TY - JOUR ID - 7667 TI - بررسی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستان‌های آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 JO - پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند JA - MRS LA - fa SN - 2383-1049 AU - خسروی, عبدالرسول AU - اسفندیاری, عاطفه AU - میرتقی, سیده زهرا AD - دانشیار، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. AD - کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - شماره 4 (پیاپی 24) SP - 25 EP - 40 KW - بوشهر KW - بیمارستان‌های آموزشی KW - پرستاران KW - سواد اطلاعاتی KW - مراقبت مبتنی بر شواهد DO - 10.30473/mrs.2021.52841.1421 N2 - هدف: استفاده از شواهد علمی پرستاران را قادر می­سازد تا مراقبت­های بالینی را با کیفیت ارائه دهند. این پژوهش با هدف ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستان­های آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 انجام گرفت. روش‌شناسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که به توصیف سطح سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستان­های آموزشی شهر بوشهر پرداخته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ایفا جهت سنجش مهارت­های سواد اطلاعاتی با رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد است که توسط پرستاران تکمیل و داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیطspss ویرایش 24 تحلیل گردید.  یافته­‌ها: بیش از 70 درصد جمعیت مورد پژوهش زن و بقیه مرد بودند. بیش از 85 درصد از پرستاران دارای مدرک لیسانس بودند و 8/58 درصد از کتابخانه بیمارستان استفاده نمی‌کردند. یافته­های پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستان­های آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 با میانگین 38/94 پایین­تر از سطح متوسط قرار دارد. در بین 5 استاندارد سواد اطلاعاتی مورد بررسی، بیشترین میانگین مربوط به مهارت تبادل و اشاعه اطلاعات و کمترین میانگین مربوط به مهارت سازمان‌دهی اطلاعات بود.  بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه سواد اطلاعاتی پرستاران در تمامی مهارت­های مرتبط با مراقبت مبتنی بر شواهد پایین‌تر از سطح متوسط برآورده شده است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود راهکارهایی ازجمله آموزش برای ارتقای بهینه تمامی مهارت­‌های سواد اطلاعاتی به‌منظور تصمیم­گیری مبتنی بر شواهد در مراقبت بیماران اتخاذ شود. UR - https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_7667.html L1 - https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_7667_7c58c02d1308fc4048412cc9c71b74ec.pdf ER -