ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت–دولت در پایگاه اطلاعاتیISI Web of Science
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه با استفاده از نرمافزار Th.exe مشخص شد. جامعة آماری شامل کلیة مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس سالهای 1983 الی 2017؛ جمعآوری اطلاعات به صورت سرشماری و با بررسی تمامی 348047 مقاله ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار 2010 Excel و با ترسیم جداول و نمودارها صورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد میزان شاخص (T(UIG در کل تولیدات علمی ایران 12/3 بوده است. بیشترین میزان تولیدات علمی ایران در کل حوزههای علوم مربوط به تولیدات علمی با وابستگی سازمانی منحصراً دانشگاه (88/93 درصد) بوده؛ کمترین میزان تولیدات علمی نیز مربوط به همکاریهای صنعت و دولت به میزان نزدیک به صفر درصد بوده (8 مقاله) و میزان همکاری دانشگاه و صنعت 08/1 درصد بوده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشاندهندة میزان تعاملات ناچیز بین سه نهاد دانشگاه- صنعت–دولت است. همچنین در تولیدات علمی ایران نقش دو نهاد صنعت و سازمان بسیار ناچیز بوده و نقش اصلی تولید علم را دانشگاهها بر عهده دارند.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6449_34df067ad8e06d44a610dbefa32a5114.pdf
2019-02-20
11
26
10.30473/mrs.2020.46861.1384
کلید واژه: ارتباط دولت ودانشگاه و صنعت
توان همکاری
مدل مارپیچ سه گانه
وب آو ساینس
همکاری علمی
صفیه
طهماسبی لیمونی
sa.tahmasebi2@gmail.com
1
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
LEAD_AUTHOR
زهره
پرانام
zoparanam@gmail.com
2
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه ازاد اسلامی، بابل، ایران
AUTHOR
باقرینژاد، جعفر (1382). سیستم نوآوری ملی، بستر مناسب توسعة فناوری (251-264). کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت: برای توسعه ملی، 1382، دانشپژوهان برین.
1
پاول، رونالد. آر (1379). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران. مترجم: نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
2
جعفری، مصطفی؛ ضرغامی، حمیدرضا و اخوان، پیمان (1394). سنجش تعاملات و همکاریهای فناورانه و دانشی با سازوکارها و ابزارهای مدل تریپل هلیکس (بررسی موردی: مقالات ISI نانوی ایران). فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 2(3)،55-79.
3
جوکار، طاهره و عصاره، فریده (1392). جریان انتشار مقالات علمی در کشور ایران طی سالهای 2007 تا 2011 بر اساس مدل مارپیچ سهگانه دانشگاه، صنعت و دولت. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(2)، 505-533.
4
جوکار، طاهره و مروتی، مرضیه (1395). بررسی وضعیت روابط دانشگاه، صنعت و دولت در تولیدات علمی براساس مدل مارپیچ سهگانه. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 85، 31-71.
5
صفر دوست، عاطیه؛ مؤمنی، فرشاد و محمد روضه سرا، مریم (1394). تحلیل شکاف مارپیچ سهگانه در صنعت دفاعی کشور. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری،3(3)،110-81.
6
صیادی، عمادالدین؛ شریفیان، اسماعیل و قهرمان تبریزی، کوروش (1394). ارزیابی مقایسهای دیدگاه مدیران صنایع در خصوص مزایای اکتسابی صنعت از ایجاد ارتباط با دانشگاه) مطالعهی موردی: بخش تولیدی صنعت ورزش ایران). پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 11(21)، 25-36.
7
عباسی، حبیبه؛ نصیری قرقانی، بابک؛ سورانی یانچشمه، رضا و مصلح، مریم (1397). حرکت به سوی نسل سوم دانشگاههای علوم پزشکی. راهبردی برای اقتصاد دانشبنیان، طب و تزکیه، 27(3)، 189-197.
8
Choi, S., Yang, J. S. W. & Park, H. W. (2015). Quantifying the Triple Helix relationship in scientific research: Statistical analyses on the dividing pattern between developed and developing countries. Quality and Quantity, 49(4), 1381-1396. doi: 10.1007/s11135-014-0052-5
9
Connaway, L. S. & Powell, R. R. (2000). Basic research methods for librarians.Translated by Nadjla Hariri. Tehran: Azad Islamic University.
10
Dalmarco, G., Zawislak, P. A., Hulsink, W. & Brambilla, F. (2015). How knowledge flows in university-industry relations: An overview from two economic sectors in Brazil. European Business Review, 27(2), 148-160.
11
Fung, H., Wong, C. (2015.( Exploring the modernization process of traditional medicine: a Triple Helix perspective with insights from publication and trademark statistics. Social Science Information, 54(3), 327-353.
