دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 3 (پیاپی 23)20190923The Role of Parents, Teachers, and Librarians in Teaching Information Literacy Skills to Studentsبررسی نقش والدین، معلمان و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان1124733210.30473/mrs.2021.54627.1433FAفرامرزسهیلیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.سمیه;پاشاییکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.علی اکبرخاصهاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0001-5664-4671Journal Article20200815Purpose: The purpose of this Research can be used as the head of parents, teachers and librarians in teaching leadership information literacy to Kangavar students. <br />Method: The present research method was of applied type that was implemented by survey method. The statistical population of this study included all high school students in Kangavar, the total number of whom was reported to be 1475, and using Cochran's formula, 305 people were selected as a sample by appropriate stratified random sampling method. Ghasemi et al. (2007) standardized information literacy questionnaire was used to collect data. The reliability of this questionnaire was obtained through Cronbach's alpha of 0.934. In order to analyze the data, first, using descriptive statistics, a table of frequency distribution of demographic variables and central indices and distribution of research variables was obtained. The Clemogrov-Smirnov test was then used to test the normality of the data distribution. Then, in order to answer the research questions, the non-parametric equivalent test of T-sample test was used in SPSS software. <br />Findings: The results of the data analysis showed that teachers, parents and librarians were involved in teaching students information literacy skills, and the role of teachers was more colorful than the role of librarians. Parents also played less of a role than teachers and librarians. Also, the average information literacy of students was higher than the average.<br />Conclusion: The results of this study showed that librarians, although they are experts in teaching information literacy skills, but their role is less than the role of teachers in teaching these skills to students. This could highlight the vacancy of school libraries in schools. Because if there is a school library in schools by a specialized librarian. This librarian can teach both students and teachers these skills in a more specialized way.<strong>هدف: </strong>هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش والدین، معلمان و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان شهر کنگاور است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر کنگاور بود که تعداد کل آنها برابر با 1475 نفر گزارش شد که با استفاده از فرمول کوکران 305 نفر از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی قاسمی و دیانی استفاده شد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 934/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی، جدول توزیع فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی و شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرهای پژوهش به دست آمد. سپس جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف استفاده گردید. در ادامه برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون علامت معادل ناپارامتری آزمون تی تک نمونهای در نرمافزار اس پی اس اس استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که معلمان، والدین و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان نقش دارند و نقش معلمان از نقش کتابداران پررنگتر بود. والدین هم نقش کمتری نسبت به معلمان و کتابداران داشتند. همچنین میانگین سواد اطلاعاتی دانشآموزان بزرگتر از مقدار متوسط بود.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش نشان میدهد که در مدارس شهر کنگاور جای خالی کتابخانههای آموزشگاهی کاملاً محسوس است. زیرا اگر در مدارس یک کتابخانه وجود داشته باشد که توسط یک کتابدار متخصص اداره شود، این کتابدار میتواند هم به دانشآموزان و هم به معلمان در آن مدارس این مهارتها را بهصورت تخصصیتر آموزش بدهد. دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 3 (پیاپی 23)20190923Informational literacy, self-regulation learning and Internet addiction among undergraduate female studentsسواد اطلاعاتی، یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی2532715610.30473/mrs.2020.46870.1385FAمجیدشیرزادمربی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.نیرترقی خواه دیلمقانیمربی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.جوادمحمدیکارشناسی ارشد، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، مؤسسه آموزش عالی نور طوبی، تهران، ایران.Journal Article20190613Abstract<br />Purpose: Overuse of the Internet, especially in the form of addiction, can disrupt students' academic progress. Many students are seriously exposed to this damage for a variety of reasons, including the possibility of using unlimited internet in the campus environment. Many of them do not have the skills necessary for proper learning, for example they are unable to monitor, guide and regulate their learning process.Internet addiction has high prevalence among students and most of them do not have the appropriate skills for academic learning. Information literacy can be effective in these structures. This study aimed to determine the role of information literacy in self-regulated learning and Internet addiction.<br />Methodology: The research method was descriptive-correlation. The statistical population graduate students in Tehran that 183 of them participated in the study by convenience sampling method and responded to Self-regulated learning scale, Internet addiction scale and Information literacy scale. <br />Findings: Data analysis using Pearson correlation and regression analysis showed that Information literacy has a meaningful and positive relationship with self-regulated learning, but has a significant negative relationship with internet addiction. Information literacy can also predict Internet addiction and Self-regulated learning.<br />Conclusion: This finding implied on the importance of information literacy in increasing self-regulated learning and reducing of internet addiction.چکیده<br />هدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای مثال توانایی نظارت، هدایت و تنظیم فرایند یادگیری خود را ندارند. پژوهش حاضر تعیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت بود.<br />روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری، دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس بودند که به روش نمونهگیری در دسترس، 183 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامههای یادگیری خودتنظیم، اعتیاد به اینترنت و سواد اطلاعاتی پاسخ دادند.<br />یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که سواد اطلاعاتی با یادگیری خودتنظیم، رابطه-ی مثبت معنادار و با اعتیاد به اینترنت، رابطهی منفی معنادار دارد. همچنین سواد اطلاعاتی میتواند یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت را پیشبینی نماید.<br />نتیجهگیری: این یافتهها بر اهمیت سواد اطلاعاتی در افزایش یادگیری خودتنظیم و کاهش اعتیاد به اینترنت دلالت دارد.دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 3 (پیاپی 23)20190923Public Libraries Resources Consistency with User's Needs: A Comparative Study of the Public Libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality and the Tehran Public Libraries Institutionهمخوانی منابع کتابخانههای عمومی با نیاز کاربران: مطالعه تطبیقی کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران3344733110.30473/mrs.2021.50624.1411FAمحسنمرادیکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تنکابن، تهران، ایران.محسنحاجی زین العابدینیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.orcid.org/0000-0003-افشینموسوی چلکدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000000256241334اعظمآقاییدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20191230Objective: This study is aimed to comparing the resources available in the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality (ACOTM) and the Tehran Public Libraries Institution (PLI) concerning the conformity of these resources to the needs of library members.<br /><br />Research Method: This research used Analytic survey method. Sampling method is random stratified sampling. The Public Libraries affiliated with Tehran Municipality and the Public Libraries of the Institution in Tehran are divided into 22 urban districts. In order to take the sample one library is selected from each district. The statistical population of the public libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran municipality (ACOTM) consists of 440 entities including 209 men and 231 women. The statistical population of Tehran Public Libraries Institution (PLI) consists of 440 entities including 179 men and 261 women. Questionnaire has used to gather information.<br /><br />Findings: The public libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality (ACOTM) have a better than the Tehran Public Libraries Institution (PLI) status concerning “non-book resources”. The status of libraries of Tehran Public Libraries Institution (PLI) is better than the public libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality (ACOTM) as concerns “Dewey decimal topics”. The significance level of the test is larger than %5 in the two classes of “educational aid books” with significance level of 0.653 and “the accessibility of resources” with significance level of 0.167. Therefore, there is no significant difference between the libraries of the two institutions.<br /><br />Result: Comparing the current situation of public libraries in Iran, it seems that the number of buildings and their appearance, equipment, quality of resources and most importantly, their services are far from what is needed in a dynamic and growing society.هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.<br /><br />روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و 440 عضو (179 مرد، 261 زن) از 22 کتابخانههای عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور است که یک کتابخانه نهاد و یک کتابخانه شهرداری در هر منطقه شهری انتخاب شده است و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است، همچنین برای تجزیه اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نیز آزمون تیاستیودنت استفاده شده است. <br /><br />یافتهها: در شاخص "منابع غیرکتابی"، کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران( با میانگین 0.5614) وضعیت بهتری نسبت به کتابخانههای عمومی نهاد( با میانگین 0.5106) در شهر تهران دارند. در شاخص "موضوعات دهگانه دیوئی" وضعیت کتابخانههای نهاد( با میانگین 2.8) نسبت به کتابخانههای عمومی سازمان( با میانگین 2.72)، بهتر است. در دو شاخص "کتابهای کمک آموزشی" و "در دسترس بودن منابع" نتیجه اختلاف معناداری بین کتابخانههای شهرداری و نهاد وجود ندارد.