per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-05-22
5
1
11
20
5336
Research Paper
کتابخانههای دیجیتال معنایی : مطالعه ساختار و محتوا
Semantic digital libraries: Study of structural and content features
مینا قاسمی
minaghasemi904@gmail.com
1
مظفر چشمه سهرابی
sohrabi51@gmail.com
2
محمد توکلی زاده راوری
mravari@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران.
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعهای متشکل از کلیة کتابخانههای دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونهگیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به صورت رایگان در وب قابلدسترس بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهۀ وارسی محققساخته، جهت ارزیابی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی بود. چک لیست حاوی معیارهایی بهمنظور ارزیابی دقیق امکانات و قابلیتهای کتابخانههای دیجیتال معنایی است. یافته ها: نتایج نشان داد که کتابخانة معنایی گرین استون 3، از نظر معیارهای ارزیابی ساختار و محتوا بیشترین امتیاز را به کتابخانة دیجیتال معنایی جروم کسب کرد. همچنین 64 معیار جهت ارزیابی ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی شناسایی شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که کتابخانههای دیجیتال معنایی گرین استون 3 با استفاده از تکنیکهای وب معنایی از نظر معیارهای ارزیابی ساختار و محتوا بیشترین همخوانی را با سیاهۀ وارسی دارد. همچنین از 64 معیار شناسایی شده میتوان در معماری و طراحی کتابخانههای دیجیتال معنایی و همچنین بهعنوان «یک چارچوب برای ارزیابی این کتابخانهها» استفاده کرد.
Purpose: Identifying structural and content features of semantic digital libraries and providing a framework for evaluating these types of libraries. Methodology: The evaluative method where all semantic digital libraries constitute the statistical population and the sampling include 2 semantic digital libraries of Greenstone 3 and Jerome. The data collection tools consist of researcher designed two checklists: one for identifying the structural features and the other one for identifying the content features of semantic digital libraries. Findings: Greenstone 3 is ranked higher than Jerome in terms of structural and content features' evaluation criteria. Conclusion: Greenstone3 is in high consistency with the checklist. Consequently, the 64 identified criteria are applied in the design of semantic digital libraries.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5336_9e03a50b2fe552de24a8f9f68ef4920c.pdf
کتابخانههای دیجیتال معنایی
وب معنایی
ویژگیهای ساختاری
ویژگیهای محتوایی
Semantic digital libraries (SDL)
Semantic web
structural features
content features
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-05-22
5
1
21
36
5650
Research Paper
مطالعه ابعاد سایبرنتیک در کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کتابداران
A Study of the Cybernetic Dimension of Tehran’s State Universities’ Central library
زیبا محمدزاده روشتی
zibamohammadzadeh2701@gmail.com
1
میترا قیاسی
mighiasi@gmail.com
2
محمد کاردان نشاطی
3
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران.
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران.
هدف: هدف مقاله حاضر، تعیین ابعاد سایبرنتیک در کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روششناسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی تحلیلی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با نظرات متخصصان تأیید شد و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 83/0 شد. جامعة آماری پژوهش شامل کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتیکه مدرک تحصیلی کتابداری و اطلاعرسانی داشتند. کل جامعة آماری 171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، نمونه برابر 118 نفر بود که به همین تعداد پرسشنامه جمعآوری شد. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (شاخصهای گرایش به مرکز) و آمار استنباطی انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که مؤلفات مدیریت سایبرنتیک با ضریب استاندارد شده 82/0 در وضعیت متوسط به بالا و خوبی برخوردارند و ضریب استاندارد شده هریک از مؤلفههای مدیریت سایبرنتیک عبارتاند از: نظارت و کنترل 42/0، تصمیمگیری 50/0، پیوندهای سخت و سست 46/0، رهبری 65/0، سلسلهمراتب 54/، تعاملات 60/0 و توازن در مدیریت 71/0 درصد است که نشان از تأیید مؤلفههای مدیریت سایبرنتیک در کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است که از متغیرهای پژوهش توازن در مدیریت با 71/0 درصد بیشترین و نظارت و کنترل با 40/0 درصد کمترین میزان همبستگی بین مؤلفهها را نشان میدهد و فرضیة اصلی پژوهش با ضریب 82/0 درصد مورد تأیید است که تأثیر مثبت و معنیداری بین متغیرهای تحقیق را نشان داده است. بحث و نتیجهگیری: بنابراین، در صورت تدوین الگویی برای کتابداران در چارچوب مفهومی سایبرنتیک، کتابداران برای توسعة کاربرد الگوی سایبرنتیک در فضای سازمانی خود، آمادگی بیشتری خواهند داشت.