12
Hossain, M. D., Moon, J., Kang, H. G., Lee, S. C. & Choe, Y. C. (2012). Mapping the dynamics of knowledge base of innovations of R&D in Bangladesh: triple helix perspective. Scientometrics, 90(1), 57-83.
13
Kharazmi, O. A. & Johari, l. (2015). Evaluating the Relationship between Municipality and University in Mashhad Using Triple Helix Model Based on Critical Success Factors. Manag. Adm. Sci. Rev., 4(2), 374-390.
14
Kim, H., M. Huang, F. Jin, D. bodoff, J. Moon and Y. C. Choe. (2012). Triple helix in the agricultural sector of Northeast Asian countries: a comparative study between Korea and China. Scientometrics, 90(1), 101-120.
15
Leydesdorff, L. (2003). The mutual information of university-industry-government relations: An indicator of the Triple Helix dynamics. Scientometrics, 58(2), 445-4.
16
Leydesdorff, L. & Etzkowitz, H. Ivanova, I. & Meyer, M (2017). The Measurement of Synergy in Innovation Systems: Redundancy Generation in a Triple Helix of University-Industry-Government Relations. SPRU Working Paper Series, May 2017.
17
Lundvall, B. A. (1992). National Systems of Innovation – Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning, Printer, London.
18
Natário, M. M., Couto, J. P. A. & Almeida, C. F. R. D. (2012). The triple helix model and dynamics of innovation: a case study. Journal of Knowledge-based Innovation in China,4(1), 36-54.
19
Park, H. W. & Leydesdorff, L. 2005). Longitudinal trends in networks of university-industry-government relations in South Korea: The role of programmatic incentives. Research Policy, 39(5), 640-649. doi: 10.1016/j.respol.2010.02.009.
20
Shinn, T. (2002). The triple helix and new production of knowledge: Prepackaged thinking on science and technology. Social Studies of Science, 32(4), 599–614.
21
Sun, Y. & M. Negishi. (2010). Measuring the relationships among university, industry and other sectors in Japan’s national innovation system: a comparison of new approaches with mutual information indicators. Scientometrics, 82(3), 677–685.
22
Ye, F. Y., Yu, S. S. & Leydesdorff, L. (2013). The Triple Helix of university-industry-government relations at the country level and its dynamic evolution under the pressures of globalization. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64(11), 2317-2325. doi: 10.1002/asi.22931.
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب شدکه دارای 392 دانشجو در زمان پژوهش بوده است. به روش طبقهای تصادفی 199 نمونه انتخاب شدند. آزمون همبستگی و آزمون تی و روش تحلیل رگرسیون همزمان برای تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS نگارش 24 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافته پژوهش نشان میدهد 8/11 درصد از پذیرش یادگیری الکترونیک از طریق خرده مؤلفههای سواد اطلاعاتی تبیین میشود. البته هیچکدام از این مؤلفهها سهم یگانه معناداری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان ندادند. بعلاوه تفاوت معناداری در سواد اطلاعاتی و پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان به تفکیک جنسیت بدست نیامد. نتیجهگیری: برای بالابردن اقبال دانشجویان به پذیرش یادگیری الکترونیک، باید تمام مؤلفههای سواد اطلاعاتی در دانشجویان تقویت شوند که البته اولویت برخی از آنها بالاتر است. بنابرین پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در برنامه درسی آنان گنجانده شود.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6488_79d16f8b2830d9ce6d7b95bb0fbca085.pdf
2019-02-20
27
39
10.30473/mrs.2020.44405.1371
سواد اطلاعاتی
پذیرش یادگیری الکترونیک
دانشجویان
دانشکده فنی مهندسی فردوس
محمود
هوشنگ نژاد
hushangnezhad@gmail.com
1
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
AUTHOR
علی اکبر
عجم
aliakbarajam1387@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
خدیجه
اعراب شیبانی
shakiba_a_shaibani@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
AUTHOR
نسرین
آذرهمایون
azarhomaun@gmail.com
4
کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
AUTHOR
Abbasi, E.& Najaflu, P (2015). Information Literacy in Graduate Students of Agriculture of Tarbiat Modares University, Quarterly of Agricultural Education Administration Research, 34, 89-103. (in Persian)
1
Ajam, A. A., Badnava, S; Saberi, R; Zabihi Hesari, N. K (2016). Prediction of E-Learning Acceptance through the Components of Students’ Academic Engagement. Quarterly of Medical Education and Development of Yazd Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 11(4), 330-339. (in Persian)
2
Alinezhad, M; Sarmadi, M.R; Zandi, B& Shobeyri, S. M (2011). Information Literacy Levels and Its Role in the Process of Students’ E-Learning Training. Research Information Science and Public Libraries, 17(2), 337-371. (In Persian)
3
Appleton, L; Grandal Montero, G& Jones, A (2017). Creative Approaches to Information Literacy for Creative Arts Students. Communications in Information Literacy,11(1), 147-167.
