per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-11-21
3
3
11
19
4408
Research Paper
بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور
The Study of Relationship between Knowledge Management with Creativity and Development Faculty members in Distance Education Universities
مظفر شریف زاده
sharifzad2007@yahoo.com
1
ثنا صفری
2
مربی، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
استادیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور بوده است. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس، مشتمل بر2901 نفر بوده است. تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 339 نفر بدست آمده است. روش نمونهگیری از نوع طبقهای نسبی بوده است. جهت گردآوری دادهها، از ابزارهای پرسشنامه غیرساختارمند، نیمه ساختارمند و ساختارمند استفاده شده است. نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و ارتباط بین سه متغیر مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی از ضریب همبستگی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از Spss استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد بین مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیات علمی، همبستگی معنادار وجود دارد. بحثو نتیجهگیری: مدیریت دانش بهعنوان یک راهبرد آگاهانه موجب خلق دانش، تسهیمدانش، کاربرد دانش شده و خلاقیت، پیش شرط لازم برای بهسازی آموزشی، سازمانی و فردی بوده و بهسازی نیز باعث افزایش عملکرد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور میشود.
Purpose: This study aimed to investigate the relationship between knowledge management with creativity and development of faculty members in distance education universities. Methodology: The research method was descriptive-correlational. The target population included all faculty members of Iranian distance education universities, including the University of Payam Noor, University of Nasir al-Din al-Tusi, Tehran University, Iran University of Science and Technology, Amirkabir University and Tarbiat Modarres University, consisting of 2901 people. 339 respondents were selected as a sample, based on Cochran's sample size formula. In the qualitative phase, purposive sampling method (non-probability) and on a small stage sampling was stratified. To collect data, a questionnaire tools unstructured, semi-structured and structured has been used. The Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data. the coefficient correction was used to investigate the relationship between three variables of knowledge management, creativity, and development. SPSS was used to analyze the data. Findings: The results show that there is a significant correlation between knowledge management, creativity, and faculty development. Conclusion: As a conscious strategy to create knowledge management, sharing, and application of knowledge and creativity, and improve education, organizational and individual faculty members of universities in implementing distance education to increase performance and productivity.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4408_7c4162475cb5b290c99993a269951a5b.pdf
مدیریت دانش
خلاقیت
بهسازی
اعضای هیأت علمی
دانشگاههای مجری آموزش از دور
knowledge management
Creativity
development faculty members
Distance Education
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-11-21
3
3
21
32
4410
Research Paper
وب معنایی و کاربرد آن در مدیریت دانش
Semantic Web and its Applications in Knowledge Management
مرتضی محمدی استانی
morteza_mohamadi64@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
هدف: مدیریت دانش و وبمعنایی از مباحث جدیدی است که در چرخه مدیریت و فناوری حوزه مفیدی را در سالیان اخیر پدید آورده است. براین قرار، هدف مقاله حاضر از یک سو مرور مفهوم و معماری وبمعنایی، و از سوی دیگر بررسی کاربردهای آن در مدیریت دانش است. روششناسی: پژوهش حاضر مروری- تحلیلی است و به منظور جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شد. یافتهها: بررسیها نشان داد که وب معنایی و فناوریهای آن نظیر چهارچوب توصیف منبع، شمای چارچوب توصیف منبع، هستیشناسیها، و زبان هستیشناسی وب در جهت تقویت جستجوی معنایی و هدفمند، مفید هستند. یکی از کاربردهای وبمعنایی، کمک به سیستمهای مدیریتدانش در جهت بهینهتر کردن فعالیتهایشان میباشد که بسیاری از آنها با بهرهجویی از فناوریهای وبمعنایی، بهتر و کارآمدتر عمل کردهاند. بحث و نتیجهگیری: وب معنایی و فناوریهای آن با توجه به قابل فهمکردن مفاهیم موجود در اسناد و مدارک کمک شایان توجهی به این حوزه میکند. فلذا سرمایهگذاری سازمانها در این جهت به منظور پیادهسازی مدیریت دانش سازمانی بسیار سودمند خواهد بود
