دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122Studying the Amount and Manner of Using e-books in Educational and Research Activities by Faculty Members at Isfahan State Universitiesبررسی میزان و نحوه بکارگیری کتابهای الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان13251833FAJournal Article20150914هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان و نحوه بکارگیری کتابهای الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1393-1392 انجام شده است.
روش : این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه پژوهش از طریق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 238 نفر برآورد شد و روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم است و پرسشنامه محقق ساخته میباشد. روایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی 95/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان و نحوه بکارگیری کتاب الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بیشتر از سطح متوسط میباشد. همچنین میزان کاربرد مؤلفه روشهای آگاهی و دستیابی به کتاب الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان، کمتر از سطح متوسط و میزان کاربرد استفاده از محتوای کتاب الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، بیشتر از سطح متوسط میباشد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر برآن است تا با مشخص کردن میزان نیاز و نحوه بکارگیری کتابهای الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی به عنوان کاربران ویژه کتابخانههای دانشگاهی لزوم فراهمآوری انواع کتابهای الکترونیکی متناسب با این کاربران را نشان دهد.دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122Studying the Impact of Effective Motives on Accelerating Knowledge Management Implementation Process in Isfahan Oil Refinery Company from the Perspective of the Employeesبررسی میزان تأثیر انگیزانندههای مؤثر بر تسریع روند پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان از دیدگاه کارکنان این شرکت26381788FAJournal Article20150829Purpose: The present study aims is the assessment impact of motivation on the acceleration of the knowledge management implementation process in Isfahan Oil Refining Company. <br />Methodology: It was used a survey-descriptive method in this research and the population under investigating includes all managers and employees of Isfahan Oil Refining Company with a diploma education and higher. Sampling method is random stratified sampling proportionate to size. The tool for collecting the research data was two researcher-made questionnaires with the Likert scale. In order to determine the reliability it was used Cranach’s alpha coefficient (0.94). <br />Findings: The obtained mean for intrinsic and extrinsic motivation was 3/83 and 3/58 (obtained greater than 3) and the effect of intrinsic and extrinsic motivation on the transfer of knowledge and experiences in Isfahan Oil Refining Company was more than average; and the importance of these components was different. <br />Result: The Results of the study indicated that the intrinsic motivation “self-confidence, sense of duty, interest in work, the desire to team work, the desire to make progress, being targeted, trust and loyalty among employees, the need for security” and extrinsic motivation “delegation of authority, relationships with managers, incentives institutional, organizational justice, organizational policies, evaluation of staff, equipment and information technology, and relationships with colleagues” of the same order listed, are affecting KM implementation process. The results showed that effectiveness of the intrinsic motivation is more than extrinsic motivation on knowledge transferهدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر انگیزانندههای مؤثر بر تسریع روند پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان از دیدگاه کارکنان این شرکت انجام شد. <br />روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و جامعه پژوهش تمام مدیران و کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان با تحصیلات دیپلم و بالاتر بود. روش نمونهگیری، نمونهگیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته، با مقیاس پنج درجهای لیکرت بود که پایایی آن بر حسب ضریب آلفای کرونباخ، مقدار 94/0 بدست آمد. <br />یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین بدست آمده برای انگیزانندههای درونی و بیرونی 83/3 و 58/3 میباشد (بزرگتر از 3) و میزان تأثیر انگیزانندههای درونی و بیرونی بر انتقال دانش و تجربیات در شرکت پالایش نفت اصفهان بیش از حد متوسط و اهمیت این مؤلفهها با یکدیگر متفاوت است. <br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد انگیزانندههای درونی ”اعتماد به نفس، احساس وظیفهشناسی، علاقهمندی به شغل، میل به کار گروهی، میل به کسب پیشرفت و برتری، هدفمند بودن، اعتماد و صداقت بین کارکنان، و نیاز به امنیت“ و انگیزانندههای بیرونی ”تفویض اختیار، روابط با مدیران، مشوقهای سازمانی، رعایت عدالت در سازمان، خط مشی و سیاستهای سازمان، نحوه ارزشیابی کارکنان، تجهیزات و فناوری اطلاعات، و روابط با همکاران“؛ با همین ترتیب ذکر شده، جزء انگیزانندههای درونی و بیرونی تأثیرگذار بر روند پیادهسازی مدیریت دانش هستند. همچنین نتایج نشان داد میزان تأثیر انگیزانندههای درونی از میزان تأثیر انگیزانندههای بیرونی بر انتقال دانش و تجربیات بیشتر است.دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122The Impact of Traditional and Electronic Services of Public Libraries on User Satisfactionتاثیر خدمات سنتی و الکترونیکی کتابخانههای عمومی بر میزان رضایتمندی کاربران39511816FAJournal Article20150913هدف: هدف پژوهش مطالعه میزان رضایتمندی کاربران از خدمات سنتی و الکترونیکی کتابخانههای عمومی است. <br />روششناسی: ابزارگردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته میباشد که بین 382 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی توزیع شد و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیهها استفاده گردید. <br />یافتهها: یافتهها نشان میدهد بین میزان رضایت کاربران مرد و زن از خدمات کتابخانه (الکترونیکی و سنتی) تفاوت معناداری وجود ندارد. بین میزان رضایتمندی کاربران مقاطع تحصیلی مختلف از خدمات کتابخانه (الکترونیکی و سنتی) تفاوت معناداری وجود دارد. میزان رضایتمندی کاربران از خدمات الکترونیکی بیش از خدمات سنتی است. عمدهترین مشکل کتابخانههای عمومی مربوط به فضای فیزیکی کتابخانهها میباشد و عامل عمده افزایش کاربران از دید اعضا، سالن مطالعه میباشد. <br />نتیجهگیری: ارائه انواع خدمات الکترونیکی نباید باعث عدم توجه به خدمات سنتی شوند. مقایسه رضایت استفادهکنندگان از خدمات سنتی و الکترونیکی نشان میدهد که کاربران از خدمات الکترونیکی بالاتر از متوسط راضی هستند ولی از خدمات سنتی رضایت ندارند.دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122Evaluation the status of Bu-Ali Sina University libraries management according to Total Quality Modelsارزیابی وضعیت مدیریت کتابخانههای دانشگاه بوعلی سینا همدان بر اساس مدل مدیریت کیفیت جامع52601790FAJournal Article20150910Purpose: The Aims of this study was to survey Bu-Ali Sina University libraries base on total quality management model. <br />Methodology: The research method is survey. Research population included all Manager and employees of Bu-Ali Sina University libraries, whose are 29 in total. The data collection tools was questioner that designed based on ISO 9000 management quality. For analyzing data we use descriptive and inferential statistics (Kolmogorov, Simonov, T single, and Freedman). <br />Finding: research finding showed that the library management of Bu-Ali Sina University libraries were based on TQM, in other words, management of these library was compatible with TQM dimensions and level of management was acceptable. Leadership and Support have had high compatibility with TQM. <br />Results: The results showed that the level of total quality management in libraries in general is much higher than the average and desirable. This result suggests that the expectations of user’s in libraries meet in a good way.هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت مدیریت کتابخانههای دانشگاه بوعلیسینا همدان براساس مدل مدیریت کیفیت جامع میباشد. <br />روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاه بوعلیسینا میباشند که در سال 1392 در این سازمان مشغول به فعالیت هستند که تعداد کل آنان 29 نفر میباشند. ابزار گرآوری دادهها پرسشنامه میباشد. از 29 پرسشنامه توزیع شده 27 مورد تکمیل و بازگردانده شد. روشهای آماری شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی (کولموگروف – اسمیرنوف، T تک نمونه ای و فریدمن) بود. <br />یافتهها: نتایج به دست آمده در کل نشان داد که مدیریت کتابخانههای دانشگاه بوعلیسینا و ابعاد آن منطبق با مدل مدیریت کیفیت جامع بوده و به عبارتی سطح مدیریت کتابخانههای دانشگاه بوعلیسینا براساس مدل مدیریت کیفیت جامع مورد قبول بوده و از سطح مناسبی برخوردار میباشد. همچنین مؤلفه حمایت و رهبری مدیریت عالی بیشترین انطباق را بر مدل مدیریت کیفیت جامع دارد. <br />نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که وضعیت کتابخانهها در خصوص مدیریت کیفیت جامع در حالت کلی در حد نسبتاً بالاتری از میانگین و در حد مطلوب قرار دارد. و این نتیجه نشان میدهد انتظارات مراجعان در کتابخانههای مورد بررسی به نحو خوبی برآورده میشود. دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122The Relationship between Library Anxiety and Personality Type of Extrovert and Introvert Students of Humanities at Qom PNUبررسی ارتباط اضطراب کتابخانهای و تیپهای شخصیت درونگرا و برونگرا در دانشجویان رشتههای انسانی دانشگاه پیام نور استان قم61741791FAJournal Article20150910Purpose:The aim of this research was to study the relationship between library anxiety and being introvert and extrovert among the students of humanities at QomPayam Noor University. <br />Methodology: The research methodology used was causal-comparative and an accidental sample of 344 was selected from the whole population (3297 students). The instruments included the Bastic Anxiety Library Test and Isenberg Personality Test. To analyze the data, an independent samples t-test and chi-s and ANOVA were used. <br />Findings: According to the dispersion of anxiety range of the students, standard deviation calculated as 9/10; and also minimum and maximum library anxiety range of the research population calculated as %28.06 and %66.38. <br />Results: The results showed that there is a significant relationship between the library anxiety and personality types in that the library anxiety of extroverts is lower than that of theintrovert. The present work is significant in the sense that it used a novel method to study the relationship between library anxiety and personality type.هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط اضطراب کتابخانهای و تیپهای شخصیت درونگرا و برونگرا در بین دانشجویان رشتههای انسانی دانشگاه پیام نور قم میباشد. <br />روششناسی: روش تحقیق حاضر کاربردی نوع تحقیق پیمایش - از نوع علی- مقایسهای، جامعه آماری دانشجویان رشتههای انسانی دانشگاه پیام نور قم 3297 نفر، حجم نمونه 344 دانشجو که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری، آزمون اضطراب کتابخانهای باستیک و آزمون شخصیتی آیزنگ میباشد.جهت تجزیه و تحلیل فرضیهها از آزمونهای تی تست مستقل، تحلیل واریانس و کای اسکوئر استفاده شد. <br />یافتهها: بر اساس پراگندگی میزان اضطراب دانشجویان انحراف استاندارد 10/9 به دست آمده است و همچنین حداقل میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان مورد مطالعه 06/28% در صد و حداکثر 88/66 % در صد میباشد. <br />نتیجهگیری: دست آمده نشان میدهد که اضطراب کتابخانهای با تیپهای شخصیتی و رشتههای تحصیلی ارتباط معنیدار وجود دارد. بدین صورت که اضطراب کتابخانهای دانشجویان برونگرا از دانشجویان درونگرا کمتر میباشد. دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122A survey on Dissertation Title Selection Orientation at the MA level in the Knowledge and Information Science Major in Tehran state Universities from 2006 to 2012بررسی سیرگرایش موضوعی پایاننامههای کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران بین سالهای 1384 تا 139075881792FAJournal Article20150910Purpose: In this survey on MA dissertation at State universities of Tehran from 2006 to 2012. The purpose of this survey is to specify the abundance methods of research at state universities of Tehran. <br />Methodology: This survey has done by content analyzing and bibliometric method and society is 154 dissertations in MA degree at University of Tehran, Tarbiat Modaress and Medical University of Iran. The tool of information gathering has been the control list. <br />Finding and result: The study shows that university of Tehran has the most abundance between the other universities and the most abundance in topical attitude belongs to "service and usage" about (21/43%). the least abundance is the topic of "organizing" about (4%). 30 dissertation have edited at 1380 and they have allocated the most abundance between the other year.هدف: در این پژوهش به بررسی سیر گرایش موضوعی پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی شهر تهران بین سالهای 1384تا 1390 پرداخته شده است. هدف این تحقیق مشخص نمودن فراوانی گرایش موضوعی پایاننامههای دانشگاههای دولتی شهر تهران میباشد، که دستهبندی موضوعی بر اساس طبقهبندی لیزا صورت گرفته است. <br />روش شناسی: این پژوهش با روش تحلیل محتوا و روش کتاب سنجی انجام گرفته و جامعه مورد مطالعه، تعداد 154 عنوان پایاننامه در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات لیست کنترل بوده است. <br />یافتهها: یافتهها نشان میدهد که دانشگاه تهران در بین دانشگاهها، بیشترین فراوانی را درتدوین پایاننامهها به خود اختصاص داده و همچنین بیشترین فراوانی در گرایشهای موضوعی به موضوع "خدمات و استفاده" با (43/21 درصد) اختصاص دارد و کمترین فراوانی مربوط به موضوع "سازماندهی" با (4 درصد) میباشد. 