4
Belaya, V (2018). The Use of E-Learning in Vocational Education and Training (VET): Systematization of Existing Theoretical Approaches. Journal of Education and Learning, 7(5),92-101.
5
Davis, Fred D.; Bagozzi, Richard P.; Warshaw, Paul R.(1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003.
6
Demirel, M.; Akkoyunlu, B. (2017). Prospective Teachers' Lifelong Learning Tendencies and Information Literacy Self-Efficacy. Educational Research and Reviews, 12(6), 329-337.
7
Eslamiye, F; Mazaheri, S& Aminiyan, L (2018). Blended Learning. Tehran: Avaye Nur.
8
Hammouri, Q & Abu-Shanab, E (2018). Exploring Factors Affecting Users' Satisfaction toward E-Learning Systems. International Journal of Information and Communication Technology Education, 14(1), 44-57.
9
Hatami, J& Taghipur, K (Translators) (2014). E-Learning and the Science of Instruction (By Colvin Clark and Richard Mayer). Tehran: Avaye Nur. (in Persian)
10
Ja’farpur, M (2012). A Model for E-Learning Acceptance at Iranian Universities. Quarterly of Information Technology Management Research, 1(1), 91-121. (in Persian)
11
Keshavarz, L; Farahani, A; Ghorbani, L& Tamaddon, M. M (2017). Relationship between Information Literacy Levels and the Academic Performance of Master’s Students of Physical Education of Shiraz University. Journal of Practical Research in Sports Management, 5(4), 109-115. (in Persian)
12
Khatib Zanjani, N; Ajam, A. A& Badnava, S (2017). Relationship between Self-Directed Learning Readiness and E-Learning Acceptance and Students’ Academic Achievement. Journal of the Nursing Care Research Center of Iran University of Medical Science (Iranian Journal of Nursing), 30(106), 11-22. (in Persian)
13
Khorasani, A; Abdolmaleki, J & Zahedi, H (2011). Factors Affecting E-Learning Acceptance in Students of the Universities of Medical Science in Tehran Based on the Technology Acceptance Model. Iranian Journal of Medical Education, 11(6), 664-673. (in Persian)
14
Martinez, Raquel Amaya & Maria Milans Del bosch. (2007), An dress sam Pedro Nuno “Psychopedagogical components and process in elearning, lessons from an unsuccessful on-line course. Computers in Human Behavior, Vol.23, Pp.146- 16.
15
Miri, E& Cheshme Sohrabi, M (2011). Investigation of Information Literacy in Senior Bachelor Students of Iran University of Science and Technology, Arak Branch in the Digital Environment 2008-9. Journal of Academic Librarianship and Information Research, 4 (13), 65-76. (in Persian)
16
Ramadan, R (2016). Syrians' Acceptance of Digital Lectures: A Case Study. Open Learning, 31(1) ,9-24.
17
Reza’i, A (Translator) (2013). SPSS Survival Manual (By Julie Pallant). Tabriz: Foruzesh. (in Persian)
18
Sa’id, N& Zare’, H (2014). Advanced Teaching Methodology. Tehran: Payame Noor University. (in Persian)
19
Saglam, A. Ç; Çankaya, I; Üçer, H & Çetin, M (2017). The Effect of Information Literacy on Teachers' Critical Thinking Disposition. Journal of Education and Learning, 6(3), 31-40.
20
Santos, G; Ramos, E; Escola, J & Reis, M (2019). ICT Literacy and School Performance. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 18(2),19-39.
21
Schmidt Hanbidge, A; Sanderson, N & Tin, T (2016). Information Literacy on the Go! Adding Mobile to an Age Old Challenge. International Association for Development of the Information Society, Paper presented at the International Association for Development of the Information Society (IADIS) International Conference on Mobile Learning, 12th, 9-11.
22
Shafi’i Nikabadi, M& Safavi Jahromi, G (2017). Effect of Use of Information Technology Tools on Information Literacy in Graduate Students of Iranian State Universities. Journal of Management and Planning in Educational Sysyems, 10(1), 63-80. (in Persian)
23
Sharifi, A& Eslamiye, F (2011). Assessment of the Standards of Students’ Information Literacy and Its Relationship with Interest in E-Learning. Quarterly of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2(2), 35-53. (In Persian)
24
Tabachnik, B.G & Fidell,L.S. (2007). Using multivariate statistics (5th edn). Boston: Pearson Education.
