دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495220180723A Knowledge Management Readiness Model For Iranian Organizationsارائه مدل پذیرش مدیریتدانش درسازمانهای ایرانی11245745FAداودرفیعیکارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانپیماناخواناستاد گروه مدیریت فناوری نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانعلیرضاجهانیاستادیار گروه فناوری اطلاعات، مؤسسه آموزش عالی مهر البرز، تهران، ایرانJournal Article20170511<strong>Purpose: </strong>The important issue before the Knowledge Management deployment is to identify and prioritize the factors affect the level of organizational readiness for implementing the project. To adopt Knowledge Management in Iranian organizatiosn, effective implementation factors of Knowledge Management need to be identified. Hence, the main aim of this study, in order to establish an integrated system of Knowledge Management, is to propose a model to assess the level of readiness for Knowledge Management in Iranian organizations<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology: </strong>This research consists of two parts; the first is a combination of quantitative methods, and the second is a discussion about exploratory interviews with experts on Knowledge Management. Then, the obtained data of these interviews are coded and classified. Finally, the initial model of this research with 8 main components and 43 sub-components is designed. The research tool for this part is a questionnaire with 55 questions. The internal consistencies of the answers to the questionnaire are measured by Cronbach's alpha coefficient, 0.97<strong>.</strong> <br /><strong>Findings: </strong>In this study, the coefficient R2 structural model of endogenous latent variables (dependent) of the model, with the top 0.67 is approved as a strong model. GOF indicators are tested to assess and measure both structural and measurement model together with the amount of 0.87 which confirms the overall fitness model pretty well<strong>.</strong> <br /><strong>Conclusion: </strong>The results are analyzed by using exploratory and confirmatory factor analysis and the proposed model with 8 dimensions is approved. The main components include organizational culture, organizational structure, technology, leadership, human resources, competitive position, and social conditions<strong>.</strong><strong>هدف:</strong> مسئله مهم قبل از استقرار نظام مدیریت دانش، شناسایی و تعیین اولویت عوامل مؤثر در میزان آمادگی سازمانها برای اجرای این پروژه است. منظور از پذیرش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی، شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی مدیریت دانش است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی سطح آمادگی سازمانهای ایرانی بهمنظور استقرار نظام یکپارچه مدیریت دانش.<br /> <strong>روششناسی</strong><strong>: </strong>این مقاله شامل دو بخش است. بخش اول پژوهش که ترکیبی از روشهای کمی و کیفی است. در بخش دوم پس از مطالعات اکتشافی، به مصاحبه با خبرگان مدیریت دانش پرداخته شد. دادههای به دست آمده کدگذاری شد. درنهایت مدل اولیة پژوهش که شامل 8 مؤلفه اصلی و 43 زیر مؤلفه است، به دست آمد. ابزار پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته با 55 سؤال بوده است که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 970/0، محاسبه شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تجزیه و تحلیل شد. برازش مدل (ضرایب R<sup>2</sup>) با مقدار بالای 67/0 و شاخص GOF نیز جهت سنجش برازش مدل و سنجش دو مدل ساختاری و اندازهگیری را به صورت یکجا مورد آزمون قرار داده و با مقدار 87/0، برازش بسیار مناسب مدل کلی را تأیید میکند.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتیجه این پژوهش تأیید مدل نهایی با 8 بعد محتوایی و تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش در پیادهسازی آن در سازمانهای ایرانی بود. مؤلفهها عبارتاند از: فرهنگسازمانی، ساختار سازمانی، فناوری، رهبری، نیروی انسانی، وضعیت رقابتی، شرایط اجتماعی.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5745_bd48645009b316b0c3c26b12de9c762d.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495220180723Educational Needs Assessment of Administrative Staff of the Central Organization of Payame Noor Universituنیازسنجی آموزشی کارکنان اداری مطالعه موردی: سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور25345928FAحسندرویشدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراننرگسخاکیکارشناس ارشد پژوهشکدة باز و از راه دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20180902<strong>Purpose: </strong>The aim of present research is to determine staff educational requirements of payame noor University head. <br /><strong>Methodology:</strong> The parameters in this research are career knowledge career skills & career abilities. Research method is survey base and descriptive. Statistical population sample includes official staff total 500 in which from this number total 60 valid questionnaire have been gathered. The outcomes in this research analysed with O'net model. <br /><strong>Findings: </strong>Based on the findings of the research on the training required for occupational skills, the highest percentage of employees (35%) have suggested job-related vocational training, including the training required for job skills. 