per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-10-23
5
3
11
20
10.30473/mrs.2019.31151.1259
5744
Research Paper
مطالعه عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه آزاد در میان مراجعان کتابخانه های عمومی شهر مشهد
Study of the Factors Encouraging or Inhibiting Informal Study among clients in the public libraries of Mashhad
ثریا ضیایی
soraya.ziaei@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود 50 هزار نفر است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 43/7 از پاسخگویان عقیده دارند که تشویق والدین مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان است. عامل دوم «آموزش روش صحیح مطالعه» 37/7 و سومین عامل «وجود منابع مناسب موردنیاز در کتابخانه» با 35/7 عوامل بازدارنده نیز شامل استفاده از شبکههای اجتماعی با 47/11و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 32/11 بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که خوشبختانه در بین تمام اقشار با هر نوع درآمدی، اهمیت مطالعه موردقبول است. از طرفی توجه به چگونگی مطالعه و منابع در کتابخانهها، نشان میدهد که افراد نسبت به پژوهشهای مهر و مومهای قبل به نقش کتابخانهها توجه بیشتری میکنند.
The main purpose of this study is to investigate encouraging and discouraging factors of reading habits among users of the public libraries in Mashhad. This practical research was conducted through a descriptive survey method. To collect the research information questionnaire was used. The statistic population of the research was selected from all the users of the public libraries of Mashhad which were about fifty thousand individuals. Our findings show that 7.43 of the population believes that encouragement from parents is the most important factor to develop a reading habit. The select most significant elements were teaching the proper method to study 7.37 and the third important factor was the existence of necessary and suitable resources in the library 7.35 Discouragement factors include using social media 11.47 and not having enough motivation to study 11.32. The result of this research indicates that fortunately the importance of reading is accepted by most people, with different social classes and incomes. Moreover, attention to study and resources in libraries shows that people are paying more attention to the role of libraries than in previous years.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5744_d856f850174a064b31d783c818210987.pdf
مطالعه
کتابخانه های عمومی
مشهد
Study
public libraries
Mashhad
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-10-23
5
3
21
32
10.30473/mrs.2019.44134.1369
6022
Research Paper
طراحی مدل اثر اهرمی تکنولوژی اطلاعات بر بهبود مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجی هوشمندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش در SME
Design of the leverage model of information technology on improving the sustainable competitive advantage with the role of organizational intelligence mediator and knowledge sharing capabilities in SMEs
یوسف محمد کریمی
y.mkarimi@pnu.ac.ir
1
مهدی یزدان پرست
mizanpararst@ut.ac.ir
2
مربی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران
مدرس مدعو،گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران.
هدف: هدف این پژوهش طراحی الگویی برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات با نقش میانجی هوشمندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش بر بهبود مزیت رقابتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روششناسی: روش پژوهش در این مقاله توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل مجموعه شرکتهای کوچک و متوسط فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روش نمونهگیری در این کار پژوهشی طبقه ای- نسبتی بوده و در همین راستا، تعداد 210 پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای مورد مطالعه توزیع شد. سپس، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل عاملی تأییدی روایی پرسشنامهها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته: نتایج مدل ساختاری نشان داد که قابلیت های پویای فن آوری اطلاعات (46/0β =) و همسان سازی فن آوری اطلاعات (52/0β =) اثر مثبت بر روی قابلیت اشتراک دانش و زیرساخت های فن آوری اطلاعات تاثیر قابل ملاحظه ای را بر روی همسان سازی فن آوری اطلاعات داشتند (82/0β =). بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان دادند که قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات از طریق دو متغیر میانجی قابلیت اشتراک دانش و هوشمندی سازمانی بر بهبود مزیت رقابتی کسبوکارهای کوچک و متوسط تأثیر مثبت دارند.
