگ نژاد؛ علی اکبر عجم؛ خدیجه اعراب شیبانی؛ نسرین آذرهمایون
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب شدکه دارای 392 دانشجو در زمان پژوهش بوده است. به روش طبقهای تصادفی 199 نمونه انتخاب شدند. آزمون همبستگی و آزمون تی و روش تحلیل رگرسیون همزمان برای تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS نگارش 24 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافته پژوهش نشان میدهد 8/11 درصد از پذیرش یادگیری الکترونیک از طریق خرده مؤلفههای سواد اطلاعاتی تبیین میشود. البته هیچکدام از این مؤلفهها سهم یگانه معناداری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان ندادند. بعلاوه تفاوت معناداری در سواد اطلاعاتی و پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان به تفکیک جنسیت بدست نیامد. نتیجهگیری: برای بالابردن اقبال دانشجویان به پذیرش یادگیری الکترونیک، باید تمام مؤلفههای سواد اطلاعاتی در دانشجویان تقویت شوند که البته اولویت برخی از آنها بالاتر است. بنابرین پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در برنامه درسی آنان گنجانده شود.
کتابخانه دانشگاهی
ثریا ضیایی؛ جمیله شه بخش؛ مجید مصطفایی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 79-90
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی و پرسشنامه عادات مطالعه (Psshi) بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSSاندازهگیری شد. از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد در جامعه مورد بررسی میانگین عادت به مطالعه و تفکر انتقادی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین مؤلفههای عادت به مطالعه بر اساس رتبهبندی فریدمن، بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه حافظه و پایینترین رتبه مربوط به تقسیمبندی زمان بوده است. بررسیهای مربوط به تفکر انتقادی نیز نشان داد که بیشترین میانگین در بین مؤلفههای این متغیر مربوط به مؤلفه نوآوری است و این در صورتی است که رتبهبندی آزمون فریدمن نیز بالاترین رتبه را مربوط به این مؤلفه میداند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از این است که ارتباط معنیدار بین مؤلفههای متغیر تفکر انتقادی و عادت به مطالعه وجود دارد و همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده میشود. تاکنون پژوهشی که رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه را بررسی کند انجام نشده است.
مدیریت کتابخانه
نسیم نوبهار؛ هادی شریف مقدم
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 33-40
چکیده
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه ...
بیشتر
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه انتخابوبصورتدردسترس و پرسشنامه (پایایی آن با نرم افزار SPSS اندازه گیری شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه دانشجویان5 8/0و پرسشنامه دانش آموزان 89 % بدست آمد) بین شرکتکنندگانتوزیع شد.در تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی( شاخص های مرکزی و پراکندگی)و استنباطی(آزمون رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بهره گرفته شد.یافته ها:یافته های بدست آمده حاکی از موافقت 33 و 27 درصدی جامعه پژوهش در مورد تاثیر بالای به ترتیب اینترنت و عدم وجود کتابهای مناسب،برعدم گرایش جوانان به مطالعات غیر درسی می باشد، از سوی دیگرآمارها از وجود رابطه معنادار بین تبلیغات تلویزیونی و گرایش به مطالعات غیر درسی را نشان می دهد. نتایج نیز نشان دهنده تاثیرعوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد میباشد،همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه(R)در این تحلیل برابر 79/0و ضریب تعیین (R²) برابر 62/0 است که نشان می دهد متغیر های اجتماعی و فرهنگی62 درصد از تغییرات متغیر مطالعات غیردرسیرادر بین دانشجویان افزایش و تبیین می کنند. بحث و نتیجه گیری:افزایشارتباط بین صدا و سیما و کتابخانه ها، کاهش ممیزیکتابو قیمت پایانی آن،و همپایی با تکنولوژی از جمله راهکارهای رائه شده در این پژوهش می باشد.
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
مهدی معینی کیا؛ ابراهیم آریانی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 27-38
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیشبینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل میدهد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود و حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیشبینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل میدهد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود و حجم نمونه براساس جدول گرجسی _ مورگان 495 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها بخشی از پرسشنامة راهبردهای انگیزش برای یادگیری دانکن و مککیچی (2005) حاوی مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و پرسشنامههای کیفیت خدمات اداری-آموزشی، کیفیت خدمات کتابخانهای، کیفیت خدمات آموزشی اساتید، کیفیت خدمات مشاورهای و کیفیت خدمات الکترونیکی از طریق سایت به کار گرفته شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرم افزار spss.21 و روش رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: متغیرهای کیفیت خدمات ارائه شده به گونة معنیداری توان تبیین 13/0 = 2R از واریانس مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری را دارا هستند (38/0 = R، 7/13 = (470 و 5)F و 001/0 > P) و سهم کیفیت خدمات آموزشی (169/0 - = β) و خدمات مشاورهای (140/0- = β) در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است و سهم کیفیت بقیه خدمات ارائه شده معنیدار نیست. بحث و نتیجهگیری: با افزایش شکاف یا کاهش کیفیت دو نوع خدمات آموزشی و خدمات مشاورهای اساتید، مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری از جانب فراگیران به گونة معنیداری کاهش مییابد. بنابراین مسئولان دانشگاه باید در خصوص ارتقای کیفیت خدمات پشتیبانی و جلب رضایت فراگیران، اقدامات اساسی و بهموقع انجام دهند.