کیفیت خدمات
کریمه نواصری؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است.
روش کار پژوهش: بهمنظور یافتن اسناد مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، ابتدا پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژههای جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستمهای مختلف جهان مورد بررسی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است.
روش کار پژوهش: بهمنظور یافتن اسناد مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، ابتدا پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژههای جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستمهای مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت. علاوهبر این، در این مقاله به ویژگیهای ارزیابی کارایی کتابخانه، اندازهگیری کارایی DEA، معیارهای انتخاب شاخص کارایی و عوامل تأثیرگذار پرداخته شده است.
یافتهها: یافتههای حاصل از بررسی شاخصهای منعکسکننده خدمات کتابخانه نشان دادند که هرگاه اندازه نمونه کتابخانه افزایش یابد یا شاخص خروجی ورودی تغییر کند، امتیاز کارایی کتابخانه بلافاصله تغییر میکند.
بحث و نتیجهگیری: از طریق ترکیب نتایج تحقیق برای کارایی کتابخانه در داخل و خارج، میتوان دریافت که تحقیقات دانشمندان خارجی زودتر آغاز شده و روند تحقیق طولانیتر و منظم است. در سالهای اخیر، تحقیقات در مورد کارایی کتابخانه توسط محققان داخلی افزایش یافته است. نمایش چگونگی انتخاب مدلهای مناسب برای محاسبه و تنظیم وزن شاخص به تلاش بیشتری نیازمند است.