مدیریت دانش دیجیتالی
مریم احمدی نسب؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003 )و خلق و اشتراک دانش همتی(1389 )گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافتهها: وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی )میانگین= 88/88)، خلق دانش(59/22 ) و اشتراک دانش (میانگین=32/18 ) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کتابداران به خلق (001/0 sig = و 672/0 r =)و اشتراک دانش(001/0 sig = و 646/0 r =) رابطه معنیداری وجود دارد .نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت که تعلق سازمانی به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی، مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به خلق و اشتراک دانش کتابداران است و کتابخانههای عمومی میتوانند با تقویت ابعاد تعلق سازمانی چون سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کتابداران به خلق و اشتراک دانش گردند و برای خلق و اشتراک دانش در راستای ارائه خدمات بهتر ترغیب نماید
مهدی علیزاده جلگهپور؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای عمومی در کشور و به ویژه برای استان کرمان، انجام شده است.روششناسی پژوهش: : روش این پژوهش کاربردی، کیفی با روش دلفی است و با تلفیقی از مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با 17 نفر از مدیران این کتابخانهها انجام شده که با روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی انتخاب شدهاند.یافتهها: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.بحث و نتیجهگیری: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.
مریم طاهری؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر در مرکز اسناد و مدارک ایران صورت گرفت.روششناسی پژوهش: پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه، ﺑﻠﻮغ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت حوزه علم اطلاعشناسی و دانششناسی در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﻨﺎد و مدارک ﮐﺸﻮر به شیوه گارتنر صورت گرفت؛ ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر در مرکز اسناد و مدارک ایران صورت گرفت.روششناسی پژوهش: پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه، ﺑﻠﻮغ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت حوزه علم اطلاعشناسی و دانششناسی در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﻨﺎد و مدارک ﮐﺸﻮر به شیوه گارتنر صورت گرفت؛ جامعه آماری پژوهش ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺣﻮزه ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎزﻣﺎن اسناد و مدارک اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان است. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪ روش ﻗﻀﺎوﺗﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻃﻼﻋﺎت از 27 ﻧﻔﺮ ﻣﺪﯾﺮ ارﺷﺪ و ﮐﺎرﺷﻨﺎس جمعآوری ﺷﺪه ﮐﻪ وزن ﭘﺎﺳﺦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن 1 و ﻣﺪﯾﺮان 5 در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. بهمنظور ﺗﻮﺳﻌﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در اﺑﺘﺪا مؤلفههای اﺻﻠﯽ ﻣﺪل ﮔﺎرﺗﻨﺮ ﺷﺎﻣﻞ 24 ﻣﺆﻟﻔﻪ اﺻﻠﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﺮﺳﺶ در آﻣﺪﻧﺪ.یافتهها: نشان داد که مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر 24 مؤلفه اﻃﻼﻋﺎت در ﺳﻄﺢ پایینتر از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و در ﺳﻄﺢ 1 ﺑﻠﻮغ (آﮔﺎﻫﯽ) ﻗﺮار دارﻧﺪ. و همچنین ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺑﻠﻮغ در 26 ﮔﺮوه ﻫﻤﺴﺎن دستهبندی شدهاند . ﮔﺮوه در ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و در ﺳﻄﺢ (3 ﺑﻠﻮغ) ﻓﻌﺎل ﻗﺮار دارﻧﺪ.بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان الگویی برای معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای مرکز اﺳﻨﺎد از ﻧﻈﺮ ﺑﻠﻮغ در ﺳﻄﺢ دو (آﮔﺎﻫﯽ) ﻗﺮار دارد که شیوه گارتنر برای این سازمانها مناسبترین است.
اشتراک دانش
زهرا احمدی؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف پژوهش: از آنجایی که موضوع اشتراک دانش آنلاین یکی از محوریترین نیازها در سازمانهای دانش محور است. پس پژوهش حاضر با هدف تأثیر عوامل فردی و محیطی بر توانمندسازی استادان و کارکنان حوزههای علمیه شهر تبریز در اشتراک آنلاین دانش انجام شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی، بود. جامعه آماری، شامل کلیة ...
