دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 2 (پیاپی 22)20190622Designing and Explaining the Model of Knowledge Management
in Strengthening the Fundamentals of Resistance Economy in Banksطراحی و تبیین مدل مدیریت دانش در تقویت اصول اقتصاد مقاومتی در بانک ها1124719910.30473/mrs.2020.53969.1429FAمحمدعربیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.روح الهتولاییاستادیار، گروه فناوری اطلاعات، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.مهدیفرمانیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-4550-5374محمدرضامحمدخانیکارشناسی ارشد، گروه کارآفرینی، دانشگاه علم و صنعت، ایرانJournal Article20200707Purpose: Resistance economics is one of the most important issues facing the country, which seeks to strengthen, de-crisis and restore the existing and inefficient structures and institutions of the present economy. Therefore, the fundamental movement of the country towards knowledge of the economy and the proper implementation of knowledge management in organizations and institutions helps the country to realize this. Therefore, the present research was conducted with the aim of designing and explaining the model of knowledge management in strengthening the fundamentals of resistance economy in banks.<br />Methodology: The method used in this research is based on the exploratory nature of the research, the data theory of the foundation. The sampling used in this paper is cluster sampling. The main basis for collecting information is conducting in-depth interviews with scientific and academic community experts as well as experts and managers of Ansar Bank to achieve theoretical saturation. A total of 20 interviews were conducted. After collecting information, the codes for written interviews were analyzed.<br />Findings: The results of the research that are based on the selection of open, axial and selective coding, the final model of the research show that the final model consists of six generic categories, nine sub categories and 47 main concepts.<br />Conclusion: The results of this study revealed that the issue of the endogeneity of causal factors influencing knowledge management is in strengthening the principles of the resistive economy that will create knowledge sharing and knowledge sharing strategies for the bank, and the outcome of that development will be sustainable.<strong>هدف:</strong> اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین مسائل پیشروی کشور است که در پی مقاوم سازی، بحرانزدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی کشور مطرح میشود. بنابراین، حرکت اساسی کشور به سوی دانشی شدن اقتصاد و اجرای صحیح مدیریت دانش در سازمانها و نهادها، کشور را در تحقق این امر یاری میرساند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل مدیریت دانش در تقویت اصول اقتصاد مقاومتی در بانکها انجام شده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش استفاده شده در این پژوهش با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، نظریه دادهبنیاد است. نمونهگیری استفاده شده در این مقاله، نمونهگیری خوشهای است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین مدیران بانک انصار تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. درمجموع 20 مصاحبه انجام شد. پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبههای مکتوب تجزیه و تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش که پس از انجام مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل نهایی پژوهش به دست آمده است، نشان میدهد که مدل نهایی از 6 مقوله کلی، 9 مقوله فرعی و 47 مفهوم اصلی تشکیل شده است.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد که مقوله درونزایی عوامل علی تأثیرگذار بر مدیریت دانش در تقویت اصول اقتصاد مقاومتی است که برای بانک انصار راهبردهای اشتراک دانش و بهکارگیری دانش ایجاد خواهد کرد و پیامد آن توسعه پایدار خواهد بود.<br /> <strong> </strong>https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_7199_1db000552cdcf8127f5505e6052cf928.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 2 (پیاپی 22)20190622A Survey on Ontology Evaluation Methodsبررسی روشهای ارزیابی هستیشناسی2534682010.30473/mrs.2020.48615.1402FAسعیدهخلیلیاندانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.Journal Article20190908Purpose: Ontologies are an important part of the semantic web, and as ontologies are increasingly used and developed in areas such as knowledge management, information extraction and the semantic web, they need to be improved and standardized. Valuating ontologies (especially defining what constitutes a“good”or“better”ontology) is therefore of central importance for the Semantic Web community. The purpose of this article is to examine the ontology evaluation criteria and also to categorize them based on their relationship.<br />Methodology: The present study is an analytical review and library method was used to collect data.<br />Results: Despite much theoretical and conceptual work on ontology evaluation, there is still no consensus on ontology evaluation and it can be said that there is no method for evaluating ontology which is best or preferred. Instead, choosing the appropriate approach Depending on our purpose of evaluation, the application that the ontology is created for and what aspect of ontology we want to use and since ontology evaluation is a new and very important topic, especially for the semantic web, more research is needed and it is better to use it when used.he presented ontology evaluation techniques can be grouped into four categories: gold standard-based, corpus-based, task-based and criteria based approaches<strong>هدف:</strong> ارزیابی هستیشناسی (خصوصاً تعیین آنچه هستیشناسی "خوب" یا "بهتر" را تشکیل میدهد) برای جامعه معنایی از اهمیت اساسی برخوردار است. هدف این مقاله بررسی معیارهای ارزیابی هستیشناسی و همچنین مقولهبندی این معیارها است.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر مروری- تحلیلی است و بهمنظور جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> هستیشناسی امروزه بهطور گستردهای برای نمایش دانش استفاده میشود و بهعنوان پایهای برای وب معنایی در نظر گرفته میشود. اما با استفاده گسترده از آنها نیاز به وجود معیارهایی برای ارزیابی آن است. روشهای ارزشیابی هستیشناسی ارائه شده را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد: رویکردهای مبتنی بر استاندارد طلایی، مبتنی بر بافت، مبتنی بر وظیفه و مبتنی بر معیار و مهمترین نتیجه در این پژوهش شناخت وجود شکاف در موضوع ارزیابی هستیشناسی است.
<strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: علیرغم کارهای نظری و مفهومی زیادی درزمینة ارزیابی هستیشناسی، هنوز دربارة ارزیابی هستیشناسی اجماع حاصل نشده است و میتوان گفت که هیچ روشی برای ارزیابی هستیشناسی وجود ندارد که بهترین یا مرجح باشد. در عوض، انتخاب رویکرد مناسب بستگی به هدف ما از ارزیابی، کاربردی که هستیشناسی برای آن ایجاد شده و اینکه از چه جنبهای از هستیشناسی میخواهیم استفاده کنیم دارد و چون ارزیابی هستیشناسی مقوله جدید و بسیار مهمی به خصوص برای وب معنایی است لازم است پژوهشهای بیشتری انجام شود و بهتر است که ارزیابی در هنگام کاربرد و عمل انجام شود.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6820_dfcb61401e2b2cf73962d9b2ba34e764.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 2 (پیاپی 22)20190622IInvestigating the Situation of Information Security Architecture in Mazandaran Public Libraries Based on ISO / IEC 27002 Standardبررسی وضعیت به کارگیری معماری امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران براساس استاندارد ایزو /آی ای سی 270023550681610.30473/mrs.2020.50639.1412FAصفیهطهماسبی لیمونیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-0355-280Xمرضیهفلاح کردآبادیدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایرانJournal Article20191231Purpose: The purpose of this study was to evaluate the implementation of information security architecture in Mazandaran Public Library, based on the ISO / IEC 27002 standard.<br />Methodology: The present research is an analytical survey and in terms of its purpose. The statistical population of the study consist of 193 librarians of the general libraries of Mazandaran. A sample of 129 people was selected through the Cochran formula. The data gathering tool is the ISO / IEC 27002 Standard Information Security Architecture, which is used in the research of Malek Allahami (2012) and includes 11 indicators and 39 components. Cronbach's alpha test was used to test the reliability of the questionnaire and the KS test was used to measure the normality of the data, then t-test was used for testing the questions and Pearson test was used for the hypotheses. To analyze the information needed for the test, statistical software 22 SPSS has been used.<br />Results: The findings showed that the highest mean for the physical and environmental security index was 4.75, the lowest for security policy index was 2.42. According to the mentioned mean, information security in public libraries of Mazandaran province is evaluated at high level. There is also a significant difference between the implementation of the information security architecture and its components in the libraries under the ISO / IEC 27002 standard.<br />Conclusion: The results show that managers and security managers need to consider different aspects of security in order to provide security in any information system, helping them create a secure information system and also based on People's comments can be used to assess the architectural levels of information security in the organization.<strong>هدف:</strong> ارزشیابی بهکارگیری معماری امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران براساس استاندارد ایزو / آی. ای. سی. 27002 است.
<strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش حاضر پیمایشی ـ تحلیلی از لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری پژوهش، تعداد 193 کتابدار کتابخانههای عمومی استان مازندران و حجم نمونه 129 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شدهاند. پرسشنامه استاندارد ایزو / آی. ای. سی. 27002 معماری امنیت اطلاعات است که در پژوهش ملک الکلامی(1391) استفاده شده و شامل 11 شاخص و 39 مؤلفه است. بر اساس آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه؛ آزمون K-S نرمال بودن دادهها و آزمون t و پیرسون پرسشها و فرضیهها سنجش شدند، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری 22 SPSS استفاده شده است.
<strong>یافتهها:</strong> نشان داد بیشترین میانگین مربوط به شاخص امنیت فیزیکی و محیطی برابر با 75/4، کمترین میانگین مربوط به شاخص سیاستهای امنیتی برابر با 42/2 است. با توجه به میانگین یادشده امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران در سطح بالا ارزیابی میشود. همچنین بین بهکارگیری معماری امنیت اطلاعات و مؤلفههای آن در کتابخانههای مورد بررسی براساس استاندارد ایزو / آی ای سی 27002 تفاوت معنیداری وجود دارد.
<strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان میدهد برای برقراری امنیت در هر سیستم اطلاعاتی، مدیران و دستاندرکاران برقراری امنیت، باید ابعاد و جنبههای مختلف امنیتی را مورد توجه قرار دهند، بهگونهای که در ایجاد یک سیستم اطلاعاتی ایمن به آنها کمک کند. همچنین براساس نظرات افراد میتوان به ارزیابی سطوح معماری امنیت اطلاعات در سازمان پرداخت.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6816_bce5494bbd79d3a37acbfac66693754a.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 2 (پیاپی 22)20190622Bias in peer reviewسوگیری در همترازخوانی5162683410.30473/mrs.2020.50651.1413FAفاطمهمکی زادهدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.فاطمهزارع ده آبادیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم سنجی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20200101Purpose: Peer review means the process of checking the work done by referee to ensure that the work meets certain criteria. This study, with a brief description of the performance, history, scope of peer review, seeks to clarify the complex social interactions of individuals directly and indirectly involved in peer review by introducing a variety of bias studies.<br />Methodology: The method of this research is descriptive-analytical and its content is collected through review of resources.<br />Findings: Despite its importance to the scientific community, it is often criticized for its shortcomings. Bias is one of the shortcomings that is known about peer review. Issues such as author nationality, nationality of reviewers, publishing, interdisciplinary research, gender, organizational affiliation, author-referee dependency, etc. are effective in evaluating peer reviewers, which has produced different types of bias in peer review. Experimental findings do not provide an accurate picture of this subject.<br />Conclusion: In the ideal world, reconciliation must be independent of the social identity of the writers and referees and the theoretical cognitive bias of the referees; and the writings must be based on originality, innovation, and impact. Because of the subjective nature of the existing peer review system, it cannot be expected that the peer review system has a high level of objectivity and will act without bias and divergence of tastes related to the cultural identities, social interests and professional and intellectual expectations of the judges. Although it is not entirely possible to eliminate bias in arbitration, understanding the types of bias involved in this practice may help to reduce bias by the referee and increase the accuracy of the match. Scientific review and empirical research in evaluating the peer review, providing ethical standards for authors, referees and editors, and peer reviewers training can be ways to improve the peer review system. <strong>هدف:</strong> همترازخوانی یعنی فرایند بررسی کار انجام شده توسط افراد همتراز برای اطمینان از اینکه آن کار با معیارهای مشخصی همخوانی دارد. این مطالعه ضمن شرح مختصری از عملکرد و تاریخچه همترازخوانی درصدد است با معرفی انواع مطالعات سوگیری، تعاملات پیچیده اجتماعی افرادی را روشن نماید که بهطور مستقیم و غیرمستقیم در همترازخوانی درگیر هستند.