با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
سطح خوانایی
تأثیر استفاده از منابع اطلاعاتی دیجیتال هنرهای نمایشی در پیوند دادن کودکان شهرستان کاشان با مطالعه و کتابخوانی

رجب اکبرزاده؛ سعید غفاری؛ سعید خسروی

دوره 9، شماره4 (پیاپی 36) ، بهمن 1401، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.68490.1567

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر منابع اطلاعاتی دیجیتال هنرنمایشی در پیوند دادن کودکان به مطالعه و کتابخوانی است. پژوهش از نوع کاربردی و از رویکرد نیمه آزمایشی استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 7 تا 10 سال کتابخانه‌های عمومی شهر کاشان است و نمونه‌گیری به صورت هدفمند با استفاده از خوشه‌ای چندمرحله‌ای و همگن انجام گردیده است. ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
مدیریت زمان و تصمیم‌گیری برای مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی بر اساس ماتریس آیزنهاور

حجت خدمتی نژاد؛ سعید اسدی

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، فروردین 1400، ، صفحه 63-72

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.61568.1491

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویت‌های مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته اولویت‌های مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانه‌‌های عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول ...  بیشتر

سطح خوانایی
پیشینة ارتقای القای مطالعه

آزاده نامداری؛ عبدالحسین فرج‌پهلو

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، دی 1399، ، صفحه 61-80

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.60958.1483

چکیده
  هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه تعاریف و دیدگاه‌ها و پیشینه‌های موجود در حوزةی ارتقای القای مطالعه و پیشینه پژوهش‌های خارجی و داخلی وضعیت مطالعات را بررسی و با مطرح کردن پیشنهاد‌هایی به ارتقا و پیشرفت القای مطالعه در این حوزه در کشور ایران کمک نماید.روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش ‌با مرور نوشتارهای مختلف حوزة مطالعه انجام ...  بیشتر

سطح خوانایی
بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه‌دار شرق کشور

ثریا ضیایی

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، خرداد 1399، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.42159.1357

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه‌دار شرق کشور انجام شد. روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر به‌عنوان نمونه بررسی  شدند. روش نمونه‌گیری این پژوهش، نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم ...  بیشتر

سطح خوانایی
بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه دار شهر زاهدان

ثریا ضیایی؛ نجمه کریمی صدر

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، مهر 1398، ، صفحه 69-80

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.42162.1359

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه‌دار شهرستان زاهدان بوده است.  روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونه‌ای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسش‌های ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
مطالعه عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه آزاد در میان مراجعان کتابخانه های عمومی شهر مشهد

ثریا ضیایی

دوره 5، شماره 3 ، آبان 1397، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.31151.1259

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد انجام شد. روش‌شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد که تعداد کل آن‌ها حدود ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
بررسی نقش عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیردرسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های شهر مشهد

نسیم نوبهار؛ هادی شریف مقدم

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 33-40

چکیده
  هدف:هدف‌از انجام‌این پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادی‌و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روش‌تحقیق:پژوهش‌حاضر‌توصیفی‌از‌نوع پس‌رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش‌شامل‌دانش آموزان دبیرستانی سه منطقه‌و دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)‌شهر مشهد بود‌که با‌ استفاده از جدول مورگان‌تعداد‌نمونه ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه

حمید قاضی زاده؛ روشنک ایلانلو

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 91-98

چکیده
  هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است. ژوهش روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد ...  بیشتر