طاهره روشنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد اطلاعاتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی-همبستگی به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام تشکیل ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد اطلاعاتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی-همبستگی به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام تشکیل میدهند. با روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 207 نفر از دانشآموزان انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در بعد سواد اطلاعاتی، پرسشنامه محمدی (1393) و در بعد پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) است. جهت بررسی ارتباط متغیرهای پژوهش با کمک نرمافزار اس.پی. اس.اس. از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است.یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین سواد اطلاعاتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین جنسیت و میزان تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز رابطه معنیداری مشاهده نشد.بحث و نتیجهگیری: بین ابعاد سواد اطلاعاتی والدین جنسیت و میزان تحصیلات آنها باعث پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نمیشود. بنابراین باید در پژوهشهای آتی به دنبال عوامل تأثیرگذار دیگری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود.