per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-02-20
2
4
11
24
3745
ترسیم نقشة روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین بهعنوان مرکز تولید دانش براساس تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری (DEMATLE)
Drawing the Map of Causal Relationships of Factors for the Development of the Capacity of Entrepreneurial University as a Center of Knowledge Production Through DEMATLE Method
حسین صمدی میارکلائی
hossein_samadi_m@yahoo.com
1
حمزه صمدی میارکلائی
hamzeh_samadi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آن میان مسئولین و خبرگان دانشگاهی و پس از اجرای تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری، رابطۀ هر یک از متغیرها با یکدیگر آشکار شد. یافتهها: یافتهها نشان داده است که از میان معیارهای معرفیشده، معیار چشمانداز و مأموریت دانشگاه بیشترین تأثیر و معیار آموزش کارآفرینانه در دانشگاه کمترین تأثیر را بر سایر معیارها داشتهاند. بررسی میزان اهمیت معیارها نیز نشان داد که معیار قدرت نفوذ دانشگاه پراهمیتترین معیار و معیار چند رشتهای فرارشتهای دانشگاه کماهمیتترین در میان معیارهای بودهاند. نتیجهگیری: امروزه تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد مؤثر آن در تولید، بهیک هدف جهانی تبدیل شده است. براین اساس در اقتصاد دانشبنیان، باید از طریق وارد نمودن دانش جدید در محصولات، نوآورانه و فناورانه ثروت را افزایش داد و اشتغال ایجاد کرد، و دانشگاهها باید تبدیل به سازمانهای کارآفرین گردند تا به مأموریتشان جامعة عمل بپوشانند.
Purpose: The aim of this study of descriptive- analytical is the drawing of the map of causal relationships of factors for the development of the capacity of entrepreneurial university in academic environments. Methodology: To achieve to this end, the University of Mazandaran is investigated as a case study. The causal relationship of the factors for the development of entrepreneurial capacity at the university is investigated. By using a questionnaire of paired comparisons and distribute it among officials and academic experts, and after running the DEMATLE technique, the relationships between variables was evident. Findings: The finding show that among the introduced measures, the vision and mission of the university has the most influence and the criterion of entrepreneurial education at the university has the least influence on other criteria. Exploring the extent of the important of criteria so showed that the university leverage was the most important criterion and multidisciplinary and transdisciplinary of university was the least important criterion among criteria. Conclusion: Nowadays, in the side of successful diffusion of knowledge and its application in manufacturing, knowledge production has become to the global goal. Thus, in a knowledge-based economy, the wealth must increase by entrancing the new knowledge within products technologically and innovationaly, and created the jobs, and the Universities must come into entrepreneurial organizations to fulfill their missions.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3745_cb2b07247bc9892a2b832ce3a260ebf1.pdf
دانشگاه کارآفرین
روابط علّی
دانشگاه
تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری
Entrepreneurial University
Causal Relations
university
DEMATLE Technique
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-02-20
2
4
25
37
3746
Research Paper
مقایسه پایگاههای اطلاعاتی رایگان با پایگاههای اطلاعاتی هزینهبر از لحاظ نحوه سازماندهی و ابزار جستوجو
A Comparison between free and charging databases in terms of organization and searching tools
زهرا اباذری
marziyeh.saghaietalab1394@gmail.com
1
زهره میرحسینی
zmirhosseini@yahoo.com
2
مهدیه عسکری سرکله
mah_aska@yahoo.com
3
دانشیار ، علم اطلاعات ودانششناسی، دانشگاه آزاد تهران شمال.
استادیار ، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد تهران شمال.