Purpose: The purpose of this study is to design a model for assessing how dynamic information technology capabilities play the role of organizational intelligence mediator and the ability to share knowledge on improving the competitive advantage of SMEs in the field of information technology in Tehran province. Methodology: The research method in this article is descriptive-correlational. The statistical population of the research includes a set of small and medium enterprises active in the field of information technology in Tehran province. The sampling method was class-related research and 210 questionnaires were distributed among managers and senior experts of the companies under study. Then, by using factor analysis, the validity of the questionnaires was examined. Also, structural equation model was used to test the research hypotheses. Findings: The results of the structural model showed that the dynamic capabilities of information technology (β = 0.46) and information technology integration (β = 0.52) had a positive effect on knowledge sharing capability and information technology infrastructure. Had information technology matching (β = 0.82). Conclustion: The results of the research showed that the dynamic capabilities of information technology have a positive effect on the improvement of the competitive advantage of small and medium businesses through two intermediary variables: the ability to share knowledge and organizational intelligence.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6022_5fda4f6486f7208467e982c6b93081e7.pdf
قابلیت های پویا
هوشمندی سازمانی
اشتراک دانش
مزیت رقابتی
فن آوری اطلاعات
Dynamic capabilities
Organizational intelligence
Knowledge Sharing
Competitive advantage
Information technology
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-10-23
5
3
33
44
10.30473/mrs.2019.47144.1391
5918
Research Paper
تحلیل نقش فنبازارها در روند تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان
The analysis of the role of fan markets in the process of commercialization of knowledge-based companies and technology units based
محسن اعظمی
m.aazami2012@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فن بازار در تجاریسازی محصولات دانشبنیان از طریق شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تجاریسازی در بستر فن بازار است. روششناسی: روش پژوهش آمیخته بوده و از کسب نظر خبرگان حوزة فناوری برای دستیابی به ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تجاریسازی در بستر فن بازار استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامه توزیع شده میان جامعة آماری (مستخرج از روش دلفی) از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که از میان 43 شاخصهای مطرح شده در حوزة تجاریسازی محصولات دانشبنیان در بستر فن بازارها، 9 عامل استخراج شدند که درمجموع 738/80 درصد از کل واریانس تغییرات را تبیین میکنند. بحث و نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان میدهد که عوامل «بازاریابی فناوری (574/17 درصد واریانس کل)»، «مشاوره و انتقال تکنولوژی (674/15 واریانس کل)» و «عوامل حقوقی و تأمین مالی (773/11 واریانس کل)»؛ بهعنوان عوامل اول تا سوم بیشترین تأثیر را در تجاریسازی محصولات دانشبنیان در بستر فن بازارها داشتهاند
Purpose: The aim of research examining the role of knowledge in the market of technology commercialization through identifying and Foundation products ranking factors affecting commercialization technology platform in the market. Methodology; In this study, qualitative research methods (Delphi) and obtaining the opinion of experts the field to achieve the technology of component dimensions and influencing the market in the context of technology commercialization. Findings: After the identification of the agents, in the form of a questionnaire distributed among the population, the component identified by the exploratory factor analysis rating. The results of the exploratory factor analysis showed that among the 43 identified effective index index in the commercialization of knowledge in the context of Foundation products after market fan spin variables, eventually operating detected 9 that in the total percentage of the variance of the jurist manmodend 80.738. Conclusion: The results showed That "Technoligy marketing", "consulting and technology transfer" and legal supply and financial factors to the rank order of the role of the market in technology commercialization is the founder of knowledge products. The results of the findings also show that the factors of "technology marketing (17.574 percent of total variance)," "consulting and technology transfer (15.674 total variance)," and "legal and financing factors (11.773 total variance) "As the first to third factors, have had the greatest impact on the commercialization of knowledge-based products in the marketplace.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5918_6fc738cac388caaac60d3d085c1da21e.pdf
فن بازار
تجاریسازی
دانشبنیان
شرکت های دانش بنیان
Technomarket
the commercialization
knowledge Base Company
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-10-23
5
3
45
56
10.30473/mrs.2019.46893.1388
6155
Research Paper
بررسی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویی (مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بابل )
Survey of feedback on using Google and Yahoo search engines in student's researches ( Case Study of Postgraduate Students of Payame Noor University in Babol)
میترا قیاسی
mighiasi@gmail.com
1
قاسم علی احسانیان
gh_ehsanian@yahoo.com
2
گروه علم اطلاعات و دانش شنااسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
گروه علم اطلاعات و دانش شنااسی، دانشکده علوم انسانس، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ معادل 839/0 تعیین شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بابل به تعداد151 نفر بود و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 108 نفر بدست آمد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: بین رضایت دانشجویان از موتور جستجوی گوگل و یاهو تفاوت معنی دار وجود داشت(001/0 P=. ). بین باز خورد شناخت دانشجویان از شاخصهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات از موتورهای مورد بحث تفاوت معنی دار وجود اشت(001/0 P=. ). میانگین مؤلفههای مورد بررسی برای موتور جستجوی گوگل نسبت به موتور جستجوی یاهو بیشتر است (گوگل 04/4و یاهو: استفاده 76/3). به طوری که آزمون انجام شده بین این دو موتور از این نظر تفاوت معنی دار نشان داد (001/0 P=. ). دانشجویان از موتورهای گوگل و یاهو بیشتر به منظور "انتخاب موضوع" استفاده میکنند. نتیجه گیری: دانشجویان دانشگاه پیام نور بابل جهت انجام پروژه های پزوهشی خود از موتور جستجوی گوگل بیش از یاهو استفاده میکنند. سطح آشنایی آنان با موتور جستجوگوگل بیشتر از یاهو بود و از نتایج جستجوی خود در موتور گوگل رضایت بیشتری نسبت به یاهو داشتند.
