با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفه­های الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز می­باشد.
روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل می­دهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر می­باشند که  از میان آنها 100 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­های پژوهش با در نظرگرفتن مؤلفه­های الگوی سایبرنتیکی (نظارت و کنترل، پیوندهای سست و سخت، تعاملات، تصمیم­گیری، سیستم سلسله مراتبی، رهبری، توازن در مدیریت) از پرسشنامه استاندارد شده الگوی سیبرنتیک استفاده شد. به‌منظور تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره) به کمک نرم­افزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که دانشکده­های دندانپزشکی و داروسازی در کل مؤلفه­های الگوی سیبرنتیک از جایگاه مناسبی برخوردار هستند. و دانشکدة پزشکی در مؤلفه­های سیستم سلسله‌مراتبی و پیوندهای سست و سخت؛ دانشکده پیراپزشکی در مؤلفه­های کنترل، سیستم سلسله‌مراتبی و رهبری؛ دانشکدة بهداشت در مؤلفه سیستم سلسله‌مراتبی و دانشکده پرستاری در مؤلفه­های کنترل و سیستم
سلسله‌مراتبی در سطح مطلوب و در بقیه مؤلفه­ها در حد متوسط قرار دارند.
بحث و نتیجه­گیری: بین دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ مدیریت مبتنی‌بر الگوی سیبرنتیک تفاوت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Application of Cybernetic Model Indices in the Colleges’ Management at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, During 2016-2017

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Zamani 1
  • Abdolhossein Farajpahlou 2

1 Ph. D Candidate of Knowledge and Information Science‚ Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Professor of Knowledge and Information Science‚ Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

Purpose: This research aims to investigate the Application of Cybernetic Model Indices in the Colleges’ Management at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.
Methodology: This study is practical and used a survey method. The study population was included employees with university degrees and high school diploma employees with more than 10 years of work experience. The whole societies were almost 200 members, from which 100 members were selected by means of random sampling. A valid and standard questionnaire was used to collect the data related to the seven indices of the cybernetics model; namely, control, tight & loose coupling, interaction, decision making, hierarchy, leadership, and equilibrium. For analysis the data, the descriptive and inferential statistical methods by software SPSS version 22 are used.
Findings: the results showed that dentistry and pharmacy colleges in all Cybernetic Model Indices were found to be higher than the intermediate level. Medicine college in hierarchy and tight & loose coupling; paramedical college in control, hierarchy and leadership; Health college in the hierarchy; nursing college in control and hierarchy were found to be higher than the intermediate level. And in the other components were intermediate level.
Conclusion: there are differences among the Colleges’ Management of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences based on cybernetics model.
Keywords: Cybernetic model, University management, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Colleges’ Management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cybernetic Model
  • University Management
  • Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
  • Colleges’ Management
الوانی، سید مهدی؛ شاهقلیان، مهدی (1388). کاربرد پویایی­شناسی سیستم در مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. اولین کنفرانس مدیریت اجرایی.
بذرافشان مقدم، مجتبی؛ صباغیان، زهرا؛ آراسته، حمیدرضا و شعبانی ورکی، بختیار (1386). جایگاه الگوی سایبرنتیک در ادارة دانشگاه­ها (دانشگاه فردوسی مشهد). مطالعات تربیتی و روان­شناسی، 8 (1)، 32-5.
دادخواه، رضوان؛ زعیمی، عابد؛ اندراجمی، عابد؛ طغیانی خوراسگانی، علی (1392). جایگاه الگوی سیبرنتیک در اداره‌کردن ادارة کل تربیت‌بدنی استان اصفهان. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین.
دلدار، ابراهیم؛ شهپر توفیق، آزیتا و علیدوست قهفرخی، ابراهیم (1394). بررسی جایگاه الگوی سایبرنتیک در ادارات کل ورزش و جوانان استان­های منتخب کشور. مطالعات مدیریت ورزشی، 9، 105- 85.
طرقی بیدآبادی، جعفر (1384). بهسازی مدیران دانشگاهی برای دانشگاه فردا. اصفهان: ناشر کنکاش.
هاشم بیک، نسرین؛ سیادت، سید علی و هویدا، رضا (1391). بررسی میزان کاربست مؤلفه­های الگوی سایبرنتیک در مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت سلامت، 15(49).
Bang, G. (1998). Cybernetics & the Integration of Knowledge. Available from:
URL: http://pespmc1.vub.ac.be/CYBINT.html
Birnbaum, R. (2003). How work universities: scientific organization and its leadership from the perspective of cybernetics. Institute for Publishing Research and Higher Education.
Hetzler, S. (2010). Brain-supporting environments for decision making in complex systems. KYBERNETES, 39 (9), 1551 – 1565.
Meyers, R. A. (2001). Encyclopedia of Physical Science &Technology (3rded.). New York: academic, 145.
Rowe, J. (2010). The cybernetics of organising: management and leadership. Kybernetes, 39(7), 1100-1111.
Schwaninger, M. (2010). Model-based management (MBM): a vital prerequisite for organizational viability. Kybernetes, 39(9/10), 1419-1428.
Wiener, N. (1948). Cybernetics or control and communication in the animal and the machine. Cambridge, Massachusetts: The Technology Press. New York.
Yolles, M. (2003). The political cybernetics of organisations. Kybernetes, 32(9/10), 1253-1282.