دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2
2
2015
08
23
بررسی و مقایسۀ امکانات مدیر در سامانههای مدیریت همایشهای علمی
11
24
FA
مریم
غفوری
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان
mghafouri8@gmail.com
عاصفه
عاصمی
دانشیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان.
af-asemi@edu.ui.ac.ir
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات مدیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است.
روششناسی: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود برروی سامانههای مورد بررسی، همچنین از بررسیهای تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانههای مدیریت همایشهای ملی و بینالمللی بوده، نمونههای پژوهش شامل سه سامانه مدیریت همایش داخلی (شرکت یکتا وب افزار شرق، شرکت فرازنت (نگار)، شرکت اداک)، سه سامانه بینالمللی«ای. اس. ام. ایی»، «کانفتول» و« پی. کا. پی» شده است.
یافتهها: نشان داد که در بین سامانههای داخلی سامانه یکتاوب و در بین سامانههای بینالمللی سامانه ای. ام. سی. ایی بیشترین اختیارات و امکانات را برای مدیران درنظر گرفتهاند. همچنین سامانههای مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیتهای موجود مدیر، در یک سیستم استاندارد را دارا میباشند و سامانه مدیریت همایش یکتاوب افزار شرق با اختلاف ناچیزی همسطح سامانههای مدیریت همایشهای خارجی قرار میگیرد.
نتیجهگیری: در پایان میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که شرکتهای داخلی تلاش کردهاند که همپای سامانههای مطرح بینالمللی باشند و در راستای ارتقای سامانههای خود میکوشند. این یافتهها میتواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه سیستم، خرید و یا استفاده سیستم داشته باشد.
سیستم اطلاعات,مدیریت همایش,سیستم کنفرانس,مدیریت محتوا,مدیر همایش
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3393.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3393_e1aede497330b0de8eb319533178793e.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2
2
2015
08
23
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران: موردپژوهش سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
25
34
FA
حمید
ژیان پور
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و کارشناس سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
فرامرز
سهیلی
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
fsohieli@gmail.com
محمدرضا
رضایی
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور، کارشناس مسئول امور پرسنلی سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
mohamadreza.rezaei12@gmail.com
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف لیکرت با بهرهگیری از پرسشنامههای استاندارد ناهاپیپ و گوشال (1998) و مدل بات، با درنظر گرفتن مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش، هنجاریابی و تهیه شد. پاپایی آن با ضریب آلفای کرنباخ عدد (93%) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون رگرسیون و همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که با اطمینان 99% سرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش در مفهوم کلی آن، تأثیر مثبت و معنی دار، دارد. همچنین از بین ابعاد سهگانه سرمایه اجتماعی، بعد رابطهای، بیشترین میزان همبستگی با میزان اجرای مدیرت دانش و توسعه آن را دارد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود سرمایه اجتماعی موجب توسعه مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه است. بهبود ارتباطات و تعاملات سازنده میان کارکنان سازمان، از طریق ارتباطات اثربخش با تقویت و ایجاد فرهنگ مشارک، موجب تسهیل درخلق و تولید دانش در سازمان خواهد شد.
مدیریت دانش,سرمایه اجتماعی,سازمان کتابخانه ها,موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3394.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3394_691e696b15f0a3769ba374c767e9c2f4.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2
2
2015
08
23
بررسی نگرش مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی ایران به مهارتها و مسئولیتهای آتی متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی
35
48
FA
اورانوس
تاج الدینی
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
tajedini.o@gmail.com
علی
سادات موسوی
کارشناس معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان.
moosavi56@gmail.com
عادل
سلیمانی نژاد
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
adels2004@yahoo.com
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. <br />روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. <br />یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. <br />نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد.
آینده علم اطلاعات و دانششناسی,توقعات و انتظارات,کتابداران و اطلاعرسانان,مهارتها,نقشها,نگرش
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3396.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3396_3ee7f16b678266324ea2158d019aa0f2.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2
2
2015
08
23
تحقق مدیریت دانش با رویکرد مقایسهای بین کارکنان کتابخانههای دانشگاههای استان مازندران بر اساس مدل هیسیگ
49
60
FA
مریم
سلامی
استادیار ، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
salamilib@yahoo.com
نسیم
نوبهار
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد.
n.nobahar3@gmail.com
غلامعلی
رودی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد
gholamali.roudi@gmail.com
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. <br />روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. <br />یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. <br />نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد.
