کیفیت خدمات
مریم حبیبی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهشهای مرتبط با کتابخانههای دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانههای دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده و در پایگاههای انگلیسی و فارسی مقالاتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهشهای مرتبط با کتابخانههای دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانههای دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده و در پایگاههای انگلیسی و فارسی مقالاتی که با این محوریت بودهاند، موردمطالعه قرارگرفتهاند. یافتهها نشان داد که سه مفهوم اصلی خطمشی، محتوا و معماری، عوامل حیاتی موفقیت برای پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال در نظر گرفته میشود که به عنوان برنامه ریزی استراتژیک و توسعه سیاست، محتوای دیجیتال و خدمات اطلاعاتی، و زیرساخت های فناوری و توسعه مهارت ها تطبیق داده شده اند. با توجه به یافتهها نتیجهگیری میشود که مدل مشارکتی برای پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال (ODDE) میتواند تضمین کند که کتابخانههای دیجیتال بهطور مشترک طراحیشدهاند که منجر به پذیرش و استفاده گستردهتر در آموزش باز از راه دور و دیجیتال میشود. همچنین کتابخانههای دیجیتالی میتوانند برای بهبود امر یادگیری و آموزش و ارتباط بین یادگیرندگان و آموزشدهندگان به افزایش حس همکاری و فرهنگ اشتراک دانش بپردازد.
مدیریت کتابخانه
مهدی کریمی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، تعیین میزان کاربرد مؤلفههای سایبرنتیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.روش کار پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 573 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که تعداد 230 ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، تعیین میزان کاربرد مؤلفههای سایبرنتیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.روش کار پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 573 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که تعداد 230 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان (پاور، 1385) بهعنوان نمونه تعیین شدند گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته براساس دیدگاه بیرن بائوم (1382)، نظرخواهی از خبرگان و متخصصان این حوزه بود.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در میزان استفاده از الگوی سایبرنتیک در سازماندهی فعالیتها از جایگاه مناسبی برخوردار است و این وضعیت درزمینة مؤلفههای نظارت و کنترل، تصمیمگیری، تعاملات، سلسلهمراتب پیوندهای سست و سخت و رهبری صادق است. بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که میزان استفاده از الگوی سایبرنتیک در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
مهدی علیزاده جلگهپور؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تناسب کتابهای منتشر شده در ایران تا قبل از قرن پانزدهم هجری شمسی، در زمینههای مختلف موضوعی، و مقایسه آنها با ردهبندی دهدهی دیویی است. روش تحقیق: به این منظور، بیش از پنج میلیون کتابی که پایان سال 1400 در کشورمان چاپ و در سامانه جستجوی کتاب کتابخانه ملی ایران منتشر شده بودند، بازیابی و به هر کدام شماره ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تناسب کتابهای منتشر شده در ایران تا قبل از قرن پانزدهم هجری شمسی، در زمینههای مختلف موضوعی، و مقایسه آنها با ردهبندی دهدهی دیویی است. روش تحقیق: به این منظور، بیش از پنج میلیون کتابی که پایان سال 1400 در کشورمان چاپ و در سامانه جستجوی کتاب کتابخانه ملی ایران منتشر شده بودند، بازیابی و به هر کدام شماره ردهبندی دیویی داده شد. سپس بر اساس ردهها و زیر ردههای دیویی تقسمبندی شد و فراوانی و درصد منابع هر موضوع، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بیشترین کتاب در کشور در زمینه ادبیات فارسی منتشر میشود و پس از آن به ترتیب علوم عملی، علوم اجتماعی، فلسفه و روانشناسی، تاریخ و جغرافیا، دین، علوم طبیعی، زبان و در انتها هم کتابهای موضوع هنر و سرگرمی قرار دارد.در زمینه طبقهبندی کلیتر علوم هم باید گفت کتابهای موضوع علوم انسانی با بیش از 71% در رتبه اول و پس از آن علوم عملی با حدود 15% ؛ علوم طبیعی با 8% و هنر و سرگرمی هم با حدود 6% قرار گرفتهاند.نتیجهگیری: در موضوعها و حوزههای علوم طبیعی و علوم عملی، نشر کتاب بسیار کمی داریم که باید در برنامهریزیهای کلان فرهنگی کشور، به تالیف، ترجمه و نشر این حوزهها توجه خاصی بشود.
اشتراک دانش
مریم سلامی؛ مریم احمدی نسب؛ وحیده حجهفروش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای پنج عاملی شخصیت و اشتراک دانش مورد استفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان به تعداد 170 نفر بود که از طریق نمونهگیری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی صورت گرفت و 120 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ– اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی (میانگین=53/40)، برونگرایی (میانگین=30/40)، گشودگی (میانگین=16/38) و سازگاری بالا (میانگین= 02/37) گرایش بیشتری به تسهیم دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ویژگی شخصیتی روانرنجوری کتابداران (میانگین=79/33) با تسهیم دانش رابطه عکس داشته و هرچه این ویژگی در افراد کاهش یابد گرایش بیشتری به تسهیم دانش دارند. بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش مقدار ضریب همبستگی برابر با 207/0r = در سطح معنیداری 023/0> P به دست آمد که نشانگر همبستگی و رابطه مستقیمی بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در افراد است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در کتابداران را تأیید کرده و نشان داد که هر چه افراد به سمت ویژگیهای مختلف شخصیتی (وظیفهشناسی، برونگرایی، گشودگی و دلپذیری (پیش روند تسهیم دانش آنها افزایش مییابد که این امر میتواند بسترساز ایجاد فرهنگ و مشارکت در سازمان شود و تأثیر قابلتوجهی بر تسهیم دانش کتابداران داشته باشد.