<br /> <strong>روش</strong><strong></strong><strong>شناسی:</strong> روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و گردآوری مطالب آن از طریق مرور منابع است.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> علیرغم اهمیتی که همترازخوانی برای جامعه علمی دارد، در اکثر مواقع به دلیل نواقصش مورد نقد قرار میگیرد. سوگیریها از نواقصی هستند که در مورد عملکرد همترازخوانی شناخته شده است. مواردی چون ملیت نویسنده، ملیت داوران، نشر، پژوهشهای میانرشتهای، جنیست، وابستگی سازمانی، وابستگی نویسنده و داور در ارزیابی همترازخوانان تأثیرگذار است که انواع متفاوتی از سوگیری در همترازخوانی را به وجود آورده است.<br /> <strong>بحث و </strong><strong>نتیجهگیری:</strong> در دنیای ایدهآل همترازخوانی باید مستقل از هویت اجتماعی نویسندگان و داوران و سوگیری شناختی- نظری داوران باشد؛ و نوشتهها باید بر مبنای اصالت، نوآوری و تأثیر داوری شوند. به دلیل ویژگی ذهنی بودن نظام همترازخوانی موجود، نمیتوان توقع داشت که نظام همترازخوانی دارای سطح بالایی از عینیت بوده و بدون سوگیری و اختلافسلیقههایی عمل کند که مربوط به هویتهای فرهنگی، منافع اجتماعی و انتظارات حرفهای و فکری داوران باشد. اگرچه از بین بردن سوگیری در داوری بهطور کامل ممکن نیست، اما درک انواع سوگیری ممکن است به کاهش آن از سوی داور کمک کند و صحت همترازخوانی را افزایش دهد.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6834_f98ad9653f4dc7e6c1c1ed2950562820.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 2 (پیاپی 22)20190622Investigating knowledge Transfer Model in Academic Growth Centersارائه مدل انتقال دانش در مراکز رشد دانشگاهی6380681910.30473/mrs.2020.51990.1419FAمهدیفرمانیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-4550-5374ابوالفضلخسرویاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.نویدشفیعیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدعربیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمدرضامحمدخانیکارشناسی ارشد، گروه کارآفرینی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.Journal Article20200308Purpose: The purpose of this study is to present a model of knowledge transfer in Academic Growth Centers.<br />Methodology: This research is applied in terms of purpose and it is descriptive-survey. The statistical population of the study includes all the professors of the growth Centre of Technician and Knowledge based Units of the Imam Hossein comprehensive University. For this purpose, 28 samples were selected as available sampling method. Cronbach's alpha coefficient was used to evaluate the reliability of the questionnaire. Data analysis was done using spss software. According to the normalization of the data, for the deductive analysis of spearman, spearman correlation test, freedman was used to rank and ultimately the regression for the effect of the effect.<br />Findings: The results of the research that the relationship between knowledge transfer variable has the greatest impact on knowledge acquisition variable. <br />Conclusion: Based on the proposed model, the influential factors can be observed in the three main categories of knowledge recipient, knowledge sender and feedback. The results of this study revealed that the tendency to acquire knowledge from the first rank recipient, the existence of a second ranking feedback mechanism, the capacity to absorb knowledge in the third rank knowledge recipient, the tendency to share knowledge in the knowledge transmitter and the related knowledge transfer of the fourth to fifth rank.<strong>هدف:</strong> انتقال دانش فرآیندی است که از آن بهعنوان قلب مدیریت دانش یاد <br /> میشود چرا که کارکرد مؤثر آن در سازمانها موجب بازتولید دانش درزمینههای جدید و نوآوری خواهد گردید. این مفهوم در زمینههای آموزشی، بهویژه دانشگاهها که مهد تولید دانش بوده و بهعنوان چشمههای انتقال دانش شناخته شدهاند؛ از شرایط منحصربهفردی برخوردار هست. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل انتقال دانش در مراکز رشد دانشگاهی است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین متخصصان و مدیران در مرکز رشد دانشگاه جامع امام حسین (ع) بوده است. به این منظور، تعداد 28 نمونه به روش نمونهگیری غیراحتمالی انتخاب شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه محقق ساخته از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس. پی. اس. اس استفاده شد. برای تحلیل استنباطی از آزمون همبستگی اسپیرمن، آنوا، فریدمن برای رتبهبندی و درنهایت رگرسیون برای شدت اثر استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان میدهد که رابطه متغیر انتقال دانش، دارای بیشترین تأثیرپذیری از متغیر تمایل به کسب دانش است.