میراحمد فاطمی؛ میترا صمیعی؛ رضا ملکی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه ۲۷۰ نفر شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و تحلیل دادهها با نرمافزار اس. پی اس. اس انجام شد.
یافتهها: ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش شناخت محیطزیست، انگیزه حفظ محیطزیست، رفتار یا عملکرد محیطزیست، نگرش به حفظ محیطزیست انجام شد و یافتهها نشان داد تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر هر چهار بخش بامیانگین (80/3)، بالاتر از سطح متوسط است و ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش از دیدگاه جامعه پژوهش با مقدار 05/0>p، از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر مهمی دارد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده، از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، سواد اطلاعاتی سبز تأثیر بالایی در حفظ محیطزیست دارد.