25
Tabataba’i, Nahid (1999). Investigation of the Notion of Information Literacy (Content Analysis of Journal Papers). Quarterly of Ketab, 10(3), 68-93. (in Persian)
26
Talebi, B; Moradi, S; Pakdel Bonab, M& Zemestani, G (2011). Provision of Training of Information Literacy Skills in Higher Education Curricula, Quarterly of Educational Sciences, 4(14), 127-150. (in Persian)
27
Taylor, A& Dalal, H A (2017). Gender and Information Literacy: Evaluation of Gender Differences in a Student Survey of Information Sources. College & Research Libraries, 78(1), 90-113.
28
Tosuncuoglu, I& Küçükler, H (2019). The Perceptions of Information Literacy by Students in English Language Departments: A Comparative Study. World Journal of Education, 9(1), 125-134.
29
Venkatesh V, B (2008). H. technology acceptance model and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-315.
30
Vululleh, P. (2018). Determinants of Students' E-Learning Acceptance in Developing Countries: An Approach Based on Structural Equation Modeling (SEM). International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 14 (1) ,141-151.
31
Yazdani, F (2012). Design of a Tool for Assessment of Information Literacy in Students of Hamadan Province Payame Noor University. Quarterly of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2(4), 29-52. (in Persian)
32
Zahed Babolan, A& Rajabi, S (2011). Investigation of the Status of Students’ Information Literacy. Scientific-Research Journal of Technology of Education, 5(4), 309-317. (in Persian)
33
Zamani, E (2017). Standards of Information Literacy. Iranian Research Institute for Information Science and Technology, 19(1), 34-41. (in Persian)
34
Zhu, S; Yang, H. H; MacLeod, J; Yu, L& Wu, D (2019). Investigating Teenage Students' Information Literacy in China: A Social Cognitive Theory Perspective. Asia-Pacific Education Researcher, 28(3),251-263.
35
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) با کیفیت ارائه خدمات آن
هدف: هدف بررسی رابطة بین هوشهیجانی کتابداران دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه است. روششناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح کیفیت خدمات دریافت شده دانشجویان 72/6 است. بررسی نتایج شکاف موجود بین سه وضعیت نشان داد که در مورد هر 9 شاخص (و همچنین کل کیفیت خدمات) برای هر دو مقایسة شکاف کفایت خدمات و شکاف برتری خدمات، آزمون مثبت و معنیدار است. نیز کل میانگین نمرة هر 5 حیطه هوشهیجانی کتابداران در سطح مطلوب بود. بحث و نتیجهگیری: میزان برخورداری کتابداران کتابخانههای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) از هوشهیجانی و مؤلفههای آن در حد مطلوب هست. وضعیت کیفیت ارائة خدمات کتابخانههای این دانشگاه، حاکی از رضایت نسبی کاربران از خدمات است. و هوشهیجانی کتابداران بر کیفیت ارائة خدمات آنها تأثیر دارد.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6446_2ba3d99333bd3924472edf148531dc14.pdf
2019-02-20
41
48
10.30473/mrs.2019.34838.1308
هوش هیجانی
کتابداران
کتابخانه دانشگاهی- خدمات
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
کیفیت خدمات
فریده
محبی تبار
fmohebbytabar@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور واحد قم، قم، ایران. مسئوول تالار مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
LEAD_AUTHOR
زهره
میرحسینی
zmirhosseini@iau-tnb.ac.ir
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سعید
غفاری
ghafari@yahoo.com
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
اسعدی، میر محمد؛ ندافی، غزاله و شفیعی رود پشتی، میثم (1390). بررسی ارتباط بین هوشهیجانی و رفتار شهروندی سازمانی در کتابداران کتابخانههای عمومی (مورد: کتابخانههای عمومی شهرستان یزد). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 53 (14)، 154-125.
1
امرایی، مرتضی؛ اشرفی ریزی، حسن؛ پایی، احمد؛ بهرامی، سوسن و سموعی، راحله (1390). رابطة بین هوشهیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (5)، 672-662.
2
انصاری، منوچهر؛ روشندل اربطانی، طاهره و علیپور، طیبه (1389). نقش هوشهیجانی کتابداران، در اتّخاذ استراتژیهای مدریت تعارض. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16 (3)، 57-39.
3
حریری، نجلا و زرین آبادی، زرین (1390). تحلیل جمعیت شناختی هوش معنوی کتابداران، دانشگاههای دولتی شهر اصفهان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1(2)، 44-29.
4
سهیلی، فرامرز؛ نصرتی، مهسا و چشمه سرایی، مظفر (1395). بررسی تأثیر میزان هوشهیجانی کتابداران، بر رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کتابخانههای دانشگاه رازی. دانش شناسی،34: 100-93.
5
شعبانی، علی (1387). بررسی رابطة هوشهیجانی و کیفیت ارائه خدمات کتابداران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران.
