TY - JOUR ID - 9066 TI - نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی (پژوهش کیفی) JO - پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند JA - MRS LA - fa SN - 2383-1049 AU - صفایی, زهرا AU - خسروی, عبدالرسول AU - رجبعلی بگلو, رضا AD - دکتری، گروه، علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. AD - دانشیار، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران AD - پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - شماره 1 (پیاپی 33) SP - 1 EP - 12 KW - برندسازی KW - معماری KW - ساختمان KW - کتابخانه های دانشگاهی DO - 10.30473/mrs.2022.65178.1532 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران است که با روش گلوله‌برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ ساختاریافته بود که تحلیل محتوای مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیو دا نسخه 2018 صورت گرفت.یافته­ها: براساس یافته‌های پژوهش، 3 مفهوم (طراحی کاربرمدار محیطی، طراحی کاربرمدار سالن‌های کتابخانه و تجهیزات)؛ 6 مؤلفه و 34 کد نهایی در ارتباط با برندسازی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی با تمرکز بر معماری ساختمان و تجهیزات شناسایی شد.بحث و نتیجه­گیری: نتایج نشان داد معماری کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، توجه به کاربرمدار و کاربرپسند بودن ظاهر و مکان ساختمان، تجهیزات و امکانات رفاهی کتابخانه ازجمله موارد کلیدی هستند که توجه به آن‌ها نقش مؤثری در برندسازی کتابخانه‌ها ایفا می‌کنند و به‌کارگیری و رعایت این اصول سبب می‌شود که دیدگاه کاربران نسبت به کتابخانه تغییر کرده و ادراک قوی‌تری از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران پیدا کنند. بنابراین، مدیران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی می‌بایست در راستای برندسازی و پویایی کتابخانه تحت مدیریت خود تمهیدات لازم را در خصوص ساختمان کتابخانه براساس نتایج این پژوهش در نظر بگیرند. UR - https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_9066.html L1 - https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_9066_bf426fe27aeec9fc7a39c92474cc3be2.pdf ER -