آینده علم اطلاعات و دانششناسی,توقعات و انتظارات,کتابداران و اطلاعرسانان,مهارتها,نقشها,نگرش
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3404.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3404_85ff570b3a773171c548e7e50619c34c.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2
2
2015
08
23
مطالعه همکاری علمی و شبکه همتألیفی در مقالات مدیریت دانش حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از پایگاه وب آوساینس
61
74
FA
افسانه
حاضری
ستادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزد
af_hazeri@yahoo.com
فاطمه
ملکی زاده
استادیار ، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزد.
شکوفه
امینیان دهکردی
دانشجوی کارشناسی ارشد علم سنجی، دانشگاه یزد.
هدف: همکاری علمی در تولید مصنوعات دانش به ویژه در حوزههایی مانند مدیریت دانش که ماهیتی میان رشتهای دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. روش تحقیق: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از فنون تحلیل استنادی و تحلیل شبکههای اجتماعی به بررسی روابط هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از پایگاه وب آوساینس پرداخته است. بدین منظور اطلاعات 2961 مقاله در زمینه مدیریت دانش از پایگاه وب آوساینس در بازه زمانی 1989 تا 2014 استخراج و 133 نویسنده فعال از میان 6511 نویسنده با استفاده از قانون زیف برای تجزیه و تحلیلهای بعدی درنظر گرفته شد و شبکه هم تألیفی این نویسندگان مورد مطالعه قرار گرفت. <br />یافتههای تحقیق: از نرمافزارهای راور ماتریس برای تهیه ماتریس هم تألیفی، نرمافزار یوسی نت و بسته مکمل آن یعنی نت دراو برای تحلیل شبکههای اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. <br /> نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که روند رشد مقالات و نویسندگان از یک رابطه نمایی مثبت تبعیت میکند و بیشترین الگوی نویسندگی مورد استفاده در تولید این مقالات الگوی دو نویسندگی است. تعداد مقالات هر سال 291/1 برابر سال قبل از خود شده و تعداد نویسندگان هر سال 332/1 برابر تعداد نویسندگان در سال قبل از خود است.
هم تألیفی,همکاری علمی,شبکههای اجتماعی,مدیریت دانش
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3401.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3401_db12c5429ad405160ae8094e4ee40174.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2
2
2015
08
23
مطالعه میزان رضایت مندی دانشجویان مجازی از تعامل با رابطکاربر نرم افزار آموزش مجازی(LMS) دانشگاه پیام نور
75
84
FA
نوشین
اشراقی ایوری
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی (مدیریت فناوری اطلاعات) دانشگاه پیام نور مشهد
no_esh@yahoo.com
هادی
شریف مقدم
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه پیام نور مشهد
sh_mogadam <sh_mogadam@pnu.ac.ir
ثریا
ضیائی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه پیام نور مشهد
ziaei_s@yahoo.com
هدف: هدف پژوهش مطالعه میزان رضایت مندی دانشجویان مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد از تعامل با رابطکاربر نرمافزار آموزش مجازی (LMS) میباشد. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده که با روش پیمایشی انجامشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد QUIS یکی از معتبرترین و رایجترین ابزار سنجش رضایت کاربران از تعامل با نظامهای اطلاعاتی استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد به تعداد 439 نفر میباشد که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 نفر تعیین شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان رضایت دانشجویان مجازی از شاخص واکنش کلی کاربران با میانگین 66/3 و سایر امکانات و قابلیتهای نرمافزار با میانگین 58/3 در حد زیاد بود. در خصوص سایر شاخصها (یادگیری چگونگی کار با نرمافزار، صفحهنمایش، واژگان و پیامها، راهنمای نرمافزار) میزان رضایت دانشجویان مجازی در حد متوسط بود. میزان رضایت از شاخص یادگیری چگونگی کار با نرمافزار با میانگین 56/2 در بین دانشجویان مجازی دارای پایینترین رتبه رضایت بود. نهایتاً رضایت دانشجویان مجازی از تعامل با رابطکاربر نرمافزار آموزش مجازی با میانگین 23/3 در حد متوسط بود.