Purpose: The aim of paper is to determine the dimensions of cybernetics in the central library of Tehran's public universities. Methodology: This is a descriptive - analytical survey. The research instrument was researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was 0.83 based on Cronbach's alpha. The statistical population of research included librarians of the central library of state universities with a degree in librarianship and information science. The total population of was 171 people. Using the Cochran formula, the sample was 118, the same questionnaire was collected. Data analysis was done at two levels of descriptive statistics (Center-centered indexes) and inferential statistics. Findings: The results showed that cybernetic management components with a standardized coefficient of 0.82 are in medium to high and good condition and the standardized coefficient each of the components of cybernetic management is: monitoring and controlling 0.42, decision making 0.50, rigid and loose links 0.46, leadership 0.65, hierarchy 0.54, interactions 0.60, management balance 0.71% Which demonstrates the reliability of the cybernetic management components in the central library organization of the public universities of Tehran.The results showed that the balance of management 0.71%, control 0.40% showed the least correlation between the components and the main hypothesis of the research has been confirmed and approved by 0.82%, which has shown a positive and significant positive effect between the research variables. Conclousion: So, if librarians develop a model in the conceptual framework of cybernetics, librarians will be more prepared to develop the application of cybernetic model in their organizational environment.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5650_4c747075443001ace4893c47a5a30eef.pdf
ابعاد سایبرنتیک
کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی تهران
کنترل و بازخورد
رهبری
تعاملات
Cybernetic Dimensions
Central Library of Tehran State Universities
Control and Feedback
Leadership
Interactions
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-05-22
5
1
37
46
5207
Research Paper
خدمات کتابخانهای مبتنی بر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران
Mobile services in academic libraries of Iran
مریم پاکدامن نائینی
m.pakdaman@gmail.com
1
هادی شریف مقدم
sh_mogadam@pnu.ac.ir
2
ثریا ضیایی
soraya.ziaei@gmail.com
3
امیر غائبی
ghaebi@alzahra.ac.ir
4
دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، تهران، ایران.
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه پیشینه پژوهش به روش پیمایشی با استفاده از ابزار مشاهده مستقیم و با رویکرد کمی به بررسی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت ایران از منظر میزان بهرهمندی این کتابخانهها از خدمات مبتنیبر تلفن همراه پرداخته شده است. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد، وبسایت کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 7/11% و 6/15% از قابلیت تلفن همراه پسندی برخوردارند. همچنین جامعة کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 8/9% و 8/7% دارای نرمافزار کاربردی تلفن همراه برای ارائه خدمات مبتنیبر تلفن همراه هستند. بحث و نتیجهگیری: بنابر یافتههای این پژوهش درخصوص تلفن همراه پسندبودن وبسایتها، کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر از کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم تلاش کردهاند. در حالی که درخصوص بهرهمندی از نرمافزار کتابخانهای مبتنیبر تلفن همراه، کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم نسبت به کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر ظاهر شدهاند.
Purpose: The use of mobile phones with advanced communication features that makes this tool a smartphone has provided a good platform for developing library services from access to essential services to education and public services. The purpose of this study was to investigate the use of mobile-based services in Iranian university libraries. Methodology: In this study, the research was conducted using a survey method using a direct and quantitative approach to investigate the extent to which the libraries' websites of Iran's Ministry of Science and Health have mobile based services. Findings: The results of the research show that the academic libraries of the Iranian Ministry of Science and Health have %11.7 and 15.6% mobile-friendly websites. Also, in the society of academic libraries in the Iranian Ministry of Science and Health %9.8 and %7.8 respectively have mobile library application for providing mobile-based services. According to the findings of this research on mobile-friendly websites, academic libraries of the Ministry of Health have a better position than the Conclusion: academic libraries of the Ministry of Science. While the academic libraries of the Ministry of Science are better than the Ministry of Health's academic libraries, with regard to the use of mobile library application.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5207_303b61a202df7501de61545b6f0b3adf.pdf
فناوری تلفن همراه
کتابخانه دانشگاهی ایران
وزارت علوم
وزارت بهداشت
Mobile Technology
Iranian Academic Library
Ministry of Science
Ministry of Health
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-05-22
5
1
47
58
4957
Research Paper
امکانسنجی استفاده از خدمات تلفن همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران: مطالعه موردی استان خراسان رضوی
The Feasibility Study of the Use of Smart Phone in Academic Libraries
فائزه دلقندی
fdelghandi@gmail.com
1
نصرت ریاحی نیا
sara_purriahi@yahoo.com
2
مربی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه خدمات آن از دیدگاه کتابداران میپردازد. روششناسی پژوهش: در پژوهش حاضر از نمونهگیری هدفمند و در دسترس استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 11 کتابخانه دانشگاهی استان خراسان رضوی و 79 کتابدار شاغل در آن هستند. برای گردآوری دادهها از چکلیست و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که کتابخانههای دانشگاهی تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری مناسب برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند ندارند. آنها بودجه کافی برای خرید تجهیزات فناوری دارند اما بودجه لازم برای آموزش این فناوری به کتابداران و کارکنان خود را ندارند. همچنین نیروی متخصص کافی درزمینة ارائه خدمات خود به کاربران را نیز ندارند. بیشتر کتابداران پاسخدهنده (73/3 درصد) به ارائه خدمات مختلف از طریق تلفن همراه هوشمند تمایل دارند و بیش از همه با ارائه خدمات در بخش امانت موافق هستند. بحث و نتیجهگیری: کتابخانهها باید در تهیه سختافزار و نرمافزار برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند شرایط بهتری را مهیا کنند. بودجه مشخصی را برای آموزش فناوری به کارکنان و کتابداران در نظر بگیرند و به استخدام نیروی متخصص برای ارائه خدمات فناوریهای نوین در کتابخانهها توجه بیشتری داشته باشند.
