با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی

3 دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه­های دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام‌ شده است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام‌ شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده ‌شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامه‌هایی گردآوری ‌شده است که دیدگاه‌های خودارزیابی فرد ارزیابی‌شونده، ارزیابی مدیر مافوق و ارزیابی همکاران و ارزیابی مراجعان کتابخانه را مدنظر قرار داده است. جامعة مورد­نظر در این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمان است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه­های فرج‌پهلو و همکاران، (1391) که شامل 4 پرسشنامه جهت بررسی فرد از دیدگاه رییس، همکار، مراجعه‌کننده و خود فرد می­باشد.
یافته‌ها: پس از انجام ارزیابی عملکرد افراد مورد­نظر و مقایسه نتایج حاصل از دیدگاه چهار گروه ارزیابی­کننده مشاهده شد که در شاخص اخلاقی بین دیدگاه خود فرد ارزیابی­شونده و دیدگاه رئیس تفاوت معنی­داری وجود دارد. در شاخص عملکردی بین ارزیابی کتابداران از دیدگاه گروه­های مختلف، تفاوت معنی­داری وجود ندارد. در شاخص فرایندی تنها اختلاف معنی­دار بین دیدگاه ارزیابی­شونده و دیدگاه مراجعه­کننده است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که برای دست‌یابی به نتایج دقیق­تر می­توان در خصوص شاخص­ها و گویه­های آنها، در بین ارزیابی­کنندگان و ارزیابی­شوندگان، زبان مشترکی ایجاد کرد به این ترتیب که قبل از هر گونه ارزیابی، آموزش­های لازم را درخصوص شیوه ارزیابی دیگران و امتیاز­دهی به ارزیابی­کنندگان بدهد تا افراد در ارزیابی همکاران خود و یا دیگر گروه­ها، دقت بیشتری داشته باشند و نهایتاً اعتبار ارزیابی­ها ارتقا یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Use the 360-Degree Feedback Technique to Evaluate the Performance of Academic Librarians

نویسندگان [English]

  • Oranus Tajedini 1
  • Sepide Iranmanesh 2
  • Ali Sadat Moosavi 3

1 Faculty Member of Knowledge and Information Science, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

2 Master of information science and universology

3 Ph.D of information science and universology, Medicin University of Kerman Kerman, Iran

چکیده [English]

Purpose: This study aimed to evaluate the performance of Kerman university librarians have been carried out by 360 degrees.
Methodology: The present study was conducted using analytical survey method and 360 degree feedback was used to evaluate the performance of the community. Information related to the evaluation of their performance was compiled by questionnaires that considered their assessors' self-assessment views, manager's evaluation and evaluation of colleagues and evaluation of library users. The research community of all librarians of Kerman University libraries. The data gathering tool was Faraj Pahloo et al. (2012), which consists of 4 questionnaires to examine the person from the perspective of the head, colleague, referral and person.
Findings: After evaluating the performance of the subjects and comparing the results from the viewpoint of the four evaluation groups, there was a significant difference between the views of the evaluated person and the head of view in the ethical index. There is no significant difference in the performance index between librarians' assessment from the viewpoint of different groups. In the process index, there is only a significant difference between the evaluated point and the point of view.
Conclusion: The results of this study showed that in order to obtain more accurate results, one could establish a common language among their assessors and evaluators in terms of their indices and their terms, so that prior to any assessment, On how to evaluate others and rating evaluators so that people are more careful in evaluating their colleagues or other groups and ultimately improving the credibility of the evaluations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • 360 Degree Feedback
  • Performance Evaluation
  • Kerman University Libraries
روح‌الله (1387). ارزیابی عملکرد مدیران سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از رویکرد بازخورد 360 درجه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (منابع انسانی)، دانشگاه پیام نور شیراز.
حسنوی، رضا (1385). بررسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان، طراحی و ارائه سیستم مناسب برای مجتمع صنعتی و پژوهشی زرهی. تهران: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.
فرج­پهلو، عبدالحسین؛ نوشین­فرد، فاطمه؛ حسن­زاده، مریم (1391). ارزیابی عملکرد کتابداران به روش 360 درجه: مطالعه موردی کتابخانه­های عمومی استان گیلان. تحقیقات اطلاع­رسانی و کتابخانه­های
عمومی. (18)4، 426 -407.
علی­زاده جدیدی، مرضیه و  قاضی‌زاده، سید یوسف. (1390). بررسی سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مازندران و تأثیر آن بر بروندادهای علمی آنان. ماهنامه ارتباط علمی، 19 (1)، 41-49.
گودرزی، ‌ناصر (1382)‌. ارزشیابی عملکرد کارکنان. تهران: آن،  آن , مرکز برنامه ریزی وآموزش نیروی انسانی.
Basu, T. (2015). Integrating 360-degree feedback in to performance appraisal tool and development process. IOSR Journal of Business and Management, 17)(1), 50-61.
Brutus, S., London, M. & Martineau, J. (1999). The impact of 360-degree feedback on planning for career development. Journal of Management Development, 18(8), 676-693.
Fisher, B. A. (2004). Listen to what’s really going on. Supervision, 9-11.
Robert, L. Mathis, J. & Jackson, H. (2007). Human Resource Management. Forbes, 162(7), 152-176.
Sajjad, Hossain. 360 Degree Feedback as a Technique of Performance Appraisal: Does it Really Work?. Asian Business Review, 6(1).
Testa, M. R. (2002). A Model for organization based 360-degree leadership assessment. leadership and organizational development journal, 23 (4), 260-268.