ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به رسانههای ارتباط جمعی بر اساس نظریههای ارتباطی رسانهها
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3120_8e0a3ef2d6ac2160bb7ffde99b3cfb91.pdf
2016-10-22
13
26
رسانه های ارتباط جمعی
نظریه های ارتباطی رسانه ها
رسانه های خبری
دانشجویان دانشگاه رازی
نظرسنجی
حمید
احمدی
hamid_ahmadi@razi.ac.ir
1
دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
زاهد
بیگدلی
bigdelizahed20@gmail.com
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت موجود نشریههای علمی دانشگاه شهید بهشتی بر اساس استانداردهای نشر مؤسسه بینالمللی ایزو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی بر اساس استانداردهای نشر مؤسسه بینالمللی ایزو است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. ابزار پژوهش سیاههای است شامل 7 بعد، 17 مؤلفه و 88 فقره اطلاعاتی که توسط پژوهشگران از استانداردهای مختلف مؤسسه ایزو در حوزه نشر گردآوری شده است. جامعه پژوهش تمامی نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 26 عنوان است.
یافتهها: نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در بعد وضعیت نمایه در سطح نامطلوب، وضعیت فهرست مندرجات در سطح متوسط و در ابعاد وضعیت عنوان و جلد، وضعیت اطلاعات شناسایی و صفحهآرایی، وضعیت شمارهگذاری، وضعیت ساختار مقالات و وضعیت جداول، تصاویر و نمودارها در سطح مطلوبی میباشند. در مجموع، نشریات مورد بررسی از نظر همخوانی با استانداردهای نشر ایزو در سطح مطلوبی یعنی 12/79 درصد قرار دارند.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر را میتوان از نخستین مطالعات صورتگرفته در جهت شناسایی وضعیت نشریات علمی یک دانشگاه در داخل کشور از لحاظ تبعیت با استانداردهای نشر ایزو دانست. برآیندهای این پژوهش میتواند راهنمایی برای مسئولان مربوطه در جهت استانداردسازی نشریهها با رهنمودهای بینالمللی باشد تا زمینههای نمایهشدن آنها در پایگاههای علمی بینالمللی را فراهم آورند.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3121_015c906597e890d909f9abc80486d1b0.pdf
2016-10-22
27
44
ارزیابی نشریات
استاندارد نشر ایزو
دانشگاه شهید بهشتی
نشریات علمی
امیررضا
اصنافی
asnafi@gmail.com
1
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
شکاری
shekari.scu@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش کیفیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه با استفاده از الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی
چکیده
هدف: آشنایی با وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بر اساس الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش تمامی کارکنان شاغل در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که 59 بودهاند را دربر میگیرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مورد تأیید بنیاد اروپائی برای مدیریت کیفیت استفاده شده و روایی آن 82/0 بهدست آمده است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه از 1000 امتیاز الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی، 82/489 امتیاز است. در بین معیارهای نُهگانه الگوی تعالی سازمانی، «راهبرد» و «فرآیندها، محصولات و خدمات» به ترتیب با کسب 2/57 درصد (2/57 امتیاز) و 69/51 درصد (69/51 امتیاز) از وضعیت مطلوب، بیشترین امتیازها را به خود اختصاص دادهاند و معیار «کارکنان» و «نتایج مشتریان» به ترتیب با کسب 54/44 درصد (54/44 امتیاز) و 08/46 درصد (12/69 امتیاز) از وضعیت مطلوب، کمترین امتیاز را در بین این معیارها کسب نمودهاند. بهطور کلی، بررسی مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه نشان میدهد که عوامل «توانمندساز» با کسب مجموع 25/250 امتیاز از 500 امتیاز (1/51 درصد از وضعیت مطلوب) نسبت به عوامل «نتایج» با کسب 57/239 امتیاز از 500 امتیاز (9/48 درصد از وضعیت مطلوب) از موقعیت بهتری برخوردارند.