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد بر اساس مدل ارائه شده میتوان عوامل تأثیرگذار را در سه دسته اصلی گیرنده دانش، فرستنده دانش و بازخور مشاهده نمود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد تمایل به کسب دانش از سوی گیرنده رتبه اول، وجود سازوکار بازخور رتبه دوم، ظرفیت جذب دانش در گیرنده دانش رتبه سوم، تمایل به اشتراکگذاری دانش در فرستنده دانش و انتقال دانش مرتبط رتبههای چهارم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند.<br /> https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6819_b9ead61667dddf4a1e0132a25e8102f9.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 2 (پیاپی 22)20190622Study of the Effects of libraries in Reducing Womens Social Pathology Caused by the Effects of Social Networks (A Case Study of Female Users of Library of Qom University of Medical Sciences)بررسی تاثیرات کتابخانه در کاهش آسیب های اجتماعی زنان ناشی از تاثیرات شبکه های اجتماعی (مطالعه موردی کاربران زن عضو کتابخانه علوم پزشکی قم)8192720010.30473/mrs.2020.55918.1441FAاعظمعبدلیدانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران.سعیدغفاریدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران.0000-0002-1030-9234Journal Article20201030Introduction: The excessive use of social networks can cause serious social harm. Study is one of the ways to fill leisure time. The purpose of this study was to investigate the role of the library in reducing social pathology caused by the effects of social networks on female users of the libraries of Qom University of Medical Sciences.<br />Methods: The research method was descriptive-analytic and data gathering tool was Yang's Internet addiction standard questionnaire.The statistical population included 9564 female users of Qom University of Medical Sciences libraries in 2017.According to Morgan's table, 369 people were selected as sample. Data analysis was done by descriptive statistics, inferential statistics and SPSS-20 software.<br />Results: The results of this study showed that the negative Pearson correlation coefficient between the role of libraries in reducing social damages caused by social networks in moderating variables(-346/), family stress(-297/, Crisis of identity(-248/), dimming religious-social values(-0.072), and vulnerable friendships(-0.442). Also, the results of regression test showed that the role of libraries in reducing modality, family stress and identity crisis of all three with significant level(Sig = 0/000) is significant.<br />Conclusion: Results show that use of libraries, study and spending time in this environment, play a significant role in reducing fashionism, identity crisis, family tension, diminishing socio-religious values and vulnerable friendships. As a result, it is necessary for the authorities to take the necessary measures to create a culture and encourage users to use the library instead of joining social networks<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است.<br /> <strong>روششناسی پژوهش:</strong> روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی مورگان 369 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل دادهها توسط شاخصهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و نرمافزار SPSS-20 انجام شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر ضریب همبستگی پیرسون میان نقش کتابخانهها در کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از شبکههای اجتماعی در متغیرهای مُدگرایی (346/.-)، تنش خانوادگی (297/.-)، بحران هویت (248/.-)، کمرنگ شدن ارزشهای دینی-اجتماعی (072/.-) و دوستیهای آسیبپذیر (042/.-) منفی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تأثیر نقش کتابخانهها در کاهش مُدگرایی، تنش خانوادگی و بحران هویت هر سه با سطح معنیداری (Sig=0/000) معنیدار است.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان داد که استفاده از کتابخانهها، مطالعه و گذراندن وقت در این محیط، نقش بسزایی در کاهش مُـدگرایی، بحران هویت، تنش خانوادگی، کمرنگ شدن ارزشهای دینی- اجتماعی و دوستیهای آسیبپذیر دارد. درنتیجه ضروری است مسئولان، اقدامات لازم به هدف فرهنگ سازی و تشویق کاربران به استفاده از کتابخانه بهجای عضویت در شبکههای اجتماعی به کار بندند.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_7200_b62049a5978f895f9facd8ea98204c2d.pdf