دانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10497شماره 4 (پیاپی 28)20201221A Glance on Librarians' Communication Skills in Public Libraries of Ardabil City and Providing Solutions to Improve Themنگاهی بر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و راهکارهایی برای بهبود1122864110.30473/mrs.2022.59928.1475FAنداسلیمیکارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران ایران.0000-0002-3644-1452پریساسلیمیکارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران.Journal Article20210715<strong>Purpose</strong>: The librarians of Public Libraries deal with a wide range of people who differ in gender, age, social status, nationality, or race, Because the purpose of public libraries is to meet the information needs of users and satisfy them, the librarians of these libraries, need to communicate properly and effectively with their users in order to be able to provide library services and facilities effectively. Therefore the purpose of this study is to investigate librarians' communication skills that working in public libraries of Ardabil city and provide solutions to improve them.<br /><strong>Methodology:</strong> This is a survey study. The statistical population of the study is all librarians working in public libraries of Ardabil city in 1396 and the sampling approach is convenience or accidental. The research tool in this research is Barton's communication skills questionnaire in three dimensions: verbal, listening, and postural. The validity and reliability of this study was confirmed in the research paper (Raeissi, 2009).<br /><strong>Findings:</strong>The findings of this study indicated that communication skills of librarians in the verbal and feedback dimensions are above average, So that verbal communication skills are in the first place and feedback skills are in the second place, but the listening dimension is slightly lower than two former dimensions, so that it is in the third place and it's moderate. Therefore, effective measures should be taken to upgrade it to the desired level, which will be presented in this article. Also, there was no significant difference between any dimensions of communication skills and demographic characteristics, including level of education and field of study and this indicates that in any field of study, educational background and experience is not a reason to increase staff communication skills, and these skills, which are needed for career advancement and success, must be taught.<br /><strong>Conclusion:</strong> that training communication techniques, communication perspectives and different communication styles are effective factors in this field. In addition, the management style in an organization, such as the library, has a significant impact on how the employees of that organization communicate, which should be considered.<strong>هدف پژوهش:</strong> کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست.<br /><strong>روششناسی پژوهش</strong>: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است.<br /><strong>یافتهها</strong> یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_8641_81dc243d2e9fe3eb958e66d9f2ba0db5.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10497شماره 4 (پیاپی 28)20201221Meta-synthesis Method knowledge sharing and transformational leadership in creating innovationفراترکیب اشتراک دانش و رهبری تحول آفرین در ایجاد نوآوری2336864310.30473/mrs.2022.61320.1489FAمژگان ساداتموسویاندانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.ثریاضیاییدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20211019<strong>Purpose</strong>: To provide a coherent model and an overview of the relationship between knowledge sharing, transformational and innovative leadership that these components play a significant role in a sustainable organizational development.<br /><strong>Methodology:</strong> This is a basic research study with a qualitative approach of the type of synthesis research . The chosen method was the review of 317 articles of reliable scientific journals from reputable domestic and foreign databases between 2010 and 2021. After three stages of review, 18 articles were selected. To achieve the purpose of the study, the seven-step method of Sandlowski and Barroso was used.