نتیجهگیری: نتیجه این تحقیق نشان داد که کارایی رابطکاربر نرمافزار آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد در حد متوسط میباشد.
رابطکاربر,آموزش مجازی,یادگیری الکترونیکی,دانشگاه پیام نور
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3402.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3402_004b42d00f9d0c723bb4d88f84157116.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2
2
2015
08
23
شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش و دستهبندی آنها با استفاده از روش دیمتل فازی (مطالعه موردی: شرکت سرآمدان علم و فناوری سلمانیان فارس)
85
96
FA
جلال
رضایی نور
استادیار ، مهندسی صنایع، دانشگاه قم
j.rezaee@qom.ac.ir
حسین
جمشیدوند
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه قم.
h.jamshidvand@stu.qom.ac.ir
بهرام
کعبی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه قم.
bahram.kaabi@yahoo.com
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش با استفاده از تکنیک دیمتل فازی در شرکت سرآمدان علم و فناوری سلمانیان فارس انجام شده است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بهشمار میآید. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبرگان شرکت مذکور تشکیل میدهد. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه میباشد که در پرسشنامه اول به شناسایی مهمترین عوامل موفقیت مدیریت دانش از بین عوامل پیشنهاد شده، میپردازد و در پرسشنامه دوم به مقایسه ارجحیت بین عوامل منتخب در پرسشنامه اول پرداخته شده..
یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده از دیدگاه پاسخ دهندگان، از بین یازده عامل تأثیر گذار انتخاب شده برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش عوامل فرهنگ و افراد، عوامل انگیزشی و ارتباطات مهمترین عاملها در گروه علت شناسایی شدند و در گروه اثر، فناوری اطلاعات بهعنوان تأثیر پذیرترین عامل، شناسایی گردید.
نتیجهگیری: میتوان از مهمترین عوامل شناسایی شده در این پژوهش یعنی فرهنگ و افراد، عوامل انگیزشی و ارتباطات در اولولیتهای سرمایهگذاری و اهیمت ترتیبی عوامل مؤثر بر پیادهسازی موفق مدیریت دانش را در شرکت مذکور استفاده کرد تا اهداف عالی مدیریت دانش بصورت بهینه حاصل شود. با توجه دادههای بهدست آمده با سرمایهگذاری و تمرکز بر این عوامل میتوان بر روی سایر عوامل در گروه اثر نیز تأثیر مثبت گذاشت.
مدیریت دانش,تصمیمگیری چند معیاره,عوامل موفقیت,تکنیک دیمتل فازی
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3403.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3403_8f049b67c14af908c72054d28a0ebc37.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
2
2
2015
08
23
مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وبسایت کتابخانههای عمومی بر تبلیغات کلامی
97
106
FA
انیس
میری
دانشجوی دکترای علم اطلاعات ودانششناسی دانشگاه پیام نور مشهد.
anismiri1352@gmail.com
مریم
سلامی
استادیار ، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد.
salamilib@yahoo.com
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای کتابخانههای عمومی برافزایش رضایت و درنتیجه افزایش تبلیغات کلامی مثبت در استفاده از وبسایت است. <br />روششناسی: روش این پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 382 نفر از بازدیدکنندگان وبسایتهای کتابخانههای عمومی درشهر مشهد بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل عاملی و روش «مدلسازی معادلات ساختاری» و نرمافزارهای SPSS و AMOSاستفاده شد. <br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد؛ کیفیت طراحی وبسایت، بر کیفیت درک شده اطلاعات و سودمندی درک شده به طور مستقیم و بر میزان رضایت و درنتیجه تبلیغات کلامی مثبت از وبسایت، به طور غیر مستقیم اثر دارد. <br />نتیجهگیری: الگوی شناسایی شده در پژوهش، به طوراثربخش، روابط بین کیفیت طراحی وبسایت، سودمندی درک شده، کیفیت اطلاعات درک شده، رضایت الکترونیکی و تبلیغات کلامی را تبیین میکند. <br />
وبسایتهای کتابخانهای,رضایت الکترونیکی,تبلیغات کلامی,کتابخانههای عمومی,طراحی وبسایت
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3405.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3405_edabe687908aaf400dac664a9fa4d843.pdf