محسن حاجی زین العابدینی؛ شیرین خوشنود قدیم
چکیده
هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده است که براساس جدول مورگان 92 نفر از کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی به صورت نمونه انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس انجام شد.یافتهها: کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی سه ابزار وبلاگ، ویکی و شبکههای اجتماعی را نسبت به دیگر ابزارهای وب 2 که شامل پادکست، تگ، آر. اس. اس، ماشاپ و پیامرسان فوری هستند، بیشتر مورد استفاده قرار میدهند. نتایج نشان میدهد سطح مدیریت دانش کارکنان در این مرکز از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ولی سطح مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی وضعیت مطلوبی ندارد.بحث و نتیجهگیری: در این مرکز، کارکنان تمایل به استفاده از ابزارهای وب 2 برای به اشتراکگذاری دانش خود دارند؛ لذا با برنامهریزی در جهت رفع محدودیتها و ایجاد شرایط مناسب در مرکز برای استفاده از این ابزارها میتوان دانش ضمنی کارکنان را به دانش آشکار تبدیل کرد.
حمید قاضیزاده؛ حیدر مختاری؛ مهری شیرازی باصیری
چکیده
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محققساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی استفاده شد و جهت تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه منابع غیردرسی از لحاظ آماری معنادار میباشد. در نتیجه با افزایش استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی میزان مطالعه غیردرسی آنها نیز افزایش مییابد و با توجه به اینکه میانگین استفاده از شبکههای اجتماعی و میانگین مطالعه غیردرسی در دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه به ترتیب برابر با 90/56 و 30/45 میباشد، در نتیجه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه پایینتر از مقدار ملاک میباشد. همچنین مقدار t محاسبه شده برای استفاده از شبکههای اجتماعی و مطالعه غیردرسی در دانشجویان دختر و پسر بهترتیب 5/1 و 37/0 - بوده که نشان میدهد که بین این دو تفاوت معناداری وجود ندارد.بحث و نتیجهگیری: استقبال از رسانههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست، بنابراین اگر مدیران و مسئولان دانشگاهی نسبت به میزان و عوامل مثبت و منفی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان و جامعه خود غافل باشند سرمایه عظیمی را از دست خواهند داد.
فناوری اطلاعات
اعظم عبدلی؛ سعید غفاری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی مورگان 369 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل دادهها توسط شاخصهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و نرمافزار SPSS-20 انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر ضریب همبستگی پیرسون میان نقش کتابخانهها در کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از شبکههای اجتماعی در متغیرهای مُدگرایی (346/.-)، تنش خانوادگی (297/.-)، بحران هویت (248/.-)، کمرنگ شدن ارزشهای دینی-اجتماعی (072/.-) و دوستیهای آسیبپذیر (042/.-) منفی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تأثیر نقش کتابخانهها در کاهش مُدگرایی، تنش خانوادگی و بحران هویت هر سه با سطح معنیداری (Sig=0/000) معنیدار است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استفاده از کتابخانهها، مطالعه و گذراندن وقت در این محیط، نقش بسزایی در کاهش مُـدگرایی، بحران هویت، تنش خانوادگی، کمرنگ شدن ارزشهای دینی- اجتماعی و دوستیهای آسیبپذیر دارد. درنتیجه ضروری است مسئولان، اقدامات لازم به هدف فرهنگ سازی و تشویق کاربران به استفاده از کتابخانه بهجای عضویت در شبکههای اجتماعی به کار بندند.
مدیریت اطلاعات
شهره سیدحسینی؛ عاصفه عاصمی؛ احمد شعبانی
چکیده
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از ...
بیشتر
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از وضعیت رفتار اطلاعیابی سلامت افراد و تغییر احتمالی نگرشها و گرایشهای آنان را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار دهد. مطالعه حاضر بر آن است ضمن بررسی خاستگاه و مقایسه مفهومی «اپیدمیولوژی» با «اپیدمیولوژی اطلاعات» به بررسی نحوة کاربست اپیدمیولوژی اطلاعات و همچنین دادههای کلان مرتبط با آن در حوزة سلامت عمومی بپردازد. بخشی از مطالعة حاضر، به بررسی معایب نظامهای سنتی پایش اطلاعات سلامت و مزایای اپیدمیولوژی اطلاعات در غلبه بر این مشکلات، جایگاه جستجوهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی بهمثابه منبعی برای اپیدمیولوژی اطلاعات، و نیز محدودیتهای اپیدمیولوژی اطلاعات اختصاص یافته است. روششناسی تحقیق: پژوهش حاضر به روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظاممند متون مرتبط با اینفودمیولوژی انجام شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد با کاربست روشهای سنتی جمعآوری اطلاعات اپیدمیولوژیک، آگاهی به سیاستگذاران در مورد تأثیر تصمیمات سیاستهای بهداشت عمومی بر سلامت افراد جامعه گاه ماهها و شاید سالها به طول میانجامد. از همین رو، بهمنظور غلبهبر چنین شرایطی، اپیدمیولوژی اطلاعات مجموعه روشهای جدیدی را با استفاده از رایانه، اینترنت، خدمات مبتنیبر وب 2.0، و فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مراقبتهای بهداشتی، سلامت بیمار، کمک به حل مسائل پزشکی، آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی، و بهمنظور اندازهگیری، توصیف و تحلیل الگوهای اطلاعاتی و ارتباطی سلامت در محیط الکترونیکی ارائه میکند. بحث و نتیجهگیری: سنجههای مرتبط با اپیدمیولوژی اطلاعات سلامت قابلیتی را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار میدهد که بر مبنای آن امکان رصد برخط و دائمی رویکردهای سلامتمحور عموم افراد جامعه فراهم آید. موضوعی که میتواند جایگزین رویکردهای سنتی حاکم در این عرصه شود.
مدیریت دانش
افسانه حاضری؛ فاطمه ملکی زاده؛ شکوفه امینیان دهکردی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 61-74
چکیده
هدف: همکاری علمی در تولید مصنوعات دانش به ویژه در حوزههایی مانند مدیریت دانش که ماهیتی میان رشتهای دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. روش تحقیق: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از فنون تحلیل استنادی و تحلیل شبکههای اجتماعی به بررسی روابط هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از پایگاه وب آوساینس ...
بیشتر
هدف: همکاری علمی در تولید مصنوعات دانش به ویژه در حوزههایی مانند مدیریت دانش که ماهیتی میان رشتهای دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. روش تحقیق: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از فنون تحلیل استنادی و تحلیل شبکههای اجتماعی به بررسی روابط هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از پایگاه وب آوساینس پرداخته است. بدین منظور اطلاعات 2961 مقاله در زمینه مدیریت دانش از پایگاه وب آوساینس در بازه زمانی 1989 تا 2014 استخراج و 133 نویسنده فعال از میان 6511 نویسنده با استفاده از قانون زیف برای تجزیه و تحلیلهای بعدی درنظر گرفته شد و شبکه هم تألیفی این نویسندگان مورد مطالعه قرار گرفت. یافتههای تحقیق: از نرمافزارهای راور ماتریس برای تهیه ماتریس هم تألیفی، نرمافزار یوسی نت و بسته مکمل آن یعنی نت دراو برای تحلیل شبکههای اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که روند رشد مقالات و نویسندگان از یک رابطه نمایی مثبت تبعیت میکند و بیشترین الگوی نویسندگی مورد استفاده در تولید این مقالات الگوی دو نویسندگی است. تعداد مقالات هر سال 291/1 برابر سال قبل از خود شده و تعداد نویسندگان هر سال 332/1 برابر تعداد نویسندگان در سال قبل از خود است.