کیفیت خدمات
علی اکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ مریم مجدهادی؛ امید علیپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه برحسب طیف لیکرت انجام شد. جامعه آماری پرسنل شاغل در کتابخانههای عمومی گیلان بودند (195 نفر) که با توجه به فرمول کوکران بین 130 نفر پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه استاندارد ماچی (۲۰۱۹) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار اس پی اس اس و smart pls استفاده گردید. یافتهها نشان داد که کلیه عوامل راهبرد، ساختار، فرهنگ و خطمشی سازمانی بر عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان تأثیر معنادار دارد و این عوامل تا حد زیادی قابلیت پیشبینی متغیر عملکرد سازمانی را دارا هستند و فرهنگ قویترین متغیر پیشبینی کننده بوده است. مطابق نتایج پژوهش، برای بهبود روند عملکرد کتابخانههای عمومی استان گیلان لازم است مدیران و مسئولین کتابخانهها نگرش بلندمدت داشته و به موارد مختلف سازمانی در راستای ارتقای عملکرد سازمان توجه لازم را داشته باشند. همچنین برنامههای عملیاتی سازمانی را هماهنگ نموده و اقدامات واحدهای مختلف را در یک مسیر سازماندهی نمایند.
مدیریت دانش دیجیتالی
شهناز خادمیزاده؛ زینب محمدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فرهنگسازمانی کامرون و کوئین (1999)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و مدیریت دانش لاوسون (2003) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و آموس نسخه 23 استفاده شد.یافتهها: مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی پژوهش نشان داد که شاخصهای برازندگی مطلوب است. در رابطه با فرضیههای مربوط به اثر مستقیم، یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش (005/0p<؛ 87/0=β)، فرهنگسازمانی با اعتماد سازمانی (005/0p<؛ 55/0=β) و اعتماد سازمانی با مدیریت دانش (005/0p<؛ 72/0=β) رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون سوبل در خصوص فرضیهی غیرمستقیم نشان داد که فرهنگسازمانی از طریق اعتماد سازمانی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر مدیریت دانش دارد. (005/0p<؛ 396/0= β).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد بستر مناسب برای ایجاد فرهنگسازمانی مناسب، منجر به افزایش حس اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی میشود و حس اعتماد سازمانی در به اشتراکگذاری دانش و تجربیات، خلق دانش جدید و بهکارگیری دانش که هدف از اجرای مدیریت دانش است تأثیرگذار است.