با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

مطالعه کتابهای درسی چاپ دانشگاه پیام نور و بررسی نگرش دانشجویان نسبت به میزان رعایت الگوهای نگارشی

هادی شریف مقدم؛ قاسم علی احسانیان

دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-19

چکیده
  چکیده امروزه رسالت انتقال دانش از نسل­های دانش‌آموخته به نسل­های جوینده علم بر دوش کتاب­های درسی نهفته شده­است. اگر در تولید این محمل حفظ و انتقال دانش دقت لازم صورت نپذیرد آسیب­پذیری نسل آینده جبران ناپذیر خواهد بود. در یک بررسی اولیه از کتاب های درسی چاپ دانشگاه پیام نور مشخص گردید که این کتاب ها دارای اشکالات و نواقصی بسیاری ...  بیشتر

رابطه بین شایستگی دیجیتالی و عوامل فردی و زمینه‌ای: بررسی معلمان شهر سنندج

فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ رزگار محمدی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، آبان 1400، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63945.1517

چکیده
  زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینه‌ای صورت پذیرفته است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونه‌گیری در این پژوهش نمونه‌گیری ...  بیشتر

تحلیـل تأثیر مدیریت دانش بـر عمـلکـرد صادرات بـا تأکید بـر نقش میانجی نوآوری، مطالعه موردی: شرکت‌های کوچک و متوسط استان اصفهان

پیمان اکبری؛ سیروس محمدی جانبازلوفر

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، بهمن 1400، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.64327.1520

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی نوآوری می­باشد.روش انجام پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکت­های کوچک و متوسط استان اصفهان (نامحدود) می­باشد که تعداد (384 نفر) از آن‌ها به روش نمونه­گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده­ها پرسشنامه ...  بیشتر

نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی (پژوهش کیفی)

زهرا صفایی؛ عبدالرسول خسروی؛ رضا رجبعلی بگلو

دوره 9، شماره 1 (پیاپی 33) ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.65178.1532

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران است که با روش گلوله‌برفی انتخاب ...  بیشتر

تحلیل عاملی قابلیت‌های نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی پژوهش موردی:کتابخانه‌های عمومی کشور

صفیه طهماسبی لیمونی

دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، تیر 1401، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.65723.1539

چکیده
  هدف: سازمان‌ها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایه‌ریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیت‌های نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانه‌های عمومی کشور است.روش کار پژوهش‌: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) ...  بیشتر

کیفیت خدمات
مروری بر مطالعات ارزیابی و سنجش کارایی کتابخانه‌ها با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها جهت استفاده در کتابخانه‌های عمومی کشور

کریمه نواصری؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ زهرا اباذری

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، مهر 1401، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.66216.1546

چکیده
  هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است. روش کار پژوهش: به‌منظور یافتن اسناد مرتبط با شاخص‌های ارزیابی کیفیت کتابخانه‌های عمومی، ابتدا پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژه‌های جستجو و پیشینه‌های مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستم‌های مختلف جهان مورد بررسی ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی و مقایسۀ امکانات مدیر در سامانه‌های مدیریت همایش‌های علمی

مریم غفوری؛ عاصفه عاصمی

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 11-24

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات مدیران سامانه‌های مدیریت محتوای همایش‌ها در سطح ملی و بین‌المللی انجام شده است. روش­شناسی: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانه‌ای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود برروی سامانه‌های مورد بررسی، همچنین از بررسی‌های ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی و تحلیل تأثیر مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید (مورد مطالعاتی - شرکت‌های کوچک و متوسط شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران)

بهروز درّی نوکورانی؛ مسعود کسایی؛ فرشید فرخی‌زاده

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 11-22

چکیده
  هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموماً نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشم‌گیری پیدا کرده است. توسعه محصول جدید (NPD) راهکار اساسی برای بقاء شرکت‌ها در این وضعیت و دوام آن‌ها در بازار رقابتی است. در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکت‌های کوچک و متوسط (SME‌ها) شهرک صنعتی شمس‌آباد ...  بیشتر

مدیریت دانش
ترسیم نقشة روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین به‌عنوان مرکز تولید دانش براساس تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیم‌گیری (DEMATLE)

حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 11-24

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیط­های دانشگاهی است. روش­شناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران به‎عنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسی‌شده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور: مورد مطالعه واحد تنکابن

یعقوب نوروزی؛ آزاده اقلیم ارکنی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 11-20

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روش­شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه با استفاده از رویکرد EFQM

رضا جاویدنیا؛ میرتوحید کمالی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 11-26

چکیده
  هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین ...  بیشتر

به کارگیری شاخص اچ در ارزشیابی پژوهش و پژوهشگر؛ آری یا نه؟

مظفر چشمه‌سهرابی؛ نجمه حکیمائی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 11-24

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین چگونگی به کارگیری شاخص هیرش (اچ ایندکس) در ارزشیابی پژوهش و پژوهشگر است. روش تحقیق: پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده جامعه علمی کشور (اعضای هیأت ‌علمی دانشگاه‌ها، دانشگران ایرانی آی. اس. آی، و دانشگران آی. اس. سی) بود. نمونه آماری پژوهش شامل 20 نفر از اعضای هیأت ‌‌علمی دانشگاه‌های ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور

مظفر شریف زاده؛ ثنا صفری

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 11-19

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور بوده است. روش­شناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاه‌های پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه ...  بیشتر

مدیریت دانش
کاربرد مدل شرون لاوسون جهت ارزیابی وضعیت مدیریت دانش در دانشکده علوم پزشکی نیشابور