<br /><strong>indings:</strong> Using MAXQDA 2020 software, 122 open codes were extracted. These codes were identified in five central codes, three sub-categories and one main category. The validity of the searched databases and journals was inquired through the Web of Science citation database.The reliabilityand validity of the research were confirmed by subject matter experts through reviewing at the time of coding. In order to be sure, the desired codings were reviewed several times, which led to changes in the way of categorizing codes and moving some codes. The final codes and model were provided to experts in the field.<br /><strong>Conclusion </strong><strong>:</strong>The research findings were presented in the form of the final research model. According to the findings, effective factors in knowledge sharing and transformational leadership style are of considerable importance in creating motivation for innovation in the organization which leads to sustainable organizational development.<strong>هدف پژوهش:</strong> پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.<br /><strong>روششناسی پژوهش</strong>: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی در بازده زمانی 10 سال بین 2010 تا 2021 بررسی شد. پس از سه مرحله پالایش، 18 عنوان مقاله انتخاب گردید. در این راستا، جهت تحقق هدف پژوهش از روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد.<br /><strong>یافتهها</strong> با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020، تعداد 122 کد باز استخراج شد. این کدها در پنج کد محوری، سه مقوله فرعی و یک مقوله اصلی مشخص گردید. اعتبار پایگاههای مورد جستجو و مجلات از طریق پایگاه استنادی وب آو ساینس استعلام شد همچنین پایایی و روایی پژوهش از طریق بازبینی در زمان کدگذاری، مورد تأیید خبرگان حوزه پژوهش و کفایت منابع مورد ارجاع قرار گرفت و کدهای احصا شده با مدلهای معتبر تطبیق داده شد به منظور اطمینان چندین بار کدگذاریها موردنظر مرور شد که منجر به تغییراتی در نحوه دستهبندی کدها و جابجایی برخی کدها شد و برای مرحله نهایی کدها و مدل احصا شده در اختیار خبرگان حوزه پژوهش قرار گرفت که در نهایت یافتههای پژوهش در قالب مدل نهایی پژوهش ارائه شد.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> مطابق یافتهها، عوامل مؤثر در اشتراک دانش و سبک رهبری تحولآفرین در ایجاد انگیزه برای نوآوری در سازمان اهمیت قابلتوجهی دارد و ایجاد نوآوری در سازمان منجر به توسعه پایدار سازمانی میشود.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_8643_88dc21807dbec60ebdf67b07ea1b6816.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10497شماره 4 (پیاپی 28)20201221Citation Analysis Articles Related to Covid -19 Disease between 2020 and 2021تحلیل استنادی مقالات مربوط به بیماری کووید-19 بین سالهای 2020 تا 20213748836210.30473/mrs.2022.59810.1474FAحسینادبی فیروزجاهدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.مظفرچشمهسهرابیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20210705<strong>Purpose</strong>: Citation analysis is one of the most important and valid methods for evaluating performance and research activities. The purpose of this study is to use this method for articles related to Covid -19 between 2020 and 2021.<br /><strong>Methodology:</strong> In this study, citation analysis method, 3499 citation status associated with covid -19 diseases exceeded the website of the Web of Science, between 2020 and 2021. Excel software has been used to analyze the data.<br /><strong>Findings:</strong> Of the 3499 citation, the most writer, Abdulhamid et al. The most detailed paper, Omega-3 Fatty Acids for the Primary ... and the most detailed theme or keywords related to Polyunsaturated Fatty-Acids; Chronic Heart-Failure, ... and the highest rate of citation for articles was also related to Article. Also, in examining the language of citations, citations were the most cited to English articles, and in the case of the citation process, 2020 were more cited than 2021.<br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> Citation analysis is a quantitative method of qualifying science in examining the status of references to resources, which is done correctly with full bibliographic information<strong>هدف:</strong> تحلیل استنادی یکی از روشهای مهم و معتبر برای ارزیابی عملکرد و فعالیتهای پژوهشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقالات مرتبط با بیماری کووید-19 در بازده زمانی سالهای 2020 تا 2021 است.<br /><strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش با روش تحلیل استنادی، وضعیت استنادی 3499 پیشینه مرتبط با بیماری کووید-19 مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس بین سالهای 2020 تا 2021 مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اکسل استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها: </strong>از بین 3499 استناد صورت گرفته، پراستنادترین نویسنده، عبدالحمید و همکاران؛ پراستنادترین مقاله، Omega-3 fatty Acids for the primary و پراستنادترین موضوع یا کلیدواژهها مربوط به Polyunsaturated Fatty-Acids; Chronic Heart-Failure;… است و بیشترین نرخ استناد به مقالات هم مربوط به Acids بود. همچنین در بررسی وضعیت زبانی استنادها به مقالات، زبان انگلیسی بیشترین استناد را داشت و در مورد روند استناد بر اساس سال هم سال 2020 نسبت به 2021 استناد بیشتری داشت.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: تحلیل استنادی یک روش کمی علمسنجی معتبر در بررسی وضعیت استناد به منابع است که با اطلاعات کتابشناختی کامل این کار به شکل صحیح و مناسب انجام میگیرد.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_8362_832f702bb2919c2d7784ddda268f889c.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10497شماره 4 (پیاپی 28)20201221The Study of Awareness from Bill of Rights and its Function in Long Life Learning from Librarians’ Point of View and the Members of Shiraz Public Librariesمیزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی و نقش آن در یادگیری مادامالعمر با توجه به دیدگاه کتابداران و اعضای کتابخانههای عمومی شیراز4960836110.30473/mrs.2022.58833.1466FAعظیمکشاورزکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.فائزهدلقندیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20210428<strong>Purpose:</strong>This survey investigated the awareness level of Citizenship rights of librarians and public libraries’ members who are over 18 years while these libraries are considered as a center for lifetime learning and their social functions are scrutinized.<br /><strong>Methodology:</strong> The descriptive-survey method is used in this applied research. The data are gathered by the questionnaires which are made by the researchers. The questions are designed according to Likert Scale. In this research, thirty-two public libraries with their sixty-four librarian and 21529 members (over eighteen years) form the statistical population. According to Morgan Table, the random sample is 55 librarians and 377 members who are over eighteen years old. The data are analyzed by descriptive and inferential statistics using SPSS 24.<br /><strong>Findings:</strong> The findings based on the ideas of librarians and members showed that the following cases are less than average in public libraries: 1- knowing about the Islamic Republic’s citizenship rights 2- The facilities, resources and current capacities of the public library to teach citizenship rights 3- the role of public libraries to improve the awarning of citizenship rights 4- the role and position of the librarian to teach and facilitate the lifelong learning.<br /><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> The current research is the first research carried out on the Study of the Awareness Level of Citizenship Rights for Librarians and Public Libraries members of Shiraz and Its Role in Lifelong Learning<strong>.</strong><strong>هدف پژوهش:</strong> هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانههای عمومی بهعنوان مراکز یادگیری مادامالعمر است.<br /><strong>روششناسی پژوهش</strong>: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینهای لیکرت طراحی شده است. جامعه پژوهش را 32 کتابخانه عمومی، 64 نفر کتابدار و 21529 نفر اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز تشکیل دادهاند و حجم نمونه براساس جدول مورگان شامل 32 کتابخانه، 55 نفر کتابدار و 377 نفر اعضای بالای 18 سال است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آمارههای استنباطی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخه 24 استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها: </strong>یافتههای پژوهش نشان دادند که میزان آشنایی و آگاهی از منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران در بین کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز پایینتر از حد متوسط است. همچنین میزان امکانات، منابع و ظرفیتهای کنونی کتابخانههای عمومی در جهت پاسخگوی به نیازهای افراد جامعه در خصوص آموزش حقوق شهروندی از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال پایینتر از حد متوسط است. از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، نقش کتابخانههای عمومی در ارتقا دادن سطح آگاهی حقوق شهروندی به صورت مادامالعمر در جامعه پایینتر از حد متوسط است. همچنین نقش و جایگاه کتابداران کتابخانههای عمومی از نظر حرفهای در آموزش و تسهیل یادگیریهای مادامالعمر از دیدگاه کتابداران بالاتر از حد متوسط و پایینتر از حد مطلوب و از دیدگاه اعضای کتابخانهها پایینتر از حد متوسط است.