محمدمهدی مهتدی؛ مریم نادری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت موضوع دانش ضمنی در سازمان و ضرورت شناسایی و کاربست راهکارهای مناسب برای جریان یافتن این نوع دانش در سازمان و میان کارکنان، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی میان کارکنان سازمانها است. سازمان مورد مطالعه این پژوهش، فرمانداری ساوه و زرندیه است.روششناسی: روش ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت موضوع دانش ضمنی در سازمان و ضرورت شناسایی و کاربست راهکارهای مناسب برای جریان یافتن این نوع دانش در سازمان و میان کارکنان، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی میان کارکنان سازمانها است. سازمان مورد مطالعه این پژوهش، فرمانداری ساوه و زرندیه است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. در این پژوهش، تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی از طریق چهار بعد فرعی یادگیری گروهی، یادگیری مستمر، نظام تسهیم دانش و رهبری راهبردی بر متغیر انتقال دانش ضمنی مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداری فرمانداری ساوه و زرندیه به تعداد 140 نفر است. حجم نمونه 103 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده و بعد از بررسی نرمال بودن دادهها ا استفاده از آزمون رگرسیون و همبستگی تحلیل شدند.یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده فرضیههای فرعی پژوهش تأیید شده و مشخص شد هر چهار مؤلفه فرعی مورد بررسی شامل یادگیری گروهی، یادگیری مستمر، نظام تسهیم دانش و رهبری راهبردی بر متغیر انتقال دانش ضمنی تأثیر مثبت و معنیداری دارند.بحث و نتیجهگیری: با انجام این پژوهش نتیجه گرفته شد که با افزایش فرهنگ یادگیری در سازمان میزان انتقال دانش ضمنی میان کارکنان نیز افزایش مییابد و فرهنگ یادگیری سازمانی دارای اثر مثبت و معنیداری بر روی انتقال دانش ضمنی میباشند. بنابراین، به مدیران سازمانهایی که انتقال دانش ضمنی در آنها حائز اهمیت کلیدی است توصیه میشود ترویج و تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی در میان کارکنان خود را در برنامههای سازمان قرار دهند.
مدیریت دانش دیجیتالی
سلیمان احمدزاده؛ محمد عثمانی؛ شهناز اسماعیلزاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و تأثیر آن بر انتقال دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور ارومیه و مهاباد به تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و تأثیر آن بر انتقال دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور ارومیه و مهاباد به تعداد 421 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، 201 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل دادهها براساس از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرمافزار Smart-PLS صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان داد که سرمایه اجتماعی بر توسعه یادگیری دوسوتوانی تأثیر مثبت و معنیدار دارد و تأثیر یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش مثبت و معنیدار است و همچنین سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم بر انتقال دانش تأثیر معنیداری ندارد ولی به صورت غیرمستقیم از طریق یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج مشخص میکند که وجود سرمایه اجتماعی در دانشگاه باعث توسعه یادگیری دوسوتوانی در ابعاد اکتشاف و انتفاع میشود که از آن طریق زمینه انتقال دانش بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه فراهم خواهد شد.
مدیریت دانش دیجیتالی
مهدی فرمانی؛ ابوالفضل خسروی؛ نوید شفیعی؛ محمد عربی؛ محمدرضا محمدخانی
چکیده
هدف: انتقال دانش فرآیندی است که از آن بهعنوان قلب مدیریت دانش یاد میشود چرا که کارکرد مؤثر آن در سازمانها موجب بازتولید دانش درزمینههای جدید و نوآوری خواهد گردید. این مفهوم در زمینههای آموزشی، بهویژه دانشگاهها که مهد تولید دانش بوده و بهعنوان چشمههای انتقال دانش شناخته شدهاند؛ از شرایط منحصربهفردی ...
بیشتر
هدف: انتقال دانش فرآیندی است که از آن بهعنوان قلب مدیریت دانش یاد میشود چرا که کارکرد مؤثر آن در سازمانها موجب بازتولید دانش درزمینههای جدید و نوآوری خواهد گردید. این مفهوم در زمینههای آموزشی، بهویژه دانشگاهها که مهد تولید دانش بوده و بهعنوان چشمههای انتقال دانش شناخته شدهاند؛ از شرایط منحصربهفردی برخوردار هست. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل انتقال دانش در مراکز رشد دانشگاهی است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین متخصصان و مدیران در مرکز رشد دانشگاه جامع امام حسین (ع) بوده است. به این منظور، تعداد 28 نمونه به روش نمونهگیری غیراحتمالی انتخاب شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه محقق ساخته از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس. پی. اس. اس استفاده شد. برای تحلیل استنباطی از آزمون همبستگی اسپیرمن، آنوا، فریدمن برای رتبهبندی و درنهایت رگرسیون برای شدت اثر استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که رابطه متغیر انتقال دانش، دارای بیشترین تأثیرپذیری از متغیر تمایل به کسب دانش است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد بر اساس مدل ارائه شده میتوان عوامل تأثیرگذار را در سه دسته اصلی گیرنده دانش، فرستنده دانش و بازخور مشاهده نمود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد تمایل به کسب دانش از سوی گیرنده رتبه اول، وجود سازوکار بازخور رتبه دوم، ظرفیت جذب دانش در گیرنده دانش رتبه سوم، تمایل به اشتراکگذاری دانش در فرستنده دانش و انتقال دانش مرتبط رتبههای چهارم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند.