دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495420190220Assessment of Iran''''s Scientific Cooperation Capability in terms of University-Industry-Government relations on the ISI Web of Science Database.ارزیابی توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت–دولت در پایگاه اطلاعاتیISI Web of Science1126644910.30473/mrs.2020.46861.1384FAصفیهطهماسبی لیمونیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-0355-280Xزهرهپرانامگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه ازاد اسلامی، بابل، ایرانJournal Article20190612<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to determine the extent of scientific cooperation in Iran from the viewpoint of university-industry and government communication in the ISI Web of Science Information Center. <br /><strong>Methodology:</strong> The research method is evaluative and applied. In this research, a triple-spiral model was used to measure the relationship between university, industry and government in the scientific production process of the country, and interactions between the triangular spiral organs were identified using Th.exe software. The statistical population consisted of all Iranian articles indexed in the World Wide Web of Science from 1983 to 2017; collecting information by census and reviewing all 348.047 Iranian articles indexed in the Web Science Database. Data analysis was performed using descriptive statistics and Excel 2010 software, drawing tables and graphs. <br /><strong>Findings:</strong> The findings showed that T (UIG) in the total scientific output of Iran was 3.12 The highest scientific output of Iran in all sciences related to scientific products with organizational affiliation was exclusively university (93.88%), the lowest scientific output Also, industry-government cooperation was close to zero percent (8 papers) and the degree of cooperation between the university and industry was 0.81 percent. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of this study showed a low level of interactions between the three universities-industry-government institutions. Also, in Iran's scientific production, the role of the two institutions of industry and organization is very small and the main role of science production is in universities.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است.<br /> <strong>روش</strong><strong></strong><strong>شناسی پژوهش:</strong> روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه با استفاده از نرمافزار Th.exe مشخص شد. جامعة آماری شامل کلیة مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس سالهای 1983 الی 2017؛ جمعآوری اطلاعات به صورت سرشماری و با بررسی تمامی 348047 مقاله ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار 2010 Excel و با ترسیم جداول و نمودارها صورت پذیرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد میزان شاخص (T(UIG در کل تولیدات علمی ایران 12/3 بوده است. بیشترین میزان تولیدات علمی ایران در کل حوزههای علوم مربوط به تولیدات علمی با وابستگی سازمانی منحصراً دانشگاه (88/93 درصد) بوده؛ کمترین میزان تولیدات علمی نیز مربوط به همکاریهای صنعت و دولت به میزان نزدیک به صفر درصد بوده (8 مقاله) و میزان همکاری دانشگاه و صنعت 08/1 درصد بوده است.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج این پژوهش نشاندهندة میزان تعاملات ناچیز بین سه نهاد دانشگاه- صنعت–دولت است. همچنین در تولیدات علمی ایران نقش دو نهاد صنعت و سازمان بسیار ناچیز بوده و نقش اصلی تولید علم را دانشگاهها بر عهده دارند.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6449_34df067ad8e06d44a610dbefa32a5114.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495420190220Investigating the Role of the Components of Information Literacy in Acceptance of E-learning in Students of Technical & Engineering Facultyبررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی2739648810.30473/mrs.2020.44405.1371FAمحمودهوشنگ نژادکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0003-2431-1260علی اکبرعجماستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-3215-9425خدیجهاعراب شیبانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-1489-6130نسرینآذرهمایونکارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20190213<strong>Purpose: </strong>The aim of this research was to investigate the role of the components of information literacy in acceptance of e-learning in students of Ferdows College of Engineering and Technology. <br /><strong>Methodology: </strong>This was a descriptive-correlational piece of research in terms of method, conducted as a field study, a quantitative piece of research in terms of quality, and a practical investigation in terms of aim. The research population was selected from among the students of Ferdows College of Engineering and Technology, including 392 students when the research was conducted. A sample of 199 participants was selected using stratified random sampling. A test of correlation, the T test, and the method of regression analysis were used simultaneously for analysis of the data in SPSS 24. <br /><strong>Findings: </strong>The research findings demonstrated that 11.8 percent of e-learning acceptance was explained through the subcomponents of information literacy. None of the above components, however, exhibited a unique significant contribution to e-learning acceptance. Moreover, no significant difference between the two genders was obtained with respect to the relationship between information literacy and e-learning acceptance in the students. <br /><strong>Conclusion: </strong>For increasing students’ acceptance of e-learning, all the components of information literacy should be enforced in students, with some of them holding greater priority of course. Therefore, it is suggested that training workshops be included in their curricula for enhancement of their levels of information literacy.