مدیریت پایگاه اطلاعاتی
علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه ...
بیشتر
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 مدرک تولید شده توسط نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی است که در بازه زمانی 2021-1960 در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. بهمنظور بررسی تأثیر شاخصها و نمرات دگرسنجی حاصل از حضور تولیدات علمی حوزه وبمعنایی در پایگاه دایمنشنز و مندلی بر شاخص تعداد استنادات پایگاه اسکوپوس، از آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندگانه خطی به کمک نرمافزارهای اکسل و اس. پی. اس.اس. پرداخته شده است.یافتهها: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی در 5/95 درصد موارد از مندلی استفاده میکنند. اما از شبکههای اجتماعی تنها در 24 مورد (5/8 درصد) برای به اشتراکگذاری مطالب استفاده میکنند. جز نسبت استنادات نسبی، سایر شاخصهای دایمنشنز رابطه همبستگی قابل قبولی با تعداد استنادات اسکوپوس دارند. ارتباط بین تعداد استنادات دایمنشنز و تعداد استنادات اسکوپوس از ارتباط سایر شاخصها قویتر است. همچنین بین تعداد خوانندگان و تعداد استنادات مندلی با استنادات اسکوپوس رابطه همبستگی بالایی وجود دارد. بررسی ضرایب مدل رگرسیونی نشان داد که تعداد استنادات دریافتی دایشمننز به میران 10 درصد و تعداد استنادات مندلی به میزان 83 درصد قدرت پیشبینی استنادات اسکوپوس را دارند. سایر شاخصهای مورد مطالعه از توان پیشبینی تعداد استنادات اسکوپوس ناتوان هستند.بحث و نتیجهگیری: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی باید از شبکههای اجتماعی همچون توئیتر برای اشتراکگذاری هرچه بیشتر مطالب خود استفاده کنند. همچنین بهمنظور دریافت استنادات بیشتر، به انتشار مطالب خود در مجلات دارای نمایههای بینالمللی اقدام نمایند.
مدیریت اطلاعات
ابوذر رمضانی؛ سیدجواد قاضی میرسعید؛ احمد پاپی؛ محمدحسین یکتاکوشالی؛ فاطمه رمضانی پاکپورلنگرودی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 23-30
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی شاخصهای آلتمتریک دانشگاههای علوم پزشکی ایران در دو شبکه اجتماعی ریسرچگیت و آکادمیا و بررسی رابطة آنها با شاخصهای علمسنجی پایگاه اسکوپوس از قبیل میزان استناد، اچ ایندکس و تعداد انتشارات است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش علمسنجی انجام شده است، دادههای پژوهش به کمک نرمافزار ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی شاخصهای آلتمتریک دانشگاههای علوم پزشکی ایران در دو شبکه اجتماعی ریسرچگیت و آکادمیا و بررسی رابطة آنها با شاخصهای علمسنجی پایگاه اسکوپوس از قبیل میزان استناد، اچ ایندکس و تعداد انتشارات است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش علمسنجی انجام شده است، دادههای پژوهش به کمک نرمافزار اکسل 2013 گردآوری و با نرمافزار SPSS ویرایش23 آزمونهای آماری اسپیرمن، کای دو و کاندال تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: براساس یافتهها، رتبهبندی دانشگاه براساس اچ ایندکس با میزان حضور آنها و تعداد اعضا در شبکههای اجتماعی ریسرچ گیت و آکادمیا رابطة معنیداری وجود دارد. علاوهبر این از لحاظ آماری رابطة معنیداری بین شاخصهای آلتمتریک دانشگاهها علوم پزشکی در شبکههای اجتماعی ریسرچ گیت و آکادمیا با میزان استناد و اچ ایندکس مشاهده شد (0.05P بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نقطه شروعی برای برنامههای اجرایی دانشگاهها جهت افزایش حضور اعضای هیئتعلمی خود در شبکههای اجتماعی بهعنوان فعالیتی در انتشار دانش است.