6
علیپور حافظی، مهدی و حمیدی، محسن. ( 1395 ). بررسی میزان تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفهای مدیران و کتابداران. بازیابی 15 مهر، از www.atfmag.info/1391/01/20/cultura
7
فامیل روحانی، علی اکبر؛ عرفانی، نصرالله و حبیبی، سمیه (1388). بررسی رابطة بین مهارت رتباطات میان فردی و مهارت اطلاعرسانی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر همدان در سال 1388. اطلاعشناسی، 7: 86-72.
8
گلمن، دانیل (1391). (نسرین پارسا، مترجم). کاربرد هوشهیجانی در محیط کار. تهران: رشد.
9
گیتونی، منصف و بریست، ایو. (1389). هویت و هوشهیجانی به ضمیمة واژهنامة توصیفی فرانسه، انگلیسی، فارسی. ترجمه: پریچهره کیش (طوبی). تهران: سازمان انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
10
محمداسماعیل، صدیقه و موحدی، فریده (1392). رابطه میان هوشهیجانی و مهارتهای اطلاعرسانی و مرجع مجازی در کتابداران کتابخانههای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی ایران. مدیریت اطلاعات و سلامت؛ 2: 235-233
11
واینگاند، دارلین (1384). (مرضیه هدایت، مترجم). خدمات عالی به مشتری، راهنمایی مختصر برای کتابداران. تهران: سازمان مطالعه تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
12
Abdullah Sani, M., Masrek, M., Sanid, N. & Mohd Nadzar, F. (2013). Assessing the emotional intelligence profile of public librarians in Malaysia. Retrieved septamber 15, 2016, fromhttp: digital commons. unl. edu, libphilprac, 1047
13
Bewick, L. & corral, S. (2010). Developing librarians as teachers: A study of their pedagogical knowledge .Journal of librarianship and information science. (2), 97-110.
14
Khan, A; Noorman masrek, M & Mohd Nadzar, F ( 2016). Emotional intelligence and job satisfaction of academic librarians: An assessment of the relationship. from: lis.sagepub.com
15
Oye boade, J. (2016). Emotional Intelligence of Library Personnel and Library Work Productivity in Selected Academic Libraries in Oyo State, Nigeria. Retrieved septamber 15.
16
.http://digital commons.unl.edu/ libphilprac
17
Wilkins Jordan, M. (2012). Developing leadership competencies in librarians. IFLA Journal, 38, 37-46.
18
ORIGINAL_ARTICLE
اینفودمیولوژی در پایش الکترونیک سلامت عمومی: ضرورتی اجتنابناپذیر در قرن 21
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از وضعیت رفتار اطلاعیابی سلامت افراد و تغییر احتمالی نگرشها و گرایشهای آنان را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار دهد. مطالعه حاضر بر آن است ضمن بررسی خاستگاه و مقایسه مفهومی «اپیدمیولوژی» با «اپیدمیولوژی اطلاعات» به بررسی نحوة کاربست اپیدمیولوژی اطلاعات و همچنین دادههای کلان مرتبط با آن در حوزة سلامت عمومی بپردازد. بخشی از مطالعة حاضر، به بررسی معایب نظامهای سنتی پایش اطلاعات سلامت و مزایای اپیدمیولوژی اطلاعات در غلبه بر این مشکلات، جایگاه جستجوهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی بهمثابه منبعی برای اپیدمیولوژی اطلاعات، و نیز محدودیتهای اپیدمیولوژی اطلاعات اختصاص یافته است. روششناسی تحقیق: پژوهش حاضر به روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظاممند متون مرتبط با اینفودمیولوژی انجام شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد با کاربست روشهای سنتی جمعآوری اطلاعات اپیدمیولوژیک، آگاهی به سیاستگذاران در مورد تأثیر تصمیمات سیاستهای بهداشت عمومی بر سلامت افراد جامعه گاه ماهها و شاید سالها به طول میانجامد. از همین رو، بهمنظور غلبهبر چنین شرایطی، اپیدمیولوژی اطلاعات مجموعه روشهای جدیدی را با استفاده از رایانه، اینترنت، خدمات مبتنیبر وب 2.0، و فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مراقبتهای بهداشتی، سلامت بیمار، کمک به حل مسائل پزشکی، آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی، و بهمنظور اندازهگیری، توصیف و تحلیل الگوهای اطلاعاتی و ارتباطی سلامت در محیط الکترونیکی ارائه میکند. بحث و نتیجهگیری: سنجههای مرتبط با اپیدمیولوژی اطلاعات سلامت قابلیتی را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار میدهد که بر مبنای آن امکان رصد برخط و دائمی رویکردهای سلامتمحور عموم افراد جامعه فراهم آید. موضوعی که میتواند جایگزین رویکردهای سنتی حاکم در این عرصه شود.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6447_ce7983342706c83d0acdf5eab14c28e9.pdf
2019-02-20
49
62
10.30473/mrs.2019.38354.1338
مدیریت اطلاعات سلامت
پایش اطلاعات سلامت
اپیدمیولوژی اطلاعات
جستجوهای اینترنتی
شبکههای اجتماعی
شهره
سیدحسینی
tanin64@gmail.com
1
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،بوشهر،ایران.