Purpose: Knowledge management and the semantic web is a new issue that has created a useful field in management and technology cycle in recent years. Thus, on the one hand, the purpose of this paper is to review the concept and architecture of the Semantic Web, and on the other hand, review its applications in knowledge management. Methodology: This is a review study that used library methods to collect information. Findings: Studies show that the Semantic Web and its technologies such as Resource Description Framework, Resource Description Framework schema, ontologies, and Web Ontology Language are used to strengthen the semantic and targeted search. One of the Semantic Web applications is helping to knowledge management systems for optimizing their activities. Many of them have worked better and more efficiently, using semantic web technologies. Conclusion: The Semantic Web and its technologies have helped a lot by making understandable the concepts contained in documents. Therefore, the investment of organizations in this regard will be very beneficial for implementing organizational knowledge management
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4410_504a5ba8896eb4962ae3ad6e9d4606cb.pdf
مدیریت دانش
وب معنایی
هستی شناسی
چارچوب توصیف منبع
شمای چارچوب توصیف منبع
زبان هستی شناسی وب
knowledge management
Semantic web
Ontology
Resource Description Framework (RDF)
Resource Description Framework Schema (RDFS)
Web Ontology Language (OWL)
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-11-21
3
3
33
47
4411
Research Paper
بررسی ارتباط بین سواد اطلاعاتی کارکنان و خلاقیت سازمانی(مطالعه موردی: شرکت سیمکات آذربایجان)
Study on Relationship between Staff's Informational Literacy and Organizational Creativity (Case Study: Simkat Azerbaijan Company)
آرمین رجب زاده
ar.rajabzadeh@gmail.com
1
احسان اسمعیل پور
e_esmaeelpoor@yahoo.com
2
مربی، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
مربی، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباطسنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است. روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر میباشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران مبتنی بر مؤلفههای تعیین شده توسط انجمن کتابخانههای دانشکدهای و تحقیقاتی آمریکا و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) میباشد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در یک تأثیر همزمان متغیر توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات با ضریب بتای (704/0) و سپس متغیر توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات با ضریب بتای (188/0) و پس از آن متغیر توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات با ضریب بتای (123/0) در میان مؤلفههای سواد اطلاعاتی مؤثر بر خلاقیت سازمانی کارکنان به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان میدهد که بین سواد اطلاعاتی مدیران و مؤلفههای آن: توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات، توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات، توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی کاربرد اطلاعات با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان رابطه معناداری وجود دارد.
Purpose: This research was based on information literacy of the managers and its relation with the organization creativity of the Simkat employers in Azerbaijan. Methodology: The method of this research is descriptive-correlative and statistical populations consist of all the 300 employees in Simkat Company. The sample size that is calculated based on Cochran’s formula is 169 people elected by simple sampling method. The tools for data gathering is two questionnaires: information literacy of managers questionnaire is based on elements specified by American College Research Library Society, and Roundup creativity questionnaire 1979. Results: Findings show that the ability of effective data access variable with 0. 704 beta coefficient and then the ability of effective information usage with 188 beta coefficient, then the ability of critical data verification with 0. 123 beta coefficient between the elements of information literacy affected on organization creativity of employers have the most effect in order. Conclusion: Our results show that there is a significant relationship between information literacy of managers and its components (the ability of area determination and modality of information, ability to use targeted information, ability of information critical verification and ability of perception juridical and economical information usage) with organizational creativity of Simkat company employees
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4411_ef5f9a10b2c9ca502b64a26f24e52c76.pdf
سواد اطلاعاتی
خلاقیت سازمانی
شرکت سیمکات آذربایجان
Informational literacy
Productive Organization
Simkat Azerbaijan Co
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-11-21
3
3
49
59
4412
Research Paper
ارزیابی نقش کتابداران در همکاری با اساتید برای پیشگیری از سرقت ادبی
Evaluate the Role of Librarians Working in Collaboration with Faculty for the Prevention of Plagiarism
مریم غفوری
mghafouri8@gmail.com
1
احمد شعبانی
shabania@edu.ui.ac.ir
2
فریبا رخش
maryamghafouri8@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.
