با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
کتابخانه دانشگاهی
بررسی وضعیت مدیریت مخاطب در وب سایت های کتابخانه ای دانشگاه های دولتی ایران

احمد عابدی؛ مریم سلامی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، مهر 1401

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.69372.1577

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وب‌سایت‌های کتابخانه‌ای دانشگاه‌های دولتی ایران است. روش‌شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وب‌سایت‌های حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
بررسی رابطه هوش هیجانی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌ بین‌المللی امام خمینی (ره) با کیفیت ارائه خدمات آن

فریده محبی تبار؛ زهره میرحسینی؛ سعید غفاری

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 41-48

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.34838.1308

چکیده
  هدف: هدف بررسی رابطة بین هوش‌هیجانی کتابداران دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانه‌های این دانشگاه است. روش‌شناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: الزامات آماده‌سازی پیشینه‌های کتابشناختی

طیبه شهمیرزادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ فاطمه پازوکی

دوره 5، شماره 3 ، آبان 1397، ، صفحه 57-70

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.47126.1392

چکیده
  هدف: به‌کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی)، به‌عنوان قواعد جدید فهرست‌نویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان به‌کارگیری آردی‌اِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینه‌های کتاب‌شناختی تهیه‌شده در نرم‌افزار سیمرغ با آردی‌اِی ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
مطالعه رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان

ثریا ضیایی؛ جمیله شه بخش؛ مجید مصطفایی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 79-90

چکیده
  هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارت‌های تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روش‌شناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه مهارت‌های ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
کتابخانه‌های دیجیتال معنایی : مطالعه ساختار و محتوا

مینا قاسمی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ محمد توکلی زاده راوری

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 11-20

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگی­های ساختاری و محتوایی کتابخانه‌های دیجیتال معنایی است. روش‌شناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعه­ای متشکل از کلیة کتابخانه­های دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونه­گیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به‌ صورت رایگان در وب ...  بیشتر

مدیریت دانش
مطالعه ابعاد سایبرنتیک در کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران از دیدگاه کتابداران

زیبا محمدزاده روشتی؛ میترا قیاسی؛ محمد کاردان نشاطی

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 21-36

چکیده
  هدف: هدف مقاله حاضر، تعیین ابعاد سایبرنتیک در کتابخانة‌ مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است. روش‌شناسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی تحلیلی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با نظرات متخصصان تأیید شد و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 83/0 شد. جامعة آماری پژوهش شامل کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
خدمات کتابخانه‌ای مبتنی بر تلفن همراه در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران

مریم پاکدامن نائینی؛ هادی شریف مقدم؛ ثریا ضیایی؛ امیر غائبی

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 37-46

چکیده
  هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگی‌های پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانه‌ای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنی‌بر تلفن همراه در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش‌شناسی: طی مطالعه ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
امکان‌سنجی استفاده از خدمات تلفن همراه هوشمند در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران: مطالعه موردی استان خراسان رضوی

فائزه دلقندی؛ نصرت ریاحی نیا

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 47-58

چکیده
  هدف: با توجه به ظهور تلفن‌های همراه و هوشمند به‌عنوان ابزار قابل‌حمل و قدرتمند در فناوری‌های جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانه‌های دانشگاهی برای همراهی با فناوری‌های جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
بررسی مهارت‌های کارآفرینی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های جندی شاپور و شهید چمران اهواز

فرزانه قنادی نژاد؛ محمد علی زمانی

دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 19-30

چکیده
  هدف: بررسی مهارت­های کارآفرینی کتابداران کتابخانه­های دانشگاه­های جندی‌شاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارت­های کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روش­شناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانه­های ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
بررسی رابطه بین کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و سرمایه اجتماعی دانشجویان این دانشگاه

فاطمه باجی؛ زاهد بیگدلی؛ نسیم معمار

دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 53-62

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانه­های دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است. روش‌شناسی:  این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامه­های لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بود که از این تعداد نمونه­ای ...  بیشتر

مدیریت دانش
استفاده از روش بازخورد 360 درجه برای ارزیابی عملکرد کتابداران دانشگاهی

اورانوس تاج‌الدینی؛ سپیده ایرانمنش؛ علی سادات موسوی

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 21-32

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه­های دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام‌ شده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام‌ شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده ‌شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامه‌هایی گردآوری ‌شده است که دیدگاه‌های ...  بیشتر

مدیریت دانش
تحلیل محتوایی و ساختاری وب‌سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و مقایسه با کتابخانه-های دانشگاه‌های جامع ایران

علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 51-68

چکیده
  هدف: امروزه وب­سایت کتابخانه‌های دیجیتال به‌منزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانه­ها و استفاده‌کنندگان عمل می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وب‌سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاه‌های برتر ایران انجام شد. روش‌شناسی: روش پژوهش از نوع ...  بیشتر

برنامه راهبردی
برنامه راهبردی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی: موردپژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی

محمود سنگری؛ امیر وفائیان

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 61-73

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین برنامه‌ریزی راهبردی براساس مدل سوات در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی مورد پژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی است. روش­شناسی: بر این اساس، پس از بیان چشم‌انداز، مأموریت و ارزش‌های کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی به استخراج اطلاعات و شناسایی چهار عامل مؤثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی ...  بیشتر

کیفیت خدمات
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز از نظر کاربران بر اساس مدل لایب کوال

ثریا ضیایی؛ فاطمه رنجگرکرجان

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 75-84

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال می‌باشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است ...  بیشتر