@article { author = {Hashemi, SeyedHamed and Khasseh, Ali Akbar}, title = {A Scientometric Analysis of Iranian Knowledge Management Research in Islamic World Science Citation Center (ISC)}, journal = {Digital and Smart Libraries Researches}, volume = {5}, number = {3}, pages = {71-88}, year = {2018}, publisher = {Payam Noor University}, issn = {2383-1049}, eissn = {2538-5356}, doi = {10.30473/mrs.2019.46160.1377}, abstract = {Purpose: Applying bibliometric indicators, this study tries to investigate the status of Persian knowledge management research based on the records in the Islamic World Science Citation Database (ISC) during the years 2008 to 2017.Methodology: This is a scientometric applied research. Bibliometric techniques and social network analysis are used in conducting this research. The research population consists of articles published in the field of knowledge management that have been indexed in ISC database during a 10-years period (2008-2017). BibExcel, UCInet, NetDraw and Vosviewer are among software that were used for analyzing data and drawing maps in this research.Findings: The results showed a relatively steady growth in the number of knowledge management articles indexed in ISC between 2008 and 2017. “Akhavan P” is considered to be Iran's top researcher in the field of knowledge management in terms of the number of articles, citations and h-index. Also, based on co-authorship indicators, again “Akhavan P” owns the best position in the network. Moreover, results uncovered that 8 clusters are formed in knowledge management research.Conclusions: Due to the diversity of authors from different disciplines among the articles as well as the variety of clusters resulting from co-word analysis, the present study confirms the theory that the field of knowledge management is an interdisciplinary one. Finally, based on integrative indicators, it can be stated that “Akhavan P” is the most influential researcher of Iran in knowledge management research during past 10 years.}, keywords = {knowledge management,Scientometrics,H-index,Co-authorship,Co-word analysis}, title_fa = {تحلیل علم سنجی پژوهش های مدیریت دانش ایران در پایگاه استنادی جهان اسلام (آی.اس.سی)}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت پژوهشهای فارسی زبان در حوزۀ مدیریت دانش در پایگاه آی.اس.سی است.روش تحقیق: پژوهش حاضر ازنظر نوع جزو پژوهش‌های کاربردی است که در آن از تکنیکهای علم‌سنجی و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ پژوهشهای مدیریت دانش تشکیل میدهند که در بازۀ زمانی ده ساله (1387 تا 1396) در پایگاه آی.اس.سی نمایه شده اند. بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم نقشه های این پژوهش از نرم افزارهای بیب اکسل، یو.سی.آی نت، نت دراو، و ووز-ویور استفاده شده است.یافته‌ها: یافته ها آشکار ساخته که تعداد مقالات آی.اس.سی در بازۀ زمانی ده ساله (1387-1396) روی هم رفته دارای رشدی نسبی بوده است. از نظر شاخص های تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ، «اخوان پ» برترین نویسنده ایران در حوزه مدیریت دانش به شمار میرود. همچنین، از نظر شاخصهای هم نویسندگی، مجدداً «اخوان پ» حائز بهترین جایگاه در شبکه است. همچنین، نتایج مربوط به خوشه بندی نشان داد که پژوهشهای انجام شده در حوزۀ مدیریت دانش از هشت خوشۀ موضوعی اصلی تشکیل شده اند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به تنوع وجود نویسندگان از رشته های مختلف در بین مقالات و همچنین خوشه های متنوع حاصل از تحلیل هم واژگانی، پژوهش حاضر مؤید این نظریه است که حوزه مدیریت دانش حوزه ای میان رشته ای می باشد. همچنین با توجه به جمیع شاخص های علم سنجی بررسی شده در این پژوهش، به نظر می رسد «اخوان پ» شاخصترین پژوهشگر ایران در مدیریت دانش است.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,علم سنجی,شاخص اچ,هم نویسندگی,تحلیل هم واژگانی}, url = {https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5836.html}, eprint = {https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5836_9c918f3ef086f7a4686990738451fa38.pdf} }