زهرا صفایی؛ عبدالرسول خسروی؛ رضا رجبعلی بگلو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران است که با روش گلولهبرفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران است که با روش گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تحلیل محتوای مصاحبهها با استفاده از نرمافزار مکس کیو دا نسخه 2018 صورت گرفت.یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، 3 مفهوم (طراحی کاربرمدار محیطی، طراحی کاربرمدار سالنهای کتابخانه و تجهیزات)؛ 6 مؤلفه و 34 کد نهایی در ارتباط با برندسازی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی با تمرکز بر معماری ساختمان و تجهیزات شناسایی شد.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد معماری کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، توجه به کاربرمدار و کاربرپسند بودن ظاهر و مکان ساختمان، تجهیزات و امکانات رفاهی کتابخانه ازجمله موارد کلیدی هستند که توجه به آنها نقش مؤثری در برندسازی کتابخانهها ایفا میکنند و بهکارگیری و رعایت این اصول سبب میشود که دیدگاه کاربران نسبت به کتابخانه تغییر کرده و ادراک قویتری از کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران پیدا کنند. بنابراین، مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میبایست در راستای برندسازی و پویایی کتابخانه تحت مدیریت خود تمهیدات لازم را در خصوص ساختمان کتابخانه براساس نتایج این پژوهش در نظر بگیرند.
سواد اطلاعاتی
عبدالرسول خسروی؛ عاطفه اسفندیاری؛ سیده زهرا میرتقی
چکیده
هدف: استفاده از شواهد علمی پرستاران را قادر میسازد تا مراقبتهای بالینی را با کیفیت ارائه دهند. این پژوهش با هدف ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 انجام گرفت. روششناسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که به توصیف سطح سواد اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: استفاده از شواهد علمی پرستاران را قادر میسازد تا مراقبتهای بالینی را با کیفیت ارائه دهند. این پژوهش با هدف ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 انجام گرفت. روششناسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که به توصیف سطح سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر پرداخته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ایفا جهت سنجش مهارتهای سواد اطلاعاتی با رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد است که توسط پرستاران تکمیل و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیطspss ویرایش 24 تحلیل گردید. یافتهها: بیش از 70 درصد جمعیت مورد پژوهش زن و بقیه مرد بودند. بیش از 85 درصد از پرستاران دارای مدرک لیسانس بودند و 8/58 درصد از کتابخانه بیمارستان استفاده نمیکردند. یافتههای پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 با میانگین 38/94 پایینتر از سطح متوسط قرار دارد. در بین 5 استاندارد سواد اطلاعاتی مورد بررسی، بیشترین میانگین مربوط به مهارت تبادل و اشاعه اطلاعات و کمترین میانگین مربوط به مهارت سازماندهی اطلاعات بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه سواد اطلاعاتی پرستاران در تمامی مهارتهای مرتبط با مراقبت مبتنی بر شواهد پایینتر از سطح متوسط برآورده شده است. بنابراین، پیشنهاد میشود راهکارهایی ازجمله آموزش برای ارتقای بهینه تمامی مهارتهای سواد اطلاعاتی بهمنظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد در مراقبت بیماران اتخاذ شود.