15% of employees in the field of day-to-day information education, 40% considered necessary education, beliefs, seven-level subsidies, and basic education (10% each).<strong></strong> <br /><strong>Conclousion:</strong><strong> </strong>The result show that that training employees during Their career would highly affect on their knowledge improments but still There is long way to go.<strong>هدف:</strong> مقاله حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تدوین و مؤلفههای نیازسنجی شامل دانش اطلاعات، مهارتها و تواناییهای شغلی بهمنظور تعیین سطح دانش اطلاعاتی موردنیاز با توجه به شرح شغل در نظرگرفته شده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حدود 500 نفر از کارکنان رسمی و پیمانی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور است که از این تعداد 60 عدد پرسشنامه معتبر گردآوری شده است.<br /> <strong>یافتهها: </strong>یافتههای تحقیق در خصوص آموزشهای موردنیاز مهارتهای شغلی، بیشترین درصد کارکنان (35 درصد) آموزشهای کاربردی شغلی را ازجمله آموزشهای موردنیاز مهارتهای شغلی پیشنهاد کردهاند. 15 درصد کارکنان آموزشهای مطابق دانش اطلاعاتی روز، 40 درصد نیز آموزشهای علمی، آموزشهای عقیدتی، مهارتهای هفتگانه یارانه و آموزشهای پایه (هرکدام 10 درصد) را لازم دانستهاند و از نظر 80 درصد کارکنان، آموزشهای ضمن خدمت به میزان زیادی در جهت رشد و افزایش دانش اطلاعاتی و آگاهی کارکنان مفید بوده است.<strong></strong><br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج تحقیق نشان میدهد که، آموزشهای ضمن خدمت به میزان زیادی در جهت رشد و افزایش دانش اطلاعاتی و آگاهی کارکنان مفید است.<br /> https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5928_c622bb396c0029bb5800f4eb38666315.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495220180723Investigate the relationship between job satisfaction, professional ethics and conflict management among librarians of public libraries of Tehran cityبررسی رابطه بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفه ای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانه های عمومی استان تهران35465579FAمحمدخالدیانمربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناحساناسمعیل پورمربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20170829<strong>Purpose:</strong><strong> </strong>This study aimed to investigate the relationship between job satisfaction, professional ethics and conflict management at among librarians of public libraries of Tehran city was done. <br /><strong>Methodology:</strong> The research universe consisted of among librarians of public libraries in Tehran, who are studying in the year 2017. In this research, the number of 100 librarians was selected through convenience sampling method. To collect data, professional ethics Questionnaire, conflict management styles Questionnaire (CMSQ), and Job satisfaction Questionnaire were used and to statistically analyze data, Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regressions) was applied. The method was one of correlation that falls into applied researches. <br /><strong>Findings:</strong> findings revealed that there was a significant and positive relationship between professional ethics and Job satisfaction (0/391), the results also showed that conflict management and job satisfaction (-0/218), and between conflict management and Professional ethics (-0/315) there is a significant negative relationship. Regression analysis showed that job satisfaction 4/8 percent of the predicted changes conflict management, and Professional ethics 10% of the predicted changes conflict management. <br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> It is concluded that there is a relationship between job satisfaction, professional ethics and conflict management in librarians of public libraries.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفهای پتی، پرسشنامه سبکهای مدیریت تعارض (CMSQ) و پرسشنامه رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شد، روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری) استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که بین رضایتمندی شغلی و اخلاق حرفهای رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد (391/0)، همچنین نتایج نشان داد که بین مدیریت تعارض و رضایتمندی شغلی (218/0-) و بین مدیریت تعارض و اخلاق حرفهای (315/0-) رابطة منفی و معنیداری وجود دارد. ضرایب رگرسیون نشان داد که رضایتمندی شغلی 8/4 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند و اخلاق حرفهای 10 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتیجه گیری می شود که بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه وجود دارد.<strong></strong>https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5579_a6df00bb3e285cba10143fc0bb4efe8f.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495220180723Designing the Effective Factors Modeling Strategic Knowledge Management System at Payam Noor University of the West of Iran by Quantitative-Quantitativeطراحی مدل عوامل موثر استقرار سیستم مدیریت دانش استراتژیــــک در دانشگاه پیام نور غرب کشور به روش آمیخته (کیفی-کمی)47625747FAپیماناکبریمربی مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0003-4302-1867Journal Article20190405<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to provide a suitable model for effective factors in the establishment of SKM system in Payam Noor University of the West. <br /><strong>Methodology:</strong> The present research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method, survey, descriptive-analytical. The statistical population in the quantitative section includes 425 scientific members of Payame Noor University of West Country (Kermanshah, Hamedan, Kurdistan and Ilam). Using Cochran formula, 202 individuals were selected as sample. In the qualitative section, 30 experts were selected. Using interviews and Delphi techniques, factors affecting the establishment of the SKM system at Payame Noor University were identified. <br /><strong>Findings:</strong> Effective factors were classified in nine main groups (knowledge processes, information technology, organizational culture, organizational climate, organizational learning, social capital, human resources, organizational innovation, leadership and commitment), and the research model was developed. Then, the questionnaire was distributed among the statistical population and analyzed using SMART-PLS. Validity (confirmatory factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha coefficient) of the questionnaires indicated that the measurement tools have good validity and reliability. <br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> The results of hypothesis testing using t-test and path coefficients (β) showed that 9 factors have a positive and significant relationship with strategic knowledge management.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش، ارائه مدلی مناسب برای عوامل مؤثر استقرار سیستم SKM در دانشگاه پیام نور غرب کشور است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، پیمایشی، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری در بخش کمی شامل، 425 نفر از اعضای علمی دانشگاه پیام نور غرب کشور (کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام) است که با استفاده از فرمول کوکران 202 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کیفی شامل 30 نفر از خبرگان بود که با استفاده از مصاحبه و انجام تکنیک دلفی، عوامل اثرگذار بر استقرار سیستم SKM در دانشگاه پیام نور تعیین شدند.<br /> <strong>یافته ها:</strong> عوامل مؤثر در 9 گروه اصلی (فرایندهای دانش، فناوری اطلاعات، فرهنگسازمانی، جوسازمانی، یادگیری سازمانی، سرمایَ اجتماعی، منابع انسانی، نوآوری سازمان. رهبری و تعهد)، طبقهبندی شدند و مدل پژوهش تدوین شد. سپس پرسشنامه بین جامعَ آماری توزیع و به کمک Smart-Pls، دادهها تحلیل شدند. روایی (تحلیل عاملی تأییدی) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن داشت که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردارند.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج حاصل از آزمون فرضیهها با استفاده از آمارة آزمون T و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که عوامل 9گانه، رابطة مثبت و معنیداری با مدیریت دانش استراتژیک دارند.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5747_b77215e455b409977d296e3041b4aa52.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495220180723Mapping Two Decades of World Research in Entrepreneurship: A Scientometric Analysisترسیم دو دهه پژوهش جهانی در حوزۀ کارآفرینی: تحلیل علم سنجی63785208FAعلی اکبرخاصهاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-5664-4671روزبهحبیبیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20180928<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to investigate the knowledge structure in Entrepreneurship research using co-word analysis, to identify top authors in the field by number of articles, number of citations, and h-index, and to visualize the international collaboration network in it. <br /><strong>Methodology:</strong> Social network analysis, citation analysis, and co-occurrence analysis are used in conducting this research. The research population consists of articles published in the field of entrepreneurship that have been indexed in Web of Science in the last 20 years (1997-2016) <br /><strong>Findings:</strong> Results indicated that Iran’s international research on entrepreneurship has grown steadily during the last decades. Co-word analysis showed that “Entrepreneurship”, “SMEs”, and “Innovation” are the most frequent keywords in this research area. Moreover, “Entrepreneurship-Innovation”, “Entrepreneurship-self employment”, and “Entrepreneurship-economic development” are top co-words in this field. Results of cluster analysis led to the creation of 7 topical clusters in entrepreneurship research. Furthermore, data analysis uncovered that “Wright M” is the most prolific, “Shane S” is the most cited, and again “Wright M” has the highest h-index among all entrepreneurship researchers. Also, based on co-authorship indicators, “Wright M” owns the best position in the network. <br /><strong>Conclusions:</strong> According to the results of this research, it seems that since 1990s, the emergence and development of World Wide Web has had a positive impact of the growth of research in entrepreneurship. On the other hand, thematic clusters can give a macro view of topics in entrepreneurship. Finally, based on integrative indicators, it can be stated that “Wright M” is the most influential researcher in entrepreneurship during past 20 years.