LEAD_AUTHOR
عاصفه
عاصمی
asemi@edu.ui.ac.ir
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران.
AUTHOR
احمد
شعبانی
shabania@edu.ui.ac.ir
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران.
AUTHOR
Abroms, L. C. & Maibach, E. W. (2008). The effectiveness of mass communication to change public behavior. Annu. Rev. Public Health, 29( ), 219-234.
1
Ayers, J. W. (2011). Using aggregate internet search queries for mental health surveillance. Maryland: the Johns Hopkins University.
2
Barrett-Connor, E؛Ayanian, J. Z., Brown, E. R., Coultas, D. B., Francis, C. K., Goldberg, R. J & Wallace, P. J. (2011). A Nationwide Framework for Surveillance of Cardiovascular and Chronic Lung Diseases [site article]. Retrieved 2015, Dec. 10, from http://works.bepress.com/david_mannino/206/
3
Brigo, F & Erro, R (2016). Why do people Google movement disorders? An infodemiological study of information seeking behaviors. Neurological Sciences, 37(5), 781-787.
4
Brigo, F. Igwe, S. C. Nardone, R; Orioli, A & Otte, W. M. (2016). Cancer information disparities on the internet: An infodemiological study. Journal of Cancer Policy, 8, 33-37.
5
Broadway, S. C. (2005). Health information-seeking behaviors on the internet among diabetic and healthy women (Doctoral dissertation, University of Florida)
6
Burton, S. H. (2013). Computational Techniques for Public Health Surveillance (Doctoral dissertation, Brigham Young University).
7
Carneiro, H. A. & Mylonakis, E. (2009). Google trends: a web-based tool for real-time surveillance of disease outbreaks. Clinical infectious diseases, 49(10), 1557-1564.
8
Chew, C. (2010). Pandemics in the age of twitter: A content analysis of the 2009 h1n1 outbreak (Doctoral dissertation, University of Toronto).
9
Dugas, A. F., Jalalpour, M; Gel, Y., Levin, S.,; Torcaso, F; Igusa, T. & Rothman, R. E. (2013). Influenza forecasting with Google Flu Trends. PloS one, 8(2), e56176.
10
Eysenbach, G. (2002). Infodemiology: The epidemiology of (mis) information.The American journal of medicine, 113(9), 763-765.
11
Eysenbach, G (2006). Infodemiology: tracking flu-related searches on the web for syndromic surveillance. In AMIA Annual Symposium Proceedings (Vol. 2006, p. 244). American Medical Informatics Association.
12
Eysenbach, G. (2008). Medicine 2.0: Social networking, collaboration, participation, apomediation, and openness. J Med Internet Res, 10(3), e22.
13
Eysenbach, G. (2009). Infodemiology and infoveillance: framework for an emerging set of public health informatics methods to analyze search, communication and publication behavior on the Internet. Journal of medical Internet research, 11(1), e11.
14
Ginsberg, J., Mohebbi, M. H., Patel, R. S., Brammer, L., Smolinski, M. S. & Brilliant, L (2009). Detecting influenza epidemics using search engine query data. Nature, 457(7232), 1012-1014.
15
Hulth, A., Rydevik, G; Linde, A & Montgomery, J. (2009). Web queries as a source for syndromic surveillance. PloS one, 4(2), e4378.
16
Kuehn, B. M. (2013). Scientists mine web search data to identify epidemics and adverse events. JAMA, 309(18), 1883-1884.
17
Kwanya, T., Stilwell, C & Underwood, P. G (2013). Intelligent libraries and apomediators: Distinguishing between Library 3.0 and Library 2.0. Journal of Librarianship and Information Science, 45(3), 187-197.
18
Mullen, S. (2013). Public Health Surveillance of Pediatric Dentistry via Twitter (Doctoral Dissertation, University of California, San Francisco).
19
Olsen, J. (2013). Infodemiology to improve public health situational awareness: An investigation of 2010 Pertussis outbreaks in California, Michigan and Ohio. (Doctoral dissertation, The University of North Carolina).
20
Patel, A. G. (2011). Developing a Social Network Web Application for Influenza Surveillance. (Doctoral dissertation, University of California, Davis).
21
Polgreen, P. M. Chen, Y., Pennock, D. M., Nelson, F. D & Weinstein, R. A (2008). Using internet searches for influenza surveillance. Clinical infectious diseases, 47(11), 1443-1448.
