با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
بررسی رابطه میان شبکه‌های اجتماعی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان، مورد پژوهش: دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه

حمید قاضی‌زاده؛ حیدر مختاری؛ مهری شیرازی باصیری

دوره 9، شماره 1 (پیاپی 33) ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 13-24

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.64494.1525

چکیده
  هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش‌ کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی می‌باشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به‌عنوان نمونه ...  بیشتر

سواد اطلاعاتی سبز و حفظ محیط‌زیست: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی

میراحمد فاطمی؛ میترا صمیعی؛ رضا ملکی

دوره 9، شماره 1 (پیاپی 33) ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 71-78

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.64468.1523

چکیده
  هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیط‌زیست صورت گرفت. روش‌ کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
سنجش میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان

سعید ملک‌محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی

دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24) ، اسفند 1398، ، صفحه 57-68

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.46826.1381

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونه‌گیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات ...  بیشتر

سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی، یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی

مجید شیرزاد؛ نیر ترقی خواه دیلمقانی؛ جواد محمدی

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، مهر 1398، ، صفحه 25-32

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.46870.1385

چکیده
  چکیدههدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای ...  بیشتر

سواد اطلاعاتی
بررسی نقش مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی

محمود هوشنگ نژاد؛ علی اکبر عجم؛ خدیجه اعراب شیبانی؛ نسرین آذرهمایون

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 27-39

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.44405.1371

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهش‌هایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمی‌شود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
مطالعه رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان

ثریا ضیایی؛ جمیله شه بخش؛ مجید مصطفایی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 79-90

چکیده
  هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارت‌های تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روش‌شناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه مهارت‌های ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
بررسی نقش عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیردرسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های شهر مشهد

نسیم نوبهار؛ هادی شریف مقدم

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 33-40

چکیده
  هدف:هدف‌از انجام‌این پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادی‌و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روش‌تحقیق:پژوهش‌حاضر‌توصیفی‌از‌نوع پس‌رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش‌شامل‌دانش آموزان دبیرستانی سه منطقه‌و دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)‌شهر مشهد بود‌که با‌ استفاده از جدول مورگان‌تعداد‌نمونه ...  بیشتر

مدیریت پایگاه اطلاعاتی
بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیش‌بینی مؤلفه‌ی راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان

مهدی معینی کیا؛ ابراهیم آریانی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 27-38

چکیده
  هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیش­بینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل می­دهد. روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای بود و حجم نمونه ...  بیشتر