نتیجهگیری: نتایج این پژهش بیانگر این مطلب است که کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد و در سطح پائینی قرار دارد. با توجه به یافتهها، جهت بهبود سطح مدیریت کیفیت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه باید معیارهای کارکنان، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان و شراکتها و منابع را تقویت نمود تا به نتایج قابل قبول دست یافت.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3122_848489adf139a3c59807fdd612ca3df8.pdf
2016-10-22
45
60
الگوی تعالی سازمانی
مدیریت کیفیت
سنجش عملکرد
کتابخانههای عمومی
شهر کرمانشاه
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیامنور
LEAD_AUTHOR
فاطمه
میراحمدی
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
AUTHOR
علیرضا
اسفندیاری مقدم
aliisfandyari@gmail.com
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کیفیت زندگی کاری مدیران کتابخانههای عمومی استان مازندران
چکیده هدف: مدیران بهعنوان بخشی از نیروی انسانی و عوامل تعیینکننده در هر جامعه و سازمان محسوب میشوند، از اینرو، آنها از نقشی بنیادی در رشد سازمانها و جامعه برخوردارند. بر همین اساس، توجه به کیفیت زندگی کاری مدیران، بهعنوان یکی از روشهای جذب و نگهداری کارکنان مستعد برای دستیابی به عملکرد بالاتر بهشمار میرود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری مدیران کتابخانههای عمومی استان مازندران انجام گرفته است. روششناسی: جامعه این پژوهش را کلیه مدیران کتابخانههای عمومی سطح استان مازندران، که تعداد آنها 52 نفر میباشد تشکیل میدهد. این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی است و با استفاده از دو روش کتابخانهای و پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است که به بررسی هر یک از متغیرهای مربوط به عوامل کیفیت زندگی کاری مدیران بر اساس مدل والتون پرداخته شده است. پس از تأیید روایی و پایایی، توزیع شده و سپس اطلاعات با استفاده از آزمو نهای T دو نمونهای، آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف و آزمون کروسکال- والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین نظرات مدیران کتابخانههای عمومی شهرهای مختلف استان مازندران در سطح عوامل مؤثر کیفیت زندگی کاری مدیران تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین با سطح اطمینان 95% میتوان بیان کرد که از دیدگاه مدیران، در سطح عامل قانونگرایی در سازمان و در سطح وابستگی اجتماعی بهعنوان یکی از عوامل مؤثر کیفیت زندگی کاری بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد تفاوتی میان کیفیت زندگی کاری در شهرهای مختلف وجود ندارد و سطح قانونگرایی در سازمان از نظر مدیران زن در سطح بالاتری نسبت به مدیران مرد قرار دارد و سطح عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری از نظر مدیران مرد در سطح بالاتری نسبت به مدیران زن قرار دارد. همچنین جنسیت در سطح کیفیت زندگی کاری تأثیری ندارد.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3123_8df28206ad2c3bdbe447229f5439bfe1.pdf
2016-10-22
61
76
کیفیت زندگی کاری
مدل والتون
مدیران کتابخانههای عمومی استان مازندران
سمیرا
اسلامی
lib.s.eslami@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، کارمند کتابخانه عمومی شهر رویان
AUTHOR
مجید
شیرزاد
mshm1362@yahoo.com
2
مربی، دانشگاه پیامنور محمودآباد، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مدیریت در سیستم اطلاعات دو سازمان دولتی و خصوصی در صنعت هوا فضای کشور بر کیفیت تصمیمات کاربران
چکیده
هدف: هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی و ارائه شاخصههای هفتگانه کیفیت سیستم اطلاعات و نیز بررسی تأثیر آن بر تصمیمات کاربران سازمانها است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف در زمره تحقیقات توسعهای کاربردی قرار میگیرد.
روششناسی: پژوهش مورد نظر از جهت روش در دسته تحقیقات همبستگی، از نوع توصیفی–پیمایشی قرار میگیرد و دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شدهاند. تعداد کل افراد جامعة مورد بررسی در دو سازمان دولتی و خصوصی 110 نفر بوده که طبق استاندارد جدول مورگان 90 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی از طریق نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: با توجه به وضعیت جامعه مورد مطالعه، به منظور شناسایی و ارائه شاخصههای هفتگانه کیفیت سیستم اطلاعات و نیز بررسی تأثیر آن بر تصمیمات کاربران، هفت مؤلفه در دو سازمان دولتی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص گردید در جامعه پژوهش، به جز مؤلفه یکپارچگی سیستم اطلاعاتی سایر مؤلفههای طراحی هوشمند، انعطافپذیری، سهولت استفاده، سرعت دسترسی، قابلیت ارزیابی، قابلیت اتکای سیستم اطلاعاتی، بر کیفیت تصمیمات کاربران تأثیر گذار است.