22
Raghupathi, W & Raghupathi, V (2014). Big data analytics in healthcare: promise and potential. Health Information Science and Systems, 2(1), 1, 1-10.
23
Sharma, P & Kaur, P. D. (2017). Effectiveness of web-based social sensing in health information dissemination A review. Telematics and Informatics, 34(1), 194-219.
24
Willard, S. D & Nguyen, M. M. (2013). Internet search trends analysis tools can provide real-time data on kidney stone disease in the United States. Urology, 81(1), 37-42.
25
Ybarra, M & Suman, M. (2008). Reasons, assessments and actions taken: Sex and age differences in uses of internet health information. Health Education Research, 23(3), 512-21.
26
Young, J. M. (2014). An Epidemiology of Big Data (Doctoral dissertation, Syracuse University).
27
ORIGINAL_ARTICLE
شاخص های عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی کشور
هدف: هدف اصلی این تحقیق، ارائه شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی کشور است. روششناسی تحقیق: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 6 معیار عملکردی (معیارهای شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط استادان و نخبگان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 به دست آمده است. جامعة آماری تحقیق کتابداران کتابخانههای عمومی درجه 1 تا 3 کشور، شامل 248 کتابدار هستند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد بالاترین میانگین مربوط معیارهای شغلی با میانگین 00/4 است. سپس تعهد حرفهای با میانگین 99/3، همچنین شاخص انعطافپذیری با میانگین 96/3، میانگین شاخص روابط انسانی 89/3، توسعة حرفهای 86/3، معیارهای اخلاقی و فوقبرنامه 79/3 است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهندة آن است که معیارهای عملکرد شش گانة شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی مورد توجه کتابداران است و میتوان از آنها در ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی استفاده کرد.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6450_9a6cb8373954794df688ec50a435f02a.pdf
2019-02-20
63
72
10.30473/mrs.2019.48282.1399
معیارهای عملکردی کتابداران
نهاد کتابخانه های عمومی کشور
ارزیابی عملکرد
کتابداران کتابخانه های عمومی
هاجر
زارعی
hajar_zarei@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
LEAD_AUTHOR
رویا
سامع سیاهکلرودی
dreams1359@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
AUTHOR
پارسازاده، احمد و شقاقی، مهدی (1388). کتابخانههای عمومی و ساخت واقعیت اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، 15(4)، 29-60.
1
تحریری، شهره(1386). بررسی تطبیقی کارایی نرمافزارهای نوسا و پارس آذرخش از جنبه جستجو و بازیابی اطلاعات.پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
2
تولایی، روحاله (۱۳۸۶). رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمانها. توسعه انسانی پلیس، 4(۱۲)، ۹-۳۰.
3
حریری، نجلا و فیاضی، اعظم (1391). سنجش تطبیقی عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی تحت پوشش شهرداری، نهاد کتابخانههای عمومی و سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر اصفهان. مجله تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 18(2)،313-330.
4
سید جوادید، رضا و مشفق، مهدی (۱۳۸۷). بررسی تأثیر عملکرد کارکنان بر بهبود عملکرد در دانشگاه مورد مطالعه: دانشگاه امام صادق (ع). اندیشه مدیریت، (۲) ۹۵-۱۲۲.
5
فرج پهلو، عبدالحسین؛ نوشین فرد، فاطمه و حسنزاده، مریم (1391). ارزیابی عملکرد کتابداران به روش 360 درجه: مطالعه موردی کتابخانههای عمومی استان گیلان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه)، 18(4 پیاپی 71)، 419-440.
6
کتابی، سعیده؛ میر احمدی، محمدرضا و کریم پور آذر، آسیه (1390). ارزیابی عملکرد کتابخانه های عمومی استانها توسط تکنیک تحلیل پوششی دادهها. مجله تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۱۷(۱)، 9-28.
7
کریمی، تورج (۱۳۸۵). مدلهای نوین ارزیابی عملکرد سازمانی تدبیر۱۷۱٬،، ۲۲-۲۷.
8
محمودی،جعفر؛ پوررضا، ناصر و تربتی، امیر (۱۳۹۱). الگویی براش شناسایی شاخصهای کلیدی عملکرد با استفاده از کارت امتیازی متوازن و پویاییهای سیستم،توسعة سازمانی پلیس، 42، ۲۹-۴۸.
9
موسوی فر، سعید؛ طهماسبی لیمونی، صفیه و دائی، عذرا (1395). ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان مازندران با استفاده از روش بازخورد 360 درجه و ارائه الگو، فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 2(6)، 120-140.
10
میرغفوری، حبیبالله (1385). شناسایی و رتبهبندی عاملهای مؤثر در گماشته نشدن زنان به پستهای مدیریتی در سازمانهای دولتی استان یزد. مجله مطالعات زنان، 4(1)، 101-122.
