سواد اطلاعاتی
آرمین رجب زاده؛ احسان اسمعیل پور
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 33-47
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباطسنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است. روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر میباشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباطسنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است. روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر میباشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران مبتنی بر مؤلفههای تعیین شده توسط انجمن کتابخانههای دانشکدهای و تحقیقاتی آمریکا و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) میباشد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در یک تأثیر همزمان متغیر توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات با ضریب بتای (704/0) و سپس متغیر توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات با ضریب بتای (188/0) و پس از آن متغیر توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات با ضریب بتای (123/0) در میان مؤلفههای سواد اطلاعاتی مؤثر بر خلاقیت سازمانی کارکنان به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان میدهد که بین سواد اطلاعاتی مدیران و مؤلفههای آن: توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات، توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات، توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی کاربرد اطلاعات با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان رابطه معناداری وجود دارد.