%0 Journal Article %T نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و انتقال دانش (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ‌آزاد اسلامی و پیام نور) %J پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند %I دانشگاه پیام نور %Z 2383-1049 %A احمدزاده, سلیمان %A عثمانی, محمد %A اسماعیل‌زاده, شهناز %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 6 %N شماره 4 (پیاپی 24) %P 69-80 %! نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و انتقال دانش (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ‌آزاد اسلامی و پیام نور) %K یادگیری دوسوتوانی %K اکتشاف %K انتفاع %K سرمایه اجتماعی %K انتقال دانش %R 10.30473/mrs.2021.49848.1406 %X هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و تأثیر آن بر انتقال دانش در بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه است. روش­‌شناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور ارومیه و مهاباد به تعداد 421 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، 201 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس از روش مدل­یابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرم‌افزار Smart-PLS صورت گرفته است. یافته‌­ها: یافته‌های به دست آمده نشان داد که سرمایه اجتماعی بر توسعه یادگیری دوسوتوانی تأثیر مثبت و معنی‌دار دارد و تأثیر یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش مثبت و معنی‌دار است و همچنین سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم بر انتقال دانش تأثیر معنی‌داری ندارد ولی به صورت غیرمستقیم از طریق یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. بحث و نتیجه‌­گیری: نتایج مشخص می­کند که وجود سرمایه اجتماعی در دانشگاه باعث توسعه یادگیری دوسوتوانی در ابعاد اکتشاف و انتفاع می‌شود که از آن طریق زمینه انتقال دانش بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فراهم خواهد شد.  %U https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_7670_05ce13058257fe77a28029e3a480fb8d.pdf