دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
3
1
2016
05
21
بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور: مورد مطالعه واحد تنکابن
11
20
FA
یعقوب
نوروزی
دانشیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، ایران.
ynorouzi@gmail.com
آزاده
اقلیم ارکنی
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
aeghlim7@gmail.com
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. <br />روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساختهای که دارای 27 گویه بود، گردآوری شد. <br />یافتهها: از میان ابعاد پنج گانهی مورد بررسی در این پژووهش، موانع فنی با میانگین 067/4، موانع انسانی با میانگین 027/4، موانع مدیریتی با میانگین 022/4، موانع اقتصادی با میانگین 116/4، موانع فرهنگی با میانگین964/3، به ترتیب رتبه اول تا پنجم را کسب نمودند. بر خلاف تصور اولیه موانع مدیریتی در پزوهش حاضر رتبه سوم شد. <br />نتیجه گیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای مبتنی بر متون و منابع مختلف با ضریب پایایی بالا تهیه شد که در پژوهشهای آتی میتواند مورد استفاد قرار گیرد. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، مؤلفههایی در ابعاد پنجگانه، مورد بررسی قرار گفت که یافتههای مربوط به آنها میتواند راهکارهایی اجرایی برای رفع موانع پیادهسازی فناوری اطلاعات در امر آموزش جامعهی مورد مطالعه و سایر حوزههای مشابه فراهم آورد.
آموزش های دانشگاهی,فناوری اطلاعات,دانشگاه پیام نور,تنکابن,موانع فناورانه
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3985.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3985_d4cf10aeeba1c7d3845f2546fc080af6.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
3
1
2016
05
21
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر تجاری سازی محصولات دانش بنیان جهت صادرات
21
35
FA
مجید
شمسی
کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد نیشابور، ایران
shamsi63m@gmail.com
تورج
صادقی
استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد نیشابور، ایران.
tooraj_sadeghi@yahoo.com
هدف: هدف از این پژوهش انجام مرور جامعی بر مطالعات انجام شده در زمینه تجاریسازی محصولات دانشبنیان در ایران، در جهت شناسایی و سپس رتبه بندی مهمترین عوامل موثر بر فرآیند تجاریسازی محصولات دانشبنیان با رویکرد صادرات میباشد. <br />روششناسی: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است که به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد است. در میان 133 نفر اعضای هیئت علمی، بر اساس فرمول کوکران یک نمونه 71 تایی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. جهت رتبهبندی عوامل موثر، اطلاعات پرسشنامه جمعآوری گردیده و توسط روشهای آماری توصیفی و استنباطی و آزمون فریدمن و با استفاده از نرم افزار SPSS، دادهها مورد تحلیل قرار گرفته و موثرترین عوامل شناسایی میشوند. <br />یافتهها: در میان چهار عامل اصلی موثر شناسایی شده بر تجاری سازی محصولات دانش بنیان با رویکرد صادرات، رتبه بندی عوامل به صورت عوامل حقوقی و اقتصادی با میانگین 11/4، عوامل تسهیل کننده صادرات با میانگین 4، عوامل فنی با میانگین 95/3 و عوامل فرهنگی جتماعی با میانگین 94/3 شناسایی شدهاند. <br />نتیجهگیری: بر اساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق بر اساس طیف لیکرت با ضریب پایایی بالا تهیه شد که بر اساس آن 22 شاخص در قالب چهار عامل اصلی به عنوان عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات دانش بنیان با رویکرد صادرات در نظر گرفته و نتایج حاصل از آن مورد تحلیل قرار گرفت که میتواند در جهت ارائه راهکارهای اجرایی جهت ایجاد یک برنامه منسجم برای برنامهریزی و سازماندهی شرایط مطلوب تجاریسازی و صادرات محصولات دانشبنیان و رفع موانع موجود موثر واقع گردد.
عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات دانش بنیان,رتبه بندی,روش های آماری,آزمون فریدمن,نرم افزار .SPSS
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3986.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3986_d49464c36dd6a5fd314a1139dd562ef3.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
3
1
2016
05
21
دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران
37
57
FA
سلما
کشاورزیان
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
salmak1351@gmail.com
امیررضا
اصنافی
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
aasnafi@gmail.com
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرمافزارهای کتابخانهای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، و توانایی آموزش استفادهکنندگان از جمله این مهارتهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران است. <br />روششناسی: روش این پژوهش مروری میباشد. <br />یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارتها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطهای خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامههای درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاعرسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. <br />بحث و نتیجهگیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساختهای اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامهریزان، سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانهای که در شرف وقوع است و درخواستهایی را که از سوی گروههای مختلف استفادهکنندگان نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد، مورد توجه قرار داد.
کتابخانههای عمومی,دگردیسی اطلاعات,فناوریهای اطلاعاتی,کتابداران
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3987.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3987_ce00fcb33ea91b82a4b529df35c051f8.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
3
1
2016
05
21
بررسی ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آن با رضایت در کتابداران کتابخانههای عمومی سیستان و بلوچستان
59
68
FA
زهرا
اباذری
دانشیار. رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
abazari391@yahoo.com
زهرا
خواجه علی جهانتیغی
مربی. دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه پیام نور، ایران.
z.khajeali@gmail.com
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. <br />روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. <br />یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت کتابداران از نظر خرده مقیاس تحلیل رفتگی عاطفی در سطح پایین قرار دارد. درخصوص خرده مقیاس مسخ شخصیتی، و همچنین در زمینهی فقدان موفقیت فردی نیز در سطح متوسط قرار دارند. بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در کتابداران رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. سن و سابقه کار بر فرسودگی و رضایت کتابداران تأثیرگذار بوده و جنسیت در این عوامل مؤثر نمیباشد. <br />بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد کتابداران در اولین مؤلفه فرسودگی شغلی در سطح بالایی از فرسودگی هستند و در مراحل دوم و سوم در سطح متوسط میباشند
فرسودگی شغلی,کتابداران,رضایت شغلی,کتابخانههای عمومی
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3989.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3989_b43dfb0c13ece760818b7898b07edd18.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
3
1
2016
05
21
سنجش میزان به کارگیری مؤلفههای مدیریت دانش در سازمان بازرسی کل کشور
69
76
FA
محمدمهدی
دوالی
مربی. مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ایران
davalimehdi@gmail.com
هدف: هدف اصلی تحقیق، سنجش میزان استفاده از مؤلفههای مدیریت دانش در سازمان بازرسی کل کشور میباشد که به منظور بررسی میزان آمادگی سازمان جهت استقرار و بهکارگیری مؤلفههای مدیریت دانش (1- جمعآوری اطلاعات، 2- استخراج دانش، 3- شکلدهی و ذخیره دانش، 4- انتشار و به اشتراک گذاشتن دانش، 5- بهنگام نمودن دانش) صورت گرفته است.<br /> روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی –پیمایشی میباشد که برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس مدل یوچنگ لین و پینگ تسرینگ تهیه گردید استفاده شده که پایایی پرسشنامه از روش پیش آزمون و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (90/0) بدست آمد و روایی آن از طریق روایی صوری توسط خبرگان و اساتید محترم دانشگاه تعیین شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 621 نفر و حجم نمونه آماری که توسط فرمول کوکران محاسبه شده 201 نفر و نرخ بازگشت پرسشنامه 94% بوده است.<br /> یافتهها: با تحلیل فرضیات در دو سطح توصیفی و استنباطی مشخص گردید به غیر از مؤلفه انتشار و به اشتراک گذاشتن دانش که معنادار نمیباشد در بقیه موارد میزان استفاده از مؤلفههای مدیریت دانش در سازمان بازرسی بالاتر از حد میانگین میباشد.<br /> نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده درک عمیق کارکنان سازمان از مدیریت دانش میباشد و همچنین بیانگر آن میباشد که زمینهها و شرایط لازم جهت اجرا و بهکارگیری مدیریت دانش در سازمان بازرسی کل کشور فراهم میباشد
دانش,مدیریت دانش,کنترل و نظارت
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3988.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3988_129012ced230d6651e815cb9fb53ae91.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
3
1
2016
05
21
تحلیل شکاف خدمات در کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران در سال 1394
77
86
FA
سالومه
خشوعی
دانشجوی کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
saloomehkhoshouee@yahoo.com
زهره
میرحسینی
دانشیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
z_mirhoseini@iau-tnb.ac.ir
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام گرفت. <br />روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد لایب کوآل بود. جامعه آماری شامل 46209 نفر اعضای کتابخانهها بودکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان، تعداد 381 نفرتعیین شد. برای اطمینان از پوشش پاسخدهندگان، 420 پرسشنامه توزیع و 411 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای آزمون فرضیهها از آزمون t، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. <br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفه تأثیرگذاری خدمات با میانگین 75/ 5 نسبت به سایر مؤلفههاکیفیت بالاتری داشت. مؤلفه کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا با میانگین 75/4 بیان کننده عدم رضایت کاربران و مؤلفه کنترل اطلاعات، با میانگین 22/5 حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمود. <br />بحث و نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش، خدمات کتابخانهها بررسی شد و پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت خدمات ارائه گردید. نتایج و پیشنهادها میتواند مسئولان نهاد کتابخانههای عمومی کشور را از نقاط ضعف و قوت سطح ارائه خدمات کتابخانهها و میزان انتظارات مراجعان مطلع ساخته و در ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانهها یاری رساند
کتابخانههای عمومی,لایب کوآل,کیفیت خدمات,نهادکتابخانههای عمومی,تحلیل شکاف
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3990.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3990_be2e138d5a1c740efc11b5ba3fb8d49d.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند
2383-1049
2538-5356
3
1
2016
05
21
سرقت علمی ازدیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نورمشهد
87
96
FA
ثریا
ضیائی
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
soraya.ziaei@gmail.com
نازنین
زمانی بهابادی
کارشناس فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران
it_zamani@yahoo.com
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و رفتار دانشجویان در رابطه با سرقت علمی انجام شد. <br />روش شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشهد بود که 332 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. <br />یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نگرش و میزان سرقت علمی دانشجویان رابطه معنیداری وجود دارد. اما بین میزان سرقت علمی دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد. <br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که سرقت علمی در محیط دانشگاهی شایع شده است، به همین دلیل میبایست به دانشجویان در این رابطه آموزشهای لازم داده شود تا به دلیل عدم آشنایی با اصول نگارش علمی، مرتکب سرقت علمی نشوند. راهکار دیگر، در جهت جلوگیری از سرقت علمی، تصویب مقررات و آئین نامههای انضباطی در دانشگاه و اطلاع آن به دانشجویان، جهت توجه به آن میباشد..
سرقت علمی,دانشگاه پیام نور,نگرش,صداقت
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3991.html
https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3991_83254b5f598f21edfc0024252241ed07.pdf