Purpose: With the appearance of a smartphone as a portable and powerful tool in the new technology and popularity of it, it is necessary for libraries and especially academic libraries for keeping pace with new technology,pay attention to offering their services to by it.In this paper, the feasibility of the use of the smartphone in academic libraries for their services from point of view of librarian was investigated. Methodology: The population of this paper is 11 academic library and 79 librarian that work there.Data was gathered by checklist and questioner and was analyzed by SPSS. Finding: Finding showed that academic libraries do not have enough software and hardware equipment for offering their services by a smartphone. They have enough budget for buying technology equipment but they do not have necessary budget for training it to librarian and users.Also they do not have enough professional librarians for using a smartphone. Most of librarian (73.3) want to use smart phone for different services and they like to use it more for circulation. Conclusion: Academic libraries must provide better condition in software and hardware equipment until they can use a smartphone for their services.Also they must have a specific budget for training new technology like a smartphone to their librarians and their users.They also must pay more attention to the employment of professional librarians for better service.Most librarians desire to use smartphone very for their different services especially the circulation services and for this reason they must provide suitable condition like SMS panel for offering this service.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4957_fb8d83003b4c98b6c9a1c5a6efa07d23.pdf
تلفن همراه
تلفن هوشمند
فناوریهای نوین
کتابخانه های دانشگاهی
Mobile
Smart phone
Academic libraries
New technologies
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-05-22
5
1
59
68
5414
Research Paper
بررسی شاخص آراستگی محیط در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان
Institute for Intellectual Development of Children and Young Adults in Kerman city, 5S, issue of Adornment of Environment.
مهدیه مومن آبادی
mahdieh_momenabadi@yahoo.com
1
زهرا اباذری
a@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ایران.
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آراستگی محیط و میزان انطباق فضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان با نیازهای کودکان و نوجوانان طی سال 1395 براساس شاخصهای مدل آراستگی محیط (S5) است. روششناسی پژوهش: جامعه این تحقیق مشتمل بر مسئولان فرهنگی، هنری و کارشناسان شاغل در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش سیاهههای وارسی محققساخته براساس 5 مؤلفه استاندارد S5 بود که روایی و پایایی آن تأیید شد و ضریب آلفای بهدست آمده برابر با 943/0 است. دادههای این پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS19 تحلیل شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد کلیة متغیرها در این مراکز در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند یعنی مراکز کانون در شهر کرمان به شکل نسبتاً مطلوبی این استانداردها را رعایت کردهاند. ترتیب رتبهبندی متغیرها به این شرح است: متغیر S5 (انضباط) در رتبة اول 63/3, متغیر S4 (استانداردسازی) در رتبة دوم 59/3, متغیر S3 (پاکیزهسازی) دارای رتبة سوم 02/3, متغیر S1 (ساماندهی) در رتبة چهارم 8/2 و متغیر S2 (نظم و ترتیب) 96/1 دارای رتبة پنجم است. بحث و نتیجهگیری: وضعیت استاندارد ساماندهی، میزان نظم و ترتیب، دور ریختن زوائد و پاکیزهکردن اشیا از آلودگیها و مواد خارجی و نیز وضعیت استانداردسازی و انضباط در مراکز کانون شهر کرمان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند. در رتبههای بهدست آمده از آزمون فریدمن متغیر S5 (انضباط یا آموزش عادات درست و تواناییهایی جهت انجام یک وظیفه خاص) دارای رتبه اول، متغیر S4 (کنترل و اصلاح دائمی سازماندهی، نظم، ترتیب و پاکیزگی) دارای رتبة دوم، متغیر S3 (دور ریختن زوائد و پاکیزهکردن اشیا از آلودگیها و مواد خارجی) دارای رتبة سوم، متغیر S1 (تشخیص ضرور از غیرضرور) دارای رتبة چهارم و در آخر متغیر S2 (قراردادن اشیا در مکان مناسب برای استفاده بهتر بدون جستجوهای بیهوده) دارای رتبة پنجم است.
Purpose: The present research studies the issue of adornment of environment and the amount of space adaptation in the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults of Kerman city during 2016 Methodology: The community of this research is composed of cultural, artistic and expert officials working in these centers. data collection tool includes 5 researcher made checklist based on 5 standards of the environment adornment. Their validity and reliability were confirmed and the alpha coefficient obtained was 0.943.Analysis tool is SPSS software. Findings: Findings indicated that all variables are relatively satisfactory in these centers and their rating is as follows: 1- S5 variable (discipline), 2- S4 variable (standardization), 3- S3 variable (cleanliness/cleaning), 4- S1 variable (organization) and 5- S2 variable (order and arrangement(. Conclousion: The standard status of the seiri, seiton and seiso, as well as the seikitsu status and shitsuke in the centers of the city of Kerman are at a relatively good level. In the rankings obtained from the Friedman test, the variable S5 (discipline or training habits and the ability to perform a particular task) ranked first, the variable S4 (constant control and organization of organization, order, order and cleanliness) ranked second, S3 variable (round) Sweeping and cleaning things out of contamination and external materials) ranked third, variable S1 (non-urgent diagnosis) ranked fourth, and finally S2 variable (putting objects in the right place for better use without futile searches) ranked fifth.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5414_49f3ae27326aa12001743c33361dadf4.pdf
شاخص S5
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان
شاخص آراستگی محیط
Institute for Intellectual Development of Children and Young Adults in Kerman city
5S
issue of adornment of environment
per
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2018-05-22
5
1
85
96
5335
Research Paper
تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها
Analyzing international research on knowledge management in libraries
مریم سلامی
salamilib@yahoo.com
1
امید علی پور
alipour.omid@gmail.com
2
جمال حقیرالسادات
haghirosadat@gmail.com
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای بیشتر مقالات بررسی شد. یافتهها: هدف بیشتر مقالات بررسی دیدگاه کتابداران دربارة مدیریت دانش است (%92/25). بیشتر پژوهشهای مدیریت دانش بر روی کتابداران انجام شده است (%17/74). از مجموع پژوهشهای صورت گرفته، 37 پژوهش (%51/68) به روش کمی و فقط 9 پژوهش (%66/16) به روش ترکیبی (کمی و کیفی) صورت گرفتهاند. از میان ابزارهای بکار گرفته شده، پرسشنامة بسته پاسخ با 28 مورد در رتبة اول قرار دارد (%85/51). ارتباط مثبت بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری و تأثیر فرهنگ و ابعاد سازمانی بر مدیریت دانش دارای بیشترین فراوانی در بخش یافتههای مقالات بودند. بیشتر پیشنهادها نیز مربوط به لزوم برنامههای آموزشی مدون برای کتابداران و دانشجویان کتابداری در مدیریت دانش و انجام مطالعات بینالمللی بهمنظور کشف تفاوتهای مدیریت دانش در محیطهای مختلف است. نتایج حاکی از بهروز بودن، تنوع و گستردگی مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش است. بحث و نتیجهگیری: تنوع در جامعه، روش و ابزار پژوهش کمتر مشاهده میشود. بیشتر پژوهشها مبتنیبر جامعه کتابداران و با روش کمی و ابزار پرسشنامه انجام شده است. پیشنهاد میشود مقالات ملزم به ارائه یک یا چند پیشنهاد برای پژوهشهای بعدی باشند.
Purpose: The purpose of this study is to Analyzing international research on knowledge management in libraries from 1995 to the end of May 2018. Methodology: The articles were systematically searched(content analysis) in the Scopus database and 54 articles were selected as the final society of this research. Then the goal, communities, methods and tools, findings and suggestions for further research papers were reviewed. Findings: The aim of most articles is to review the view of librarians about knowledge management (25.92%). Most of the research on knowledge management has been done on librarians (74.17%). Out of the total number of researches, 37 (68/51%) and 9 (16/66%) were used quantitatively and qualitatively. Among the tools used, the closed response questionnaire is ranked 28th (51.85%). The positive relationship between knowledge management and creativity and innovation and the impact of culture and organizational dimensions on knowledge management were the most frequent in the findings section of the articles. Most suggestions are related to the need for syllabuses for librarians and library students in knowledge management, and to conduct international studies to explore the differences in knowledge management in different environments. The results indicate that the components of the study are up to date, variety and breadth. conclusion: There is less variation in the research community, research methods, and tools. Most researches are based on the librarians' community and by quantitative method and questionnaire. It is suggested that articles be required to submit one or more proposals for further research.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5335_ebb383ee659107a6e1ee3f096f82fa5d.pdf
مدیریت دانش
کتابخانه
تحلیل محتوا
knowledge management
Library
content analysis