مدیریت دانش
آزیتا مالمیر؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: اشتراک دانش بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شمرده شده است. مدیران همواره با این سؤال روبرو هستند که برای رفتار اشتراک دانش کارکنان چه اقدامی باید انجام دهند. هدف از پژوهش سنجش روشهای مؤثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی و با استفاده از ...
بیشتر
هدف: اشتراک دانش بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شمرده شده است. مدیران همواره با این سؤال روبرو هستند که برای رفتار اشتراک دانش کارکنان چه اقدامی باید انجام دهند. هدف از پژوهش سنجش روشهای مؤثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده که بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری آن 248 نفر از کارکنان آرشیو ملی است که با استفاده از فرمول کوکران 151 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شده است. یافتهها: یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که روشهای اشتراک دانش تأثیر مثبت بر تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش دارد. همچنین "کمک همتایان" و "کنفرانس و گردهمایی" و "کارتیمی" روشهای موردعلاقه و "سمینار" و "اجتماعات کاری" روشهایی که کمتر موردعلاقه کارکنان آرشیو ملی ایران برای اشتراک دانش میباشند. بحث و نتیجهگیری: روشهای اشتراک دانش موردعلاقه کارکنان بهعنوان یکی از عوامل کلیدی و مهم در بروز رفتار اشتراک دانش، نقش ایفا مینماید به نحوی که تأمین این عامل میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش یاری رساند بنابه این پژوهش تنها برخی از روشهای اشتراک دانش، موردعلاقه کارکنان میباشند. بنابراین، با بهکارگیری روشهای موردعلاقه کارکنان در اشتراک دانش، بهتر میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش منجر شود.
مدیریت دانش
مریم سلامی؛ امید علی پور؛ جمال حقیرالسادات
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 85-96
چکیده
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای ...
بیشتر
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای بیشتر مقالات بررسی شد. یافتهها: هدف بیشتر مقالات بررسی دیدگاه کتابداران دربارة مدیریت دانش است (%92/25). بیشتر پژوهشهای مدیریت دانش بر روی کتابداران انجام شده است (%17/74). از مجموع پژوهشهای صورت گرفته، 37 پژوهش (%51/68) به روش کمی و فقط 9 پژوهش (%66/16) به روش ترکیبی (کمی و کیفی) صورت گرفتهاند. از میان ابزارهای بکار گرفته شده، پرسشنامة بسته پاسخ با 28 مورد در رتبة اول قرار دارد (%85/51). ارتباط مثبت بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری و تأثیر فرهنگ و ابعاد سازمانی بر مدیریت دانش دارای بیشترین فراوانی در بخش یافتههای مقالات بودند. بیشتر پیشنهادها نیز مربوط به لزوم برنامههای آموزشی مدون برای کتابداران و دانشجویان کتابداری در مدیریت دانش و انجام مطالعات بینالمللی بهمنظور کشف تفاوتهای مدیریت دانش در محیطهای مختلف است. نتایج حاکی از بهروز بودن، تنوع و گستردگی مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش است. بحث و نتیجهگیری: تنوع در جامعه، روش و ابزار پژوهش کمتر مشاهده میشود. بیشتر پژوهشها مبتنیبر جامعه کتابداران و با روش کمی و ابزار پرسشنامه انجام شده است. پیشنهاد میشود مقالات ملزم به ارائه یک یا چند پیشنهاد برای پژوهشهای بعدی باشند.
مدیریت اطلاعات
مریم سلامی؛ نسیم نوبهار؛ غلامعلی رودی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 49-60
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد.
مدیریت اطلاعات
انیس میری؛ مریم سلامی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 97-106
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای کتابخانههای عمومی برافزایش رضایت و درنتیجه افزایش تبلیغات کلامی مثبت در استفاده از وبسایت است. روششناسی: روش این پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 382 نفر از بازدیدکنندگان وبسایتهای کتابخانههای عمومی درشهر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای کتابخانههای عمومی برافزایش رضایت و درنتیجه افزایش تبلیغات کلامی مثبت در استفاده از وبسایت است. روششناسی: روش این پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 382 نفر از بازدیدکنندگان وبسایتهای کتابخانههای عمومی درشهر مشهد بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل عاملی و روش «مدلسازی معادلات ساختاری» و نرمافزارهای SPSS و AMOSاستفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد؛ کیفیت طراحی وبسایت، بر کیفیت درک شده اطلاعات و سودمندی درک شده به طور مستقیم و بر میزان رضایت و درنتیجه تبلیغات کلامی مثبت از وبسایت، به طور غیر مستقیم اثر دارد. نتیجهگیری: الگوی شناسایی شده در پژوهش، به طوراثربخش، روابط بین کیفیت طراحی وبسایت، سودمندی درک شده، کیفیت اطلاعات درک شده، رضایت الکترونیکی و تبلیغات کلامی را تبیین میکند.