<br /><br />نتیجه گیری: با مقایسه وضع موجود کتابخانههای عمومی در ایران به نظر می رسد که تعداد ساختمان ، تجهیزات، کیفیت منابع و از همه مهمتر، خدمات آنها با آنچه مورد نیاز یک جامعه پویا و درحال رشد است فاصله بسیار دارد.دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 3 (پیاپی 23)20190923Identifying Effects of Implementation knowledge management on organizational development in National library Archives of I.R Iranشناسایی آثار پیاده سازی مدیریت دانش بر بهسازی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران4558721210.30473/mrs.2020.55034.1437FAثنـــــاصفـــریاستادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20200910Purpose: This study aimed to explain a Effects of Implementation knowledge management on organizational development in National library Archives of I.R Iran.<br />Methodology: The research method was applied in terms of purpose and in terms of data collection methods was descriptive survey and the analysis method was structural equation modeling (SEM). The statistical population includes 340 individuals and the statistical sample, as determined through Cochran’s formula, is 181 individuals. The return rate of questionnaire form is 94 percent. A researcher-made knowledge management questionnaire with reliability (α = 0.86) and a researcher-made organizational improvement questionnaire with reliability (α = 0.96) were used to collect data, In order to evaluate the validity of the instruments according to the number of components and sample size, in addition to content analysis, confirmatory factor analysis and LISREL software were used to evaluate the fit indices confirmed the factor analysis. Therefore, it can be said that the research tool had structural validity. <br />Results: Through analysis of hypotheses at two descriptive and inferential levels, showed knowledge management and organizational development items in National library Archives of I.R.ran were more than average.The components of KM & OD had correlation with each other . The three components of knowledge management have a positive and significant relationship with the three components of organizational improvement (planned change, continuous job development and group learning). Employee knowledge management (r = 0.67) had a positive and significant effect on organizational improvement (pهدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار پیاده سازی مدیریت دانش بر بهسازی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شدهاست. <br />روش شناسی : روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (340) نفربوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 181 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های محقق ساخته مدیریت دانش با پایایی(86/0=α) و بهسازی سازمانی با پایایی(96/0=α) استفاده شد.بررسی روایی ابزار علاوه بر تحلیل محتوا، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که بررسی شاخصهای برازش ، روایی سازه را مورد تأیید قرارداد. <br />یافته ها : نتایج نشان داد وضعیت مدیریت دانش و بهسازی سازمانی بالاتر از حد متوسط بوده است و بین تمامی مولفه های مدیریت دانش و نمره کل مدیریت دانش همبستگی وجود دارد . <br />نتایج : مولفه های سه گانه بهسازی سازمانی ( تغییر برنامه ریزی شده ، توسعه مداوم شغلی و یادگیری گروهی) با یکدیگر ارتباط معنی داری دارند. مدیریت دانش کارکنان(67/0r=) بر بهسازی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری(pدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 3 (پیاپی 23)20190923A feasibility implementation of Bukowitz & William's knowledge management model and its impact on knowledge contribute in Qom province public librariesامکان استقرار مدل مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز و تأثیر آن بر تسهیم دانش در کتابخانههای عمومی استان قم5968733310.30473/mrs.2021.53928.1428FAمرتضیمحمدی استانیدکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-1146-687Xابوالفضلشجاع فردکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، قم، ایران.Journal Article20200705Purpose: The purpose of this study was to feasibility implementation of knowledge management based on the Bukowitz & William's model components and also the effects of this model on knowledge contribute in Qom province public libraries.<br /><br />Methodology: A survey - descriptive method was used. The population was included 92 librarians of Qom province public libraries. The statistical sample was selected 73 people based on Krejcie & Morgan table. Sampling method is stratified random sampling and data collection tool was a researcher-developed questionnaire with the Likert scale. The face validity of the questionnaire was confirmed by expert teachers and its reliability was calculated as 0.96 by Cronbach's alpha method. For data analysis was used descriptive and inferential statistics in SPSS software.<br /><br />Findings: Findings revealed that the feasibility implementation of Bukowitz & William's KM model in the Qom province public libraries is upper than the average (3.29). The results of regression test showed that this model can predict 75% of the effects on the "knowledge contribute" component. The components of "knowledge learning" and "knowledge assess" have the most impact on the "knowledge contribute" component. Also, the feasibility implementation of KM in terms of demographic characteristics i.e. gender, discipline, work experience, academic degree and work type were no significant difference from librarian's view.<br /><br />Conclusion: The Bukowitz & William's model was approved as a suitable model for KM implementation in non-profit organizations like public libraries. Also, effective factors in this model on "knowledge contribute" were identified which will be applicable for managers and librarians of public libraries in Qom province.هدف: هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفههای این مدل بر مولفهی «تسهیم دانش» در کتابخانههای عمومی استان قم بود.<br />روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونهی آماری بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 73 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته با طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان متخصص، تایید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.<br />یافتهها: نتایج نشان داد امکان اجرای مدل مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز در کتابخانههای عمومی استان قم بالاتر از سطح متوسط (29/3) است. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که این مدل امکان پیشبینی 75 درصد از تأثیرات را بر مؤلفهی «تسهیم دانش» دارد. مؤلفههای «یادگیری دانش» و «ارزیابی دانش» دارای بیشترین تأثیر بر مؤلفهی «تسهیم دانش» است. همچنین در خصوص امکان اجرای مدیریت دانش از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، رشتهی تحصیلی، سابقهی کار، میزان تحصیلات و نوع فعالیت تفاوت معناداری از نظر کتابداران مشاهده نشد.<br />بحث و نتیجهگیری: مدل بکوویتز و ویلیامز به عنوان مدلی مناسب جهت اجرای مدیریت دانش در سازمانهای غیرانتفاعی نظیر کتابخانههای عمومی تأیید شد. همچنین مؤلفههای تأثیرگذار در این مدل بر «تسهیم دانش» نیز شناسایی گردید که برای مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم قابل کاربرد خواهد بود.دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10496شماره 3 (پیاپی 23)20190923The status of study amang employed women and housewives in Zahedan City
.بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه دار شهر زاهدان6980733710.30473/mrs.2021.42162.1359FAثریاضیاییدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.نجمهکریمی صدرکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20181104Purpose: The aim of this study is the determination of the status of study between employed women and housewives in Zahedan City.<br />Methodology: A descriptive -survey method was used in this research. The sample population consists of 380 women in Zahedan. Descriptive statistical method and inferential statistical method were used to answer research questions and hypotheses test.<br /> Findings: The findings showed, that there is a meaningful correlation between the levels of education and the amount of non-academic reading. In general, the most important activity of employed women in leisure time is the use of virtual networks and among housewives is telephone conversations and text messaging. Reading online news and printed books were identified as the most important sources of information for employed women and housewives. The most motivating factors of the non-academic study were the habits of studying from childhood, owning a personal library, social position. The most discouraging factors were the high price of books, the lack of access to favourite books, and the lack of sufficient time and livelihood difficulties. Reasons for reading were increasing knowledge, child-rearing, and enjoyment of studying. According to both employed women and housewives, the barriers to using public libraries were the lack of time and the long distance between libraries and their workplaces or homes.<br />Conclusion: The culture of reading can only be improved in society if it starts with an individual’s home.<br />.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهرستان زاهدان بوده است.<br /> <strong>روششناسی</strong><strong> پژوهش</strong><strong>:</strong> این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که. بین سطح تحصیلات و مطالعه رابطه معنیدار وجود دارد. بهطور کلی مهمترین فعالیت زنان شاغل در اوقات فراغت استفاده از شبکههای مجازی و زنان خانهدار مکالمههای تلفنی و ارسال پیامک است. مطالعه مطالب در محیط اینترنت، مطالعه پایگاههای خبری اینترنتی و کتابهای چاپی به ترتیب بهعنوان اهم منابع اطلاعاتی آنان شناسایی شدند. مهمترین عوامل مشوق مطالعه از دیدگاه زنان عادت داشتن به مطالعه از دوران کودکی، کتابخانه شخصی، موقعیت اجتماعی و مهمترین عوامل بازدارنده گرانی کتاب، عدم دسترسی به کتابهای مورد علاقه و نداشتن فرصت کافی و گرفتاری معیشتی معرفی شد. دلایل مطالعه زنان افزایش اطلاعات، تربیت فرزندان و کسب لذت درونی از مطالعه است. ازجمله موانع استفاده زنان شاغل و خانهدار از کتابخانههای عمومی کمبود وقت و مسافت زیاد کتابخانه از خانه یا محل کار قلمداد شده است.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه نهادینه نخواهد شد مگر آنکه بستر مناسب آن از محیط خانواده فراهم گردد.