بیشتر
هدف پژوهش: از آنجایی که موضوع اشتراک دانش آنلاین یکی از محوریترین نیازها در سازمانهای دانش محور است. پس پژوهش حاضر با هدف تأثیر عوامل فردی و محیطی بر توانمندسازی استادان و کارکنان حوزههای علمیه شهر تبریز در اشتراک آنلاین دانش انجام شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی، بود. جامعه آماری، شامل کلیة استادان و کارکنان حوزههای علمیه شهر تبریز به تعداد 162 نفر بودند که در سال 1400 در شهر تبریز مشغول بودند. با استفاده از جدول مورگان 114 نفر از این استادان و کارکنان به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان آزمودنیهای این پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای محققساخته عوامل فردی و محیطی بر اشتراک دانش، پرسشنامه توانمندسازی کارکنان در اشتراک آنلاین بود که اعتبار آنها با استفاده از روش روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. رابطه بین متغیرها با ضریب همبستگی پیرسون و پیشبینی توانمندسازی اشتراک آنلاین دانش از طریق عوامل فردی و محیطی با محاسبه رگرسیون اندازهگیری شد.یافتهها یافتهها نشان داد که بین عوامل فردی و عوامل محیطی با توانمندسازی در اشتراک آنلاین رابطه همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. ضریب همبستگی چندگانه برابر 57/0 و ضریب تعیین برابر 32/0 است.بحث و نتیجهگیری: پایین بودن میانگین مواردی همچون لذت بردن از کمک به دیگران، پاداش، منافع دوجانبه، از دست دادن قدرت و هنجارهای ذهنی، اعتماد) در بین استادان و کارکنان حوزههای علمیه شهر تبریز را میتوان اینگونه تبیین نکرد که استادان و کارکنان، دانش و مهارت تخصصی کمتری برای اشتراک و تبادل دانش با همدیگر بهصورت آنلاین داشتهاند
اشتراک دانش
مژگان سادات موسویان؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روششناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روششناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی در بازده زمانی 10 سال بین 2010 تا 2021 بررسی شد. پس از سه مرحله پالایش، 18 عنوان مقاله انتخاب گردید. در این راستا، جهت تحقق هدف پژوهش از روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد.یافتهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020، تعداد 122 کد باز استخراج شد. این کدها در پنج کد محوری، سه مقوله فرعی و یک مقوله اصلی مشخص گردید. اعتبار پایگاههای مورد جستجو و مجلات از طریق پایگاه استنادی وب آو ساینس استعلام شد همچنین پایایی و روایی پژوهش از طریق بازبینی در زمان کدگذاری، مورد تأیید خبرگان حوزه پژوهش و کفایت منابع مورد ارجاع قرار گرفت و کدهای احصا شده با مدلهای معتبر تطبیق داده شد به منظور اطمینان چندین بار کدگذاریها موردنظر مرور شد که منجر به تغییراتی در نحوه دستهبندی کدها و جابجایی برخی کدها شد و برای مرحله نهایی کدها و مدل احصا شده در اختیار خبرگان حوزه پژوهش قرار گرفت که در نهایت یافتههای پژوهش در قالب مدل نهایی پژوهش ارائه شد.بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتهها، عوامل مؤثر در اشتراک دانش و سبک رهبری تحولآفرین در ایجاد انگیزه برای نوآوری در سازمان اهمیت قابلتوجهی دارد و ایجاد نوآوری در سازمان منجر به توسعه پایدار سازمانی میشود.
