میراحمد فاطمی؛ میترا صمیعی؛ رضا ملکی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه ۲۷۰ نفر شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و تحلیل دادهها با نرمافزار اس. پی اس. اس انجام شد.
یافتهها: ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش شناخت محیطزیست، انگیزه حفظ محیطزیست، رفتار یا عملکرد محیطزیست، نگرش به حفظ محیطزیست انجام شد و یافتهها نشان داد تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر هر چهار بخش بامیانگین (80/3)، بالاتر از سطح متوسط است و ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش از دیدگاه جامعه پژوهش با مقدار 05/0>p، از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر مهمی دارد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده، از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، سواد اطلاعاتی سبز تأثیر بالایی در حفظ محیطزیست دارد.
گلنسا گلینی مقدّم؛ لیلا حیدری نسب
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 63-74
چکیده
هدف: گرنت یا پژوهانه یکی از مدلهای نوین برای مدیریت فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه-های ایران است. هدف از نگارش این مقاله، تحلیل، ارزیابی، آسیبشناسی و مقایسه دستورالعملها و آییننامههای مربوط به گرنت در دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران با تأکید بر دو دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه شاهد است. روششناسی: مقاله با رویکرد تحلیلی ...
بیشتر
هدف: گرنت یا پژوهانه یکی از مدلهای نوین برای مدیریت فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه-های ایران است. هدف از نگارش این مقاله، تحلیل، ارزیابی، آسیبشناسی و مقایسه دستورالعملها و آییننامههای مربوط به گرنت در دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران با تأکید بر دو دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه شاهد است. روششناسی: مقاله با رویکرد تحلیلی و به شکل کیفی به مقایسه، ارزیابی و آسیب شناسی گرنت در دو دانشگاه دولتی ایران واقع در شهر تهران می پردازد. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که در هر دو دانشگاه، نگارش مقاله علمی پژوهشی و ISI مورد تأکید است. در موارد هزینه کرد بودجه گرنت، تشابه دو دانشگاه چشمگیر بوده، هرچند در جزییات، تفاوتها زیادند و معیارهای امتیازدهی فعالیتهای پژوهشی، نیز تفاوت قابلملاحظهای را نشان میدهند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه و مقایسه دو دانشگاه نشان میدهد که گرچه الگوی گرنت از کشورهای اروپایی و آمریکا برگرفته شده است اما ساختار، ماهیت، و کاربری آن و نیز نقشی که در تحول پژوهش در ایران ایفا میکند، بسیار متفاوت از الگوی اولیه بوده، و حتی برای آن الگوی واحدی وجود ندارد و تفاوتهای موجود بین دانشگاهها، موانعی را در بهبود پژوهشگری ایجاد نموده است.