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> این پژوهش جزو اولین پژوهشهایی است که به صورت اساسی به بررسی میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال در کتابخانههای عمومی پرداخته و نقش کتابخانههای عمومی در یادگیریهای مادامالعمر را بررسی مینماید.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_8361_512b5792a09b8c6a631ec7f2ead13676.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10497شماره 4 (پیاپی 28)20201221A history of promoting study inductionپیشینة ارتقای القای مطالعه6180864010.30473/mrs.2022.60958.1483FAآزادهنامداریکارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.0000-0001-7113-2922عبدالحسینفرجپهلواستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20210921<strong>Purpose</strong>: The purpose of this study is to provide definitions, views and backgrounds in the field of promoting study induction and the background of foreign and domestic research to review the status of studies and to help promote the development of study induction in this field in Iran by making suggestions.<br /><strong>Methodology</strong>: This research has been done by reviewing various articles in the field of study. And its review also indicates the fact that by using the library study method while evaluating the current situation of book reading using the library method and reviewing various articles in internal and external sources, indicators and executive recommendations will be obtained from it.<br /><strong>Findings</strong>: Studies in the field of study can be divided into study background, preliminary studies, sociology of study and management of study materials, study of special people and electronic study. Studies that have examined e-study information can be divided into three categories: 1. Personal study management of individuals 2. Comparison of print and e-study management with written 3) Tools used in study management, and research conducted solely by surveying and Describe the current situation.<br /><strong>Conclusion:</strong> In compiling this research, promoting the induction of reading sense has been used and its manifestation has been considered and helps the supervisors of relevant reading and book institutions to use reasonable relationship and cause and effect in promoting the promotion of reading in related institutions in promoting the promotion of reading sense. Pass it on to the reader. Considering that the tendency of people to study and read books to promote reading culture and reading strategies to promote it, strategies to promote reading culture and reading strategies to promote culture have studied the effect of reading on other learning in the educational program and reading culture.<strong>هدف پژوهش:</strong> هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه تعاریف و دیدگاهها و پیشینههای موجود در حوزةی ارتقای القای مطالعه و پیشینه پژوهشهای خارجی و داخلی وضعیت مطالعات را بررسی و با مطرح کردن پیشنهادهایی به ارتقا و پیشرفت القای مطالعه در این حوزه در کشور ایران کمک نماید.<br /><strong>روششناسی پژوهش</strong>: این پژوهش با مرور نوشتارهای مختلف حوزة مطالعه انجام شده است و مروری بودن آن نیز بیانگر این واقعیت است که با استفاده از شیوه مطالعات کتابخانهای ضمن ارزیابی وضعیت موجود کتابخوانی با استفاده از شیوه کتابخانهای و مرور نوشتارهای مختلف در منابع داخلی و خارجی شاخصها و توصیههای اجرایی از آن به دست خواهد آمد.<br /><strong>یافتهها</strong> پژوهشهای حوزه مطالعه را میتوان به پیشینه مطالعه، مطالعات اولیه، جامعهشناسی مطالعه و مدیریت مواد مطالعة، مطالعه افراد خاص و مطالعه الکترونیکی تقسیم کرد. مطالعاتی که اطلاعات مطالعهای الکترونیکی را مورد بررسی قرار دادهاند و در سه دسته جای داد 1- مدیریت مطالعه شخصی افراد 2- مقایسه مدیریت مطالعه الکترونیکی چاپی با مکتوب 3- ابزارهای به کار رفته در مدیریت مطالعه، است. در تدوین این پژوهش ارتقای القای حس مطالعه بهکارگیری و نمود آن لحاظ گردیده است و به سرپرستان نهادهای ذیربط مطالعه و کتاب کمک میکند که در پیشبرد ارتقای القای حس مطالعه از ارتباط معقول و علت و معلولی در صعود ارتقای مطالعه در نهادهای مرتبط استفاده کنند.