مدیریت اطلاعات
مریم گلشنی؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشهها و بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیمگیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکلگیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانهای استفاده ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشهها و بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیمگیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکلگیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانهای استفاده شده است و براساس پیشینههای مرتبط با موضوع مورد مطالعه انجام گرفت. در این پژوهش ابتدا به بیان مفاهیم موردنظر در مورد اطلاعات و اطلاعات نامطمئن پرداخته شده و سپس بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و نقش آن در تصمیمگیری کاربران مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: در عصر کنونی سرعت انتشار آنلاین اطلاعات نامطمئن در تاریخ ارتباطات بیسابقه است. در دسترس نبودن یا فقدان منابع معتبر اطلاعاتی یکی از مهمترین چالشهای جوامع در قرن 21 است. این پدیده با ترکیبی از همهگیر بودن شبکههای اجتماعی، رسانههای آنلاین معتبر و ویژگیهای پردازش اطلاعات انسانی تقویت میشود. اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب هرکدام میتوانند با توجه به وضعیت موجود و تفسیر گیرنده، وضعیت خاصی را برای افراد یا سازمان ایجاد کنند. منظور از اطلاعات نامطمئن در این پژوهش، دو مفهوم اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب است.بحث و نتیجهگیری: کارایی اطلاعات، به کیفیت ارتباط و مفید بودن اطلاعات بستگی دارد. در صورتی که شرایط برقراری ارتباط مؤثر و دریافت اطلاعات مفید برای جستجوگران یا کاربران اطلاعات رخ بدهد، منجر به تصمیمگیری درست کاربر در انتخاب اطلاعات کاربردی و موردنیاز وی خواهد شد که به تولید دانش ضمنی و برقراری چرخه دانش کمک به سزایی خواهد کرد
متن کاوی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شرق کشور انجام شد. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. روش نمونهگیری این پژوهش، نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شرق کشور انجام شد. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. روش نمونهگیری این پژوهش، نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم نمونه مورگان استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که بین میزان مطالعه و موضوعات موردعلاقه (به غیر از بهداشتی و پزشکی)، زنان شاغل و خانهدار تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین یافتهها نشان داد که زنان بیشتر به موضوعات داستان (شاغل با 81/3 و خانهدار با 69/3) بهداشتی و پزشکی (شاغل با 73/3 و خانهدار با 49/3) و روانشناسی (شاغل با 64/3 و خانهدار با 56/3) علاقه دارند و موضوعهای تاریخی و ادبی و فلسفی و سیاسی کمتر از موضوعهای دیگر مورد توجه آنها قرار دارد. بیشترین زمان مطالعه زنان در اوقات فراغت به مطالب مفید در اینترنت، مطالعه مطالب مفید در شبکههای مجازی و کمترین آن به مطالعه از طریق لوحهای فشرده و شبکه پیام نمای تلویزیون است. زنان مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه را وجود مشغلههای فراوان و نداشتن وقت و وجود سایر رسانههای گروهی مثل ماهواره، تلویزیون و اینترنت و بیتوجهی به برنامهریزی در زندگی میدانند. اهم دلایل انجام مطالعه در بین زنان افزایش اطلاعات عمومی (شاغل با 71/6 و خانهدار با 94/6)، در اولویت اول برای هر دو گروه و کماهمیتترین دلایل را گذراندن اوقات فراغت و افزایش وجهه اجتماعی و ارتقای وضعیت حقوق میدانند. بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر از محدود پژوهشهایی است که به بررسی وضعیت مطالعه بین زنان شاغل و خانهدار شرق کشور پرداخته است. بنابراین نتایج آن میتوانند به شناسایی و اولویتبندی مهمترین راهکارهای اجرایی و اتخاذ راهکار مناسب منجر شود و به مسئولان و دستاندرکاران کمک کند که موجبات رشد، پیشرفت و سلامت جسمی و روحی زنان را فراهم کند.
متن کاوی
ثریا ضیایی؛ نجمه کریمی صدر
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهرستان زاهدان بوده است. روششناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسشهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهرستان زاهدان بوده است. روششناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که. بین سطح تحصیلات و مطالعه رابطه معنیدار وجود دارد. بهطور کلی مهمترین فعالیت زنان شاغل در اوقات فراغت استفاده از شبکههای مجازی و زنان خانهدار مکالمههای تلفنی و ارسال پیامک است. مطالعه مطالب در محیط اینترنت، مطالعه پایگاههای خبری اینترنتی و کتابهای چاپی به ترتیب بهعنوان اهم منابع اطلاعاتی آنان شناسایی شدند. مهمترین عوامل مشوق مطالعه از دیدگاه زنان عادت داشتن به مطالعه از دوران کودکی، کتابخانه شخصی، موقعیت اجتماعی و مهمترین عوامل بازدارنده گرانی کتاب، عدم دسترسی به کتابهای مورد علاقه و نداشتن فرصت کافی و گرفتاری معیشتی معرفی شد. دلایل مطالعه زنان افزایش اطلاعات، تربیت فرزندان و کسب لذت درونی از مطالعه است. ازجمله موانع استفاده زنان شاغل و خانهدار از کتابخانههای عمومی کمبود وقت و مسافت زیاد کتابخانه از خانه یا محل کار قلمداد شده است. بحث و نتیجهگیری: فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه نهادینه نخواهد شد مگر آنکه بستر مناسب آن از محیط خانواده فراهم گردد.