Purpose: Evaluation feedback on using Google and Yahoo search engines in postgraduate students’ researches of Payame Noor University in Babol Methodology: This research is applied and survey - analytical. The research tool was a researcher-made questionnaire that its validity was obtained by consulting the experts and reliability was determined based on Cronbach's alpha test(0.839). The statistical population included 151 graduated students of Payam Noor University in Babol and the sample size was 108 according to the Cochran formula. The sampling method was random. For data analysis software SPSS version 22 was used.Findings: There was a significant difference between the satisfaction of students from the Google search engine and Yahoo(P=0.001). There is a significant difference between the students' familiarity with the factors affecting the search engines(P=0.001). The average of the components examined for the Google search engine is higher than Yahoo's search engine (Google =4.04 Vs. Yahoo=3.76) and this difference was significant(P=0.001). The students use these search engines to choose the subject of research.Conclusion: Students use Google's search engine at different stages of their research more
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6155_bcfb80f12674fbf1c1865f7369bff6c0.pdf
گوگل
یاهو
تحقیق
تحصیلات تکمیلی
دانشگاه پیام نور
Google
Yahoo
Research
Graduate students
Payam Noor University
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-10-23
5
3
57
70
10.30473/mrs.2019.47126.1392
6021
Research Paper
پیادهسازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: الزامات آمادهسازی پیشینههای کتابشناختی
Implementation of Resource Description and Access (RDA) in Agricultural Research, Education and Extension Organization: Preparation requirements bibliographic records
طیبه شهمیرزادی
t.shahmirzadi@areeo.ac.ir
1
محسن حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
2
فاطمه پازوکی
pazooki.f@gmail.com
3
استادیار، مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی. تهران، ایران.
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران.
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه الزهرا و رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانههای عمومی کشور
هدف: بهکارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی)، بهعنوان قواعد جدید فهرستنویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینههای کتابشناختی تهیهشده در نرمافزار سیمرغ با آردیاِی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش پیمایشی تحلیلی و بهصورت تطبیقی انجامشده است. تعداد 210 پیشینه کتابشناختی فارسی در موضوع کشاورزی واردشده در نرمافزار کتابخانهای بهکاررفته شده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بررسی شد.یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که اِشکال «تفاوت با آردیاِی» با فراوانی 45.56 درصد و سپس اِشکالات «تایپی و املایی» با 33.75 درصد، سهلانگاری در ورود اطلاعات با 21 درصد و اِشکال فهرستنویسی با 01/8 درصد در پیشینهها و عدم درج اطلاعات در فیلدهای درست با 79/3 درصد بوده است.بحث و نتیجهگیری: با استفاده از نتایج این پژوهش، زمینه مناسب برای برنامهریزی بهمنظور بهکارگیری آردیاِی فراهم میشود. انجام چنین پژوهشهایی از سوی کمیته راهبردی آردیاِی توصیهشده و نتایج حاصل از آن برای همکاریهای بینالمللی در این زمینه سودمند خواهد بود. در پایان، الگوی پیشنهادی برای بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه شد.