استاد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.
هدف: این به پژوهش به بررسی نقش کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ1 کشوردرهمکاری بااساتیددرارتباط باسرقت ادبیپرداخته است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد انجمن کتابداران آمریکا بود. جامعه آماری شامل کارکنان کتابدار کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور (110 نفر) میباشند، روش نمونه گیری سرشماری بود. روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آزمون-آزمون مجدد با ضریب همبستگی 78/0 تایید گردید و روش گردآوری دادهها به شیوه ارسال الکترونیک و پستی بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اس. پی. اس. اس در دوسطح آمار توصیفی (درصد و میانگین) و استنباطی (کای اسکوئر) صورت گرفت. یافتهها: نشان داد که اکثریت کتابداران با اساتید همکاریهای لازم را در جهت پیشگیری از سرقت ادبی نداشته و کلاسها و کارگاههای آموزشی و سواد اطلاعاتی را برگزار نکردهاند. همچنین بین سوالات پرسیده شده از کتابدار با جنسیت و سابقه کاری و سطح تحصیلات آنها رابطه وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: دراین پژوهش مشخص گردید که کتابداران در حیطه آموزش و سواد اطلاعاتی فعالیت کمی داشتهاند. بنابراین باید کارگاههای آموزشی لازم برای آگاهی کتابداران با وظایف خود درجهت همکاری بیشتر با اساتید، برگزار گردد، تا آنها بتوانند نقش مؤثری در پیشگیری از سرقت ادبی داشته و مانعی برای خسران جامعه علمی گردند
purpose: This study examines the role of librarians working in central libraries of medical universities type 1 in cooperation with a teacher is paid in connection with plagiarism. Methodology: This method is analytical survey study and this study is applied. The questionnaire was standardized America Library Association. The population consisted of employees ofMedical Universities librarians type 1 are (110) people, sampling was a census. The sampling method was a census. Validity and content validity and reliability of the method using test-retest correlation coefficient of 78/0 was confirmed by the data collection practices and postal mail was sent. SPSS software to analyze the data descriptive statistics (mean,...) and inferential statistics (chi-square Chi-square) were performed. Findings: Showed that the majority of librarians with teachers in order to prevent plagiarism is not necessary cooperation and information literacy classes and workshops have been held. It also asked the librarian between gender and work experience and education level they are related. Conclusion: This study showed that librarians have little activity in the area of education and literacy. The workshops should be held to the librarian with their duties in the new era, so they can play an effective role in the prevention of plagiarism and keeps the scientific community for their loss.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4412_0ab855bb02332828af53d4821bab7eb6.pdf
کتابدار
اساتید
سرقت ادبی
کتابخانه مرکزی
دانشگاه علوم پزشکی تیپ 1
librarians
faculty
plagiarism
central library
of medical universities librarians type 1
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-11-21
3
3
61
73
4413
Research Paper
برنامه راهبردی در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی: موردپژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی
Evaluate the Role of Librarians Working in Collaboration with Faculty for the Prevention of Plagiarism
محمود سنگری
msangary@gmail.com
1
امیر وفائیان
amirvafa@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، ایران
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، ایران
هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین برنامهریزی راهبردی براساس مدل سوات در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مورد پژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی است. روششناسی: بر این اساس، پس از بیان چشمانداز، مأموریت و ارزشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاهی به استخراج اطلاعات و شناسایی چهار عامل مؤثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی (فرصتها و تهدیدها) از طریق مصاحبه، ده راهبرد تدوین در قالب ماتریس سوات در کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی ارائه شده است. در انتها نیز به منظور اجرا، ارزیابی و نظارت بر اجرای برنامههای راهبردی تدوین شده، پیشنهادهایی ارائه شد. یافتهها: در این بررسی، ضعفها و توانمندیها، تهدیدها و فرصتها از طریق طرح پرسشهای باز از کتابداران و کارکنان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی شناسایی شده است. پس از جمعآوری این اطلاعات، ارتباط و تقابل هر یک از نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که منجر به تدوین ده راهبرد اساسی شد. بحث و نتیجهگیری: با در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی و تلاش در جهت کاهش نقاط ضعف و شکافها، تقویت قوتها و توانمندیها و همچنین، در نظر گرفتن فرصتها و تهدیدهای پیشروی دانشگاهها، به طور اعم و کتابخانههای دانشگاهی، به طور اخص، میتوان به داشتن مجموعه اطلاعاتی که در راستای ارائه خدمات کارآمد و اهداف و چشمانداز کتابخانهها گام بر میدارند، امید بست.