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد تهران شمال.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه پایگاههای هزینهبر ساینس دایرکت، امرالد با پایگاه رایگان دواج، در دو مقوله ابزار جستوجو و سازماندهی و بیان نقاط قوت و ضعف آنهاست. روش شناسی: پژوهش حاضر به روش مطالعه تطبیقی انجام گرفته است و جامعه آماری آن پایگاه ساینس دایرکت، امرالد و دواج به علت پراستفاده بودن و همبستگی نزدیک از لحاظ ابزارهای جستوجو و سازماندهی است. ارزیابی این پایگاهها به وسیله دو سیاهه وارسی محقق ساخته از ابزارهای جستوجو و سازماندهی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی همچون فراوانی و میانگین و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک متغیر و آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فراوانی مؤلفههای سازماندهی در ساینسدایرکت و امرالد و دواج به ترتیب 73%و %56 و 41%، و میانگین مؤلفههای ابزار جستوجو به ترتیب 68%و 57%و 38% است. بحث و نتیجهگیری: تحلیل یافتهها نشان داد که پایگاههای هزینهبر ساینسدایرکت نسبت به پایگاه رایگان از لحاظ ابزارهای جستوجو و سازماندهی از وضعیت بهتری برخوردار هستند.
Purpose: This research is trying to explain the strength and weakness of Science Direct and Emerald charging database and DOAJ free database. Methodology: It is a quantitative study and the research samples are all available database in Tehran universities. Among these databases, DOAJ, Emerald and Science Direct are selected because of their frequency of usage and similarities of searching tools and organization. Assessment of these databases are done according to two research made checklist that examines their organizations and searching tools. For analyze finding of this research with descriptive method such as frequency and mean and inferential study such as t- test and u Mann Whitney. Findings: Research findings show that mean frequency of organization in Science Direct, Emerald and Doaj are 73%, 56%, 41% respectively. Mean frequency of searching tools are 68%, 57% and 38% respectively. Conclusion: Analysis of the data shows that charging data bases such as Science Direct and Emerald are performing better than free data bases in organization and searching.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3746_dae754c364895c987ca985e8253434c4.pdf
سازماندهی اطلاعات
ابزار جست و جو
پایگاه اطلاعاتی
ساینس دایرکت
امرالد
دواج
organization information
searching tools
database
Science Direct
Emerald
DOAJ
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-02-20
2
4
39
48
3747
Research Paper
سنجش میزان رضایت کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان از نرمافزار کتابخانهای این سازمان
Evaluation of librarians and educators satisfaction of Esfahan institute for the intellectual development of children and young adults about institute library software
مهسا امینی
gotenberg2004@yahoo.com
1
میترا پشوتنی زاده
pashootanizade@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان، ایران
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان، ایران.
هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش رضایت کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان از نرمافزار کتابخانهای این سازمان در از مولفههای «مشخصات کلی نرم افزار»، «جست و جو و بازیابی اطلاعات»، امکانات ابر داده ای، گزارش گیری، سازماندهی و ورود اطلاعات، سیاهه برداری، سفارشات و کنترل دسترسی و امنیت "است. روششناسی: پژوهش حاضر، به روش پیمایشی- توصیفی انجامشده است. جامعه پژوهش، 50نفر و شامل تمامی کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان است که از نرمافزار کتابداری این کانون استفاده میکنند. به علت قلت جامعه، روش نمونهبرداری از طریق سرشماری صورت گرفت.. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، توزیع فراوانی، انحراف معیار) و آمار تحلیلی) آزمون t یکطرفه و آزمون فریدمن (استفادهشده است. نرمافزار مورداستفاده SPSS نسخه 16 است. یافتهها: بیشترین رضایت کتابداران و مربیان از مؤلفه «مشخصات کلی نرمافزار» با 84/7 درصد و کمترین آن از مؤلفه «امکانات ابر دادهای» با 15/2 درصد است. عوامل جمعیت شناختی تأثیر معنیداری بر میزان رضایت پاسخدهندگان نداشت. نتیجهگیری: نرمافزار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نتوانسته است رضایت کتابداران را در انجام فعالیت روزانه برآورده نماید.
