%0 Journal Article %T درنگی بر تأثیر بازی‌وارسازی بر آموزش و یادگیری %J پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند %I دانشگاه پیام نور %Z 2383-1049 %A اصنافی, امیررضا %A حاجی زین‌العابدینی, محسن %A عطارزاده, زهرا %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 8 %N شماره2(پیاپی 30) %P 11-28 %! درنگی بر تأثیر بازی‌وارسازی بر آموزش و یادگیری %K آموزش %K یادگیری %K بازی‌وارسازی %K بازی %K نظریه‌های‌ بازی %R 10.30473/mrs.2022.63838.1514 %X هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزه­هایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان می‌شود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازی‌سازی اطلاق می‌شود. روش‌شناسی‌پژوهش: روش این پژوهش به‌صورت کتابخانه‌ای است و به‌صورت مروری بیان شده است. یافته‌ها: این مقاله جنبه‎های گوناگون مربوط به نظریه‌های بازی‌وارسازی و نقش آن‌ها در آموزش و یادگیری معرفی کرد. مطالعه بازی‌وارسازی در پژوهش‌های علم اطلاعات ازجمله موضوعاتی است که به‌تازگی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است امّا آنچه که مورد توجّه اکثر پژوهشگران بوده، پرداختن به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به بررسی بازی‌وارسازی در سواد اطلاعاتی، آموزش و انگیزش دانشجویان و کاربران کتابخانه (در سنین مختلف) و کارمندان کتابخانه‌های دانشگاهی و تخصصی در سازمان‌ها بوده است و به‌طور اخص از قابلیت‌های بازی‌وارسازی در آموزش و یادگیری مباحث تخصصی رشته کم‌تر پرداخته شده است. بحث و نتیجه‌گیری: مطابق یافته‌های‌ انجام شده در این زمینه پژوهش‌هایی انجام شود تا ضمن توجه و بهره‌گیری کامل از منابع علمی و انجام پرسشنامه با جامعه پژوهش انتخابی و با استفاده از عناصر یادگیری خود راهبر، چارچوبی جهت تبیین نقش بازی‌وارسازی درزمینة آموزش و یادگیری دروس مختلف این رشته و دست‌یابی به الگویی مفهومی در پژوهش‌ها به دست آید. %U https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_8820_93fc9bfaf97b70320f94a12ee86cd2f9.pdf