Purpose: The use of the rules of description and access to the source (RDA), as the new rules of cataloging, and in accordance with the new environment and sources of information, are indispensable. The purpose of this research is to identify the possibility of using RDA in the Agricultural Research, Education and Extension Organization based on the consistency of bibliographic records prepared in Simorgh software with RDA. Methodology: The present study is an applied research and has been carried out in a comparative and analytical survey. A total of 210 Persian bibliographic records were reviewed on the subject of agricultural inputs in the library software used in the Agricultural Research, Education and Extension Organization. Findings:The results showed that the differences with RDA were 45.56 percent, followed by typing and spelling errors of 33.75%, negligence in entering information by 21 percent, and cataloging forms with 8.1 percent in the records and lack of data entry. The right fields were 3.79 percent. Using the results of this study, an appropriate field for planning for the use of RDA is provided. Doing such research is recommended by the Strategic Committee of RDA, and the results will be useful for international cooperation in this regard. Conclusion: In the end, a proposed model for the use of RDA was presented at the Agricultural Research, Education and Extension Organization.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6021_ff3c8fc03174573d69e68a50406e67bd.pdf
قواعد توصیف و دسترسی به منبع
مارک ایران
فهرستنویسی توصیفی
نرمافزار سیمرغ
پیشینههای کتابشناختی
Resource Description and Access
IRAN MARC
Cataloging Rules
Simorgh-Nosa Software
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-10-23
5
3
71
88
10.30473/mrs.2019.46160.1377
5836
Research Paper
تحلیل علم سنجی پژوهش های مدیریت دانش ایران در پایگاه استنادی جهان اسلام (آی.اس.سی)
A Scientometric Analysis of Iranian Knowledge Management Research in Islamic World Science Citation Center (ISC)
سیدحامد هاشمی
hamed58h@gmail.com
1
علی اکبر خاصه
khasseh@gmail.com
2
مربی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت پژوهشهای فارسی زبان در حوزۀ مدیریت دانش در پایگاه آی.اس.سی است.روش تحقیق: پژوهش حاضر ازنظر نوع جزو پژوهشهای کاربردی است که در آن از تکنیکهای علمسنجی و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ پژوهشهای مدیریت دانش تشکیل میدهند که در بازۀ زمانی ده ساله (1387 تا 1396) در پایگاه آی.اس.سی نمایه شده اند. بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم نقشه های این پژوهش از نرم افزارهای بیب اکسل، یو.سی.آی نت، نت دراو، و ووز-ویور استفاده شده است.یافتهها: یافته ها آشکار ساخته که تعداد مقالات آی.اس.سی در بازۀ زمانی ده ساله (1387-1396) روی هم رفته دارای رشدی نسبی بوده است. از نظر شاخص های تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ، «اخوان پ» برترین نویسنده ایران در حوزه مدیریت دانش به شمار میرود. همچنین، از نظر شاخصهای هم نویسندگی، مجدداً «اخوان پ» حائز بهترین جایگاه در شبکه است. همچنین، نتایج مربوط به خوشه بندی نشان داد که پژوهشهای انجام شده در حوزۀ مدیریت دانش از هشت خوشۀ موضوعی اصلی تشکیل شده اند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به تنوع وجود نویسندگان از رشته های مختلف در بین مقالات و همچنین خوشه های متنوع حاصل از تحلیل هم واژگانی، پژوهش حاضر مؤید این نظریه است که حوزه مدیریت دانش حوزه ای میان رشته ای می باشد. همچنین با توجه به جمیع شاخص های علم سنجی بررسی شده در این پژوهش، به نظر می رسد «اخوان پ» شاخصترین پژوهشگر ایران در مدیریت دانش است.
Purpose: Applying bibliometric indicators, this study tries to investigate the status of Persian knowledge management research based on the records in the Islamic World Science Citation Database (ISC) during the years 2008 to 2017.Methodology: This is a scientometric applied research. Bibliometric techniques and social network analysis are used in conducting this research. The research population consists of articles published in the field of knowledge management that have been indexed in ISC database during a 10-years period (2008-2017). BibExcel, UCInet, NetDraw and Vosviewer are among software that were used for analyzing data and drawing maps in this research.Findings: The results showed a relatively steady growth in the number of knowledge management articles indexed in ISC between 2008 and 2017. “Akhavan P” is considered to be Iran's top researcher in the field of knowledge management in terms of the number of articles, citations and h-index. Also, based on co-authorship indicators, again “Akhavan P” owns the best position in the network. Moreover, results uncovered that 8 clusters are formed in knowledge management research.Conclusions: Due to the diversity of authors from different disciplines among the articles as well as the variety of clusters resulting from co-word analysis, the present study confirms the theory that the field of knowledge management is an interdisciplinary one. Finally, based on integrative indicators, it can be stated that “Akhavan P” is the most influential researcher of Iran in knowledge management research during past 10 years.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5836_9c918f3ef086f7a4686990738451fa38.pdf
مدیریت دانش
علم سنجی
شاخص اچ
هم نویسندگی
تحلیل هم واژگانی
knowledge management
Scientometrics
H-index
Co-authorship
Co-word analysis