purpose: The aim of this study was to measure the satisfaction of librarians and educators Institute for Intellectual Development of Children and Adolescents in the software library of the organization. Methodology: This descriptive survey was conducted. The investigation, all librarians and educators Institute for Intellectual Development of Children and Adolescents in the software library are the focus. Data descriptive statistics tables Thus prepared frequency distribution analysis of these data, the software SPSS (one-sample t test, t, Friedman test) was used. Findings: The results showed that the most satisfying component libraries' total View Software "by 84/7 percent and the lowest component metadata facilities by 15. 2 percent. Demographic factors have a significant influence on respondents' satisfaction. Conclusion: The satisfaction of respondents of all components other than the components' total View Software "below average for the component" General View Software "more than average, and the total satisfaction of respondents less than average.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3747_877e5a2faf7522086a5c5bac26cb147d.pdf
کتابخانههای کودکان و نوجوانان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
نرمافزارهای کتابخانهای
رضایت کاربران
Adolescent Children's Library
Center for Intellectual Development of Children and Adolescents
software library
users' satisfaction
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-02-20
2
4
48
61
3748
Research Paper
ساخت و اعتباریابی پرسشنامهی موانع کارآفرینی در رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی
Construct and validate a questionnaire Barriers to Entrepreneurship Knowledge and Information Science field
غلامرضا حیدری
ghheidari@gmail.com
1
شهناز خادمی زاده
sh-khademizadeh@yahoo.com
2
مرضیه سقائی طلب
marziyeh. saghaietalab1394@gmail. com
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای جهت سنجش وضعیت کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با توجه به تأثیر موانع و عوامل بازدارندهی کارآفرینی دانشآموختگان این رشته است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شده است. جامعهی پژوهش حاضر 583 نفر از فارغالتحصیلان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای شهر اهواز (دانشگاه شهید چمران، دانشگاه جندیشاپور، دانشگاه پیامنور و دانشگاه آزاد اسلامی) است که از طریق فرمول کوکران نمونهی مورد مطالعه 231 نفر محاسبه شد، و جهت اطمینان بیتشر 250 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها نشان داد که از 84 گویهی اثرگذار بر کارآفرینی دانشآموختگان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی 55 گویه با کل آزمون همستگی داشته که منجر به ایجاد 5 مانع عمدهی اثرگذار بر کارآفرینی در این رشته شده است. شدت اثرگذاری هریک از موانع به ترتیب از زیاد به کم عبارتند از: موانع آموزشی و نظام آموزشی، موانع پژوهشی و فناورانه، موانع قانونی حمایتی، موانع فردی رفتاری و موانع فرهنگی اجتماعی. نتایج پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامهی موانع کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با نگاه جامع به متغیرهای اثرگذار بر کارآفرینی در متون معتبر صورت گرفته است که با توجه به ضرایب روایی و پایایی رضایت بخش، ابزاری مناسب برای سنجش کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش شناسی در پژوهشهای بعدی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
Purpose: The main purpose of this research was to construct and validate a questionnaire for measuring Entrepreneurship status of Knowledge and Information Science field. Methodology: This is an applied survey research. The face validity and construct validity were used to validate questionnaire. Reliability was reviewed by internal consistency coefficient. The population of the study consists 583 number of the graduate in field of university of Ahvaz (Shahid Chamran, Gondishapur, PNU, Islamic Azad University) studied a sample of 231 people through Cochran's formula was calculated , and to ensure 250 questionnaires were distributed and collected more informative. Findings: The results of factor analysis show the affect on the Entrepreneurship status of 84 items, 55 items in total correlation which led to categorizing 5 factors were acceptable. Findings showed that 5 factors influence the Entrepreneurship status of graduate in field ; the intensity of the influence of factors from the highest to the lowest are respectively as: Barriers to training and education system, research and technological barriers, legal – support barriers, personal – behavioral barriers, cultural – social barriers. Results of internal consistency (Cranach’s alpha) showed that a questionnaire social status possessed suitable reliability coefficients Conclusion: results of this research showed that questionnaire Barriers to Entrepreneurship had satisfactory reliability and validity coefficients and is considered a suitable tool for measuring Entrepreneurship status in future research
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3748_d9d794b5d1b35aadb4f0d8800560a569.pdf
ساخت و اعتباریابی
موانع کارآفرینی
علم اطلاعات و دانششناسی
فارغ-التحصیلان دانشگاههای شهر اهواز
تحلیل عاملی
construction and validation
barriers to entrepreneurship
Knowledge and Information Science
graduate of the University of Ahvaz
Factor Analysis
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-02-20
2
4
63
70
3749
Research Paper
بررسی رابطة بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی
A Survey on the relationship between the components of quality of work life with organizational commitment among librarians of public libraries of West Azerbaijan province
فرحناز فتح اله زاده
ketabdark@gmail.com
1
مربی، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، ایجاد فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعة قابلیتهای انسانی) با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اذربایجان غربی میباشد. روش تحقیق: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعة آماری آن نیز شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پرسشنامه تعهد سازمانی مییر و آلن بوده و برای تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک راهه (آنوا) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و مؤلفههای آن با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین کتابداران کتابخانههای عمومی از لحاظ اطلاعات جمعیت شناختی (جنسیت، رشته تحصیلی، سمت، و سابقه خدمت) در رابطه با کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد در صورتی که کتابخانهها بتوانند شرایطی را فراهم آورند تا کیفیت زندگی کاری کتابداران افزایش یابد، به دنبال آن تعهد سازمانی آنها نیز به خودی خود بهبود خواهد یافت.
Purpose: The purpose of the present research is to investigate the relationship between the components of quality of work life (including 8 Components: adequate payment, healthy and safe job, providing growth opportunity and continuous, legislation in organization, social correlation of working life, total life space, social cooperation and correlation in work organization, improving human capability) with organizational commitment among the librarians of public libraries of West Azerbaijan province. Methodology: The research is a survey and the research population includes all the librarians of public libraries of West Azerbaijan province. The data gathering tool were the Quality of work life (QWL) and organizational commitment (OC) questionnaires t-test, single-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation coefficient were applied to analyze the data. Findings: The results showed that there is a positive and meaningful relationship between quality of work life and its components with librarian organizational commitment. Also between librarians of public libraries in terms of demographic information (sex, discipline, post, and work experience) about quality of work life and organizational commitment there is no significant difference. Conclusion: The findings indicated that if the libraries could provide conditions until will increase the quality of work life of librarians followed by organizational commitment in itself will improve
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3749_041f24e8bf6a7d17ae46f570d690a78d.pdf
کیفیت زندگی کاری
تعهد سازمانی
کتابداران
کتابخانههای عمومی
استان آذربایجان غربی
quality of work life
Organizational Commitment
librarians
public libraries
West Azerbaijan Province
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-02-20
2
4
71
81
3750
Research Paper
سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی: مطالعه موردی کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان
Measuring the entrepreneurship organizational behavior of public libraries staff: Case Study of Zanjan province staffs
ابوالفضل اسدنیا
abolfazlasadnia@gmail.com
1
قاسم موحدیان
gh.movahedian@gmail.com
2
مرضیه سقایی طلب
3
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان.
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان.
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، اداره کل کتابخانههای عمومی استان خوزستان.
هدف: هدف این پژوهش سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان میباشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان شامل 112 نفر تشکیل میدهند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد زامپاتکیس و موستاکیس (2007) بوده است. پایایی ابزار پرسشنامه به تایید رسیده و ضریب آلفای کرونباخ آن 72/0 محاسبه شده است. به منظور تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران کتابخانههای عمومی استان زنجان دارای بینش استراتژیک کارآفرینانه هستند و فرهنگ سازمانی غالب در کتابخانههای عمومی زنجان فرهنگ کارآفرینانه میباشد. دیگر یافته پژوهش حاضر نشان داد که کتابخانههای عمومی زنجان از محیط حمایتی مطلوبی در جهت حمایت از کتابداران خلاق و کارآفرین برخوردار است و در بین کارکنان این کتابخانهها، افراد با مدارک تحصیلی رشته کتابداری نسبت به کارکنان با تحصیلات در رشتههای غیرکتابداری، صفات کارآفرینانه سازمانی مطلوبتری دارند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از بررسی فرضیههای فرعی، میتوان چنین استنباط کرد که کتابداران جامعه حاضر دارای ویژگیهای کارآفرینانه هستند.