11
Barnes, B. R. (2007). Analysing Service Quality: The Case of Post-Graduate Chinese Students. Total Quality Management & Business Excellence, 18(3).
12
Bernardin, H. J. (2003). Human Resource Management: an experiential approach. 3th Edition. New York: Mc GrawHill.
13
Boswell, W. R. & Boudreau, J. W. (2002). Separating the developmental and evaluative performance appraisal uses. Journal of Business and Psychology, 16, 391-412.
14
Byars, L. I & Rue, L.W (2008). Human Resource Management: 9 th Edition. New York: Mc GrawHill.
15
Carell Micheal R and et al. (1992). Personnel Human Resource Management. Mac Millan.
16
Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhurt, B. & Wright, P. M. (2008). Human Resource Management: gaining Competitive advantage. New York: Mc GrawHill.
17
Nuut, A. (2006). Evaluation of library performance: current developments in Estonia. Performance measurement and metrics, 7(3), 163-172.
18
Titangos, H. L. H (2011). Promote staff publications: library performance evaluation at Santa Cruz Public Libraries. Library Management, 32(4/5), 290-301.
19
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر مستندسازی کلیدواژه ها با استفاده از اصطلاحنامه ی پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب
هدف: این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلیدواژهها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب میپردازد. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژههای زبان آزاد و کلیدواژههای مستند شده با اصطلاحنامة پزشکی فارسی، توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و محقّق مورد مشاهده قرار گرفته و نتایج در جدول ثبت گردید. یافتههای تحقیق: میزان مانعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. میزان جامعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد نیز بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. بر اساس نتایج به دست آمده، سطح معنیداری آزمون برای هر دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب به ترتیب برابر با 492/0 و 367/0 با توجه به زبان آزاد و استاندارد شده است؛ که بر این اساس، بین میزان بازیابی مقالات با کلیدواژههای زبان آزاد و استاندارد شده در پایگاههای اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب اختلاف معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب بر مانعیت اطلاعات بازیابی شده تأثیر معنیداری نداشته است. مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس بر میزان جامعیّت اطلاعات بازیابی شده تأثیر منفی دارد. مستندسازی کلیدواژهها در دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب تأثیری بر میزان بازیابی مقالات نداشته است.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6448_a13fc4d3a34cbe27a49b2e38dd94f8dc.pdf
2019-02-20
73
86
10.30473/mrs.2019.46842.1382
کلیدواژهها: مستندسازی کلیدواژه ها
اصطلاحنامه ی پزشکی فارسی
بازیابی مقالات
ایران مدکس
مدلیب
مریم
غنی پور تفرشی
m.tafreshi91@gmail.com
1
کارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران.
LEAD_AUTHOR
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
2
دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
اسفندیاری مقدم، علیرضا و بهاری مقدم، زهره (1391). «میزان همپوشانی نتایج بازیابی شده کلیدواژههای تخصصی پزشکی در موتورهای کاوش عمومی وب». مدیریت اطلاعات سلامت، 9 (2).
1
بابایی، الهام و ساجدی، محمد (1391). «بررسی مقایسهای میزان کارایی موتورهای کاوش تخصصی پزشکی در بازیابی اطلاعات مربوط به بیماریهای زنان و مامایی». مدیریت اطلاعات سلامت. پذیرفته شده برای چاپ.
2
رضائی شریف آبادی، سعید؛ خسروی، عبدالرسول؛ حاجی زین العابدینی، محسن (1386). «مکان سنجی مهار مستندات موضوعی پزشکی در پایگاه های اطلاعاتی فارسی موجود بر روی وب». مطالعات تربیتی و روان شناسی، 8(3).
3
فتاحی، رحمتالله (1379). فهرستنویسی: اصول و روشها، ویرایش سوم. مشهد: دانشگاه فردوسی.
4
وزیرپورکشمیری، مهردخت و فزونی، بهاره (1391). بررسی میزان دقّت راهنماهای موضوعی وب در بازیابی اطلاعات فنی-مهندسی. پژوهشنامه مدیریت و پردازش اطلاعات، 27(3)، 597-616.
5
Anders, M. E & Evans, D. P. (2010). Comparision of in PubMed and Google Scholar Literature Search. Respiratory Care, 55 (5), 578-583.
6
Chang, A. A; Heskett, K. M & Davidson, T. M. (2009). Searching the literature using medical subject headings versus text word with PubMed. The Laryngoscope, 116(2), 336-340.
7
Wang, L; Wang, J; Wang, M; Li, Y; Liang, Y & Xu, D (2012). Using Internet search engines to obtain medical Information: a comparative study. Journal of medical Internet research, 14(3), e74.
8