با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، ارائه مدلی مناسب برای عوامل مؤثر استقرار سیستم SKM در دانشگاه پیام نور غرب کشور است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، پیمایشی، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری در بخش کمی شامل، 425 نفر از اعضای علمی دانشگاه‏ پیام نور غرب کشور (کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام) است که با استفاده از فرمول کوکران 202 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کیفی شامل 30 نفر از خبرگان بود که با استفاده از مصاحبه و انجام تکنیک دلفی، عوامل اثرگذار بر استقرار سیستم SKM در دانشگاه پیام نور تعیین شدند.
یافته ­ها: عوامل مؤثر در 9 گروه اصلی (فرایندهای دانش، فناوری اطلاعات، فرهنگ‌سازمانی، جوسازمانی، یادگیری سازمانی، سرمایَ اجتماعی، منابع انسانی، نوآوری سازمان. رهبری و تعهد)، طبقه‌بندی شدند و مدل پژوهش تدوین شد. سپس پرسشنامه بین جامعَ آماری توزیع و به کمک Smart-Pls، داده‌ها تحلیل شدند. روایی (تحلیل عاملی تأییدی) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامه‏ها حاکی از آن داشت که ابزارهای اندازه‏گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردارند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها با استفاده از آمارة آزمون T و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که عوامل 9گانه، رابطة مثبت و معنی‌داری با مدیریت دانش استراتژیک دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the Effective Factors Modeling Strategic Knowledge Management System at Payam Noor University of the West of Iran by Quantitative-Quantitative

نویسنده [English]

  • Peyman Akbari

Instructor of Department of Management, Payame Noor University,Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study is to provide a suitable model for effective factors in the establishment of SKM system in Payam Noor University of the West.
Methodology: The present research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method, survey, descriptive-analytical. The statistical population in the quantitative section includes 425 scientific members of Payame Noor University of West Country (Kermanshah, Hamedan, Kurdistan and Ilam). Using Cochran formula, 202 individuals were selected as sample. In the qualitative section, 30 experts were selected. Using interviews and Delphi techniques, factors affecting the establishment of the SKM system at Payame Noor University were identified.
Findings: Effective factors were classified in nine main groups (knowledge processes, information technology, organizational culture, organizational climate, organizational learning, social capital, human resources, organizational innovation, leadership and commitment), and the research model was developed. Then, the questionnaire was distributed among the statistical population and analyzed using SMART-PLS. Validity (confirmatory factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha coefficient) of the questionnaires indicated that the measurement tools have good validity and reliability.
Discussion and Conclusion: The results of hypothesis testing using t-test and path coefficients (β) showed that 9 factors have a positive and significant relationship with strategic knowledge management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nine Factors
  • Strategic Knowledge Management
  • Payame Noor University
ابوسعیدی، رستمی (1394). بازدید ریاست دانشگاه پیام نور از دانشگاه پیام نور مرکز زاهدان. سایت مراجعه شود: http://pnu.ac.ir تاریخ مراجعه 30/7/1394.
ابوسعیدی، رستمی (1394). دکتر رستمی ابوسعیدی در نشست صمیمی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  سایت مراجعه شود:  http://pnu.ac.ir تاریخ مراجعه 17/9/1394.
آزاد شهرکی، زهره (1388). بررسی عوامل زمینه‌ساز مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر در سال تحصیلی 1388-1387. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر.
اخوان، پیمان؛ اولیایی، النوش؛ دسترنج ممقانی، نسرین و ثقفی، فاطمه (1389). توسعة فرایندهای چرخه مدیریت دانش. مبتنی‌بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش. فصلنامة سیاست علم و فناوری، 3(2)، 1-12.
اعرابی، سید مهدی؛ ناطق، تهمینه و فراحی، محمدمهدی (1386). نقش سرمایة اجتماعی در توسعة مدیریت دانش سازمانی. فصلنامة علوم مدیریت ایران، 2(5)، 35-70.
رزمی، محمدرضا؛ ابویی، محمدحسین؛ اولیا، محمدصالح و مصطفایی‌پور، علی (1392). انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش با رویکرد پویا براساس مدل نوناکا و تاکوچی (مطالعه موردی: شرکت برق منطقه‌ای خراسان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع- دانشگاه یزد.
جواهری، سیما؛ خدیور، آمنه و حسین‎زاده شهری، معصومه (1392). ارائه مدلی برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش با استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‏ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا.
حسن‌زاده، محمد (1386). مدیریت دانش مفاهیم و زیرساخت‏ها. تهران: نشر کتابدار.
خدیور، آمنه؛ نصری نصرآبادی، شهره و فلاح، الهام (1393). طراحی سیستم خبرة فازی جهت انتخاب استراتژی مدیریت دانش. فصلنامة پردازش و مدیریت اطلاعات،  3(۱)، ۹۱-119.
قاضی نوری، سید سپهر؛ رضاییان فردویی، صدیقه و فلاح، حسن (1390). توسعة چارچوب مدیریت استراتژیک دانش نوآوری. مدیریت فناوری اطلاعات، 3 (7)، 93-114.
محمدی صدر، محمد و شائمی برزکی، علی و بهارستان، امید (1390). بررسی رابطة استراتژی‏های مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی صنایع کابل. نهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
محمودی میمند، محمد و شهابی، مریم (1394). بررسی نقش سرمایه اجتماعی و کنترل رفتاری به‌عنوان عوامل تأثیرگذار بر وضعیت تسهیم دانش ضمنی میان کارکنان: بانک ملی شهر کرمانشاه. مجله پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 4(4) ، 138-152.
هاشمیان بجنوردی، ناهید و افرازه، عباس (1384). بررسی ساختار سازمانی مناسب بر مبنای نوع دانش خلق شده و به کار گرفته شده در سازمان. سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
 
