%0 Journal Article %T مدیریت زمان و تصمیم‌گیری برای مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی بر اساس ماتریس آیزنهاور %J پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند %I دانشگاه پیام نور %Z 2383-1049 %A خدمتی نژاد, حجت %A اسدی, سعید %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 8 %N شماره 1 (پیاپی 29) %P 63-72 %! مدیریت زمان و تصمیم‌گیری برای مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی بر اساس ماتریس آیزنهاور %K مدیریت زمان %K مطالعه %K ماتریس آیزنهاور %K کتابخانه‌های عمومی %K شهرستان کاشان %R 10.30473/mrs.2022.61568.1491 %X هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویت‌های مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته اولویت‌های مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانه‌‌های عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول مورگان 390 نفر به‌عنوان نمونه مورد مطالعه قرارگرفته‌اند. روایی پرسشنامه با کسب نظر از استادان و صاحب‌نظران و میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر843/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس. پی. اس. اس. 20 و ماتریس آیزنهاور مورد سنجش قرار گرفت.یافته‌­ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد، در بعد مطالعه کتب درسی، مطالعه منابع اصلی هر درس مهم وفوری و مطالعه کتاب‌های کمکی معرفی شده توسط مدرس و جزوات درسی مهم ولی غیر فوری است. در بعد مطالعه کتب عمومی، مطالعه کتب علمی،مهم وفوری و مطالعه کتب مذهبی، مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه مجلات و روزنامه‌ها، مطالعه روزنامه‌های عمومی مهم وفوری و مطالعه مجلات خانوادگی، عمومی و سرگرمی مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه منابع مربوط به رسانه‌ها، تماشای فیلم‌ سینمایی و سریال و شبکه خانگی در اولویت اول و مهم وفوری بوده و استفاده از آلبوم موسیقی در درجه بعدی اهمیت و بدون فوریت است. در بعد منابع مربوط به تلفن همراه، بررسی پیام‌های شخصی از طریق شبکه‌های اجتماعی، تماس بی‌پاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه جزء مهم‌ترین اولویت‌ها بوده و بررسی پیام‌های جدید روی تلفن همراه در گروه‌ها و کانال‌های تلگرام و برنامه‌های مشابه در درجه بعدی اهمیت بوده است. در بعد منابع مربوط به رایانه و لپ‌تاپ، مطالعه ایمیل‌های جدید رسیده در ایمیل شخصی مهم‌ترین اولویت برای مطالعه و مهم و فوری هستند و بررسی اخبار جدید در سایت‌های خبری موردعلاقه در رتبه بعدی اهمیت و بدون فوریت می‌باشند.بحث و نتیجه‌­گیری: نتایج نشان داد از  نظر افراد مورد مطالعه، مطالعه منابع اصلی هر درس، مطالعه کتب علمی، مطالعه روزنامه‌های عمومی، تماشای فیلم‌ سینمایی و سریال و شبکه خانگی، بررسی پیام‌های شخصی از طریق شبکه‌های اجتماعی، تماس بی‌پاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه و مطالعه ایمیل‌های جدید رسیده در ایمیل شخصی مهم‌ترین اولویت برای مطالعه در  ابعاد مورد مطالعه بوده است. %U https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_8644_91f544f0be4f03b892a64a347019e1d3.pdf