Purpose: The purpose of this paper is to offer and provide strategic planning in central library and documentation center of Kharazmi University based on SWOT analysis. Methodology: Based on the purpose, the paper is going to discuss vision, mission statement, and values of central university libraries. Then, we extracted four main factors in SWOT analysis: two internal factors (i. e. strengths and weaknesses) and two external factors (opportunities and threats) via interview that lead to the identification of ten strategies in central library and documentation center of Kharazmi University. At the end, some suggestions have been made to be sure that desirable execution, evaluation, and supervision would be made on these strategic plans. Findings: In this research, strengths, weaknesses, opportunities, and threats of central library of Kharazmi University were identified by asking open questions from the librarians and stuff. Mutual connection of strengths and weaknesses, in one hand and opportunities and threats, on the other hand, were lead to ten main strategies. Conclusion: Taking into account the internal and external factors and trying to reduce the weaknesses and gaps and reinforce the strengths and abilities and considering opportunities and threats, university libraries can expect efficient services and develop their goals and mission
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4413_4f5bc4df91b154cbc4ac6883ac006eca.pdf
برنامهریزی راهبردی
کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانه مرکزی
دانشگاه خوارزمی
Strategic planning
University Libraries
Kharazmi University
central library
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-11-21
3
3
75
84
4414
Research Paper
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز از نظر کاربران بر اساس مدل لایب کوال
Assessment of Services Quality in Tabriz Central Library from the Users Point of View Based on LibQual Model
ثریا ضیایی
sorayaziaei@gmail.com
1
فاطمه رنجگرکرجان
fatemhranjgar@gmail.com
2
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور ، ایران.
کارشناس ارشد، علم طلاعات و دانش شناسی، کتابدار کتابخانه مرکزی تبریز
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال میباشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است که 375 نفر از کاربران به روش نمونه تصادفی انتخاب شده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمون خی دو، یو من ویتنی، کروسکال والیس و فریدمن استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح فعلی خدمات دریافتی کاربران در گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد اما حداکثر سطح انتظار آنها را نیز برآورده نکرده است. در بررسی یافتههای مختلف در پژوهشهایی که در پیشینه این پژوهش آمده، در هیچیک از انواع کتابخانهها حداکثر سطح مورد انتظار کاربران تأمین نشده است. همچنین در گویههای کاربران، کارکنان، منابع و فضای کتابخانه مرکزی تبریز توانسته حداقل انتظار کاربران را با توجه به سطح فعلی خدمات، برآورده سازند. به جز گویه فضای مناسب برای مطالعه گروهی که حداقل انتظار کاربران، کمتر از سطح فعلی میباشد. بحث و نتیجه گیری: در کل رضایت بیش از حد کاربران از کیفیت کلی کتابخانه مرکزی تبریز میباشد و بین سطح موجود و حداکثر سطح مورد انتظار فاصله کمی وجود دارد.