<strong><span lang="FA">هدف:</span></strong><span lang="FA"> هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود.</span><br /> <strong><span lang="FA">روش پژوهش:</span></strong><span lang="FA"> روش</span><span lang="FA">پژوهش</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">نوع</span><span lang="FA">توصیفی-همبستگی</span><span lang="FA">است. این تحقیق به روش میدانی با</span><span lang="FA">ماهیت</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">نوع</span><span lang="FA">پژوهشهای</span><span lang="FA">کمّی</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">نظر</span><span lang="FA">هدف</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">نوع تحقیقات</span><span lang="FA">کاربردی</span><span lang="FA">محسوب</span><span lang="FA">میشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب شدکه دارای 392 دانشجو در زمان پژوهش بوده است. به روش طبقهای تصادفی 199 نمونه انتخاب شدند. آزمون همبستگی و آزمون تی و روش تحلیل رگرسیون همزمان برای تحلیل دادهها در نرمافزار </span><span dir="LTR">SPSS</span><span lang="FA"> نگارش 24 مورد استفاده قرار گرفت.</span><br /> <strong><span lang="FA">یافتهها:</span></strong><span lang="FA"> یافته پژوهش نشان میدهد 8/11 درصد از پذیرش یادگیری الکترونیک از طریق خرده مؤلفههای سواد اطلاعاتی تبیین میشود. البته هیچکدام از این مؤلفهها سهم یگانه معناداری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان ندادند. بعلاوه تفاوت معناداری در سواد اطلاعاتی و پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان به تفکیک جنسیت بدست نیامد.</span><br /> <strong><span lang="FA">نتیجهگیری</span></strong><span lang="FA">: برای بالابردن اقبال دانشجویان به پذیرش یادگیری الکترونیک، باید تمام مؤلفههای سواد اطلاعاتی در دانشجویان تقویت شوند که البته اولویت برخی از آنها بالاتر است. بنابرین پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در برنامه درسی آنان گنجانده شود.</span>https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6488_79d16f8b2830d9ce6d7b95bb0fbca085.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495420190220Investigating the correlation of Librarians' Emotional Intelligence and the quality of their services. Case Study: IKIU's Librariansبررسی رابطه هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) با کیفیت ارائه خدمات آن4148644610.30473/mrs.2019.34838.1308FAفریدهمحبی تبارکارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور واحد قم، قم، ایران. مسئوول تالار مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)زهرهمیرحسینیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسعیدغفاریدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20171021<strong>Purpose</strong>: The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence librarians International University of Imam Khomeini Qazvin and quality of their services. <br /><strong>Methodology:</strong> The research is descriptive and data collection was done using a questionnaire. The sample of this study, 23 Librarian and 334 students (of 9000 students) are members of the libraries that have been randomly selected. <br /><strong>Findings:</strong> According to the analysis, we observe that the mean grade of the minimum level of desired service quality is 5.98, the mean grade of the maximum level of desired service quality is 7.44 and the service quality level offered to students is 6.72. Investigating the results of the gap between the three modes (minimum level, maximum level, and the offered level) showed that in case of every 9 indices (as well as the total service quality) the exam is meaningful for both of comparing the gap of services sufficiency and the gap of services positive and supremacy. Also, the five domains of emotional intelligence, were at a desirable level. <br /><strong>Conclusion</strong>: The librarians have emotional intelligence and its components is a desirable level. The quality of services Libraries indicates the relative satisfaction of users of services. And that a significant relationship between emotional intelligence and the quality of services librarian there. Also, the emotional intelligence of Imam Khomeini International University's librarians influences the quality of library services to students.<strong>هدف:</strong> هدف بررسی رابطة بین هوشهیجانی کتابداران دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه است.<br /> <strong>روش</strong><strong></strong><strong>شناسی تحقیق</strong>: روش پژوهش توصیفی و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام یافت.<br /> <strong>یافتهها</strong>: تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح کیفیت خدمات دریافت شده دانشجویان 72/6 است. بررسی نتایج شکاف موجود بین سه وضعیت نشان داد که در مورد هر 9 شاخص (و همچنین کل کیفیت خدمات) برای هر دو مقایسة شکاف کفایت خدمات و شکاف برتری خدمات، آزمون مثبت و معنیدار است. نیز کل میانگین نمرة هر 5 حیطه هوشهیجانی کتابداران در سطح مطلوب بود.