مدیریت دانش
سلیمان احمدزاده؛ محمد عثمانی؛ شهناز اسماعیلزاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و تأثیر آن بر انتقال دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور ارومیه و مهاباد به تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و تأثیر آن بر انتقال دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور ارومیه و مهاباد به تعداد 421 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، 201 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل دادهها براساس از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرمافزار Smart-PLS صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان داد که سرمایه اجتماعی بر توسعه یادگیری دوسوتوانی تأثیر مثبت و معنیدار دارد و تأثیر یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش مثبت و معنیدار است و همچنین سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم بر انتقال دانش تأثیر معنیداری ندارد ولی به صورت غیرمستقیم از طریق یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج مشخص میکند که وجود سرمایه اجتماعی در دانشگاه باعث توسعه یادگیری دوسوتوانی در ابعاد اکتشاف و انتفاع میشود که از آن طریق زمینه انتقال دانش بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه فراهم خواهد شد.
کتابخانه دانشگاهی
فاطمه باجی؛ زاهد بیگدلی؛ نسیم معمار
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 53-62
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامههای لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود که از این تعداد نمونهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامههای لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود که از این تعداد نمونهای به تعداد 360 نفر انتخاب شد. پس از توزیع پرسشنامهها، از تحلیل رگرسیون و همبستگی برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافته ها: براساس یافتههای پژوهش بین ابعاد سهگانه کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی رابطة معنیدار وجود دارد. همچنین بُعد کنترل اطلاعات کیفیت خدمات کتابخانهای با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی، بُعد تأثیر خدمات کتابخانه با بُعد شناختی سرمایة اجتماعی و نیز بُعد کتابخانه بهعنوان محل با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی دارای بیشترین رابطه بودند. در این مطالعه بُعد کتابخانه بهعنوان محل، نسبت به دیگر ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه دارای قویترین رابطه با میزان سرمایة اجتماعی دانشجویان بود. علاوهبر این، نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به پیشبینی کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سرمایة اجتماعی دانشجویان رابطة چندگانه این دو متغیر را نشان داد. بحث و نتیجه گیری: بهطور کلی میتوان چنین نتیجه گرفت که کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی میتواند با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی در دانشجویان رابطه داشته باشد. کتابخانههای دانشگاهی با میزان خدمات با کیفیتی که ارائه میدهند میتوانند در بهبود و افزایش سرمایة اجتماعی دانشجویان نقش بسزایی داشته باشند.
مدیریت دانش
حمید ژیان پور؛ فرامرز سهیلی؛ محمدرضا رضایی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 25-34
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف لیکرت با بهرهگیری از پرسشنامههای استاندارد ناهاپیپ و گوشال (1998) و مدل بات، با درنظر گرفتن مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش، هنجاریابی و تهیه شد. پاپایی آن با ضریب آلفای کرنباخ عدد (93%) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون رگرسیون و همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که با اطمینان 99% سرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش در مفهوم کلی آن، تأثیر مثبت و معنی دار، دارد. همچنین از بین ابعاد سهگانه سرمایه اجتماعی، بعد رابطهای، بیشترین میزان همبستگی با میزان اجرای مدیرت دانش و توسعه آن را دارد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود سرمایه اجتماعی موجب توسعه مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه است. بهبود ارتباطات و تعاملات سازنده میان کارکنان سازمان، از طریق ارتباطات اثربخش با تقویت و ایجاد فرهنگ مشارک، موجب تسهیل درخلق و تولید دانش در سازمان خواهد شد.