Alhamoudi, S. A. (2010). Strategic Knowledge Management System In Public Sector in Saudi Arabia: An adaptation of the Balanced Scorecard. degree of Doctor of Philosophy of the University of Portsmouth.
Chin, W. W. (2003). “Issues and opinions on structural equation modeling.” MIS Quarterly, 22(1), 7-16.
Chang, T. H. & Wang, T. C. (2009). “Using the Fuzzy Multi-Criteria Decision Making Approach for Measuring the Possibility of Successful Knowledge Management.” Information Sciences, 179, 355–370.
Chang, M. Y., Hung, Y. C., Yen, D. C. & Tseng, P. T. Y. (2009). “The Research on the Critical Success Factors of Knowledge Management and Classification Framework Project in the Executive Yuan of Taiwan Government.” Expert Systems with Applications, 36, 5376 –5322.
Chen, L. & Fong, P. (2012). “Revealing performance heterogeneity through knowledge management maturity evaluation: a capability-based approach.” Expert Systems With Applications, 39(18), 13523-13539.
Chong, C. W., Chong, S. C. & Wong, K. Y. (2007). “Implementation of KM strategies in the Malaysian telecommunication industry: An empirical analysis.” VINE, 37(4), 452 – 470
Choi, B., Poon, S. K. & Davis, J. G. (2008). “Effects of Knowledge Management Strategy on Organizational Performance: A Complementarity Theory-Based Approach”. Omega, 36(2), 235 – 251.
Choi, B. & Jong, A. M. (2010). “Assessing the Impact of Knowledge Management Strategies Announcements on the Market Value of Firms.” Information & Management, 47(1), 42–52.
Choi, B. & Lee, H. (2000).“Knowledge Management and Organizational Performance.” Proceedings of Informs & Korms, Seoul, Korea, 1104-1113.
Chuang, S. H. (2004). “A Resource-Based Perspective on Knowledge Management Capability and Competitive Advantage: An Empirical Investigation.” Expert Systems with Applications, 27(3), 459-465.
Coukos-Semmel, E. D. (2002).  Knowledge Management: Processes and Strategies Used in United States Research Universities. Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy Education, The College of Education. Florida Atlantic University, Boca Raton.
Donoghue, L. P., Harris, J. G. & Weitzman, A. B. (1999).“ Knowledge management strategies that create value.” Outlook, 1, 48-53.
Farzin, M. R., Safari Kahreh, M., Hesan, M. & Khalouei, A. (2014). A survey of Critical Success Factors for Strategic Knowledge Management implementation: applications for Service Sector. 2nd World Conference On Business, Economics And Management-WCBEM2013.
Golden, C. L. (2009). Knowledge Management and Historically Black Colleges and Universities. Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy Applied Management and Decision Sciences Information Systems Management Specialization, College of Management and Technology”. Walden University.
Greiner, M. E., Bohmann, T. B. & Krcmar, H. (2007). “A Strategy for Knowledge Management.” Journal of Knowledge Management, 11(6), 3-15.
Kimble, C. & Bourdon, I. (2008). “Some Success Factors for the Communal Management of Knowledge.” International Journal of Information Management, 28(6), 461–467.
Kim, Y. G., Yu, S. H. & Lee, J. H. (2003). “Knowledge strategy planning: methodology and case.” Expert Systems with Applications, 24(3), 295-307.
Lin, H. (2007). “A stage model of knowledge management: an empirical investigation of process and effectiveness.” Journal of information Science, 33(6), 643-659.
Serna, E. (2012). “Maturity model of Knowledge Management in the interpretativist perspective.” International Journal of Information Management, 32(4), 365-371.
Tectem (2001). Benchmarking project knowledge management, Benchmarking Center, University St. Gallen, Switzerland, Screening Report: 37.
Wu, W. W., Lee, Y. T., Tseng, M. L. & Chiang, Y. H. (2010). “Data Mining for Exploring Hidden Patterns BetweenKM and Its Performance.”  Knowledge-Based Systems, 23(5), 397-401.
Yang, C. C., Marlow, P. B., & Lu, C. S. (2009).“Knowledge Management Enablers in Liner Shipping.” Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 45(6), 893–903.