<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است.<br /> <strong>روش</strong><strong></strong><strong>شناسی پژوهش:</strong> در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل هم رخدادی استفاده شده است. جامعة این پژوهش را کلیۀ مقالاتی تشکیل میدهند که در حوزة کارآفرینی در بازة 20 ساله (1997 تا 2016) در پایگاه وب آو ساینس نمایه شدهاند.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> یافتهها نشان داد که پژوهشهای کارآفرینی درگذر زمان روندی نسبتاً صعودی داشتهاند. نتایج مربوط به تحلیل هم واژگانی نشان داد که کلیدواژههای «Entrepreneurship»، «SMEs» و «Innovation» بیشترین فراوانی را در بین کلیۀ کلیدواژهها داشتهاند. همچنین زوجهای کلیدواژهای «کارآفرینی-نوآوری»، «کارآفرینی-خوداشتغالی» و «کارآفرینی-توسعۀ اقتصادی» بیشترین هم رخدادی را داشتهاند. نتایج مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نشان داد که پژوهش-های انجام شده در حوزۀ کارآفرینی از هفت خوشۀ اصلی تشکیل شدهاند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که Wright M پر تولیدترین پژوهشگر، Shane S پر استنادترین پژوهشگر حوزۀ کارآفرینی است و Wright M بالاترین شاخص اچ را در بین کلیۀ پژوهشگران این حوزه دارد. Wright M از نظر شاخصهای هم تألیفی نیز برترین جایگاه را در شبکۀ هم تألیفی حوزۀ کارآفرینی به خود اختصاص داده است.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد ظهور و توسعۀ وب از دهۀ 1990 میلادی بر روند رو به رشد پژوهشهای کارآفرینی تأثیرگذار بوده است و خوشههای موضوعی حاصل از تحلیل هم واژگانی نیز توانسته است تصویری کلان از مباحث مطرح در پژوهشهای کارآفرینی ارائه نماید. همچنین با توجه به جمیع شاخصهای بررسی شده در این پژوهش، به نظر میرسد Wright M شاخصترین پژوهشگر در حوزۀ کارآفرینی در یک دورۀ بیستساله به شمار میرود.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5208_366602bf14ed2710e42915e253100912.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495220180723Study of relationship between critical thinking skills and reading habits among students of Sistan and Baluchestanمطالعه رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان79905724FAثریاضیاییاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگه پیام نور، تهران، ایران.جمیلهشه بخشکارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.0000-0002-6199-4569مجیدمصطفاییکارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.0000-0001-8175-8574Journal Article20181127<strong>purpose</strong><strong>:</strong> The present study was conducted to investigate the relationship between critical thinking skills and reading habits among students of Sistan and Baluchestan University in 1393-1393. <br /><strong>Methodology</strong><strong>:</strong> This descriptive cross-sectional study was conducted among 237 students who studied at Sistan and Baluchestan University in 2012-2013. Data were collected by Critical Thinking Skills and PSSHI Questionnaires. The reliability of the questionnaire was measured using SPSS. Descriptive and analytical methods were used to answer research questions and test hypotheses. <br /><strong>Findings</strong><strong>:</strong> The findings of this study showed that there is no significant difference between the mean reading habits and the critical thinking among male and female students. According to Friedman's ranking, Between the components of habit to study, the highest rank was related to the memory component and the lowest rank for time division. Critical thinking studies also showed that the highest mean among the components of this variable is related to the component of innovation and this is where the Friedman test rankings have the highest rank for this component. <br /><strong>Conclusion:</strong> Spearman correlation test results showed that there is a significant relationship between the variables of critical thinking and reading habits, and there is a positive and significant correlation. So far, research on the relationship between critical thinking skills and reading habits has not been done<strong>هدف:</strong> مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد.<br /> <strong>روش</strong><strong></strong><strong>شناسی پژوهش</strong>: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی و پرسشنامه عادات مطالعه (Psshi) بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSSاندازهگیری شد. از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد در جامعه مورد بررسی میانگین عادت به مطالعه و تفکر انتقادی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین مؤلفههای عادت به مطالعه بر اساس رتبهبندی فریدمن، بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه حافظه و پایینترین رتبه مربوط به تقسیمبندی زمان بوده است. بررسیهای مربوط به تفکر انتقادی نیز نشان داد که بیشترین میانگین در بین مؤلفههای این متغیر مربوط به مؤلفه نوآوری است و این در صورتی است که رتبهبندی آزمون فریدمن نیز بالاترین رتبه را مربوط به این مؤلفه میداند.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از این است که ارتباط معنیدار بین مؤلفههای متغیر تفکر انتقادی و عادت به مطالعه وجود دارد و همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده میشود.<br /> تاکنون پژوهشی که رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه را بررسی کند انجام نشده است.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5724_9fd1a9ae3c8ec9d2472c25f87f9b432a.pdf