فناوری اطلاعات
اعظم عبدلی؛ سعید غفاری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی مورگان 369 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل دادهها توسط شاخصهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و نرمافزار SPSS-20 انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر ضریب همبستگی پیرسون میان نقش کتابخانهها در کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از شبکههای اجتماعی در متغیرهای مُدگرایی (346/.-)، تنش خانوادگی (297/.-)، بحران هویت (248/.-)، کمرنگ شدن ارزشهای دینی-اجتماعی (072/.-) و دوستیهای آسیبپذیر (042/.-) منفی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تأثیر نقش کتابخانهها در کاهش مُدگرایی، تنش خانوادگی و بحران هویت هر سه با سطح معنیداری (Sig=0/000) معنیدار است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استفاده از کتابخانهها، مطالعه و گذراندن وقت در این محیط، نقش بسزایی در کاهش مُـدگرایی، بحران هویت، تنش خانوادگی، کمرنگ شدن ارزشهای دینی- اجتماعی و دوستیهای آسیبپذیر دارد. درنتیجه ضروری است مسئولان، اقدامات لازم به هدف فرهنگ سازی و تشویق کاربران به استفاده از کتابخانه بهجای عضویت در شبکههای اجتماعی به کار بندند.
مدیریت دانش
مریم سلامی؛ امید علی پور؛ جمال حقیرالسادات
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 85-96
چکیده
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای ...
بیشتر
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای بیشتر مقالات بررسی شد. یافتهها: هدف بیشتر مقالات بررسی دیدگاه کتابداران دربارة مدیریت دانش است (%92/25). بیشتر پژوهشهای مدیریت دانش بر روی کتابداران انجام شده است (%17/74). از مجموع پژوهشهای صورت گرفته، 37 پژوهش (%51/68) به روش کمی و فقط 9 پژوهش (%66/16) به روش ترکیبی (کمی و کیفی) صورت گرفتهاند. از میان ابزارهای بکار گرفته شده، پرسشنامة بسته پاسخ با 28 مورد در رتبة اول قرار دارد (%85/51). ارتباط مثبت بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری و تأثیر فرهنگ و ابعاد سازمانی بر مدیریت دانش دارای بیشترین فراوانی در بخش یافتههای مقالات بودند. بیشتر پیشنهادها نیز مربوط به لزوم برنامههای آموزشی مدون برای کتابداران و دانشجویان کتابداری در مدیریت دانش و انجام مطالعات بینالمللی بهمنظور کشف تفاوتهای مدیریت دانش در محیطهای مختلف است. نتایج حاکی از بهروز بودن، تنوع و گستردگی مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش است. بحث و نتیجهگیری: تنوع در جامعه، روش و ابزار پژوهش کمتر مشاهده میشود. بیشتر پژوهشها مبتنیبر جامعه کتابداران و با روش کمی و ابزار پرسشنامه انجام شده است. پیشنهاد میشود مقالات ملزم به ارائه یک یا چند پیشنهاد برای پژوهشهای بعدی باشند.