TY - JOUR ID - 4663 TI - بررسی وضعیت و رابطۀ بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور JO - پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند JA - MRS LA - fa SN - 2383-1049 AU - غیوری, زینب AU - برادر, رویا AD - دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 4 IS - 4 SP - 41 EP - 52 KW - مدیریت دانش KW - سایبرنتیک KW - نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدف‌گذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و به‌کارگیری دانش می‌باشد، در نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور می‌پردازد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارکنان ستادی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 38 سؤالی (19 سؤال پرسشنامة مربوط به سایبرنتیک و 19 سؤال مربوط به پرسشنامة مدیریت دانش) گردآوری شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه‌ای و پیرسون استفاده شد. همچنین به‌منظور بررسی تأثیر متغیر سایبرنتیک بر مدیریت دانش، یک مدل مفهومی ارائه شد. برای بررسی تأثیر ابعاد و رابطة بین متغیرها از مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شده است. یافته‌ها: ابعاد سایبرنتیک و مدیریت دانش (به غیر از دو مورد در ابعاد تنوع و محدودیت و بعد ضرورت تنوع و قاعده تصمیم) در نهاد کتابخانه‌های عمومی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. همچنین یافته‌ها نشان داد بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک رابطة معنی‌دار و مثبتی وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند از یافته‌های پژوهش در راستای اجرای موفقیت‌آمیز مدیریت دانش با رعایت ابعاد سایبرنتیک استفاده نماید. UR - https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4663.html L1 - https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4663_6b973e77572433bce3681d2f5f93c68f.pdf ER -