Purpose: This research aims to measuring the entrepreneurship organizational behavior of staff of public libraries in the Zanjan province. Methodology: This study is practical and used a survey method. The study population was included all staff of public libraries that consists of 112 individuals of province. The research instrument was a standard questionnaire Moustakis and Zampetekis (2007) which the reliability of it is approved and Cronbach's alpha coefficient is calculated to 0. 72 For analysis the data, the descriptive and inferential statistical methods by software SPSS version 22 are used. Findings: The results showed that librarians of public libraries of the Zanjan province have an entrepreneurial vision and entrepreneurial culture is a dominant organizational culture in the public libraries of province. Also, this research presented which public libraries of the Zanjan province having a supportive environment favorable for support the creative and entrepreneurial librarians. In addition, the personnel with library certificate are more favorable entrepreneurial traits rather to those having none this certificate. Conclousion: According to the results of testing hypotheses, it can be inferred that Zanjan public librarians, have entrepreneurial characteristics
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3750_e36bf9cdfd30edc755d51662441f3609.pdf
رفتار کارآفرینی سازمانی
کتابخانههای عمومی
کتابداران
زنجان
نهاد کتابخانههای عمومی کشور
Entrepreneurship
Organizational Behavior
public libraries
librarians
Zanjan
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-02-20
2
4
83
92
3751
Research Paper
بررسی رابطه بین جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز
An Investigation of the Relationship between Organizational Atmosphere with Job Burnout and Job Satisfaction of Ahvaz Academic Librarians
زاهد بیگدلی
bigdelizahed20@gmail.com
1
افتخار مؤمنی
2
خدیجه قنبری مهرنیت
khadijeghanbari@yahoo.com
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت جو سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و میزان فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران و همچنین رابطة بین متغیر جو سازمانی با دو متغیر دیگر است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر متشکل از کلیهی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز است که با سمت کتابدار مشغول به فعالیت میباشند. تعداد کل جامعهی مورد نظر 125 نفر میباشد و پرسشنامه میان کل جامعه پژوهش توزیع گردید که از این میان تعداد 110 نفر (88%) پاسخگو بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه گردآوری شد در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی برای تعیین رابطهی جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین برای بررسی وضعیت جو سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و بررسی وضعیت فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران از آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. یافتهها: طبق یافتههای حاصل از این پژوهش جو سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین، بین جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز رابطه وجود دارد. همچنین، یافتهها نشان داد که فرسودگی شغلی کتابداران در سطح بالایی است و آنان از شغل خود رضایت ندارند. نتیجهگیری: در شرایط کنونی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از جو سازمانی مطلوبی برخوردار است ولی کتابداران این کتابخانهها همچنان از شغل خود رضایت ندارند و فرسودگی شغلی آنان در سطح بالایی قرار دارد. چنانچه مسئولان و مدیران این کتابخانهها به اهمیت کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاه و نیروی انسانی شاغل در این کتابخانهها توجه بیشتری نمایند، میتوانند روند رضایت شغلی کتابداران را بهبود بخشند و از فرسودگی شغلی آنان جلوگیری نمایند
Purpose: This research attempted to investigate the organizational atmosphere of academic libraries in Ahvaz and job burnout and job satisfaction of the librarians. It also attempted to investigate the relationship between the organizational atmosphere and the two other variables. Methodology: This research is of a descriptive-analytical and correlational survey. The population consisted of the staffs working as “Librarian” in the academic libraries surveyed. There were 125 librarians among whom the questionnaires were distributed. Of these, 110 (88%) librarians completed and returned the questionnaires. To analyze the data, Pearson’s Correlation Co-efficient was used to measure the relationship between organizational atmosphere with job burnout and job satisfaction. One-sample t-test was also used to measure the status of organizational atmosphere, burnout, and job satisfaction in academic libraries. Findings: The results showed that there is a significant relationship between organizational atmosphere and job satisfaction of academic librarians of Ahvaz. It was also revealed that organizational atmosphere of academic libraries of Ahvaz is desirable. ; However, the level of librarians’ burnout is high and they are not satisfied with their job. Conclusion: As the academic libraries of Ahvaz benefit a desirable organizational atmosphere but librarians are not satisfied and suffer from a high burnout, it requires that the university administrators and library directors consider this responsibly. Thus, librarians’ job satisfaction will improve and prevent job burnout or decrease librarians’ job burnout
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3751_c2c0290359e152e848f8831d2623f95b.pdf
جو سازمانی
فرسودگی شغلی
رضایت شغلی
کتابخانههای دانشگاهی اهواز
کتابداران دانشگاهی
organizational atmosphere
Job Burnout
Job satisfaction
Academic libraries
Ahvaz
academic librarians