Purpose: of this research is to assess services quality in Tabriz Central Library using LibQual model. Methodology: Applied research method is used approach. The basis of this survey involved LibQual model questionnaire that consists of 28 items in three dimensions (effect of services, service control, and library as a place and space). Statistical population of research involved 11927 users of the Tabriz central library that 375 of users have been selected through Simple random sampling method and Chi-squared test, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis, and Friedman have been used to analyze findings. Findings: of research show that Level of received services by users in The mentioned are more than the minimum expected level. In analyzing the different findings of research which are mentioned in the literature review of this research, the maximum expected level of users has not been satisfied in any of the various kinds of libraries. Conclusion: Generally, the overall quality of Tabriz Central Library is more than the minimum expected level of users and there is a little gap between existent level and the maximum expected level.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4414_5fe19236026d87ce1e0cf08349c312ee.pdf
کیفیت خدمات عمومی
لایب کوال (مدل)
تبریز
کتابخانه عمومی مرکزی تبریز
public service quality
LibQual (model)
Tabriz
Public Central Library
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2016-11-21
3
3
85
92
4415
Research Paper
سنجش میزان خوانایی نوشته های فارسی بخش «بیشتر بدانیم قرآن پایه دوم، سوم وچهارم ابتدایی» براساس فرمول های «فلش/دیانی» و«گانینگ/دیانی»
Measure the Readability of the Persian text of the ‘Lets know More’ Section of the Quran book for the Grades two, three, and four of Elementary School Based on the Flash-Diani and Galing-Diani Formulas
فریبا نظری
nazari_lib@yahoo.com
1
محمد رضا فرهادپور
m.farhadpoor@gmail.com
2
عزت سلیمانی
.@gmail.com
3
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران.
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران.
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران.
هدف پژوهش حاضر سنجش میزان خوانایی نوشتههای فارسی بخش "بیشتر بدانیم کتابهای قرآن پایهی دوم، سوم و چهارم ابتدایی" براساس فرمولهای فلش/ دیانی و گانینگ/ دیانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش شامل 66 عنوان کتاب معرفی شده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از فرمول فلش/دیانی به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 12/8 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی دارد و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صد در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 88/91 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. همچنین با فرمول گانینگ/دیانی به میزان صفر در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صفر در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 74/1 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 16/98 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. در نهایت ضریب همبستگی بین دو فرمول 64% و سطح معنیداری آنها 001% بدست آمد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که هر دو فرمول در تعیین سطح خوانایی نوشتهها از سازگاری مطلوبی برخوردار است و متناسب با موقعیت، هر یک از آنها به طور جداگانه میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of this study was to measure the readability of the Persian text of the ‘Lets know More’ section of the Quran book for the grades two, three, and four of elementary school based on the Flash-Diani and Galing-Diani formulas. The sample corpus included 66 book sections introduced by the Ministry of Education and the Educational Planning Organization. The corpus comprised 21 sections from the second grade, 19 sections from the third grade, and 26 sections from the fourth grade. In the second grade, there were 3 Quran sections, 1 poem, and 6 VCDs. In the third and fourth grades, there were 8 Quran sections for each. There were 13, 14, and 58 books for the second, third, and fourth grades respectively, making a total of 85 books. Eleven of the books were the same for all the three grades and were studied for all of them. The results obtained via the Flash-Diani formula showed 0-percent readability for the second grade, 0-percent readability for the third grade, and 8. 12-percent readability for the fourth grade. They also revealed100-percent non-readability for the second grade, 100-percent non-readability for the third grade, and91. 88-percent non-readability for the fourth grade. Moreover, based on the Galing-Diani formula, the results manifested 0-percent readability for the second grade, 0-percent readability for the third grade, and 1. 74-percent readability for the fourth grade. They also revealed100-percent non-readability for the second grade, 100-percent non-readability for the third grade, and98. 16-percent non-readability for the fourth grade. The reliability coefficient obtained was o. 64 at the significance level 0. 01.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4415_f2b05f84f03592edc72327a8a72ec55b.pdf
سطح خوانایی
فرمول گانینگ / دیانی
فرمول فلش /دیانی
پایه ی ابتدایی
نوشته های فارسی
Readability
Flash-Diani formula
Galing-Diani formula
Elementary grades
Persian texts