محسن اصغری آقگنبد؛ مهدی محمدی؛ جعفر عباداله عموقین
چکیده
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان وفاداری اعضای کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) شهرستان تبریز با توجه به دیدگاه سیستمی است.روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری آن را ۴۴۲۷ نفر از کل اعضایی که به عضویت کتابخانههای عمومی در آمدهاند. ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان وفاداری اعضای کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) شهرستان تبریز با توجه به دیدگاه سیستمی است.روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری آن را ۴۴۲۷ نفر از کل اعضایی که به عضویت کتابخانههای عمومی در آمدهاند. از بین ۴۴۲۷ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جدول کرجسی و مورگان، تعداد 351 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی در حد فراوانی، نمودار، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی در حد آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون خی دو استفاده گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد که زنان با 6/52 درصد تمدید عضویت در اکثریت هستند. بیشترین فراوانی اعضای تمدیدی با 62 درصد، مربوط به گروه سنی 19 تا 40 سال است. در مرتبه بعد گروه سنی 13 تا 18 سال با 19 درصد و گروه سنی 7- 12سال با 9 درصد در رتبه سوم جای گرفتند.بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که نرخ وفاداری کل اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان تبریز، 26 درصد بوده است.
سعید ذوالقدر؛ مهدی محمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت موانع و مشکلات موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود انجام شده است.
روش کار پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش پیمایشی- تحلیلی گرفته است. نمونه آماری پژوهش شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه زنجان است که در بازه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت موانع و مشکلات موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود انجام شده است.
روش کار پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش پیمایشی- تحلیلی گرفته است. نمونه آماری پژوهش شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه زنجان است که در بازه زمانی 15/1/1396 تا 15/11/1396 از پایاننامه خود دفاع کردهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته منتج از پیشینه پژوهش است که ضریب پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه و برای تعیین روایی محتوایی از نقطه نظرات استادان راهنما و دیگر متخصصان استفاده گردیده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشجویان در مرحلة «گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها» بیشتر از سایر مراحل با مشکل مواجه بودهاند. «تدوین روششناسی تحقیق» در رتبه دوم مشکلات قرار گرفت. پاسخگویان در مرحله «تدوین، چاپ و انتشاریافتهها» با کمترین مشکل مواجه بودهاند اما در سایر مراحل تدوین پایاننامه، دانشجویان همه دانشکدهها، وضعیت مشابهی داشتهاند. همچنین دانشجویان مقطع دکتری نسبت به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، مشکلات بیشتری در «تازگی موضوع و کمبود پیشینه در آن زمینه» دارند. در مورد سایر مراحل تدوین پیشینه تحقیق، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، وضعیت مشابهی داشته و تفاوت معنیداری بین دو مقطع تحصیلی دیده نشد. در ارتباط با مشکلات مرتبط با تدوین پیشینه تحقیق، تفاوت معنیداری بین دانشجویان دانشکدههای مختلف مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: پایاننامه نویسی فرآیندی است که با انتخاب موضوع شروع شده و با انتشاریافتهها خاتمه مییابد و هرکدام از مراحل نیز دارای فعالیتهای متفاوتی است که لازم است تکتک آنها مدنظر قرار گیرد و نسبت به برطرف کردن مشکلات شناسایی شده برنامهریزی خاصی مبذول شد. در پژوهش حاضر، تمامی این مراحل مورد مطالعه قرار گرفته که استادان دروس روش تحقیق و آمار و دانشجویان تحصیلات تکمیلی میتوانند از آن در تدوین خطمشیهای عملیاتی بهره ببرند.