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> با توجه به اینکه میزان گرایش مردم به مطالعه و کتابخوانی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی راهکارهای ارتقای آن بررسی، راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، راهکارهای ارتقای فرهنگ تأثیر مطالعه بر سایر یادگیریها در برنامه آموزشی و فرهنگسازی مطالعه را بررسی کرده است.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_8640_5919c85acf32bfb3e1d8bc5d603837bb.pdfدانشگاه پیام نورپژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند2383-10497شماره 4 (پیاپی 28)20201221A Study on the Syllabus of “M Lib. on Knowledge and Information Science Curriculum (Revised): Information Management Studies Major”بررسی «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات»8192892710.30473/mrs.2020.8927FAمرتضیکوکبیاستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.Journal Article20210712References in any type of published works or sent to be published have always been a criterion for works evaluation. From a worm eyes view, one criterion to evaluate the papers has been one or two questions in the list sent to reviewers concerning the obsolescence of references. From a bird eyes view, the existence of organizations such as Thomson Reuters as well as some universities evaluating universities at the international level, is a sign of the importance of references. The dominance of concepts such as ISI that has been a matter of discussion among academicians and experts for some time, and its native version, that is ISC is another reason for the importance of references. The purpose of the present paper is to study the “M Lib. on knowledge and information science curriculum (revised): information management studies major” in order to indicate the weak points and strengths of the curriculum in terms of the updatedness of its references. The paper is somehow of content analysis type since it relies on references of the curriculum. Research population consists of all references presented in “M Lib. on knowledge and information science curriculum (revised): information management studies major”. The statistical test employed is mean.The paper illustrated that although Farsi references life is one-year less than the English references, both references are somehow obsolete. Number and mean of Farsi references compared to those of English references, and field-related Farsi references compared to those of English ones, showed a somehow better situation. The same was true about the number and mean of Farsi authored books compared to those of Farsi translated books.فهرستهای منابع در هر نوعی از آثار منتشر شده یا ارسالی برای انتشار، همواره یکی از معیارهای ارزیابی آثار بودهاند. از منظری خرد، یکی از معیارهای ارزیابی مقالات نشریات، یک یا دو مورد پرسش درباره میزان کهنگی منابع مورد استفاده در مقاله، در سیاهه ارسالی به داوران از سوی هر نشریه است. از منظری کلان، وجود سازمانهایی بینالمللی مانند تامسون رویترز و دیگر سازمانها از جمله دانشگاههایی که عموماً با اتّکا به منابع، به ارزیابی دانشگاهها در سطح بینالمللی میپردازند نشان از اهمیت منابع دارد. رواج مفاهیمی مانند ISI که در برخی مواقع موضوع بحثهایی در میان دانشگاهیان و کارشناسان در ایران بود و نیز نسخه بومی آن یعنی ISC نیز دلیلی بر اهمیت فهرست منابع است. هدف پژوهش حاضر بررسی «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» است تا از این رهگذر، نقاط ضعف و قوّت احتمالی این سرفصل را از منظر کهنگی منابع ارائه شده برای هر درس، درسهای همنوع و درسهای کل سرفصل روشن سازد. پژوهش حاضر را میتوان بهگونهای، از انواع تحلیل محتوا نامید، زیرا اتّکای آن صرفاً بر محتوای منابع هر درس در سرفصل «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی منابع ارائه شده در این سرفصل تشکیل میدهند و آزمون آماری مورد استفاده در این نوشته، میانگین است. پژوهش حاضر نشان داد که اگرچه عمر منابع فارسی یک سال از عمر منابع انگلیسی کمتر است امّا در کل، هر دو گروه از منابع کهنه هستند. امّا مقایسۀ تعداد و میانگین منابع فارسی مربوط به رشته با تعداد و میانگین منابع انگلیسی مربوط به رشته وضعیّت نسبتاً مناسبی را نشان داد. مقایسۀ تعداد و میانگین کتابهای تألیفی فارسی با تعداد و میانگین کتابهای ترجمه فارسی نیز نسبت مناسبی را نشان میدهد.https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_8927_3a866b5bb920a7a5448964c62ccb9307.pdf