مدیریت دانش دیجیتالی
آزیتا مالمیر؛ ثریا ضیایی
چکیده
چکیده: هدف: تسهیم دانش بعنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در تسریع پیادهسازی مدیریت دانش میباشد چرا که سازمانها را قادر میسازد مهارتهای خود را بهبود دهند و برای آنان ارزش و مزیت رقابتی میآفریند. هدف از پژوهش بررسی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روش شناسی: این پژوهش بهروش پیمایشتوصیفی و با استفاده ...
بیشتر
چکیده: هدف: تسهیم دانش بعنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در تسریع پیادهسازی مدیریت دانش میباشد چرا که سازمانها را قادر میسازد مهارتهای خود را بهبود دهند و برای آنان ارزش و مزیت رقابتی میآفریند. هدف از پژوهش بررسی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روش شناسی: این پژوهش بهروش پیمایشتوصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجامشده، که بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری آن 248نفر از کارکنان آرشیو ملی میباشد که با استفاده از فرمولکوکران 151نفر بهعنوان نمونه انتخابشده است. یافتهها: یافتههای بدست آمده حاکی از آن است که عوامل انگیزشی درونی و بیرونی تاثیر مثبت بر تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش دارد و همچنین "کسب موفقیت" و "لذت بردن از کمک به دیگران" بیشترین متغیرهای تاثیرگذار عوامل انگیزشی درونی و در عوامل انگیزشی بیرونی" امنیت شغلی" و "به رسمیت شناختن" موثرترین متغیرها در اشتراک دانش هستند. نتیجهگیری: نتایج مشخص میکند که تامین عوامل انگیزشی میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش یاری رساند و عوامل انگیزشی درونی دارای تاثیر بیشتری در تمایل به اشتراک دانش است.کلیدواژهها: عوامل انگیزشی درونی، عوامل انگیزشی بیرونی، اشتراک دانش، رفتار اشتراک دانش0000 0000 000 000 000 0000 00
متن کاوی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده دارند که "تشویق اساتید" مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان می باشد. عامل دوم " وجود منابع مناسب و مورد نیاز در کتابخانه " 73/8 و سومین عامل"داشتن عادت به مطالعه از دوران کودکی" با 6/8 ،عوامل بازدارنده نیز شامل عادت نداشتن به مطالعه با 42/13، حجم زیاد تکالیف درسی با 38/13 و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 94/12 به ترتیب مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه محسوب می شوند.نتیجه گیری:. نتایج پژوهش نشان داد طلاب با تشویق اساتید و دسترسی به منابع مورد نیاز ، اطلاعات حرفه ای مورد نیاز خود را از کتابخانه کسب می کنند. استفاده از کارگاههای سواد اطلاعاتی در ارتقا میزان مطالعه و توانمندیهای علمی می تواند موثر باشد.. استفاده از کتابداران متخصص در مدارس علمیه نیز می تواند باعث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شود. مطالعه عادت مناسبی برای افزایش کیفیت زندگی و جایگاه اجتماعی زنان به شمار می رود .کلید واژگان: مطالعه ، مدارس علمیه، مشهد
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود 50 هزار نفر است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 43/7 از پاسخگویان عقیده دارند که تشویق والدین مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان است. عامل دوم «آموزش روش صحیح مطالعه» 37/7 و سومین عامل «وجود منابع مناسب موردنیاز در کتابخانه» با 35/7 عوامل بازدارنده نیز شامل استفاده از شبکههای اجتماعی با 47/11و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 32/11 بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که خوشبختانه در بین تمام اقشار با هر نوع درآمدی، اهمیت مطالعه موردقبول است. از طرفی توجه به چگونگی مطالعه و منابع در کتابخانهها، نشان میدهد که افراد نسبت به پژوهشهای مهر و مومهای قبل به نقش کتابخانهها توجه بیشتری میکنند.
