مدیریت دانش
آزیتا مالمیر؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: اشتراک دانش بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شمرده شده است. مدیران همواره با این سؤال روبرو هستند که برای رفتار اشتراک دانش کارکنان چه اقدامی باید انجام دهند. هدف از پژوهش سنجش روشهای مؤثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی و با استفاده از ...
بیشتر
هدف: اشتراک دانش بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شمرده شده است. مدیران همواره با این سؤال روبرو هستند که برای رفتار اشتراک دانش کارکنان چه اقدامی باید انجام دهند. هدف از پژوهش سنجش روشهای مؤثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده که بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری آن 248 نفر از کارکنان آرشیو ملی است که با استفاده از فرمول کوکران 151 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شده است. یافتهها: یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که روشهای اشتراک دانش تأثیر مثبت بر تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش دارد. همچنین "کمک همتایان" و "کنفرانس و گردهمایی" و "کارتیمی" روشهای موردعلاقه و "سمینار" و "اجتماعات کاری" روشهایی که کمتر موردعلاقه کارکنان آرشیو ملی ایران برای اشتراک دانش میباشند. بحث و نتیجهگیری: روشهای اشتراک دانش موردعلاقه کارکنان بهعنوان یکی از عوامل کلیدی و مهم در بروز رفتار اشتراک دانش، نقش ایفا مینماید به نحوی که تأمین این عامل میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش یاری رساند بنابه این پژوهش تنها برخی از روشهای اشتراک دانش، موردعلاقه کارکنان میباشند. بنابراین، با بهکارگیری روشهای موردعلاقه کارکنان در اشتراک دانش، بهتر میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش منجر شود.