نتیجهگیری: نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که بین کیفیت سیستم اطلاعات و کیفیت تصمیمات کاربران (مدیران و کارشناسان)، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3124_bbfee73e8279db143a3c586acf278405.pdf
2016-10-22
77
88
فناوری اطلاعات (IT)
سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)
مدیریت اطلاعات
کیفیت سیستم (SQ)
کیفیت سیستم اطلاعاتی (ISQ)
کیفیت تصمیمگیری
الهام
سعادتمند
e.saadatmand94@gmail.com
1
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیامنور ورامین
LEAD_AUTHOR
امیر حسین
امیرخانی
2
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیامنور تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثر معنویت درمانی بر بهزیستی روانی و راهبردهای مقابلهای دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی: مطالعهای مقدماتی
چکیده
هدف: این مطالعه بررسی اثرات معنویت درمانی بر بهزیستی روانی و کاربرد راهبردهای مقابلهای دانشجویان سال آخر رشته علم اطلاعات و دانششناسی بود.
روششناسی: سی و دو دانشجوی سال آخر کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور استان قم که به دلیل کارورزی اشتغالات تحصیلی بیشتری نسبت به دانشجویان این رشته در سالهای آغازین تحصیل داشتند بهعنوان داوطلب در این مطالعه شرکت کردند. با توجه به این که مداخله آزمایشی روی نمونه داوطلب انجام شد مطالعه از نوع نیمه آزمایشی است. نمونه به گونه تصادفی به دو زیرگروه آزمایش و گواه تقسیم شد (3 نفر از گروه گواه از ادامه همکاری سرباز زدند). گروه آزمایش در فاصله پیش آزمون و پس آزمون یک دوره 8 جلسهای به فاصله یک هفته برای جلسات معنویت درمانگری بر پایه قران کریم را تجربه کردند. دادهها به کمک تحلیل کواریانس تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد این مداخله نمرات بهزیستی روانی را افزایش داده و راهبرد گریز- اجتناب را کاهش میدهد. همچنین جستجوی حمایت اجتماعی و بازبرآورد مثبت در مقایسه با گروه گواه بالاتر بودهاند.
نتیجهگیری: در صورتی که مطالعات تکمیلی این یافته را تأیید کنند این مداخله خواهد توانست با کاهش راهبردهای مقابلهای نارسا، بهزیستی روانی را افزایش دهد.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3125_fe8b2d87d526b24f87ad4a37b84d2c8d.pdf
2016-10-22
89
98
معنویت درمانی
بهزیستی روانی
راهبردهای مقابلهای
علم اطلاعات و دانششناسی
علیرضا
آقایوسفی
arayeh1100@gmail.com
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور قم
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین مدیریت زمان و میزان مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان
هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانهای دانشگاههای شهراصفهان و رابطه آن با مدیریت زمان میپردازد.
روششناسی: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهراصفهان است. از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان و مهارتهای مدیریتی بهترتیب با ضریب پایایی81/0و85/0استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها درسطح توصیفی و استنباطی با نرمافزار اسپیاساس20 صورت گرفت.
یافتهها: میزان مهارتهای مدیریتی در مؤلَفه مهارتهای فنی، 32/3؛ مهارتهای ادراکی، 53/3؛ و مهارتهای انسانی، 44/3 میباشد؛ همچنین میزان مهارت مدیریت زمان مدیران93/3 است که ازحد متوسط بالاتر میباشند. میزان تحصیلات بیشترین تأثیر را با ضریب استاندارد23/0 بر مدیریت زمان مدیران داشته؛ ولی سایر متغیرهای جمعیت همبستگی معنیداری نداشتند. ضریب همبستگی بین مدیریت زمان و مهارتهای فنی و انسانی مدیران نیز معنیدار نمیباشد ولی با مهارتهای ادراکی معنی دار است.
نتیجهگیری: باتوجه به اهمیت نقش مدیریت در اثربخشی و بهرهوری سازمانها از جمله کتابخانهها و طبق نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتوان با بکارگیری مدیریت زمان در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان موجبات افزایش اثربخشی و تحقق اهداف سازمانی را فراهم نموده و در جهت بهبود و ارتقا بازدهی سازمان مربوطه تلاش کرد.
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3126_8d0e2b3ad3c04accb4cfff45d81a0b4f.pdf
2016-10-22
99
108
مدیران
مدیریت زمان
مهارتهای فنی
مهارتهای ادراکی
مهارتهای انسانی
کتابخانهها
شهین
مجیری
shmojiri@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
شهره
سیدحسینی
tanin64@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
فاطمه
اناری
f.anari@yahoo.com
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی نهاد کتابخانههای عمومی اصفهان
AUTHOR
مریم
غفوری
mghafouri8@gmail.com
4
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR