با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف: هدف کلی این پژوهش، شناسایی اثربخشی درسکتابخانه و اصول کتابداریاز دیدگاه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاهشهید بهشتی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود ارائه این درس است.
روش­شناسی: نوعپژوهش حاضر، کاربردی و روش آن پیمایشی است که با رویکرد توصیفیانجام شده است. جامعه این پژوهش، شامل 58 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی رشتهعلوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی است که طی سه سال اخیر درس آشنایی با کتابخانه واصول کتابداری را گذرانده بودند. برایگردآوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامه­ای محقق ساخته تهیه و تدوین شد. پرسشنامهشامل 19 سؤالات بسته و بر اساس طیف لیکرتطراحی شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها به‌صورت توصیفی و با استفاده از نرم‌افزار آماریSPSS انجام شد.
یافته­ها: پژوهشحاضر نشان داد که برگزاری کلاس درس آشناییبا کتابخانه و اصول کتابداری برای دانشجویان رشته علوم تربیتی، تاحدودی برای آنهااثربخش بوده است. بیشترین اثربخشی این درس، به اصول چکیده­نویسی، شیوه تنظیم فهرستمنابع، آشنایی با ابزارهای پیشرفته جستجو در محیط وب و مهارتهای بهره­گیری ازکتابخانه مرتبط بوده است.
نتیجه­گیری: اصلی‌ترین رسالت کتابداری که یک حرفه مشتری‌مدار است، تسهیم‌ و تسهیل‌ در دسترسی به دانشی است که مشتری به آن احتیاج دارد. ارائه درس آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، می­تواند نقش قابل تأملی در آموزش مهارتهای بهره‌گیری از کتابخانه و شناساندن وظایف کتابدار به کاربران داشته باشد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Passing the Course of “Familiarity with Library and Library Science Principles”: The Case of Education Science Students in Shahid Beheshti University

چکیده [English]

Purpose: The aim of the present study was to identify the effect of passing the course of familiarity with Library and Library Science principles on Education Science students’ views in Shahid Beheshti University. It was also aimed to present some solutions to improve teaching this course.
Methodology: The current research was a survey and a descriptive approach was used.  Fifty eight BA students of Education Sciences in Shahid Beheshti University that passed the “Library and Library Science principles” course  during the past 3 years took part in the study. A researcher-made questionnaire was used to gather data. The questionnaire included closed questions based on a Likert scale. Descriptive analysis of the data was performed using SPSS statistical software.
Findings: The study revealed that library orientation and the principles of organizing the classroom library for the students of Educational Sciences was somewhat effective for them. The maximum effectiveness of this course related to abstracting principles, adjusting the resources list, introducing advanced search tools on the Web and skills for using related libraries.
Conclusion: Library Science is a costumer oriented profession the mission of which is facilitating access to knowledge that users need. It has a noticeable role in training users for using library skills and in introducing librarian tasks to them.