ثریا ضیایی؛ جمیله شه بخش؛ مجید مصطفایی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 79-90
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی و پرسشنامه عادات مطالعه (Psshi) بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSSاندازهگیری شد. از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد در جامعه مورد بررسی میانگین عادت به مطالعه و تفکر انتقادی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین مؤلفههای عادت به مطالعه بر اساس رتبهبندی فریدمن، بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه حافظه و پایینترین رتبه مربوط به تقسیمبندی زمان بوده است. بررسیهای مربوط به تفکر انتقادی نیز نشان داد که بیشترین میانگین در بین مؤلفههای این متغیر مربوط به مؤلفه نوآوری است و این در صورتی است که رتبهبندی آزمون فریدمن نیز بالاترین رتبه را مربوط به این مؤلفه میداند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از این است که ارتباط معنیدار بین مؤلفههای متغیر تفکر انتقادی و عادت به مطالعه وجود دارد و همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده میشود. تاکنون پژوهشی که رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه را بررسی کند انجام نشده است.
فناوری اطلاعات
مریم پاکدامن نائینی؛ هادی شریف مقدم؛ ثریا ضیایی؛ امیر غائبی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 37-46
چکیده
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه ...
بیشتر
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه پیشینه پژوهش به روش پیمایشی با استفاده از ابزار مشاهده مستقیم و با رویکرد کمی به بررسی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت ایران از منظر میزان بهرهمندی این کتابخانهها از خدمات مبتنیبر تلفن همراه پرداخته شده است. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد، وبسایت کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 7/11% و 6/15% از قابلیت تلفن همراه پسندی برخوردارند. همچنین جامعة کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 8/9% و 8/7% دارای نرمافزار کاربردی تلفن همراه برای ارائه خدمات مبتنیبر تلفن همراه هستند. بحث و نتیجهگیری: بنابر یافتههای این پژوهش درخصوص تلفن همراه پسندبودن وبسایتها، کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر از کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم تلاش کردهاند. در حالی که درخصوص بهرهمندی از نرمافزار کتابخانهای مبتنیبر تلفن همراه، کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم نسبت به کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر ظاهر شدهاند.
فناوری اطلاعات
معصومه سعیدی؛ ثریا ضیایی؛ علی بیرانوند
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 93-105
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که رابطه معناداری بین میزان و مدت زمان استفاده از فضایمجازی و جنسیت با میزان مطالعه غیردرسی وجود ندارد. دختران بیشتر از پسران علاقه به خواندن رمان دارند و در خصوص سرگرمی و جدول، ورزش، موسیقی، علمی، تاریخی و مذهبی علاقه پسران بیش از دختران است. بین دلایل استفاده از فضای مجازی برای مطالعات غیردرسی دانشآموزان در قسمت تکمیل کنندگی اطلاعات منابع درسی، تفاوت معناداری وجود دارد. اولویت اول استفاده دانشآموزان از فضای مجازی سهولت دسترسی به آن است. نتیجهگیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق بر اساس طیف لیکرت با ضریب پایایی بالایی تهیه شد که میتوان در پژهشهای آتی میتوان استفاده کرد. یافتههای این پژوهش را میتوان در ارزیابی و سیاستگزاریهای کتابخانههای سطح شهر و کتابخانههای مدارس جهت بهبود وضعیت مطالعه غیردرسی دانشآموزان بکار برد.
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
ثریا ضیائی؛ نازنین زمانی بهابادی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 87-96
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و رفتار دانشجویان در رابطه با سرقت علمی انجام شد. روش شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشهد بود که 332 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافتهها: ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و رفتار دانشجویان در رابطه با سرقت علمی انجام شد. روش شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشهد بود که 332 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نگرش و میزان سرقت علمی دانشجویان رابطه معنیداری وجود دارد. اما بین میزان سرقت علمی دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که سرقت علمی در محیط دانشگاهی شایع شده است، به همین دلیل میبایست به دانشجویان در این رابطه آموزشهای لازم داده شود تا به دلیل عدم آشنایی با اصول نگارش علمی، مرتکب سرقت علمی نشوند. راهکار دیگر، در جهت جلوگیری از سرقت علمی، تصویب مقررات و آئین نامههای انضباطی در دانشگاه و اطلاع آن به دانشجویان، جهت توجه به آن میباشد..