30 عنوان پایاننامهها در سال 1385 تدوین یافته است که دربین سالهای مورد مطالعه بیشترین فراوانی رابه خود اختصاص داده است. <br />نتیجهگیری: گرایش پرداختن به مباحث نظری ویا روشهای پژوهشی که لازمه این نوع پژوهشها است، کمتر شده است. روند رو به زوال روش پژوهش «کتابخانهای» در پایاننامههای این رشته حاکی از این امر است. دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122Studying the Library Service Quality based on Libqual Model: A Case Study of Holy Shrine Ahmadi and Mohammadi (PBUH)بررسی وضعیت خدمات ارائه شده در کتابخانه و مرکز اسناد آستان مقدس احمدی و محمدی شاه چراغ(ع) بر مبنای مدل تحلیل شکاف لیب کوال89961793FAJournal Article20150910Purpose: In present century, giving services with high quality is a big challenge in service organizations. Libraries and information centers especially, public libraries because of its function and nature, also are not in exception. The purpose of the present study is to assess service quality of Holy Shrine Ahmadi and Mohammadi Shahcheragh library using LibQual model. <br />Methodology: In a survey research and the data was collected by using LibQual questionnaire. Research statistical population included all holy shrine Ahmadi & Mohammadi library active users in 2013(1887 ones). That was a classified(percentage) sampling method and Sample size by using Morgan table was 319, that 262 ones (82 percent) were back. Cronbach alpha coefficient (0.92) verified reliability of scale. Data were analyzed by descriptive and deductive statistics including Paired Sample t-test, Independent Sample t-test , One Way ANOVA. <br />Results: Adequacy and superiority gap of service quality in all dimensions of LibQual model (Affect of Service , Information Control, Library as a Place) was negative. <br />Result: The library was not able to meet the minimum and desired levels of service quality in any LibQual dimensions.هدف: در قرن حاضر ارائه خدمات با کیفیت مطلوب یکی از چالشهای مهم در سازمانهای خدماتی به شمار میرود و کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به ویژه کتابخانههای عمومی، به لحاظ ماهیت وجودی وکارکردهای خود از این امر مستثنی نیستند. پژوهش حاضر نیز با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه عمومی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با استفاده از ابزار لیبکوال انجام شده است. <br />روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی و دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لیبکوال جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کاربران فعال کتابخانه آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در سال 1392 تشکیل داده است، که شامل 1887 نفر بودهاند. روش نمونهگیری طبقهای (درصدی) و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 319 نفر بود، که پس از توزیع پرسشنامهها توسط محقق 262 عدد (82 درصد) بازگردانده شد. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (92/0) نشان داد که پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار است. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل، آزمونهای تی زوجی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه محاسبه گردیده است. <br />یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، شکاف کفایت و برتری خدمات کتابخانه در هر یک از ابعاد لیب کوال (تأثیر خدمات ارائه شده، کنترل اطلاعات، مکان (کتابخانه به عنوان یک محل)) منفی است، <br />نتیجهگیری: کتابخانه قادر به برآوردن حداقل و حد مطلوب خدمات مورد انتظار کاربران درهیچ یک از این ابعاد لیب کوال نبوده است. دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122Personal Academic Information Management: A Case Study of Faculty Member of Khorasan Razavi Payam Noor Universityمدیریت اطلاعات شخصی آکادمیک: بررسی موردی اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی971061794FAJournal Article20150910Purpose: This paper studies the personal information management (gathering, storing, organization and retrieval) among faculty members of PNU. <br />Methodology: The study population was composed of faculty members of PNU KhorasanRzavi. There were 207 faculty member in KhorasanRazavi. Questioner was sent for all faculty members by email. 81 person applied it.Data was gathered during 1month. Data analysis has been done by SPSS 16. Data was analyzed by descriptive statics and correlation Cramer. <br />Findings: Findings of this paper show that although faculty members are familiar with gathering, organizing, storing, and retrieving information and have been successful in these areas but they are not familiar whit new tools in information management. <br />Result: It is necessary for faculty members to be familiar with new tools of information management like End Note until they can work more powerful than the past. Findings show that faculty members know about information management but they need to use new tools in this area. Presentation of educational course and educational workshops can cause better operation of faculty members in personal information management.هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور با مدیریت اطلاعات شخصی میباشد.مدیریت اطلاعات شخصی (شامل گردآوری، نگهداری، سازماندهی و بازیابی اطلاعات شخصی) در بین اعضای هیئت علمی مورد بررسی قرار میگیرد. <br />روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از اینترنت انجام گرفته است. جامعه پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی تشکیل می-دهند. تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی 207 نفر بودند. پرسشنامه برای تمامی اعضای علمی از طریق ایمیل ارسال شد. 81 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از نرم افزار اس.پی.اس. اس نسخه 16 استفاده شده است و با کمک آمار توصیفی و آزمون همبستگی کرامر یافتهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br />یافتهها: یافتهها نشان میدهد اعضای هیئت علمیبا مباحث گردآوری، نگهداری و سازماندهی و بازیابی اطلاعات آشنایی داشته و در این حوزهها نسبتاً موفق عمل کردهاند. در واقع یافتهها نشان میدهند که اعضای هیئت علمی با کلیت موضوع مدیریت اطلاعات آشنایی دارند. اما آنچه که در پژوهش آشکار شد، به نظر میرسداعضای هیئت علمی با ابزارهای جدید مدیریت اطلاعات مانند اند نوت و نظایر آن زیاد آشنایی ندارند و از آنها کمتر استفاده میکنند. همچنین رابطه معناداری بین نوع جستجوی اطلاعات و رتبه اعضای هیئت علمی و جنسیت آنها وجود ندارد. <br />نتیجهگیری: علیرغم اینکه اعضای هیئت علمی با مدیریت اطلاعات شخصی آشنا هستند اما ارائه دورههای آموزشی و کارگاههای عملی در زمینه مدیریت اطلاعات، میتواند به اعضای هیئت علمی کمک کند تا در حوزه مدیریت اطلاعات به روزتر بوده و در این زمینه توانمندتر عمل کنند.دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122A Comparative study of Familiarity with Information Technology Skills: Librarians Working at Tehran University and the University of Oslo, Norwayبررسی تطبیقی آشنایی با مهارتهای فناوری اطلاعات: کتابداران کتابخانههای دانشگاه تهران و دانشگاه اسلو1071191795FAJournal Article20150910Purpose: Over the past decade, resulting in enhancements to the information and communication technology, the revolutionary changes that occurred in the library environment, resulting in new roles for library and information professionals, demands.The goal of our study was to compare the university's libraries and librarians are familiar with information technology skills Anjamgrfth is Norway. <br />Methodology: In this study, a comparative survey is to gather information and assess the application and librarians' views of the questionnaire was used. <br />Finds: IT has affected the role of library and information professionals, and opportunities for personal andprofessional improvement has created for them. Unlike the librarians at the University of Oslo that formal education is the most important way to recognize information technology skills Tehran University librarians have the most important method of self-study and informal learning. Library groups responsible for librarian education is necessary to review the methods and practices of training and Educational content with the current needs of the society and development of ICT in their matches. Tehran University librarians to learn the most important barriers to progress and familiarity with information technology skills to high-ranking officials to send their lack of interest to learn IT skills to know and this requires separated research and study why it is paid. <br />Results: The results show that librarians working at the University of Oslo, with a mean (2/92) and 003/0 more meaningful level of librarians working at Tehran University are familiar with information technology skills. Also, men with a mean (90) and 0.000 significance level of familiarity with information technology skills, in both universities (Oslo and Tehran) responsive to women was higher than the underprivileged.هدف: طی دهههای گذشته و درنتیجه پیشرفتهای به وجود آمده در فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات انقلابی در محیط کتابخانهها رخداده است که درنتیجه آن، نقشهای تازهای را برای متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی، طلب میکند. این پژوهش باهدف مقایسه میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی ایران و نروژ با مهارتهای فناوری اطلاعات انجامگرفته است. <br />روششناسی: نوع پژوهش حاضر، پیمایشی- تطبیقی و کاربردی میباشد و برای جمعآوری اطلاعات و سنجش نظرات کتابداران از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شده است. <br />یافتهها: فناوری اطلاعات نقش متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی را تحت تاثیر قرار داده است و فرصتهایی برای ارتقای شخصی و حرفهای برای آنها به وجود آورده است. برخلاف کتابداران دانشگاه اسلو که آموزش رسمی را مهمترین راه جهت کسب مهارتهای فناوری اطلاعات میدانند همتایانشان در دانشگاه تهران مهترین شیوه را مطالعه شخصی و آموزش غیر رسمی دانستهاند. این امر حکایت از آن دارد که گروههای کتابداری متولی آموزش کتابدارن لازم است که در روشها و شیوههای آموزش خود بازنگری کرده و محتوای آموزشی خود را با نیازهای کنونی جامعه و تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات منطبق نمایند. کتابدارن دانشگاه تهران مهمترین موانع پیشروی خود جهت فراگیری و آشنایی با مهارتهای فناوری اطلاعات را عدم علاقه مسولان رده بالا نسبت به فرستادن آنها جهت آموختن مهارتهای فناوری اطلاعات میدانند، که این امر نیازمند تحقیق در چرایی آن است و تحقیقی جداگانه را طلب میکند. <br />نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که کتابداران شاغل در دانشگاه اسلو با میانگین (2/92) و سطح معناداری 003/0 بیشتر از کتابدارن شاغل در دانشگاه تهران با مهارتهای فناوری اطلاعات آشنا میباشند. همچنین مردان با میانگین (90) و سطح معناداری 000/0 در زمینه آشنایی با مهارتهای فناوری اطلاعات، در هر دو دانشگاه (اسلو و تهران) نسبت به زنان پاسخگو از امیتاز بالاتری برخوردار بودهاند.دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10491320141122Educational Skills of Librarians Working in Isfahan Academic Librariesمهارتهای آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی اصفهان1201261796FAJournal Article20150910This study aims at determining the amount of librarians’ Instructional skills working in Isfahan university and Isfahan University of Medical Sciences in 2014. This is an applied research conducted by a survey method. This study is an applied research accomplished by survey method. The population includes 143 librarians working in Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan University Libraries. Based on the Cochran sample size formula, 104 librarians were selected through stratified random sampling. The data collection tools are questioner and researcher-made test evaluated by education experts and library and information science professionals. Also, the confirmation and reliability of the tools were estimated 0.86 and 0.82 respectively by Cronbach's alpha. Data were analyzed using both descriptive and analytical statistics. The findings showed that, librarians’ skills in providing an emotional environment in class, management, educational Assessment are more that the average however their skills in teaching methods are less than the average. Overall, there is not meaningful relationship between sex, field of study, job experience and librarians’ educational skills. although the educational skills are very necessary for librarians working in academic libraries, educational librarians’ are average or in a few dimensions are less than average. Therefore, it is necessary to review the syllabus at Library and Information Science program and plan adequate in-service training courses for librarians working in academic libraries. هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان مهارتهای آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانههای دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 انجام شده است. <br />روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 143 نفر کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است که براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 104 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نسبتی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و آزمون محققساخته است که روایی محتوایی و صوری آنها توسط متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب86/0و 82/0محاسبه شد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br />یافتهها: یافتهها نشان داد که در ابعاد تواناییهای ایجاد جو عاطفی درکلاس، اداره کلاس و ارزشیابی تحصیلی میزان مهارتهای کتابداران، بیشتر از حد متوسط اما در زمینه آشنایی با روشها و مهارتهای تدریس، مهارت آنها کمتر از حد متوسط بود. در مجموع، رابطه معنیداری بین جنسیت، رشته تحصیلی و سابقه خدمت کتابداران و مهارتهای آموزشی آنان وجود نداشت. <br />نتیجهگیری: با وجود نیاز کتابداران کتابخانههای دانشگاهی به برخورداری از مهارتهای آموزشی، این گونه مهارتهای آنان در حد متوسط و در بعضی ابعاد کمتر از حد متوسط بود. لذا لزوم بازنگری در برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی و برنامهریزی برای برگزاری دورههای ضمن خدمت، متناسب با این نیاز کتابداران مشهود است.