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: میزان برخورداری کتابداران کتابخانههای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) از هوشهیجانی و مؤلفههای آن در حد مطلوب هست. وضعیت کیفیت ارائة خدمات کتابخانههای این دانشگاه، حاکی از رضایت نسبی کاربران از خدمات است. و هوشهیجانی کتابداران بر کیفیت ارائة خدمات آنها تأثیر دارد.<br /> https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6446_2ba3d99333bd3924472edf148531dc14.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495420190220Infodemiology in Public Health Infoveillance: An Inevitable Necessity in 21st Centuryاینفودمیولوژی در پایش الکترونیک سلامت عمومی: ضرورتی اجتنابناپذیر در قرن 214962644710.30473/mrs.2019.38354.1338FAشهرهسیدحسینیدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،بوشهر،ایران.0000-0002-9281-7936عاصفهعاصمیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران.0000-0003-1667-4408احمدشعبانیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران.0000-0002-1427-9132Journal Article20180511Purpose: Infodemiology tend to use internet and web 2.0 services to collect and analyze health-related data on web automatically. The basic assumption is that these data likely represent a high compatibility with health information need of different categories of people. The constant monitoring of information provides a health information-seeking behavior model for policymakers. The current study aimed to investigate the origin of the term “infodemiology” as well as its application in big data area. Also the study focused on the weakness of the traditional health information systems. Finally, this research studied the state of the social networks and internet search as an infodemiological tool. <br />Methodgy: This research conducted by review study as well as the comprehensive and systematic review related to infodemiology. <br />Findings: The results showed that policymakers receive critical and useful data about public health as late as possible by the use of traditional methods. So infodemiology design new methods using computers, internet, web-based services, and information technology to improve public healthcare. It could be applied for problem solving in medicine, medical education, and research-based services in electronic media. <br />Conclusion: Infodemiological methods and measurements could save the common costs of public health infoveillance by constant monitoring of data in digital environment.<strong>هدف</strong>: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از وضعیت رفتار اطلاعیابی سلامت افراد و تغییر احتمالی نگرشها و گرایشهای آنان را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار دهد. مطالعه حاضر بر آن است ضمن بررسی خاستگاه و مقایسه مفهومی «اپیدمیولوژی» با «اپیدمیولوژی اطلاعات» به بررسی نحوة کاربست اپیدمیولوژی اطلاعات و همچنین دادههای کلان مرتبط با آن در حوزة سلامت عمومی بپردازد. بخشی از مطالعة حاضر، به بررسی معایب نظامهای سنتی پایش اطلاعات سلامت و مزایای اپیدمیولوژی اطلاعات در غلبه بر این مشکلات، جایگاه جستجوهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی بهمثابه منبعی برای اپیدمیولوژی اطلاعات، و نیز محدودیتهای اپیدمیولوژی اطلاعات اختصاص یافته است.<br /> <strong>روششناسی تحقیق</strong>: پژوهش حاضر به روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظاممند متون مرتبط با اینفودمیولوژی انجام شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان میدهد با کاربست روشهای سنتی جمعآوری اطلاعات اپیدمیولوژیک، آگاهی به سیاستگذاران در مورد تأثیر تصمیمات سیاستهای بهداشت عمومی بر سلامت افراد جامعه گاه ماهها و شاید سالها به طول میانجامد. از همین رو، بهمنظور غلبهبر چنین شرایطی، اپیدمیولوژی اطلاعات مجموعه روشهای جدیدی را با استفاده از رایانه، اینترنت، خدمات مبتنیبر وب 2.0، و فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مراقبتهای بهداشتی، سلامت بیمار، کمک به حل مسائل پزشکی، آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی، و بهمنظور اندازهگیری، توصیف و تحلیل الگوهای اطلاعاتی و ارتباطی سلامت در محیط الکترونیکی ارائه میکند.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: سنجههای مرتبط با اپیدمیولوژی اطلاعات سلامت قابلیتی را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار میدهد که بر مبنای آن امکان رصد برخط و دائمی رویکردهای سلامتمحور عموم افراد جامعه فراهم آید. موضوعی که میتواند جایگزین رویکردهای سنتی حاکم در این عرصه شود.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6447_ce7983342706c83d0acdf5eab14c28e9.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495420190220Performance Indicators of Librarians of the Public Library of Iranشاخص های عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی کشور6372645010.30473/mrs.2019.48282.1399FAهاجرزارعیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.0000-0002-8524-5650رویاسامع سیاهکلرودیکارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.Journal Article20190824<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to present the performance indicators of public libraries in Iran. <br /><strong>Methodology:</strong> The research method is descriptive-survey and data collection tool is a researcher-made questionnaire with 6 performance criteria (job criteria, professional development, professional commitment, human relationships, flexibility and ethical criteria). The content validity of the questionnaire by the professors and Confirmation elites and its reliability, using the Cronbach's alpha coefficient, is 0.87. The statistical population of the study includes librarians of public libraries of grade 1 to 3 countries, including 248 librarians. Independent T test was used to analyze the data. <br /><strong>Results:</strong> Findings show that the highest average is related to job benchmark with an average of 4.00. Then, professional commitment with an average of 3.99, as well as a resilience index with an average of 3.96, an average of human relationships of 3.89, a professional development of 3.86, a moral criterion, and a supramental program of 3.79. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results show that the six indicators include the job criteria, professional commitment, human relationships, flexibility and ethical criteria are considered by librarians. The indicators can be used to evaluate the performance of public librarians.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این تحقیق، ارائه شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی کشور است.<br /> <strong>روششناسی تحقیق</strong>: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 6 معیار عملکردی (معیارهای شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط استادان و نخبگان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 به دست آمده است. جامعة آماری تحقیق کتابداران کتابخانههای عمومی درجه 1 تا 3 کشور، شامل 248 کتابدار هستند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتههای پژوهش نشان میدهد بالاترین میانگین مربوط معیارهای شغلی با میانگین 00/4 است. سپس تعهد حرفهای با میانگین 99/3، همچنین شاخص انعطافپذیری با میانگین 96/3، میانگین شاخص روابط انسانی 89/3، توسعة حرفهای 86/3، معیارهای اخلاقی و فوقبرنامه 79/3 است.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: نتایج نشاندهندة آن است که معیارهای عملکرد شش گانة شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی مورد توجه کتابداران است و میتوان از آنها در ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی استفاده کرد.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6450_9a6cb8373954794df688ec50a435f02a.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10495420190220The effect of citing keywords by using Persian Medical Thesaurus on retrieving articles in two websites: IranMedex and Medlibتاثیر مستندسازی کلیدواژه ها با استفاده از اصطلاحنامه ی پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب7386644810.30473/mrs.2019.46842.1382FAمریمغنی پور تفرشیکارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران.0000000204234520محسنحاجی زین العابدینیدکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.orcid.org/0000-0003-Journal Article20190709<strong>Purpose:</strong> The aim of this research is to find (recognize) the effect of keywords documentation by using Persian medical thesaurus in citing articles from IranMedex and Medlib databases. <br /><strong>Methodology</strong>: In terms of its aim, this research is practical; and is done semi-experimental methods. To assess the relevance of search results, using of both ordinary language and documented keywords with Persian medical thesaurus is observed and recorded in table, by Guilan University of Medical Science and also researcher. <br /><strong>Findings:</strong> Based on the obtained results, the significance level of the test for both Iranmedex and Medlib databases isrespectively 492% and 367%, according to standardized and ordinary languages. Based on this, there is no significant difference between rate of cited articles with ordinary language and standardized keywords in IranMedex and Medlib databases. <br /><strong>Conclusion:</strong> Documentation of keywords in the Iranmedex database has no significant effect on the precision of cited information. Also, documentation of keywords in the Medlib database has no significant effect on the precision of cited information. <br />Documentation of keywords in the Iranmedex database has negative effect on the Recall of cited information<strong>. </strong>Documentation of keywords in both Iranmedex and Mddlib database has no effect on the rate of cited articles.<strong>هدف:</strong> این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلیدواژهها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب میپردازد.<br /> <strong>روش تحقیق:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژههای زبان آزاد و کلیدواژههای مستند شده با اصطلاحنامة پزشکی فارسی، توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و محقّق مورد مشاهده قرار گرفته و نتایج در جدول ثبت گردید.<br /> <strong>یافتههای تحقیق:</strong> میزان مانعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. میزان جامعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد نیز بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. بر اساس نتایج به دست آمده، سطح معنیداری آزمون برای هر دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب به ترتیب برابر با 492/0 و 367/0 با توجه به زبان آزاد و استاندارد شده است؛ که بر این اساس، بین میزان بازیابی مقالات با کلیدواژههای زبان آزاد و استاندارد شده در پایگاههای اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب اختلاف معنیداری وجود ندارد.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری: </strong>مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب بر مانعیت اطلاعات بازیابی شده تأثیر معنیداری نداشته است. مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس بر میزان جامعیّت اطلاعات بازیابی شده تأثیر منفی دارد. مستندسازی کلیدواژهها در دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب تأثیری بر میزان بازیابی مقالات نداشته است.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_6448_a13fc4d3a34cbe27a49b2e38dd94f8dc.pdf