محمود صدیقی؛ مسعود طاهری لاری؛ مسلم چرابین؛ حسن نودهی؛ هادی صدیقی

دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 11-18

چکیده
  هدف: مدیریت دانش در تلاش است با تولید، تسهیم و نگهداری دانش از مهارت‌ها و ظرفیت‌های هر بنگاه اقتصادی یک مزیت رقابتی بسازد. یکی از مهم‌ترین دلایل اعمال مدیریت دانش در آموزش عالی، کمک به این مؤسسات برای یکپارچه‌سازی انسجام دانش جدید با دانش قبلی است که می­تواند به افزایش ارتباط بین کار و آموزش بیانجامد. این بررسی با هدف ارزیابی سطح ...  بیشتر

نیمرخ فعالیت‌های پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکه اجتماعی علمی «ریسرچ‌گیت» با رویکرد دگرسنجی

فرحناز نادربیگی؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ فرامرز سهیلی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 11-22

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فعالیت علمی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت انجام گرفت. روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و با رویکرد دگرسنجی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش براساس آخرین آمار تا تاریخ 8/7/1396 شامل 2158 نفر از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکۀ ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
رابطه عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی کتابداران کتابخانه‌ های دانشگاه‌ های اصفهان

محمدرضا سلیمانی؛ عذرا دائی؛ لیلا شهرزادی

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 11-18

چکیده
  هدف: رعایت عدالت در سازمان‌ها می‌تواند تاثیری تعیین‌کننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانه­های دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان می‌باشد. روش­شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
کتابخانه‌های دیجیتال معنایی : مطالعه ساختار و محتوا

مینا قاسمی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ محمد توکلی زاده راوری

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 11-20

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگی­های ساختاری و محتوایی کتابخانه‌های دیجیتال معنایی است. روش‌شناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعه­ای متشکل از کلیة کتابخانه­های دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونه­گیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به‌ صورت رایگان در وب ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی میزان کاربست مؤلفه‌های الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در بازة زمانی 1396-1395

محمدعلی زمانی؛ عبدالحسین فرج پهلو

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 11-19

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفه­های الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز می­باشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل می­دهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
مطالعه عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه آزاد در میان مراجعان کتابخانه های عمومی شهر مشهد

ثریا ضیایی

دوره 5، شماره 3 ، آبان 1397، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.31151.1259

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد انجام شد. روش‌شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد که تعداد کل آن‌ها حدود ...  بیشتر

مدیریت دانش
ارائه مدل پذیرش مدیریت‌دانش‌ درسازمان‌های ایرانی

داود رفیعی؛ پیمان اخوان؛ علیرضا جهانی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 11-24

چکیده
  هدف: مسئله مهم قبل از استقرار نظام مدیریت دانش، شناسایی و تعیین اولویت عوامل مؤثر در میزان آمادگی سازمان‌ها برای اجرای این پروژه است. منظور از پذیرش مدیریت ‌دانش در سازمان‌های ایرانی، شناسایی عوامل مؤثر در پیاده‌سازی مدیریت ‌دانش است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی سطح آمادگی سازمان‌های ایرانی به‌منظور استقرار نظام ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
ارزیابی توان همکاری‌های علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت–دولت در پایگاه اطلاعاتیISI Web of Science

صفیه طهماسبی لیمونی؛ زهره پرانام

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.46861.1384

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاری‌های علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سه‌گانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سه‌گانه ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
ارائه الگوی پیاده‌سازی اینترنت انرژی در سازمان‌های دولتی کشور با رویکرد تحلیل گزینه‌های استراتژیک و نگاشت علی

آرش حبیبی؛ مریم احمدی فرد

دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24) ، اسفند 1398، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.54716.1435

چکیده
  چکیده هدف: اینترنت انرژی رویکرد جدیدی است که در پاسخ به بحران مصرف انرژی و کنترل منابع تجدیدناپذیر مطرح شده است. ازاین‌رو، این پژوهش با هدف الگوسازی پیاده‌سازی اینترنت انرژی در سازمان‌های دولتی کشور انجام شده است روش‌شناسی: پژوهش از نظر هدف مطالعه‌ای بنیادین و از منظر فلسفی با رویکردی مبتنی بر پارادایم تفسیری انجام شده است. از ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
نگاهی بر مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردبیل و راهکارهایی برای بهبود

ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، دی 1399، ، صفحه 11-22

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.59928.1475

چکیده
  هدف پژوهش: کتابداران کتابخانه‌های عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانه‌های عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آن‌هاست، کتابداران این کتابخانه‌ها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...  بیشتر

مدیریت پایگاه اطلاعاتی
شناسایی دگرسنجه‌های تأثیرگذار بر میزان استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس (مورد مطالعه: تولیدات علمی نویسندگان ایرانی در حوزه وب‌معنایی)

علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، فروردین 1400، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63184.1504

چکیده
  هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاه­‌های علمی-استنادی و شبکه‌­های اجتماعی بر شاخص‌­های علم‌­سنجی پایگاه­‌های اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجه­‌های پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه­ اسکوپوس پرداخته‌ است.روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
درنگی بر تأثیر بازی‌وارسازی بر آموزش و یادگیری

امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زین‌العابدینی؛ زهرا عطارزاده

دوره 8، شماره2(پیاپی 30) ، مرداد 1400، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63838.1514

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزه­هایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان می‌شود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازی‌سازی اطلاق می‌شود. روش‌شناسی‌پژوهش: روش این پژوهش به‌صورت کتابخانه‌ای است و به‌صورت مروری بیان شده است. یافته‌ها: این مقاله جنبه‎های گوناگون مربوط به نظریه‌های ...  بیشتر